خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

کیانوش رستمی از کشور عزیزمان ایران مهاجرت می کند

کیانوش رستمی می گوید: شاید به پیشنهادهای کشورهای خارجی فکر کردم. بعد از المپیک نه تمرین کردم، نه انگیزه‌ای دارم.

کیانوش رستمی از کشور عزیزمان ایران مهاجرت می کند

کیانوش رستمی می گوید: شاید به پیشنهادهای کشورهای خارجی فکر کردم. بعد از المپیک نه تمرین کردم، نه انگیزه‌ای دارم.

دلخوری های کیانوش رستمی از مسئولان

کیانوش رستمی قهرمان المپیک ٢٠١٦ بعد از افتخارآفرینی روی تخته وزنه برداری مسابقه های ریو، نتوانست به علت اختلافاتی که با فدراسیون و کادرفنی داشت،‌ به کارش ادامه دهد. کیانوش رستمی قصد داشت مثل قبل از المپیک تمریناتش را شخصی ادامه دهد؛ اتفاقی که از نظر خیلی از کارشناسان غیرحرفه‌ای نیست ولی فدراسیون این بار برابر این خواسته قهرمان المپیک ایستاد. با گذشت چند ماه حالا رستمی حرف از کنار گذاشتن ورزش و حتی فکر کردن به پیشنهادات خارجی می‌زند.

در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» با کیانوش رستمی بعد از بازگشت از سفر ترکمنستان به‌عنوان میهمان خاص مسابقه های قهرمانی آسیا را می‌خوانید:

کیانوش رستمی از کشور عزیزمان ایران مهاجرت می کند

از حضورت در مسابقه های قهرمانی آسیا به‌عنوان ناظر فنی و میهمان خاص برایمان بگو؟

همین که به‌عنوان یک قهرمان دعوت شدم و ناظر مسابقه های بودم، برایم افتخار بزرگی هست. مدال‌های نفرات برتر وزن خودم را اهدا کردم که این اتفاق هم جهت من خوشحال‌کننده بود و هم جهت کسانی که مدال آسیایی کسب کرده بودند.


اولین تجربه‌ات به‌عنوان ناظر رقابت‌ها چه حس و حالی داشت؟

احساس خوبی داشتم و یک تجربه تازه برایم بود. تنها ناراحتی‌ام از این بود که سطح مسابقه های در حد پایینی قرار داشت. در مجموع این دوره از مسابقه های قهرمانی آسیا نسبت به تمام دوره‌هایی که تا امسال برگزار شد،‌ در سطح پایین‌تری قرار داشت.

کیانوش رستمی می گوید: شاید به پیشنهادهای کشورهای خارجی فکر کردم. بعد از المپیک نه تمرین کردم، نه انگیزه‌ای دارم.

عبارات مهم : وزنه برداری – کیانوش رستمی
تیم‌ملی کشور عزیزمان ایران نیز بعد از ٥‌سال عنوان قهرمانی را کسب کرد؟

خدا را شکر می‌کنم که کشور عزیزمان ایران توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد و از این بابت خوشحالم. باعث افتخار من بود که کنار این وزنه برداران بودم.

ولی بعید به نظر می‌رسد با این رکوردها در سطح دنیا موفقیتی به دست بیاید؟

دقیقا همین‌طور هست. اگر بخواهیم راجع به مسابقه های جهانی صحبت کنیم، بهتر است که مقایسه‌ای بین این ٢ مناسبت صورت نگیرد. من نمی‌خواهم زحمت وزنه‌برداران را زیر پرسش ببرم چون جهت کشورمان افتخاری به دست آمده هست. از نظر من قهرمانی آسیا مهم نیست و تعداد مدال‌ها مهم هست. در آسیا ورزشکاران ما بارها توانسته‌اند پرچم کشورمان را به اهتزار دربیاورند ولی در گذشته خیلی از وزنه بردارانی که در قهرمانی آسیا شرکت می‌کردند، در سطح دنیا و المپیک بودند. با این حال در این دوره هیچ‌کدام از مدعیان حضور نداشتند.


برخوردی هم با ملی‌پوشان و مسئولان وزنه‌برداری کشور عزیزمان ایران داشتی؟

من با علی مرادی هیچ ملاقاتی نداشتم ولی تمام مسابقه های وزنه برداران کشور عزیزمان ایران را از نزدیک دیدم. بالاخره من کشورم را دوست دارم و از این قهرمانی لذت بردم.

کیانوش رستمی از کشور عزیزمان ایران مهاجرت می کند

از بحث این مسابقه های دور شویم و به خودت برسیم. تمریناتت را دنبال می‌کنی؟

من دیگر تمرین نمی‌کنم و از بعد از المپیک تقریبا تمرین خاصی انجام ندادم. هیچ انگیزه‌ای هم جهت تمرین کردن ندارم.


آیا این تصمیم را گرفتی چون مردم همچنان دوست دارند قهرمانشان در سطح اوج جهت تیم‌ملی وزنه بزند؟

مردم هر لحظه به من لطف دارند ولی این را هم باید در نظر بگیرند که شرایط جهت من مهیا نشد و بعد از المپیک وضع کاملا دلسرد‌کننده بود. من باید بعد از المپیک با انرژی بالاتری تمرین می‌کردم و باید پیگیری نسبت به قبل از المپیک زیاد می‌شد ولی انگار که کیانوش رستمی فقط جهت المپیک به درد می‌خورد و هیچ مسابقه دیگری در پیش نیست. من تلاشی جهت آخر تمریناتم نداشتم و تنها علت این بود که فضا برایم فراهم نبود. اگر کوتاهی نمی‌شد و فضا فراهم بود،‌ مطمئنا با آرامش تمرین می‌کردم ولی همه می‌دانند که این اتفاق نیفتاد.

کیانوش رستمی می گوید: شاید به پیشنهادهای کشورهای خارجی فکر کردم. بعد از المپیک نه تمرین کردم، نه انگیزه‌ای دارم.

با این شرایط یعنی کیانوش رستمی از ورزش حرفه‌ای خداحافظی کرده و قصد ندارد ادامه دهد؟

من همین حالا هم ورزش را کنار گذاشتم و بعد از المپیک دیگر تمرین نکردم. الان ٧،٨ ماه گذشته و جهت تمرین کردن دیر شده است هست. من شنیدم که می‌گویند خیلی راحت می‌توانند مثل کیانوش رستمی را زیاد بسازند. من که در حدی نیستم که بخواهم بگویم ورزشکار خیلی خاصی‌ام! به‌هرحال ٤ مدال جهانی و ٢ مدال المپیک در کارنامه دارم و دوست داشتم تعداد مدال‌های المپیکی‌ام به ٤ برسد ولی نشد.

اما به‌عنوان رکورددار دنیا می‌توانی بازهم مدال‌های زیادی کسب کنی؟

بازهم می‌گویم اگر شرایط برایم مهیا بود و حداقل پیگیری ذهنی هم به من می‌شد، باور کنید تا ٢ المپیک دیگر می‌توانستم مدال بگیرم. شرایط برایم فراهم نشده و مجبورم ورزش را کنار بگذارم وگرنه من هر لحظه نوکری مردم را می‌کنم.

کیانوش رستمی از کشور عزیزمان ایران مهاجرت می کند

اگر مسئولان فدراسیون جهت مسابقه های جهانی سراغت بیایند، دیگر حاضر نیستی برگردی؟

می‌گویند آب که سر بگذرد، چه یک وجب، چه صد وجب! دیگر وقت این صحبت‌ها گذاشته و نمی‌شود کاری کرد. جهت این‌که یک ورزشکار در المپیک مدال بگیرد، ٤‌سال او را حمایت می‌کنند. ٣‌سال ورزشکار را نابود کنند و بعد بگویند که بیا و به المپیک برو، اگر میلیاردها تومان هم خرج کنند، دیگر آن ورزشکار نمی‌تواند مدال بگیرد.

در چند ماه اخیر از سوی فدراسیون کسی سراغی از شما نگرفت؟

واقعا هیچ مسئولی راجع به شرایط تمرینی از من نپرسیده که اصلا چه کار می‌کنم. اگر هم موردی بوده،‌ خودم رفتم و پیگیری کردم.

خیلی از پیشکسوتان وزنه برداری ازجمله مدد نصیری‌نیا اعتقاد دارند شخصی تمرین کردن یک قهرمان اتفاق طبیعی در تمام دنیاست و آیا فدراسیون نباید این عنوان را قبول کند؟

دلیلش خیلی واضح است و همه می‌دانند. فکر می‌کنم خود مردم می‌فهمند و باهوش هستند.

شنیده می‌شد فدراسیون و مربیان گفته‌اند قبل از المپیک هم به خاطر فشار وزارت ورزش حاضر شدند شخصی تمرین کنی و در تیم‌ملی باشی؟

پس اینطور می‌شد که کیانوش را بیرون می‌کردند و مدال نمی‌گرفتند! دیگر نمی‌خواهم خیلی به گذشته برگردم و راجع به این پرسشها صحبت کنم.

با این وضع به نظر می‌رسد که تصمیمت جهت کناره‌گیری خیلی جدی است؟

تصمیمم جدی است چون دیگر با این وضع ادامه دادن فایده‌ای ندارد. من فقط می‌توانم بگویم که فعلا نیستم و اصلا ورزش نمی‌کنم. هنگامی که فضا نیست، به نظر شما آدم با ذلت و ذلیلی برود مدال بگیرد؟ از طرف تمام دنیا من مورد حمایت قرار می‌گیرم و به‌عنوان برند ورزش وزنه برداری در مسابقه های بزرگ از من دعوت می‌کنند ولی در کشور عزیزمان ایران نباید اصلا ورزش کنم و می‌گویند دیگر ورزش نکن.

چندی پیش بحث پیشنهادات کشورهای خارجی مطرح شد. با این وضع به این پیشنهادات فکر می‌کنی؟

به این عنوان تا الان فکر نکردم ولی گاهی اوقات به یک نفر آن‌قدر فشار می‌آید که تلاش می‌کند به بعضی پرسشها هم فکر کند. من یک ایرانی هستم و دوست دارم هر لحظه پرچم کشور خودم به اهتزاز دربیاید. هیچ وقت در زندگی‌ام به این فکر نکردم خدایی ناکرده اتفاقی بیفتد یک روزی پرچم یک کشور دیگر به اهتزاز دربیاید و سرود ملی کشور دیگری جلوی من خوانده شود.


این اتفاق در رشته‌های دیگر ازجمله تکواندو هم قبلا رخ داد و در المپیک ٢٠١٦ ملت و مسئولان فقط حسرت خوردند.

امروز، روزی است که یک ایرانی پشت یک ایرانی نیست. ما باید هر لحظه پشت هم باشیم. هنگامی که این اتفاق رخ ندهد، یک نفر مجبور می‌شود کار دیگری انجام دهد. دیگر نمی‌دانم چه بگویم. ١٠٠‌سال اولش سخت است و ١٠٠ دیگر صبر کنیم، همه چیز درست می‌شود!

گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: روزنامه شهروند


واژه های کلیدی: وزنه برداری | کیانوش رستمی | ورزشکاران | ورزشکار | مسابقه | قهرمان | ایرانی | المپیک | مسئولان | ایران | المپیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *