کتاب تذکرة الاولیاء از آثار عارف بزرگ نیشابوری است که ادیبان و آثار بعد از خودش را تحت تاثیر قرار می دهد. این شاعر بزرگ درمیان صوفیان و ادبیات کلاسیک فارسی جایگاه ویژه ای دارد. این شاعر بزرگ آثار زیادی دارد که می توانیم به ((تذکرة الاولیاء))، ((الهی نامه))، ((مصیبت نامه)) و ((مختارنامه)) اشاره کنیم. این آثار بخش عظیمی از ادبیات فارسی کهن می باشد. شما می توانید این کتاب را از سایت yyjc/book دانلود کنید.

درباره کتاب تذکرة الاولیاء

این کتاب شرح حال زندگی اولیا و مشایخ صوفیه است. کتاب تذکرة الاولیاء 72 باب دارد که سرشار از پند و اندرز و سخنان حکیمانه است. باب های این کتاب ذکر امام صادق، اویس قرنی، حسن بصری، مالک دینار، محمد بن واسع می باشد. نثر این کتاب مسجع و به زبان عربی است. برای سفر کردن به قرن ششم و هشتم نیاز است باب های این کتاب را مطالعه کنید.

قسمتی از کتاب تذکرة الاولیاء

آن پروده نبوت، آن خوکرده فتوت، آن کعبه عمل و علم، آن خلاصه ورع و حلم، آن سبق برده به صاحب صدری، صدر سنت، حسن بصری رضی‌ الله‌ عنه، مناقب او بسیار است و محامد او بی‌شمار است. صاحب علم و معامله بود، و دایم خوب و حزن حق او را فراگرفته بود و مادر او از موالی‌ام سلمه بود. چون مادرش به کاری مشغول شدی حسن در گریه آمدی. ام سلمه رضی الله عنها پستان در دهانش نهادی تا او بمکیدی. قطره‌ای چند شیر پدید آمدی. چندان هزار برکات که حق ازو پدید آورد، همه از اثر شیر ام سلمه بود.

نقل است که حسن طفل بود، یک روز از کوزه پیغمبر علیه‌السلام آب خورد، در خانه‌ام سلمه. پیغمبر گفت: این آب که خورد؟

گفتند: حسن. گفت: چندان‌ که از این آب خورد علم من به او سرایت کند. نقل است که روزی پیغمبر علیه‌السلام به خانه‌ام سلمه درآمد، حسن را در کنار وی نهادند. پیغمبر علیه‌السلام بدو دعا کرد. هرچه یافت از برکات دعای او یافت.

نقل است که چون حسن در وجود آمد او را پیش عمر آوردند. گفت: سموه حسنا فانه حسن الوجه. او را نام«حسن» کنید که نیکوروی است. ام سلمه رضی الله عنها پرورش و تعهد او قبول کرد، به‌ حکم شفقتی که بر وی شیرش پدید آمد تا پیوسته می‌گفتی: اللهم اجعله اماما یقتدی به.





دانلود

دانلود فایل ها