دانلود رایگان pdf کتاب ادیان در خدمت انسان نوشته (ترجمه) موسی صدر موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام م

اسلام ,کتاب های موسی صدر, کتاب های              	             		             		موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی             	, دانلود pdf  										ادیان در خدمت انسان										, دانلود رایگان  										ادیان در خدمت انسان										, کتاب pdf  										ادیان در خدمت انسان

اضافه به لیست علاقمندی ها

۲۰۰,۰۰۰ ریال

:۳۵۶۱۰
:اسلام
:ادیان در خدمت انسان
:ادیان
موسی صدر
: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی
:پالتویی
:۱۳۰۰
:نرم
:۲۰۰,۰۰۰ ریال

عبارات مهم : اسلام

درباره کتاب:

ادیان در خدمت انسان عنوان دومین کتاب از مجموعۀ «در قلمرو اندیشۀ امام موسی صدر» هست. این کتاب نیز به مانند کتابِ نخست (نای و نی) حاوی صحبت ها و نوشته ها و مصاحبه های امام صدر در مباحث متفاوت هست. عنوان کتاب از سخنرانیِ تاریخی امام موسی صدر در کلیسای کبوشیین بیروت اقتباس شده است هست. وی جهت موعظۀ شروع روزه در ۳۰ بهمن ۱۳۵۳ به این کلیسا دعوت شده است بود. این رویدادِ بی نظیر از جامعیت و جایگاه خطیب آن و احترام و مقبولیت او نزد مسیحیان حکایت داشت و نشانۀ آن بود که این روحانی شیعه با عملکرد خود در بیان حقایق آسمانی و معنویت یکسان میان ادیان، جایگاه خاص ای دارد.

امام صدر خود در مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر علی شریعتی، که در همین کتاب آمده هست، می گوید: «من خود شخصاً در کلیسای کبوشیین موعظۀ روزه خواندم. این درست مثل آن است که یک نفر کشیش خطبۀ جمعه را ادا کند.»
این کتاب از دو بخش کلی تشکیل شده است است: بخش نخست مباحث مربوط به ادیان هست؛ و مباحث بخش دوم اسلام و تشیع. در بخش نخست او به مسئلۀ وحدت ادیان، آزادی، آسیب های دین در دنیا امروز، کارکرد دین در دنیا امروز، واقعیت ِ دین در عصر کنونی، نقش دین در این عصر و تعریف دین می پردازد. مباحث بخش دوم کتاب نیز ازاین قرارند: تمدن، تربیت، ایمان، اسلام، عدالت، تشیع و عبادت.
این مباحث متنوع، دست کم این حسن را دارد که خواننده را با نظر های امام موسی صدر و خصوصاً” نگاه وی به دین و برداشت وی از اسلام، آشنا می کند. باوجود مطالب و مباحث متنوع، نظر های تبیین شده است سازگار و همخوان با یکدیگر هست. به دیگر سخن، در این کتاب عالمی با ما سخن می گوید که نگاه و برداشت خاص خود را از این مفاهیم دارد و هر جا و در هر موضوعی که سخن می گوید، ناظر به همان نظر و برداشت ما را مخاطب می سازد.
او با زبانی وحدت بخش دربارۀ وحدت ادیان استدلال می آورد که:« ادیان یکی بودند، لیکن در خدمت هدفی واحد بودند: دعوت به سوی خدا و خدمت به انسان. ادیان یکی بودند، لیکن نقطۀ شروع همۀ آن ها یعنی خدا یکی هست؛ و نشانه آن ها یعنی انسان یکی هست؛ و بستر تحول آن ها یعنی دنیا هستی یکی است.» وی نیاز به دین و ایمان به خدا (مطلق) را امری مهم تلقی می کند، بالأخص در عصر تکنولوژی و پیشرفت چشمگیر علم. لیکن پیشرفت و تکامل به معنای تحول است و معنای تحول بی ثباتی هست.
به بیان دیگر، هر آنچه محصول دست بشر باشد، در حال تکامل است و تا زمانی که در حال تکامل باشد، متغیر و متزلزل است و امری بی ثبات و متغیر هرگز نمی تواند تکیه گاه و معبود انسان باشد. وی با آسیب شناسی نقشِ دین در دنیا امروز، مسئله را در جلوگیری از تأثیر دین در کارهای روزانه و روابط بشری تلقی می کند و اعتقاد است که این کار سببِ ضعف ایمان می شود و ضعفِ ایمان موجب می شود که دین انگیزش و اثرگذاری خود را از دست بدهد.
اساساً، این کتاب دربردارندۀ دغدغه های کسی است که در پی ساختن فرد و جامعه هست. ازاین رو، تلاش دارد تا باورها و مفاهیم انسان را اصلاح و حتی آسیب شناسی کند. هنگامی که به عبادات می پردازد، تلاش دارد تا انسانِ مسلمان را با جوهرۀ عبادت آشنا کند و از این رهگذر آسیب هایی را که عبادات به آن دچارند، برمی شمرد.
افزون بر مقالات دین شناسی و اسلام شناسی، دو مقاله که ناظر به مسائلِ تاریخ معاصرند، هم در کتاب به چشم می خورد: یکی گفتار «مبارز کیست؟» که در مراسم چهلم دکتر شریعتی در بیروت بیان شده است هست؛ و دیگری مقالۀ «پیام انبیا، سرچشمۀ قیام» که دربارۀ انقلاب کشور عزیزمان ایران است و چند روز پیش از ربوده شدن در روزنامۀ لوموند فرانسه به چاپ رسید.
این کتاب یکی از عالی ترین کتاب ها جهت آشنایی اندیشه و نظر های امام موسی صدر است و مطالعۀ آن را به علاقه مندان توصیه می کنیم.

* معرفی کتاب از الفِ کتاب

واژه های کلیدی: اسلام | کتاب های موسی صدر | کتاب های موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی | دانلود pdf ادیان در خدمت انسان | دانلود رایگان ادیان در خدمت انسان | کتاب pdf ادیان در خدمت انسان