خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

چرا آمریکا نمی‌تواند از توافق هسته‌ای خارج شود؟

ایالات متحده آمریکا تمام تلاش‌ خود را جهت مقابله با جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و شکستن حریم برجام می‌کند، ولی سیاستمداران دنیا بر این باورند که آنها قادر به ترک این توافق نخواهند بود.

چرا آمریکا نمی‌تواند از توافق هسته‌ای خارج شود؟

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان،؛ دونالد ترامپ که 7 ماه از حضورش در کاخ سفید می‌گذرد در کارزارهای انتخابی خود بارها در خصوص خروج از توافق نامه‌های چندجانبه بین‌المللی سخن گفت که البته بعد از تثبت جایگاهش در مسند ریاست جمهوری به بعضی از این وعده‌های عمل کرد و بعضی از این سخنان همچون لفاظی‌های او در قبال برجام و پاره کردن آن همچنان در قالب شعار انتخاباتی باقی ماند.

ترامپ در این مدت تمام تلاش خود را کرد تا با بهانه‌های گوناگون کشور عزیزمان ایران را به نقض برجام متهم کند و کارش تا جایی پیش رفت که سخن از بازبینی مذاکرات بین المللی برنامه جامع اقدام یکسان سخن گفت. ولی در نهایت چاره‌ای جز سر فرود آوردن برابر اجماع جهانی جهت اجرای برجام نداشت. ولی اینکه آیا سناتورهای آمریکایی و مدیر جمهور این کشور با تمام تلاشی که می‌کنند، نمی‌توانند از توافق هسته‌ای کشور عزیزمان ایران و 5+1 خارج شوند، سخنی است که در این گزارش به آن پرداخته خواهد شد.

چرا آمریکا نمی‌تواند از توافق هسته‌ای خارج شود؟

برجام محصول دیپلماسی چندجانبه‌گرایانه بود

برجام، توافقی جهانی و چند جانبه است که طرفین بر اساس مصالح ملی و بین‌الملل به آن پیوسته‌اند. شورای امنیت نیز با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ بر این توافق صحه گذاشته و ضمانت‌های اجرایی آن را مستحکم کرده است لذا احتمال بازنگری‌ یکجانبه از سوی آمریکا و یا هیچ کشور دیگری در آن وجود ندارد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار سی‌بی‌اس تاکید کرد که برجام یک توافقنامه چندجانبه است که مورد تائید شورای امنیت شرکت ملل متحد قرار گرفت. این توافقنامه یک توافقنامه دوجانبه نیست که بتوان از آن خارج شد یا راجع به آن مذاکره مجدد انجام داد.

فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی بارها این مسأله را متذکر شده است که برجام توافقی دوجانبه نیست. بنابراین مورد حمایت اروپا است که حمایت شرکت ملل هم آن را تضمین می کند. جهت تمام مدت این قرارداد که 10 سال است من به شخصه نقش تضمینی را ایفا می کنم که تمام طرف های قرارداد وظیفه خود را انجام دهند. این مطمئنا به نفع اروپا است.»

ایالات متحده آمریکا تمام تلاش‌ خود را جهت مقابله با جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و شکستن حریم برجام می‌کند، ولی سیاستمداران دنیا بر این باورند که آنها قادر به ترک این توافق نخواهند بود.

نکته دیگر اینکه آمریکا پیش از این می‌توانست در تحریم‌های ظالمانه‌ خود علیه کشور عزیزمان ایران به یک اجماع جهانی دست یابد. در حالی که اکنون کشورهایی که قبلا با سیاست‌های آنان همراه بودند، دیگر تمایلی جهت ادامه راه با آمریکا در دشمنی با کشور عزیزمان ایران ندارند. همپیمانان سابق ایالات متحده مانند اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ژاپن و.. امروز از شرکای مهم کشور عزیزمان ایران به شمار می‌روند و به برتری کشور عزیزمان ایران به عنوان کشوری تعیین کننده اذعان دارند.

از منظر سیاسی با وجود مسابقه ریاست جمهوری تازه در دو کشور طرف این قرارداد، حداقل دو طرف دیگر یعنی چین و روسیه در حفظ برجام متعهد هستند. با عدم قطعیت واشنگتن در حفظ این قرارداد، سه طرف دیگر یعنی فرانسه، آلمان و انگلستان نقشی اساسی در رهبری مهم برجام را ایفا خواهند کرد.

چرا بریتانیا باید به برجام پایبند باشد؟

برای حفظ پایبندی تزلزل ناپذیر اروپا بر روی این قرارداد، این سه کشور اروپایی مسئولیتی منحصربه فرد خواهند داشت. در چنین وضعیتی، با توجه به اینکه تا دو تا سه سال آینده بریتانیا باید از اتحادیه اروپا خارج شود، شرایط جهت بریتانیا بسیار پیچیده خواهد بود. بعد استمرار برجام به وضوح به نفع بریتانیا است به خصوص که کشور عزیزمان ایران یک مشتری بالقوه قابل توجه از نظر تجارت، بیمه و خدمات مالی جهت آن ها هست. آیا نخست وزیر بریتانیا با توجه به روابط خاص این کشور با آمریکا می تواند به اندازه کافی جهت ترامپ استدلال فراهم کند که او را از گرفتن یک ژست و حرکت غیرقابل برگشت بازدارد؟ یا اینکه شروع خروج از اروپا باعث می شود بریتانیا در کنار آمریکایی قرار گیرد که دولت جدیدش حساسیت بسیار زیادی جهت در خطر قرار دادن برجام دارد؟ در حال حاضر شرط بستن روی موقعیت نهایی بریتانیا بسیار سخت است.

شرایط پایبندی آلمان و فرانسه به برجام

برای آلمان، کشور عزیزمان ایران یک شریک تجاری و سرمایه گذاری قابل توجه و همچنین یک متحد قابل اعتماد و قدیمی در خاورمیانه هست. این امر باعث می شود که آن ها بدون شک پای برجام بایستند. ولی فرانسه چه؟ بین بریتانیا و آلمان، فرانسه می تواند به نقشی محوری دست پیدا کند. همانطور که در سال 2003 و در وقت جنگ با عراق، فرانسه توانایی خود را در چندین مورد از مقاومت در برابر فشارهای ایالات متحده نشان داد، از سوی دیگر در طول مذاکرات برجام و حتی در وقت آخر آن، پاریس بود که اشاره می کرد توافق صورت گرفته را عالی ترین توافق ممکن نمی داند. با این حال از آن زمان، برجام اثرگذاری خود را در کاستن شبح جنگ در خاورمیانه نشان داده است.

چرا آمریکا نمی‌تواند از توافق هسته‌ای خارج شود؟

اذعان مقامات آمریکایی به پایبندی کشور عزیزمان ایران در برجام

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا در نامه خود اعلام کرده است که جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران به تعهداتش به توافق هسته‌ای دو سال پیش پایبند بوده هست. جيمز ماتيس، وزير دفاع امريكا نيز در تازه‌ترين اظهارنظر خود در اين باره اذعان كرد: ايران به مفاد توافق هسته‌ای پايبند بوده و اين توافق همچنان پابرجاست. اين تمام آن چيزی است كه می‌توانم راجع به برجام بگويم.

انزوای امريكا با خروج از برجام

آدام شيف عضو ارشد كميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريكا به دونالد ترامپ هشدار داده كه خروج از برجام، باعث انزوای ايالات متحده در دنیا خواهد شد. «آدام شيف» در توئيتر خود نوشت: «شكستن توافق هسته‌ای ايران به وسیله دولت ترامپ، اشتباهی بزرگ خواهد بود.» اين عضو دموكرات كنگره افزود: خروج از برجام به وسیله دولت ترامپ باعث رها شدن دوباره برنامه هسته‌ای ايران و انزوای امريكا خواهد شد.

«بن رودز» معاون مشاور امنيت ملی امريكا در دولت اوباما با بيان اينكه منظور ترامپ از نقض روح برجام را نمی‌داند، گفت: كاخ سفيد نمیتواند از بهانه‌هایی چون «تروريسم» و «برنامه موشكی» براي به هم زدن برجام استفاده كند. وی كه با شبكه «ان‌بی‌سی» صحبت می‌كرد، با بيان اينكه ايران به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) پايبند بوده، در تصویر العمل به بیانات «دونالد ترامپ» كه گفته بود ايران به «روح توافق» پايبند نبوده، اظهارداشت: «نمی‌دانم رئيس‌جمهور ترامپ در مورد چه صحبت می‌كند.»

رفتار چندگانه ترامپ در خصوص برجام

ترام در مواجهه با برجام چاره ای جز رویارویی با واقعیت ندارد و به احتمال زیاد مجبور است بخش های زیادی از وعده های خود را فراموش کند. بیانات ترامپ راجع به کشور عزیزمان ایران و برجام به شکلی آشکار متضاد هست، او گاهی اوقات نشان می دهد که می خواهد برجام را پاره کند، زمانی دیگر در نظر دارد که شرایط را جهت مذاکره مجدد فراهم کند و جایی دیگر ترجیح می دهد که تحریم های یکجانبه واشنگتن در قبال پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود نداشته باشد تا کسب و کارهای آمریکایی بتوانند در بازار کشور عزیزمان ایران به مسابقه بپردازند. ولی با توجه به خصومت فراگیر و تثبیت شده است کنگره ایالات متحده نسبت به ایران، همراه با قاب های ذهنی مدیر جمهور و همراهانش در مورد این موضوع، زنجیره اتفاقات چشم انداز خروج آمریکا از برجام را محتمل کرده است.

ایالات متحده آمریکا تمام تلاش‌ خود را جهت مقابله با جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و شکستن حریم برجام می‌کند، ولی سیاستمداران دنیا بر این باورند که آنها قادر به ترک این توافق نخواهند بود.

چنین رویدادی به خودی خود به معنی آخر برجام نیست، اگر شش طرف دیگر یعنی چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و البته کشور عزیزمان ایران تصمیم به ایستادن پای این معامله بگیرند. این پیکربندی جدید، به شکلی آشکار آمریکا را به اوایل سال های 2000 خواهد برد، زمانی که کشور عزیزمان ایران قادر به تجارت معمول با باقی دنیا به غیر از ایالات متحده بود.

آخرین رمق‌های آمریکا جهت مقابله با ایران

امریکا می‌داند خروج یکجانبه از برجام هزینه‌های سنگینی را جهت آنها به همراه خواهد داشت، این کشور به همراه عربستان و اسرائیل جهت از بین بردن توافق هسته‌ای به دنبال این هستند تا با زیاد کردن فشار و اعمال تحریم‌هایی به بهانه‌های واهی مانند حمایت کشور عزیزمان ایران از تروریسم، پرسشها منطقه‌ای، موشکی و… به نحوی دیگر کشورمان را تحت فشار قرار دهد.

و با همین رویکرد بار دیگر 18 فرد و نهاد را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. این 18 فرد و نهاد در خصوص ارتباط با برنامه موشکی کشور عزیزمان ایران و دیگر فعالیت‌های غیر هسته‌ای این کشور در لیست تحریم‌های واشنگتن علیه پایتخت کشور عزیزمان ایران قرار گرفتند. وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای، علت اعمال تحریم‌های تازه علیه کشور عزیزمان ایران را «توسعه برنامه موشکی بالستیک» و «ایجاد تنش در منطقه» اعلام کرد.

در این بیانیه، علت تحریم ۱۸ فرد و نهاد تازه نیز حمایت فنی و لجستیکی از برنامه موشکی کشور عزیزمان ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان شده است هست. طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، دارایی این افراد و نهادها در آمریکا توقیف شده است و از ورود آنها به آمریکا و تعامل اشخاص و شرکت‌های آمریکایی با آنها جلوگیری خواهد شد. همچنین افراد و شرکت‌هایی که با آنها داد و ستد کنند نیز در معرض تحریم قرار خواهند گرفت.

چرا آمریکا نمی‌تواند از توافق هسته‌ای خارج شود؟

پاسخ مناسب کشور عزیزمان ایران در صورت خروج امریکا از برجام

محمد جواد ظریف مدیر دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به رفتارهای یکطرفه آمریکایی با تاکید بر اینکه برجام حاصل اجماع جهانی است و خروج آمریکا به تنهایی نمی تواند آن را زیر پرسش ببرد افزود: برجام یک توافق چند جانبه است و توافق‌های چندجانبه را نمی‌توان جهت مذاکره مجدد بازگشایی کرد. وی گفت: در صورت تصمیم آمریکا به خروج یکجانبه از برجام کشور عزیزمان ایران گزینه‌های زیادی روی میز دارد. نمی توان از طریق مواضع زیاده خواهانه به یک توافقنامه رسید، چه توافقنامه دوجانبه و چه توافقنامه چند جانبه، آیا که توافقنامه هسته ای، یک توافقنامه چندجانبه است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: این توافقنامه مشمول بر همه آن چیزهایی نیست که ما می خواستیم و نیز قطعا مشمول بر همه چیزهایی نیست که آمریکا می خواست. این توافقنامه دربرگیرنده حداقل هایی بود که باعث شد همه بگویند«باشد» این چیزی نبود که ما می خواستیم، این چیزی بود که ما به آن دست یافتیم و این توافقنامه به نگرانی مهم ما پاسخ می دهد.

به گزارش کلوب خبرنگاران برجام به گفته سیاستمداران بین‌المللی از قوی‌ترین اسناد حقوقی بین‌المللی در دهه‌های اخیر است که محصولش صلح و امنیت بدون وقوع جنگ بوده هست. آمریکا هر چند در شکستن حریم برجام دست و پا می‌زند، ولی قطعا در این مسیر راه به جایی نخواهد برد آیا که کشور عزیزمان ایران بزرگ جایگاه مقتدارانه خود را نه آنچه آمریکایی‌ها آن را قدرت می‌پندارند، بلکه به اعتبار رهبری های داهیانه رهبر معظم و همراهی مردم بصیر و هوشیار خود کسب کرده هست. لذا آمریکایی‌ها باید بدانند در مسیر 40 ساله ای که جهت منزوی کردن کشور عزیزمان ایران در جامعه جهانی پیموده‌اند به آخر خط رسیده‌اند و اثر سختی‌های تحریم‌ روز به روز بر کشور عزیزمان ایران قدرتمند کمرنگ تر خواهد شد.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مقامات آمریکا | مذاکرات برجام | اتحادیه اروپا | دونالد ترامپ | دولت ترامپ | تحریم ها | آمریکایی | فرانسه | برنامه | آمریکا | قرارداد

چرا آمریکا نمی‌تواند از توافق هسته‌ای خارج شود؟

چرا آمریکا نمی‌تواند از توافق هسته‌ای خارج شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *