خلاصه کتاب : کتاب حاضر، اثری حماسی است که توسط شاعر انگلیسی قرن هفدهم نوشته شده است. «میلتون» در نیمه‌های نگاشتن این اثر بزرگ بینایی خود را بر اثر مطالعه زیاد از دست داد و از آن پس آنچه را که در ذهنش بود برای دخترانش بازگو می‌کرد و آنان به نگاشتن آن همت می‌گماردند.

 

این حماسه روایتی است از سقوط انسان: وسوسه آدم و حوا توسط فرشته رانده از درگاه ابلیس و بیرون رانده شدن آن‌ها از باغ عدن بهشت

 

درون‌مایه اصلی کتاب به نوشته «میلتون» توجیه راه و روش خداست نسبت به انسان؛ و روشن شدن گرفتاری بین بینش ابدی و لایزالی خداوندی و ارادی و اختیاری بودن سرنوشت انسان.

هدف میلتون، همانطور که در کتاب اول بیان شده است، این است که “راه‌های خدا برای انسان‌ها را توجیه کند” در بهشت گمشده میلتون اشعاری از مقیاس حماسی تولید کرد و کیهان وسیع و هیجان انگیز را به تصویر می‌کشد.

 

او با قرار دادن یک شیطان کاریزماتیک و برهنه و نیز آدم و حوای بی‌گناه در مرکز این داستان، او یک تراژدی از سقوط آدم به وجود می‌آورد.

 

بهشت گمشده که زمانی نوشته شده که جان میلتون در دهه‌ی پنجاه زندگی‌اش بود و نابینا، کاملا ناامید از ترمیم و در معرض خطر اعدام بود – دوگانگی ظاهری بهشت گمشده نسبت به اقتدار باعث بحث و گفتگوی جدی درمورد این بوجود آورد که آیا می‌توان آن را اثری برای توجیه کردن راه‌های خدا برای انسان قلمداد کرد، یا اثری که مسیحیت را ظالمانه نشان می‌دهد؟

بخش زیبایی از کتاب : درود بر عالم دوزخ! و تو ای دوزخ ژرف! روح در سرای خود حاضر و ساکن است: می‌تواند از دوزخ، بهشتی برای خود بیافریند، وز بهشت، دوزخی! چه باک است در کجا حضور خواهم داشت، چنانچه هماره همان باش م که هستم، و همان که باید باشم باقی بمانم، هرچند کمتر از آن کسم که قدرت تندر، بزرگ‌ترش ساخت! دست‌کم در اینجا، آزاد خواهیم بود! به نظرم حکومت، شایسته جاه طلبی است، هرچند در دوزخ باشد! چه بهتر در دوزخ حکومت کرد تا در بهشت کمر به خدمت بست!





دانلود

دانلود فایل ها