خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

مثلث خوش‌بینی بورس به آینده

انتخابات ریاست جمهوری | سرمایه گذاری | اخبار اقتصادی | رونق اقتصادی | صنایع خودرو | سرمایه گذار | روز گذشته | انتخابات | اقتصاد | اقتصادی | سیاست

مثلث خوش‌بینی بورس به آینده

مثلث خوش بینی بورس به آینده

عبارات مهم : انتخابات ریاست جمهوری – سرمایه گذاری

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته با رشد بیش از 9/ 0 درصدی بیشترین رشد از میانه آذر سال گذشته را به ثبت رساند. مطابق با انتظارات منشتر شدن آمار اولیه از نتیجه های انتخابات ریاست جمهوری و قطعی شدن ادامه کار دولت فعلی شاهد زیاد کردن تقاضای سهام بودیم. البته رشد قیمت کالاها در بازارهای جهانی نیز در رشد قیمت سهام وابسته موثر بود. «دنیای اقتصاد» در مصاحبه با کارشناسان بازار سهام علت تصویر العمل مثبت فعالان بازار سهام را جویا شده است هست. عواملی مانند خوش بینی به برجام و اصلاح بیش از پیش روابط بین المللی، ادامه ثبات اقتصادی که ارمغانی از دولت فعلی بعد از دوران اقتصادی پرتلاطم دولت گذشته بوده، امیدواری را میان سهامداران به وجود آورده است.

مثلث خوش‌بینی بورس به آینده

گرچه کارشناسان رشد روز گذشته بازار سهام را موقت عنوان کرده و احتمال افت قیمت سهام را بعد از رشد قیمت ها در 9 هفته متوالی و جهش دیروز دماسنج بازار، اوج عنوان می کنند ولی رای مردم به ادامه سیاست های اقتصادی دولت فعلی را اتفاقی مثبت می دانند. سه عامل مثبت که کارشناسان، آینده اقتصادی کشور را با تکیه بر آن رو به تحولی مثبت می دانند در دولت فعلی کلید خورده است که می تواند در این مسیر نیز ادامه پیدا کند.

تورم: یکی از متغیرهای اقتصادی که نگرانی زیادی را در سال های نهایی کار دولت گذشته میان کارشناسان ایجاد کرده، تورم افسارگسیخته بود. اقتصاد تورمی کشور در سال های 91 و 92 شاید در حافظه بعضی از معامله گران بورسی خاطرات شیرینی را از بازدهی های قابل توجه به همراه داشته باشد. با این حال همان طور که «دنیای اقتصاد» در هفته گذشته این عنوان را بررسی کرد، قیمت های افسار گسیخته تورم، تنها رشد اسمی سودآوری شرکت ها را به دنبال داشت. علاوه بر این قیمت تورم اوج در اقتصاد بی ثباتی را به دنبال دارد که اثرات آن را می توان در عملکرد منفی شرکت های بورسی طی سال های گذشته مشاهده کرد. بر این اساس کارشناسان یکی از چشم اندازهای مثبت ادامه کار دولت فعلی را استمرار ثبات اقتصادی بعد از کم کردن شدید قیمت تورم عنوان می کنند.

انتخابات ریاست جمهوری | سرمایه گذاری | اخبار اقتصادی | رونق اقتصادی | صنایع خودرو | سرمایه گذار | روز گذشته | انتخابات | اقتصاد | اقتصادی | سیاست

برجام: رسیدن به توافق هسته ای یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت یازدهم بود. بازپس گرفتن سطح تولید و صادرات نفت پیش از تحریم، اصلاح نسبی اوضاع انتقال پول و روابط بین المللی با دیگر کشورها و انعقاد قراردادهای بین المللی با شرکای خارجی در صنایع متفاوت از جمله نکات مثبت برجام بود. درحالی که پیش از شروع به کار دولت یازدهم نیز مذاکراتی جهت حصول توافق میان کشور عزیزمان ایران و کشورهای قدرتمند انجام شده است بود ولی تلاش های مجدانه دولت کنونی بود که آخر رسیدن به یک توافق هسته ای با دنیا و برطرف تحریم های بین المللی را امکان پذیر ساخت. از اثرات همین توافق بوده که ما شاهد رشد صادرات نفت، کم کردن ریسک انتقال پول، اثرات مثبت حواله های ارزی در صورت های مالی بانک ها، امکان صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای صادراتی تازه مانند اروپا و امکان نوسازی و جذب سرمایه گذاری خارجی در صنایع متفاوت بودیم.

جذب سرمایه گذاری خارجی: سومین مورد مثبت جهت صنایع داخلی کشور و به تبع آن بازار سرمایه، جذب سرمایه گذاری های خارجی در اقتصاد کشور با برداشته شدن سایه تحریم بود. ممکن است بسیاری افراد که از فعالیت صنایع متفاوت اطلاعات زیادی ندارند نسبت به این موارد طی سال های اخیر بی توجه بوده باشند.

غیر از قرارداد همکاری صنایع خودروساز با شرکای خارجی که اثرات آن را کاملا در قیمت سهام شرکت های خودرویی طی سال های اخیر شاهد بوده ایم، قراردادهای دیگری در حوزه نفت و صنایع پایین دستی نیز بسته شده است که چشم انداز مثبتی جهت اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. جذب سرمایه گذاری های خارجی به داخل کشور یکی از بااهمیت ترین محرک های اقتصاد جهت خروج از اوضاع رکودی و به راه افتادن چرخ اقتصاد کشور خواهد بود.

مثلث خوش‌بینی بورس به آینده

درحالی که سیاست فعلی بر جذب سرمایه های خارجی تاکید دارد نگرانی از عوض کردن رویکرد در حوزه سیاست های بین المللی با عوض کردن دولت طی هفته های پیش از انتخابات جهت فعالان اقتصادی وجود داشت. در شرایط کنونی به نظر می رسد راه تدبیر و برخورد منطقی با چالش های بین المللی و همچنین ایجاد امنیت جهت سرمایه گذاری های خارجی می تواند به سوق این سرمایه ها به سمت اقتصاد کشور منجر شود. در ادامه این گزارش اوضاع بازار سهام بعد از اعلام نتیجه های انتخابات از منظر 4 کارشناس بررسی می شود.

خوش بینی بورس به ادامه سیاست اقتصادی دولت

ولید هلالات – کارشناس بازار سهام : بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در نخستین تصویر العمل به گزینش مدیر جمهور دولت دوازدهم رشد قابل توجهی را تجربه کرد. در این شرایط باید به شرایط بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی 4 سال گذشته توجه کرد. طی مدت مزبور شاید دولت نتوانست شرایط مطلوبی را جهت سهامداران بازار به وجود آورد، ولی در بسیاری از مولفه های کلان اقتصادی کارنامه نسبتا موفقی را به جای گذاشت. بااهمیت ترین این مباحث درخصوص برطرف تحریم های هسته ای بود. موضوعی که تا حد زیادی زمینه همکاری شرکت های ایرانی با طرف خارجی را مسجل کرد. این توافقات که در گروه هایی نظیر خودرویی نمود بیشتری داشت باعث شد طی 4 سال اخیر این شرکت ها از نظر بنیادی نیز اصلاح نسبی را شاهد باشند. از سوی دیگر ثبات اقتصادی در داخل کشور نیز بر روند بورس بی اثر نبود. مواردی از قبیل ثابت ماندن قیمت ارز، کم شدن قیمت تورم و زیاد کردن رشد اقتصادی بعد از سال ها بار دیگر در اقتصاد کشور مشاهده شد.

انتخابات ریاست جمهوری | سرمایه گذاری | اخبار اقتصادی | رونق اقتصادی | صنایع خودرو | سرمایه گذار | روز گذشته | انتخابات | اقتصاد | اقتصادی | سیاست

این موارد هر یک بر عملکرد شرکت ها اثرگذاری خاص خود را داشت و ماحصل آن خروج بسیاری از شرکت ها از زیان و شناسایی سود در دوسال اخیر بود. به نظر می رسد خوش بینی به ادامه این تحولات زیرساختی در اقتصاد کشور، در روند روز گذشته بورس اثر داشته هست. ولی به علت اینکه تا حد زیادی از این جو روانی مثبت در هفته های قبل از برگزاری انتخابات پیش خور شده است هست، نمی توان انتظار استمرار آن طی روزهای آتی را داشت و بار دیگر بازار تحت تاثیر محرک هایی نظیر برگزاری مجامع و قیمت جهانی کالاهای اساسی قرار می گیرد.

تخلیه نگرانی های سیستماتیک از بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

مثلث خوش‌بینی بورس به آینده

علی اسلامی بیدگلی – کارشناس بازار سهام : برگزاری انتخابات ریاست جمهوری طی روز گذشته توانست ابهامات هفته های اخیر از بازار سهام را از بین ببرد. طی مدت اخیر بازار با این ابهام مواجه بود که کدام کاندیدا بیشترین رای را به خود تخصیص داده شده است می دهد و به تبع آن چه تصویر العملی در برابر سیاست های اثرگذار بر بازار سرمایه خواهد داشت. از سوی دیگر بعضی بر این باور بودند که به علت کنش دو جبهه متفاوت در این دوره، احتمال راهیابی دو کاندیدا به دور دوم نیز وجود داشت و این عنوان فضای ابهام آلود بازار را زیاد کردن می داد.

با توجه به اینکه دکتر روحانی با کسب اکثریت آرا در دور اول گزینش شد، این عنوان توانست از بازار ابهام زدایی کند. در این بخش باید توجه داشت که دولت یازدهم فعالیت های ارزنده ای در زمینه کلان اقتصادی داشت که بازار سهام را بی نصیب نگذاشت. از بااهمیت ترین این مباحث کنترل تورم و ثبات در بازار بود. موضوعی که تا حد زیادی اوضاع مالی بنگاه های اقتصادی را اصلاح بخشید. در جهت همین فعالیت ها بود که استمرار فعالیت دولت یازدهم منجر به ایجاد فاز خوش بینی میان سهامداران شد. از سوی دیگر برنامه هایی که دولت جهت ادامه راه بیان کرد نیز بی اثر نبود. از بااهمیت ترین این موارد عنوان تک نرخی شدن ارز است که می تواند جهت اقتصاد کشور شرایط بهتری را مهیا کند. برطرف احتمالی بسیاری از تحریم های دیگر و اصلاح شرایط بانک ها نیز از دیگر موارد مهمی است که دولت روحانی جهت ادامه راه بیان کرد.

ثبات بااهمیت ترین عامل جهت سرمایه گذاران بورسی

حسین ایزدی- فعال بازار سهام : تصویر العمل اولیه بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران به اعلام نتیجه های انتخابات ریاست جمهوری در روز گذشته نشان از امیدواری فعالان بازار سهام به استمرار روند باثبات دارد؛ اصل ثبات بااهمیت ترین گزینه پیش روی یک فعال اقتصادی خواهد بود و بر این اساس ثبات در اقتصاد مهم ترین و اساسی ترین عنوان پیش روی سرمایه گذاران جهت گزینش بازار نشانه هست. سرمایه گذاران جهت کسب منفعت و بهره مندی از سود مورد انتظار همراه با تحمل ریسک معقول، به دنبال ثبات رویه هستند. امری که شاید با روی کار آمدن مدیر جمهوری دیگری غیر از روحانی، بر آن خدشه وارد می شد چون با گزینش مدیر جمهوری جدید، سیاست ها در حوزه های متفاوت اقتصادی و سیاسی با تغییرات زیادی همراه می شد. سیاست و اهداف خاص خود را دنبال می کند و تا این استراتژی ها به عرصه ظهور برسد، وقت زیادی از دست خواهد رفت. بر این اساس با اعلام نتیجه های و استمرار دولت روحانی، سیاست های دولت مشخص شده است هست. سیاست هایی که در گام اول باعث ایجاد ثبات شده است و در گام های بعدی زیاد کردن تحرک در بازارها به خاص بازار سهام را به دنبال خواهد داشت. در این میان آثار اجرایی برجام و کارگشایی در سیستم و نظام بانکی به خاص با برطرف خلأ های موجود از جمله بااهمیت ترین دلایلی بوده که به رشد مولفه های بازار به خاص از ابتدای امسال منجر شده است است.

این دلایل به عنوان اهرمی فعال نه تنها به کمک کل اقتصاد کشور آمده، بلکه بازار سهام را نیز در روندی مثبت قرار داده هست. در این میان رشد شاخص کل بورس و زیاد کردن قیمت در اکثر نمادهای فعال بازار، نشانه ای مستقیم از این عوامل است.

هر چند بازار سرمایه کشور عزیزمان ایران در چهار سال گذشته پرسشها و شرایط نامساعدی را تجربه کرده است به گونه ای که فعالان و سهامداران آن زیان قابل ملاحظه ای را مجبور شده است اند. ولی امید است با استمرار بسیاری از فعالیت های مثبت صورت پذیرفته در چهار سال اخیر به خاص تلاش در اصلاح سیستم بانکی، توجه بیش از پیش به تولید داخلی، گشایش های سیاسی و اقتصادی در سطح بین الملل، ایجاد رونق کسب و کار و زیاد کردن اشتغال، دولت بتواند زمینه رشد هر چه زیاد در دوره تازه را فراهم کند.

توجه به سرمایه گذاران خارجی

عظیم ثابت-کارشناس بازار سهام: روند صعودی بورس که از هفته گذشته شروع شده است بود، روز گذشته با اعلام نتیجه های با شدت بیشتری دنبال شد و کانال شکنی را جهت بازار به همراه داشت. این روند صعودی نشان از رضایت فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه از استمرار فعالیت دولت یازدهم هست. امری که نخستین و بااهمیت ترین سیگنال آن ایجاد ثبات در بازار خواهد بود. در این میان بررسی روند بازار از ابتدای سال و وجود تنها 5 روز منفی در کارنامه شاخص کل بورس نشان از امیدواری به آینده بورس در امسال دارد. این امیدواری هر چند با اعلام نتیجه های در جریان روز گذشته به عنوان اهرمی نیرومند عمل کرده و افزایش چشمگیر بازار را به دنبال داشت، ولی عوامل زیادی در آن تاثیرگذار خواهد بود:

حاکمیت فضای منفی حاکم بر اقتصاد کشور و به خاص بازار سرمایه در سال گذشته، اصلاح قیمت شدید اکثر نمادهای فعال در بازار و فضای مثبت ایجاد شده است به واسطه انتشار گزارش های مطلوب مربوط به آینده نگری سود سال تازه شرکت ها از جمله دیگر عوامل موثر بر روند کنونی بازار هست. هر چند در روز گذشته این روند به واسطه نتیجه های انتخابات شدت بیشتری گرفت، ولی فعالان بازار با گمانه زنی به احتمال وقوع این نتیجه به پیشواز آن رفته و به عبارت دیگر انتخابات را از هفته گذشته پیش خور کردند. امری که آثار آن بر روند صعودی بازار طی هفته گذشته قابل رصد و پیگیری هست. هر چند انتظار می رود از روزهای آتی این روند متعادل تر شود.

دولت روحانی طی 4 سال گذشته، به رغم تمامی پرسشها و فضای نامطلوب حاکم بر اقتصاد، جهت اصلاح شرایط تلاش کرد. در این میان بورس نیز جدا از اقتصاد کشور نیست و به تبع نمی توانست رفتاری به غیر از این داشته باشد. به عبارت دیگر از آنجا که بازار سهام ویترین اقتصادی کشور است و در شرایطی که کنترل تورم بااهمیت ترین نشانه دولت بود، رفتاری به غیر از روند 4 ساله اخیر نمی توانست داشته باشد، ولی در این اوضاع ثبات در بازارها، کسب سود معقول و اطمینان از سرمایه گذاری کسب شد. حال در این شرایط با توجه به مهیا شدن زیرساخت های مورد نیاز در دوره اول ریاست جمهوری روحانی، انتظار جهت اصلاح هر چه زیاد و رونق اقتصادی در دوره دوم وجود دارد. در حال حاضر اجماع عمومی توجه به اقتصاد کشور است و بااهمیت ترین مطالبات مردم و فعالان نیز بحث های اقتصادی هست. در این راستا جذب سرمایه گذار خارجی در اولویت قرار دارد؛ گزینه ای که می تواند به عنوان بااهمیت ترین عامل در تامین مالی صنایع و همچنین رونق و شکوفایی بنگاه های اقتصادی قلمداد شود. با توجه به وقت ها و پتانسیل های موجود در صنایعی از قبیل نفت، گاز، پتروشیمی، معدنی، خودرویی و همچنین سایر صنایع می توانند با جذب سرمایه گذاری های خارجی مسیر ترقی را طی کنند.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: انتخابات ریاست جمهوری | سرمایه گذاری | اخبار اقتصادی | رونق اقتصادی | صنایع خودرو | سرمایه گذار | روز گذشته | انتخابات | اقتصاد | اقتصادی | سیاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *