معرفی کتاب ذهن ذن، ذهن آغازگر

کتاب ذهن ذن، ذهن آغازگر یکی از پرطرفدارترین آثار در حوزه ذن محسوب می‌شود که از روی سخنان شونریو سوزوکی، یکی از تاثیرگذارترین استادان معنوی قرن بیستم، جمع‌آوری و نوشته شده است. ذهن ذن یکی از آن عبارات معماگونی است که استادان ذن از آن استفاده می‌کنند تا شما را متوجه خودتان سازند، تا از کلام جلوتر روید و ببینید ذهن و هستی‌تان چه هستند.

شونریو سوزوکی (Shunryu Suzuki) در کتاب ذهن ذن، ذهن آغازگر (Zen mind, beginner’s mind) با بیانی رک و صریح از بودیسم در مقام مذهب یا فلسفه راززدایی سخن می‌گوید و پیوسته توجه شما را به سمت تمرین ساده و کاملِ نشستن هدایت می‌کند تا بلکه ذهن خود را از راه مراقبه پاکسازی کنید. گرچه همه‌ی افراد بر حسب خصوصیت‌های فرهنگی و شخصی‌شان راه‌های گوناگونی را برای زندگی برمی‌گزینند، اما اهداف نهایی همه‌شان مشترک است: اینکه آزادانه خود را ابراز کنند و از توهم رها باشند.

جدا از اینکه مراقبه‌گر هستید یا نه، سوزوکی در این کتاب مطالبی را در اختیارتان قرار می‌دهد که برای زیستن ذهن آگاهانه در این جهان پرازدحام، سودمند و روشنی‌بخش خواهند بود:

وقتی موضوعی را کاملا درک کنی، به مفهوم آن است که می‌توانی همه‌ چیز را درک کنی. اما اگر تلاش کنی همه چیز را بفهمی، هیچ چیز را نخواهی فهمید. بهترین راه درکِ خودت است، آنگاه همه چیز قابل فهم خواهد شد. بنابراین اگر سخت بکوشی شیوه‌ی خودت را خلق کنی، به دیگران کمک خواهی کرد و دیگران نیز تو را یاری خواهند رساند.

«در ذهنِ آغاز‌گر قابلیت‌ها فراوان‌اند، در ذهنِ آزموده ناچیز»

این جمله سر‌آغاز پرطرفدارترین کتاب ذن برای تمامی اهالی ایالات متحده است. شاید کمتر جمله‌ای بتواند مانند این سطر آغازین و معروف، درسی مهم به شما بدهند. این جمله‌ی ساده با کلامی قاطعانه این میل فراگیر را در کارآموزان از بین می‌برد که چنان غرق ذن شوند که یکسره از یاد ببرند کل آن در مورد چیست. این جمله درسی آنی است در نخستین صفحۀ کتاب، اما این تازه شروع کار خواهد بود.

با وجود گذشت سال‌های بسیار از اولین چاپ ذهن ذن، این کتاب به یکی از آثار کلاسیک مهم در حوزه‌ی ذن مدرن تبدیل شده است و در جایگاه کتابی برجسته برای یادگیری ذن، بسیار پرطرفدار بوده، بسیار خوانده شده و بسیار توصیه گشته است. چرا که تمرین ذن، زیستن به روش ذن، و نگرش‌ها و شناختی را که تمرین ذن را میسر می‌سازد به شما یاد خواهد داد. بله کتاب حاضر هر خواننده‌ای را تشویق می‌کند تا با سرشت خودش، ذهنِ ذن خودش، آشنا شود.

شونریو سوزوکی را بیشتر بشناسیم:

شونریو سوزوکی در حقیقت بنیان‌گذار اصلی ذن در امریکا به شمار می‌آید. او کاهنی ژاپنی از مکتب سوتو است که از سال 1959 تا زمان مرگش را در امریکا به معلمی پرداخت. از دیگر آثار او می‌توان به کتاب نهرهای منشعب در تاریکی جاری‌اند اشاره کرد.

جملات برگزیده‌ی کتاب ذهن ذن، ذهن آغازگر:

– در ذهنِ آغاز‌گر قابلیت‌ها فراوان‌اند، در ذهن آزموده ناچیز.
– این خرد است که خرد را می‌جوید.
– آنچه «من» اش می‌خوانیم صرفا درِ چرخانی است که با دم‌و‌بازدمِ ما حرکت می‌کند.
– از قضا باید بابت علف‌های هرزی که در ذهنت داری ممنون باشی، چون در نهایت تمرینِ تو را غنی می‌کنند.
– اگر روحیۀ تکرار را از کف دهی، تمرینت یکسره دشوار خواهد شد.
– ذن هیجان‌زدگی نیست، تمرکز بر روال معمول روزانه‌مان است.

برخی نظرات درباره‌ی کتاب ذهن ذن، ذهن آغازگر:

– یکی از بهترین و موجز‌ترین دیباچه‌ها در مورد تمرین ذن. (لایبرری ژورنال)
– هر بار که این کتاب را می‌خوانم برایم متفاوت است. در پس سادگی‌اش، لبریز از حکمت ذن است؛ حکمتی که در هر بار خواندن کتاب برقش چون آذرخش می‌درخشد. (یان لبکفسکیل)
– این یکی از پنج کتاب بودیستی برتر تا به اکنون بوده است. (نشریۀ الفنت)

در بخشی از کتاب ذهن ذن، ذهن آغازگر می‌خوانیم:

به نظر می‌رسد صبح زود که ساعت زنگ می‌زند و بلند می‌شوی حس خوبی نداری. رفتن و نشستن آسان نیست، حتی پس از آن که وارد ذن‌دو می‌شوی و شروع به ذاذن می‌کنی باید خودت را ترغیب کنی که خوب بنشینی. این‌ها همان امواج ذهن تو هستند. در ذاذن ناب نباید هیچ موجی در ذهنت باشد. همان‌طور که نشسته‌ای این امواج کوچک و کوچک‌تر می‌شوند و تلاش تو به احساسی ظریف‌تر بدل می‌شود.

می‌گوییم: «با کندن علف‌های هرز، گیاه را تقویت می‌کنیم.» علف‌های هرز را می‌کنیم و آن‌ها را نزدیک گیاه دفن می‌کنیم تا آن را تقویت کنیم. پس حتی اگر در تمرینت مشکلی داشتی، اگر هنگام نشستن در معرض امواجی بودی، همان امواج کمکت خواهند کرد. پس نباید از ذهنت ناراحت باشی. از قضا باید بابت علف‌های هرز ممنون باشی، چون در نهایت تمرین تو را غنی می‌کنند. اگر این مورد را که علف‌های هرز در ذهنت به خوراک ذهنی بدل می‌شوند تجربه کنی، تمرینت پیشرفت چشم‌گیری خواهد داشت. پیشرفت را حس خواهی کرد. می‌فهمی که آن‌ها چطور به خوراک خود بدل می‌شوند. بی‌گمان کار چندانی ندارد که در مورد تمرینمان تفسیری فلسفی یا روان‌شناختی ارائه کنیم، ولی این کافی نیست. ما باید از اینکه چطور علف‌های هرزمان به خوراک تبدیل می‌شوند تجربۀ واقعی داشته باشیم.





دانلود

دانلود فایل ها