معرفی کتاب کمان گیر

کتاب کمان گیر اثر پرفروش پائولو کوئیلو از مطرح‌ترین نویسندگان جهان، داستان تمثیلی مردی را روایت می‌کند که روزگاری بهترین کمان گیر کشور بود اما به‌مرور از مردم فاصله گرفت و به کار نجاری مشغول شد. پسرکی با سوالات بسیار به سراغ او می‌آید و کمان گیر، معنای زندگی و بسیاری از مفاهیم عمیق آن را به شکلی استعاره‌ای و تأثیرگذار برای او بیان می‌کند.

درباره‌ی کتاب کمان گیر:

کتاب فوق‌العاده‌ی کمان گیر (The Archer) داستان مردی به نام تتسویا را روایت می‌کند که در گذشته مشهورترین تیرانداز کشورش بوده و استعداد بی‌نظیری در این زمینه داشته است اما اکنون از مردم فاصله گرفته و اوقاتش را با نجاری می‌گذراند. روزی جوانی برای پیدا کردن تتسویا به دهکده می‌آید، او می‌خواهد تیرانداز افسانه‌ای کشور را بعد از مدت‌ها به رقابت دعوت کند به امید اینکه تتسویا را شکست داده و خودش عنوان‌دار بهترین تیرانداز کشور باشد. تتسویا از این رقابت استقبال می‌کند. پسربچه‌ای شاهد رقابت آن‌ها می‌شود و بعد از رفتن مرد جوان از دهکده، پسرک با سوالاتی که در ذهنش هست به سراغ او می‌آید و تیرانداز در پاسخ به او اصول زندگی معنادار را برای او بیان می‌کند.

جدیدترین اثر پائولو کوئیلو (Paulo Coelho) نویسنده‌ی پرآوازه، بیشتر از آنکه داستانی کوتاه یا کتابی فلسفی باشد، یک راهنمای زندگی است. کوئیلو با قیاس زندگی به تیراندازی با کمان، به دنبال بیان مفاهیمی اساسی و عمیق است. از نظر او، باید به دنبال دستیابی به اهداف بود اما این مساله را نیز پذیرفت که ممکن است هرگز به هدف نرسیم.

یکی از اصلی‌ترین پیام‌های کتاب کمان گیر این است که برای زندگی کردن به معنای حقیقی باید اعمال و روح ما با هم پیوند داشته باشند. معنای زندگی در شجاعت است؛ تتسویا در طول داستان چندین مفهوم را برای پسر بیان می‌کند که بسیاری از آن‌ها از ارزش‌های الهام‌بخش روزمره ما محسوب می‌شوند؛ سازگاری با تغییرات، چگونگی غلبه بر مشکلات، شجاعت برای تصمیم گیری، تلاش، نوآوری، تمایل برای ایجاد تغییر و …

با وجود ظاهر ساده‌ی داستان و شخصیت‌های محدود آن، کتاب مفاهیمی پیچیده و چندپهلو دارد؛ این اثر یک روایت مینیمالیستی‌ست که تصویرگری‌های کریستف نیمان، هنرمند مشهور مفاهیم آن را تکمیل کرده است. قلم جادویی کوئیلو در این کتاب حس و حالی افسانه‌ای دارد و بیشتر به شعر شباهت دارد تا دستورالعملی گام به گام برای زندگی.

تتسویا روش کشیدن زه کمان، زدن به هدف و بسیاری از فنون تیراندازی را برای پسرک شرح می‌دهد، اما تمامی این‌ها نمادی برای مفاهیمی عمیق‌تر هستند. در واقع هدف این داستان چند لایه را می‌توان درک خویش و احترام به مراحل مختلف زندگی، چه دشوار و چه آسان عنوان کرد. کوئیلو تاکید دارد که در ورای شکست‌ها و پیروزی‌های زندگی می‌توان بر دانایی خود افزود و آگاهی از احساسات منفی و شکست‌ها به رشد شخصیتی منتهی می‌شود.

کمان گیر بیشتر از آنکه از پیروزی‌ها و رسیدن به جایگاه اول صحبت کند، به پذیرفتن شکست و درماندگی به عنوان یکی از حقایق زندگی اشاره می‌کند و صبر، پشتکار و هدف داشتن را لازمه‌ی زندگی می‌داند. فلسفه‌ای که پشت جملات به ظاهر ساده‌ی این کتاب وجود دارد تا مدت‌ها ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد. کوئیلو با جملاتی استعاره‌ای تاکید دارد که اگر بین هدف و کارهایی که انجام می‌دهید تعادل و هماهنگی وجود نداشته باشد، زندگی شما در جهت کمال نخواهد بود.

نکوداشت‌های کتاب کمان گیر:

– کتاب‌های کوئیلیو بر روی میلیون‌ها نفر اثرات زندگی بخش داشته است. (Times (London))
– نوشته‌های او مانند یک مسیر انرژی است که ناخواسته خوانندگان را به سمت خودشان سوق می‌دهد، به سوی روح مرموز در دور دست‌ها. (Le Figaro)

کتاب کمان گیر مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به قلم خردمند نویسنده‌ی برجسته پائولو کوئیلو را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم. همچنین این اثر حکمت‌هایی اساسی در مورد هنر انسان بودن دارد که خواندن آن برای همه‌ی افراد می‌تواند آموزنده و جالب باشد. همه ما کماندار هستیم و می‌توانیم از درس‌هایی که این کتاب ارائه می‌دهد بهره‌مند شویم.

پائولو کوئیلو را بیشتر بشناسیم:

زندگی پائولو کوئیلیو منبع اصلی کتاب‌هایش است. او با مرگ دست‌وپنجه نرم کرده، از جنون گریخته، تجربه‌ی مصرف موادمخدر داشته، در برابر شکنجه مقاومت کرده، جادو و کیمیاگری آموخته و فلسفه و ادیان را مطالعه کرده است. او بی‌پروا مطالعه کرده، ایمانش را از دست داده، دوباره به یقین رسیده و درد و لذت عشق را چشیده است.

کوئیلیو در جست‌وجوی یافتن جایگاه خودش در دنیا برای چالش‌هایی که نه‌تنها خودش بلکه عده‌ی زیادی از افراد با آن‌ها درگیر هستند به پاسخ‌هایی دست یافته است. او معتقد است هر انسانی در درون خویش نیروی لازم را برای رسیدن به خواسته و سرنوشت مقدرش دارد. کتاب‌های او به 82 زبان مختلف ترجمه شده‌اند و در 170 کشور بیش از 320 میلیون نسخه از آن‌ها به فروش رفته است. در سال 1998 بیش از 85 میلیون نسخه از کتاب کیمیاگر او در دنیا به فروش رفت و از آن به‌ عنوان منبع الهام برای افراد مختلفی، ازجمله ملالا یوسفزی و فارل ویلیامز نام برده می‌شود. پائولو کوئیلیو عضو آکادمی ادبیات برزیل است و نشان ملی لیاقت شوالیه را دریافت کرده و در سال 2007 به‌عنوان سفیر صلح سازمان ملل متحد معرفی شده است.

جملات برگزیده کتاب کمان گیر:

– هدف همان چیزی است که باید به آن دست یافت.
– خودت هدف را انتخاب کردی و خودت مسئول آن هستی.
– اجازه نده چه از روی ترس و چه از روی خوشحالی متوقف شوی.
– اگر هیچ‌گاه خطر نکنی هرگز نخواهی فهمید چه چیزی را باید تغییر دهی.
– هیچ‌کس نمی‌تواند انسان را هنگام گذشتن از مسیری که او را به سرنوشتش پیوند می‌زند متوقف کند.

در بخشی از کتاب کمان گیر می‌خوانیم:

تتسویا وارد کارگاه شد، چراغی روشن کرد، کمانش را میان چرم پیچید و آن را جایی دور از دید قرار داد. اگر کسی با آن برخورد می‌کرد خیال می‌کرد تنها تکه‌ای بامبوی پیچیده در چرم است. تتسویا به آشپزخانه رفت، چای درست کرد، کنار پسر نشست و داستانش را آغاز کرد.

من برای نجیب‌زاده‌ای کار می‌کردم که در همین منطقه زندگی می‌کرد؛ من مسئول رسیدگی به اسطبل بودم ولی ازآنجاکه رئیسم همیشه در حال سفر بود، وقت آزاد زیادی در اختیار داشتم. به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتم خودم را فدای چیزی کنم که گمان می‌کردم دلیل اصلی زندگی است: میگساری و زنان.

یک روز بعد از چند شب بی‌خوابی سرم گیج رفت و جایی خارج از شهر و دور از همه، زمین خوردم و بی‌هوش شدم. فکر کردم به‌زودی می‌میرم و تمام امیدم را از دست دادم. بااین‌حال مردی که تابه‌حال او را ندیده بودم به‌صورت اتفاقی از آن جاده می‌گذشت؛ او به من کمک کرد و مرا به خانه‌اش جایی دور از اینجا برد. طی چند ماهی که آن جا بودم تا زمانی‌که سلامتی‌ام را به دست آوردم از من پرستاری کرد. طی مدتی که مریض بودم او را می‌دیدم که هر روز صبح با تیروکمانش خانه را ترک می‌کند.

وقتی حالم بهتر شد از او خواستم هنر تیراندازی را به من یاد بدهد؛ تیراندازی خیلی جالب‌تر از نگه‌داری از اسب‌ها بود. او به من گفت مرگ بسیار به من نزدیک شده است و حالا دیگر نمی‌توانم از آن خلاص شوم. مرگ در دو قدمی من بود، چون به بدنم ضربه‌های بسیار بزرگی زده بودم.





دانلود

دانلود فایل ها