خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

انتقاد از تعیین شرط سن جهت ساختمان در پرداخت تسهیلات مسکن

نصف آپارتمان‌های پایتخت از دایره تسهیلات خرید کنار گذاشته شدند  جزئیات استاندارد آمریکایی جهت خانه‌های مشمول وام

انتقاد از تعیین شرط سن جهت ساختمان در پرداخت تسهیلات مسکن

انتقاد از تعیین شرط سن جهت ساختمان در پرداخت تسهیلات مسکن

عبارات مهم : اخبار اقتصادی – تسهیلات مسکن

نصف آپارتمان های پایتخت از دایره تسهیلات خرید کنار گذاشته شدند
جزئیات استاندارد آمریکایی جهت منزل های مشمول وام

همزمان با ورود موج تازه تقاضای مصرفی دارای امتیاز وام صندوق بعد انداز مسکن یکم، وجود یک شرط انحرافی در فرمول کنونی پرداخت تسهیلات مسکن موجب شده است این وام بانکی در جنبش تقاضای مصرفی خرید مسکن، حداکثر کارآیی را نداشته باشد.

انتقاد از تعیین شرط سن جهت ساختمان در پرداخت تسهیلات مسکن

این شرط انحرافی و تاریخ مصرف گذشته «تعیین سن بنا» جهت املاک مشمول وام خرید مسکن است که در حال حاضر جهت جالب ترین وام مسکن با ارزان ترین قیمت سود و بیشترین سقف اعمال می شود و در نتیجه موجب شده است تسهیلات مذکور صرفا جهت واحدهای مسکونی با سن بنای تا 15 سال قابل استفاده باشد.

این در حالی است که مدل مرسوم پرداخت وام خرید مسکن در کشورهایی که بیشترین سابقه و بزرگ ترین بازار تسهیلات رهنی را دارند، فاقد شرط سنی بنا هست. استفاده از این مدل از‌بین‌برده‌شده پرداخت تسهیلات موجب شده است بخشی از تقاضای مصرفی که اکنون جهت خرید منزل وارد بازار شده است هست، به دنبال مواجهه با این محدودیت و با توجه به بودجه محدود که مناسب خرید آپارتمان نوساز و کم سن نیست، دلسرد شده است و بازار را ترک کنند.

نصف آپارتمان‌های پایتخت از دایره تسهیلات خرید کنار گذاشته شدند  جزئیات استاندارد آمریکایی جهت خانه‌های مشمول وام

رویه پرداخت تسهیلات خرید مسکن در اغلب کشورها مبتنی بر شرایطی جهت «آپارتمان» و نیز «شخص وام گیرنده» هست. بر پایه شرایط فرد وام گیرنده، شبکه بانکی متقاضی دریافت وام را اعتبارسنجی می کند و بر اساس رتبه اعتباری فرد به لحاظ توان بازپرداخت، مبلغ تسهیلات، رقم اقساط و طول دوره بازپرداخت به صورت شناور مشخص می شود. ولی در کشور عزیزمان ایران نظام اعتبارسنجی وجود ندارد و شرایط بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن جهت تمام گروه های درآمدی یکسان تعریف شده است هست. گروه دوم شرایط پرداخت وام مسکن نیز ناظر بر اوضاع آپارتمانی است که قرار است با استفاده از وام خریداری شود. در کشور عزیزمان ایران «شرط سنی بنا» به عنوان یک شرط انحرافی جهت آپارتمان های مشمول وام خرید مسکن اعمال می شود و اتفاقا اوج این انحراف در مورد تسهیلات صندوق بعد انداز مسکن یکم، به عنوان ارزان ترین تسهیلات (با قیمت سود 8 تا 5/ 9 درصد) با بالاترین سقف مبلغ (160 میلیون تومان خاص زوجین)، رخ داده است.

در حال حاضر پرداخت تسهیلات صندوق بعد انداز مسکن یکم از محل سپرده گذاری حداقل یک ساله در این صندوق، صرفا جهت آپارتمان های نوساز تا حداکثر 15 ساله قابل پرداخت است و سن بنا نیز بر اساس تاریخ صدور پروانه ساختمانی محاسبه می شود. از این رو آپارتمان هایی که سن بنای بیش از 15 سال داشته باشند، امکان استفاده از تسهیلات مذکور را به کلی از دست می دهند. نوع دوم وام مسکن که در حال حاضر پرداخت می شود نیز، بدون نیاز به سپرده گذاری بوده و امتیاز آن با خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در اختیار متقاضی قرار می گیرد تا بدون نوبت از وام برخوردار شود. ولی در مورد این تسهیلات نیز که بیشترین سقف قابل پرداخت آن (100 میلیون خاص زوجین) پایین تر و سود آن (5/ 17 درصد) نیز زیاد از صندوق یکم هست، شرط سنی قدری تعدیل و 20 ساله تعیین شده است هست. همچنین آپارتمان های 20 تا 29 سال ساخت از تاریخ صدور پروانه می توانند از وام اوراق تا سقف 35 میلیون تومان استفاده کنند. بررسی «دنیای اقتصاد» از مدل مرسوم شرایط پرداخت تسهیلات مسکن در آمریکا به عنوان کشوری که قدیمی ترین و بزرگ ترین بازار تسهیلات رهنی را دارد، نشان می دهد در این کشور یک کتابچه حاوی 29 پارامتر استاندارد مبنای ارزیابی آپارتمان های مشمول وام خرید مسکن قراردارد که در هیچ یک از بخش های آن اشاره ای به شرط سنی نمی کند.

کارشناسان دو فرضیه را راجع به علت تعیین این شرط انحرافی در شبکه بانکی کشور اعلام می کنند. بر اساس فرضیه اول، سن بنا با نشانه «پوشش ریسک نکول» تسهیلات محدود شده است هست؛ به این معنا که هرچه آپارتمان کم سن تر باشد، امکان فروش آن در حراج و تبدیل به پول نقد در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط از سوی خریدار، راحت تر فراهم می شود. در عین حال تحقیقات «دنیای اقتصاد» از شبکه بانکی این فرضیه را رد می کند و به نظر می رسد فرضیه دوم به صحت نزدیک تر هست. بر اساس فرضیه دوم، بانک ها از گذشته تاکنون صرفا جهت جنبش ساخت وساز و عرضه مسکن این شرط را اعمال کرده اند و این طور برداشت می کنند که هرچه تسهیلات بیشتری به خرید منزل های با سن پایین تر پرداخت شود، نقش بیشتری در جنبش ساخت وساز خواهد داشت.

انتقاد از تعیین شرط سن جهت ساختمان در پرداخت تسهیلات مسکن

اما در این مقطع با توجه به اوضاع اقتصاد مسکن، این شرط و مدل از‌بین‌برده‌شده و تاریخ مصرف گذشته پرداخت تسهیلات خرید مسکن، هم در حوزه ساخت وساز و هم در حوزه معاملات ملکی حاوی دو خطر ارزیابی می شود. خطر نخست این است که با توجه به عرضه کم آپارتمان های نوساز و تازه ساز، این عنوان اثر سوء خود را در آمار معاملات مسکن نشان دهد. به عبارت دقیق تر، اگر شرط سنی بنا از بین بردن نشود، عرضه اندک کنونی ممکن است به نوسان قیمت مسکن منجر شود و قیمت ها با زیاد کردن قابل توجه همراه شود. خطر دوم نیز احتمال تاخیر در بروز رونق معاملات مسکن است که به دنبال زیاد کردن حبابی قیمت ها قابل انتظار خواهد بود. درحالی که حجم معاملات آپارتمان مسکونی در ماه گذشته به بالاترین حد ماه های گذشته رسیده و بازار مسکن آماده ورود به فاز رونق، آن هم از نوع غیرتورمی هست، وجود این شرط انحرافی ممکن است موجب سرخوردگی بخشی از تقاضای مصرفی شود.

به بیان دیگر بعد از «دهک میانگین رو به بالا» که وام خرید مسکن فعلی پاسخگوی نیاز آنها جهت خرید آپارتمان های با بازه قیمتی 400 تا 700 میلیون تومانی نبوده و در نتیجه از این تسهیلات محروم بوده اند، نوع دوم محرومان از تسهیلات خرید مشمول بر «دهک میانگین رو به پایین» است که اتفاقا رقم و شرایط عمومی تسهیلات صندوق یکم جهت آنها مناسب هست، ولی به علت محدودیت بودجه قصد خرید آپارتمان های بیش از 15 ساله را دارند. وجود شرط انحرافی سن بنا موجب شده است این گروه نیز از امتیازی که تسهیلات خرید مسکن می تواند جهت آنها به دنبال داشته باشد، محروم شوند.

نصف آپارتمان‌های پایتخت از دایره تسهیلات خرید کنار گذاشته شدند  جزئیات استاندارد آمریکایی جهت خانه‌های مشمول وام

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: اخبار اقتصادی | تسهیلات مسکن | 700 میلیون | 100 میلیون | آپارتمان | استفاده | اقتصاد | تسهیلات | صندوق | تاریخ | بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *