خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

خلیفه‌ای که فراری شد , زندگی تازه ابوبکر بغدادی

رویترز در گزارشی به زندگی تازه سرکرده داعش به عنوان یک فراری پرداخت. گروه تروریستی داعش | گروه تروریستی | آمریکایی | آمریکا | بازداشت |

خلیفه‌ای که فراری شد , زندگی تازه ابوبکر بغدادی

به گزارش گروه بین الملل گروه تحریریه سایت جوان به نقل از رویترز، مقامات و کارشناسان آگاه به روند مبارزه با گروه تروریستی داعش بر این باورند که با اینکه این گروه در حال از دست دادن دو مرکز مهم خلافت خودخوانده اش است و «ابوبکر بغدادی» سرکرده آن نیز فراری هست؛ باز هم ممکن است بازداشت یا کشتن او چندین سال طول بکشد.
«لاهور طالبانی» مدیر بخش ضد تروریسم اقلیم کردستان در شمال عراق در این خصوص گفت: «او [ابوبکر بغدادی] در نهایت یا کشته یا بازداشت می شود. ولی اینکه این اتفاق چند سال طول بکشد، مشخص نیست».

عبارات مهم : گروه تروریستی داعش – گروه تروریستی

«هشام هاشمی» یک کارشناس در امور مربوط به داعش می گوید بااهمیت ترین کاری که بغدادی باید انجام دهد این است که مطمئن شود اطرافیانش جهت دریافت پاداش 25 میلیون دلاری آمریکا به او خیانت نمی کنند. آمریکا این مبلغ را به کسی که بغدادی را تحویل این کشور دهد می پردازد.
هاشمی در این خصوص گفت: «حالا که بغدادی نمی تواند به صورت آشکار بر جایی کنترل داشته باشد و فراری است دیگر نمی تواند ادعای تشکیل خلافت را داشته باشد و حامیانش به علت از دست دادن قلمروشان هر روز کمتر و کمتر می شوند».
نیروهای عراقی بخش زیادی از موصل را که یک شهر در شمال این کشور است و در ژوئن 2014 به دست داعش افتاد باز بعد گرفته اند. بغدادی اندکی بعد از اینکه این شهر به دست گروه تروریستی داعش افتاد خود را خلیفه نامید. مرکز خلافت بغدادی در سوریه نیز «رقه» است که در حال حاضر از سوی ائتلافی متشکل از گروه های عرب و کُرد سوری به محاصره درآمده است.
آخرین فیلمی که از بغدادی انتشار یافته است مربوط به سال 2014 هست. او در این فیلم لباس سیاهی بر تن دارد و در مسجد جامع «النوری» در موصل خلافت خود را اعلام می کند.
نام مهم بغدادی «ابراهيم السامرائی» هست. او یک عراقی 46 ساله است که 2 سال بعد از کشته شدن «اسامه بن لادن» سرکرده گروه تروریستی القاعده (2013) از این گروه جدا شد. بغدادی در سال 2003 که آمریکا به عراق حمله کرد به شورش افراطگرایی سلفی ملحق شد. نیروهای آمریکایی او را بازداشت کردند؛ ولی یک سال بعد او را رها کردند چون باور داشتند او یک شهروند عادی است نه یک نشانه نظامی.
وزارت خارجه آمریکا همین جایزه 25 میلیون دلاری را جهت تحویل دادن بن لادن و «صدام حسین» دیکتاتور اسبق عراق نیز پیشنهاد داد. این جایزه در حال حاضر در ازای تحویل «ایمن الظواهری» جانشین بن لادن نیز پرداخت می شود. اطرافیان صدام و بن لادن به آنها خیانت نکردند ولی تعیین این جایزه بزرگ، ارتباط و تردد آنها را محدود و پیچیده کرده بود.
یک کارشناس گروه های افراطی می گوید: «این جایزه نگرانی و تنش ایجاد می کند و سفرهای بغدادی را محدود می کند. او مجبور می شود تعداد محافظانش را کم کردن دهد و نمی تواند بیش از 72 ساعت در یک مکان بماند».
طالبانی که به طور مستقیم از نقشه های ضد تروریسم مطلع است در این خصوص می گوید: «بغدادی به شدت عصبی و محتاط شده است هست. حتی تعداد افرادی که به آنها اعتماد دارد کمتر از قبل شده است است».
آخرین صحبت او که ضبط شده است بود اوایل ماه نوامبر منتشر شد. او 2 هفته بعد از شروع جنگ موصل در این فایل ضبط شده است از پیروانش خواست با کفار بجنگند و خونشان را مانند رودخانه جاری کنند. مقامات عراق و آمریکا بر این باورند که بغدادی جنگ را به اعضای گروهش سپرده تا روی حفظ جان خودش تمرکز کند و امکان حدس زدن مکان دقیق او وجود ندارد. بغدادی جهت برقراری ارتباط با دستیاران مهم خود از چندین پیک مطمئن استفاده می کند و با تلفن ارتباطی برقرار نمی کند.
با این حال، کارشناسان معتقدند او تا آخر عمر نمی تواند در زیر زمین زندگی کند و بالاخره روزی مجبور می شود از مخفیگاه خود خارج شود.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: گروه تروریستی داعش | گروه تروریستی | آمریکایی | آمریکا | بازداشت | مطمئن | زندگی | جایزه | آخرین | میلیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *