خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

در فاصله سالهای 90 تا 95 هر سال حدود 950 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شده است ا

موضوع «روند کاهشی جمعیت» امشب در برنامه گفتگوی خاص خبری با حضور معاون مرکز آمار کشور عزیزمان ایران و مدیر کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

در فاصله سالهای 90 تا 95 هر سال حدود 950 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شده است ا

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ «روند کاهشی جمعیت» عنوان (پنج شنبه، 11خرداد ماه) گفتگوی خاص خبری شبکه دو سیما بود که علیرضا زاهدیان معاون مرکز آمار کشور عزیزمان ایران و محمد جواد محمودی مدیر کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث اطراف آن پرداختند.

عبارات مهم : ایرانی – انقلاب
در ابتدای این بحث زاهدیان معاون مرکز آمار کشور عزیزمان ایران اظهار داشت: بر اساس سرشماری ساز 1395 جمعیت کشور به 79 میلیون و 926 هزار و 270 نفر رسیده است.

وی افزود: در فاصله سال های 90 تا 95 هر سال حدود 950 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شدن است که این رقم در مقایسه با دوره 5 سالن قبلی حدود 930 هزار نفر بوده هست، بنابراین در حال حاضر اوضاع جمعیتی خوبی داریم.

زاهدیان بیان داشت: رشد جمعیت در فاصله سال های 85 تا 90 حدود 1.29 بوده است که این رقم در فاصله سال های 90تا 95 به 1.24 رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید کشور سرشماری به سرشماری منتظر دریافت دیتابیس های کشور باشد گفت: بر این اساس مرکز آمار طرحی را تحت عنوان طرح جامع ثبت های آماری کشور عزیزمان ایران به تصویب رسانده که تصریح دارد تمام دیتابیس های کشور باید به مرکز آمار کشور عزیزمان ایران وصل شوند تا این مرکز بتواند هر سه ماه یا یک ماه یکبار اطلاعات دقیقی دریافت کند.

معاون مرکز آمار کشور عزیزمان ایران تصریح کرد: اجرای این طرح نیازمند همکاری همه دستگاه هایی است که اطلاعات آماری در اختیار دارند.

زاهدیان با بیان اینکه رشد باروری تا سرشماری 90 به 1.8 رسیده است که باید حداقل 2.1 باشد گفت: آینده نگری های جمعیتی مان نشان می دهد اگر می خواستیم با قیمت رشد باروری 1.8 درصدی جلو برویم تا سال 1420 قیمت رشد صفر را تجربه می کردیم.

وی افزود: قیمت رشد جمعیت ما الان 1.2 است که در فاصله سال های 1425 تا 1430 به زیر نیم درصد خواهد رسید لذا نگرانی ها جهت آینده است.

محمد جواد محمودی مدیر کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اظهار داشت: قبل از انجام سرشماری ما نیز مثل همه موسسات آینده نگری هایی را در خصوص قیمت رشد جمعیتی داشتیم که بر اساس آن اعتقاد بودیم قیمت رشد جمعیت کشور عزیزمان ایران کاهشی باشد.

وی با بیان اینکه نرم باروری زیر حد جایگزینی است گفت: تا مادامی که قیمت باروری زیر حد جایگزینی باشد قطعا به قیمت رشد جمعیتی صفر می رسیم.

رئیس کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه از نخستین عواقب کم شدن قیمت باروری این است که ساختار سنی به سمت سالخوردگی خواهد رفت و تعداد افراد در سن کار کم خواهد شد اظهار داشت: در سرشماری 1390 تعداد افراد در سن کار 71 درصد بود که در سال 95 این رقم به 70 درصد رسید.

محمودی افزود: جالب این است که اگر افراد دارای سن 15 تا 29 سال ده درصد کم شده است است و از آن طرف هم به افراد 30 تا 64 سال 10درصد اضافه شده است است بنابراین ساختار سن کار در حال پیر شدن است.

وی با بیان اینکه میانه سنی ما حدود 30 سال است اظهار داشت: الان می توانیم بگوییم که یک کشور میانسال هستیم که به سمت سالخوردگی می رویم.

محمودی مدیر کمیته جمعیت شورای انقلاب فرهنگی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه پیک تولدها در سال 59 بوده است به طوری که 2 میلیون و 200 هزار نوزاد در آن سال متولد شد گفت: در سال 1380 تعداد تولدها کم کردن یافت و در فاصله سالهای 93 تا 94، 35 هزار تا 40 هزار نوزاد متولد شده است است.

وی با بیان اینکه اگر سیاست های جدی اتخاذ و به مرحله اجرا گذاشته نشود با کم کردن تولد در آینده مواجه خواهیم شد اظهار داشت: در این ماجرا اقتصاد اصل نیست لیکن مرفهین جامعه و افراد تحصیلکرده کمتر راغب به فرزند آوری هستند.

وی با اشاره به اینکه در هر کشوری با توجه به شرایط اقتصادی اجتماعی باید سیاست های خاص اجرا شود ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته ای را پیشنهاد داد و جهت اینکه اعتبار اجرایی داشته باشد به مجلس رفت و امیدواریم این طرح به آخر برسد.

رئیس کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه باید به دنبال راهکار کم کردن سن ازدواج برویم اظهار داشت: با بخشنامه نمی توان کاری انجام داد باید به طور جدی در این راستا عمل کنیم.

محمودی با بیان اینکه سبک زندگی از غربی باید به سمت اسلامی ایرانی عوض کردن یابد افزود: باید کل حاکمیت به پای کار بیاید و سیاست های تشویقی را اتخاذ کرد.

زاهديان معاون مرکز آمار کشور عزیزمان ایران با اشاره به اینکه خانواده های کم درآمد قیمت باروری بهتری دارند گفت: میانگین قیمت باروری در مادران تحصیل کرده 1/2 است بعد نمی توان همه چیز را به اقتصاد ربط داد، در تهران، البرز و مازندران قیمت باروری 1/3 است که این خوب نیست.

وی با بیان اینکه اولویت های مادران عوض کردن کرده است افزود: جوانان دغدغه شغل و تحصیل دارند و از سوی دیگر بعد فرهنگی عوض شده است است.

زاهديان با اشاره به اینکه دولت باید بر روی ساختن فرهنگ کار کند افزود: از سال 1425 به بعد با بحران جمعیت روبرو می شویم و از الان باید به فکر بود و اگر به سمت بحران برویم لذا باید جایزه تولد در نظر بگیریم ولی در وضع فعلی این امر موثر نیست و باید سیاست های جمعیت تاثیر گذار باشد، همچنین ضروریست بر روی ازدواج جوانان تمرکز کنیم.

کاظم جلالی مدیر مرکز پژوهش های مجلس هم در ادامه برنامه با بیان اینکه در طی سالهای متوالی پیگیر کم کردن جمعیت بودیم ولی این سیاست ها متناسب با ظرفیت های کشور نبود گفت: در سال 95 سرشماری امیدهایی به ما داد که حرکتی انجام شده است است لذا با ساختن فرهنگ و مداخلات نرم در بحث زیاد کردن جمعیت می توان به آینده امیدوار بود، بعد از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت به وسیله مقام معظم رهبری ساختن فرهنگ تا حدودی اثر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه، در بحث رشد جمعیت مداخلات سخت جواب نمی دهد عنوان کرد: 11 میلیون نفر مجرد در کشور داریم که باید حالی به فکر اشتغال و ازدواج آنها کرد.

جلالی با بیان اینکه در مجلس طرح جمعیت و تعالی خانواده مطرح است که به آخر خواهد رسید افزود: بر سر بحث مالی این طرح اختلاف نظر بود لیکن گفته می شود که بار مالی دارد لذا مقرر شد ظرف وقت 5 سال هزار تا 2 هزار میلیارد تزریق شود تا طرح به مرحله اجرا برسد.

انتهای خبر/

واژه های کلیدی: ایرانی | انقلاب | سرشماری | سیاست | جمعیت | ایران | اخبار سیاسی | گفتگوی خاص خبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *