خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

سیاست ترامپ در قبال کشور عزیزمان ایران خطرناک است / گاردین

تحلیلگران غربی معتقدند شاید سخنان ضد ایرانی “دونالد ترامپ” مورد خوشایند سران سعودی قرار بگیرد؛ ولی مردم آمریکا باید دلواپس آن باشند.

سیاست ترامپ در قبال کشور عزیزمان ایران خطرناک است / گاردین

به گزارش گروه بین الملل گروه تحریریه سایت جوان؛ پایگاه اینترنتی گاردین در گزارشی نوشت: سفر “دونالد ترامپ”، مدیر جمهور آمریکا، به عربستان یک موفقیت بزرگ بود. سعودی ها با آگاهی کامل، از نقاط ضعف مدیر جمهور آمریکا بهره بردند. جهت او فرش قرمز پهن کردند و مراسم خوش حالی مفصلی جهت ترامپ در عربستان برپا شد.
اما درحالیکه صحبت و انتقادات گسترده ترامپ علیه کشور عزیزمان ایران جهت میزبانان سعودی وی بسیار دلپذیر بود؛ این عنوان باید دلیلی جهت نگرانی آمریکایی ها باشد. شاید لفاظی های ترامپ علیه کشور عزیزمان ایران از او مدیر جمهوری بسازد که سیاست های پایه گذاری شده است بوسیله “باراک اوباما”، مدیر جمهور پیشین آمریکا، را برهم زده و در میان جمهوری خواهان نیز مورد تشویق و ستایش قرار بگیرد؛ ولی این مسیر خطرناک خواهد بود. ممکن است پیگیری چنین سیاستی از سوی ترامپ مفاد توافق هسته ای را زیر پا بگذارد، مبارزه با داعش را کندتر کرده و آمریکا را بیش از هر وقت دیگری وارد مناقشات مناطق ناآرام کند.

عبارات مهم : انتخابات ریاست جمهوری – تحریم های جدید

در واقع، زمانیکه کنگره و کاخ سفید درگیر پرسشها مهمی از خدمات درمانی گرفته تا ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند، آنها بر اعمال فشار زیاد علیه ایران، با تصویب تحریم های تازه و یا فروش تسلیحات نظامی به کشورهای همسایه ایران، متمرکز شده است اند.
معمولا این مواضع بازدارنده علیه کشور عزیزمان ایران به بهانه آزمایشات موشک های بالستیک این کشور اتخاذ می شوند؛ حال آنکه در توافق هسته ای هیچ منعی جهت ادامه یافتن این آزمایش‎ها قید نشده هست. مقامات آمریکایی ادعا می کنند آزمایشات موشکی ایران، روح توافق هسته ای را خدشه دار می کند.
جمهوری خواهان و مستاجران تازه کاخ سفید از اوباما به علت رویکردی “نرم” در قبال کشور عزیزمان ایران انتقاد می کنند. آنها مدعی هستند، توافق هسته ای موجب شد کشور عزیزمان ایران منطقه را بی ثبات کند. بسیاری از نمایندگان جمهوری خواه معتقدند در گام نخست باید توافق هسته ای کشور عزیزمان ایران لغو شود.
سیاست های کابینه ترامپ که علیه کشور عزیزمان ایران اتخاذ شده است هست، از چندین جنبه خطرناک و قابل تامل هستند. کابینه ترامپ تحریم های جدیدی علیه کشور عزیزمان ایران وضع کرده و با نسبت دادن آن به آزمایش های موشکی، مدعی شده است است این تحریم ها ناقض توافق هسته ای نیستند. استمرار این شیوه که تمرکز آن بر محدودیت های اقتصادی کشور عزیزمان ایران هست، آمریکا را رو در روی متحدان اروپایی قرار می دهد. اروپایی ها از برجام رضایت دارند و خواستار برقراری تعاملات تجاری زیاد با کشور عزیزمان ایران هستند؛ ولی تحریم های آمریکا مانع از این کار می شود و دوستان اروپایی واشنگتن را ناراضی خواهد کرد.
گاردین در ادامه نوشت: نتیجه های انتخابات ریاست جمهوری کشور عزیزمان ایران در روز جمعه نشان داد، مردم این کشور از توافق هسته ای حمایت می کنند و خواستار تعامل با دنیا بیرون هستند. توافق هسته ای به نوبه خود یک توافق عالی و بدون نقص نیست؛ ولی کشور عزیزمان ایران را از دستیابی به سلاح اتمی باز می دارد و اگر توافق برهم خورد، یک عقب گرد بزرگ به حساب می آید. اگر توافق هسته ای لغو شود، آمریکا تنها مقصر این ماجرا آشنا خواهد شد.
به نظر می رسد آمریکا به دنبال متحد کردن کشورهای منطقه علیه کشور عزیزمان ایران هست. در سفر اخیر ترامپ به ریاض، وزیر دفاع اودر پاسخ به سوالی راجع به یمن مدعی شد: ما اجازه نمی دهیم کشور عزیزمان ایران کشور دیگری از منطقه را ناامن و بی ثبات کند.
آمریکا جهت این منظور قرارداد چند ده میلیارد دلاری فروش تجهیزات نظامی را با عربستان امضا کرد. این حجم از تسلیحات با آنچه انصارالله یمن در اختیار دارد قابل مقایسه نیست. حتی اگر تسلیحات نظامی کشور عزیزمان ایران به دست انصارالله یمن برسد، این گروه نظامی یکی از نمایندگان کشور عزیزمان ایران همانند حزب الله به حساب نمی آید. هرچقدر حمایت تسلیحاتی آمریکا از عربستان زیاد شود، حملات ریاض به صنعا نیز زیاد خواهد شد و بر بحران انسانی یمن نیز دامن می زند.
پرداختن به مقابله با کشور عزیزمان ایران در یمن و یا هرجای دیگر، مبارزه با داعش در سوریه را نیز با مسئله مواجه می کند. سوریه یکی از معدود مناطقی است که اهداف آمریکا و کشور عزیزمان ایران در آن با یکدیگر یکسان هست. حتی ممکن است نیروهای آمریکایی که در عراق یا بعضی مناطق دیگر مستقر هستند نیز به علت تقابل با کشور عزیزمان ایران به خطر بیفتند.
گاردین در آخر این گزارش نوشت: باوجود بیانات ترامپ در ریاض، هنوز به نظر نمی رسد او و جمهوری خواهان کنگره سیاستی منسجم در قبال کشور عزیزمان ایران داشته باشند. میل به اعمال سخت گیری زیاد علیه کشور عزیزمان ایران در مقایسه با دوران اوباما، قابل درک هست؛ ولی کابینه ترامپ در حال به خطر انداختن توافق هسته ای بوده و منافع آمریکا در منطقه را نادیده گرفته هست. بعید به نظر می رسد این نوع استراتژی به پیروزی منتهی شود.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: انتخابات ریاست جمهوری | تحریم های جدید | مقامات آمریکا | تجهیزات نظامی | کابینه ترامپ | دونالد ترامپ | باراک اوباما | عربستان | سیاست ها | تحریم ها | آمریکایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *