جرج اورول

اثر امیرحسین حدادی
نشر مهری
مقدمه:
کتاب “جرج اورول خط فکری و مشی سیاسی” ضمن ارائه خلاصه‌ای از کتب اورول و نقد این آثار، به بیان دیدگاه سیاسی و طبقاتی اورول می‌پردازد.

اگر دو کتاب مشهور اورول را مطالعه نموده و علاقه مند به سایر آثار اورول و درک هر چه بیشتر دیدگاه و تفکرات وی هستید اما وقت و زمان کافی برای مطالعه این آثار را ندارید کتاب مذکور گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

جرج اورول
در بخشی از این کتاب می خوانیم:

جرج اورول

حب به میهن، تلاش و کوشش و فداکاری در راه اعتلای میهن را نفی نمی‌‌کرد اما نسبت به مبارزه طبقاتی خوش‌ بین‌تر بود تا ملی ‌گرائی. وی “میهن‌دوستی” را معادل “ناسیونالیسم” نمی ‌دانست بلکه ناسیونالیسم را یک نوع عادت و تعصب فکری، یک خشک اندیشی و دگماتیسم و از همه مهم‌‌تر یک بیماری می‌نامید که تمامی افکار شخص را تحت الشعاع خود قرار می‌‌دهد که ماحصل آن چیزی جز حس برتری نژادی یا ایدئولوژیکی و نادیده گرفتن حقایق نیست.

ناسیونالیست‌‌ها تنها به پیروزی و شکست فکر می ‌کنند و من باب دست‌ یابی به این هدف از تحریف تاریخ هم عبایی ندارند و به مقصود پیشی گرفتن از دسته و گروه رقیب، تحقیر طرف مقابل را راحت ‌تر می دانند تا بررسی حقایق.

ناسیونالیسم را نباید با وطن دوستی اشتباه گرفت. معمولاً هر دو کلمه چنان به صورت نامشخص و گنگ استفاده می‌‌شوند که هرگونه تعریفی قابل نقد و بررسی است، اما جدا کردن این دو از هم به این دلیل که غالباً دو ایده و طرز تفکر متفاوت را منتقل می‌‌کند الزامیست. وقتی از وطن‌ دوستی صحبت می‌کنم منظورم علاقه و وقف خویش در راه یک مکان و الگوی زندگی است که شخص به آن‌‌ها به عنوان بهترین‌ها در دنیا نگاه می‌‌کند ولی هیچ علاقه‌ای به تحمیل آن‌ها به دیگر افراد ندارد.

طبعاً وطن‌دوستی، چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ نظامی، دفاعی است. از طرف دیگر ناسیونالیسم و علاقه به قدرت از هم جدانشدنی هستند. هدف پایدار هر ناسیونالیست به دست آوردن قدرت و شکوه بیشتر، نه برای خود، بلکه برای آن ملت  واحدی است که به عنوان مدفن فردیت خویش برگزیده است.
ناسیونالیسم قدرت خواهی رام شده توسط خودفریبی است. هر ناسیونالیستی قادر به متوسل شدن به وقیح‌ترین بی صداقتی‌هاست، ولی درعین حال، از آن جا که می‌‌داند به چیزی بزرگتر از شخص خود خدمت می‌‌کند، اعتقادی راسخ به حقانیت خویش دارد. ( اورول / مقاله یاداشت‌هایی برناسیونالیسم)

*اگر به کتاب های این چنینی با این موضوعات علاقه دارید به سایت  کتاب ما مراجعه فرمایید و از خواندن جدیدترین کتاب ها لذت ببرید.*





دانلود

دانلود فایل ها