خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

ترساندن کشور عزیزمان ایران پیچیده تر شده است است/ آمریکا به روش جدیدتری نیاز دارد ، نشریه هیل

پایگاه اینترنتی نشریه هیل نوشت دولت آمریکا می داند به راهبردی تازه نیاز دارد، لیکن ترساندن کشور عزیزمان ایران پیچیده تر شده است است.

ترساندن کشور عزیزمان ایران پیچیده تر شده است است/ آمریکا به روش جدیدتری نیاز دارد ، نشریه هیل

به گزارش گروه بین الملل گروه تحریریه سایت جوان، نشریه هیل در مقاله ای به قلم پیتر هیوسِی در روز 21 مه نوشت: دولت ترامپ اتحاد ما با خاورمیانه (غرب آسیا) را در اجلاس ریاض تجدید کرد.
رئیس جمهور در این اجلاس 4 محور استراتژیک را مشخص کرد. اول نابود کردن داعش، دوم مبارزه و متوقف کردن دیگر گروه های تروریستی، سوم حفاظت از متحدان منطقه ای و چهارم پیشگیری از ظهور کشور عزیزمان ایران به عنوان قدرتی هژمونیک.
اما این استراتژی جهت آنکه موثر واقع شود، مستلزم اصلاح شدن بعضی از سیاست ها متحدان ما در ائتلاف ضد داعش و عوض کردن نکردن دارایی های نظامی ما در منطقه بود. مسئله مهم در آن دیدار مشمول بر قطر بود. آیا قطر؟ به این خاطر که قطر مامن و پول را جهت اخوان المسلمین، القاعده و حماس و شبه نظامیان ایرانی در سوریه و لیبی فراهم می کند.
قطر همچنین منزلگه شبکه الجزیره هست، شبکه ای که بلندگوی اخوان المسلمین است و به نوعی می توان گفت که عامل تقویت تروریسم و تامین نیرو و پول جهت آن است.
در عراق، همانطور که مایکل رابین، کارشناس پرسشها خاورمیانه گفته هست، الجزیره با تروریستها در جهت فریب دادن سربازان آمریکایی جهت کشاندن آنها به قتلگاه همکاری می کرد و از آنها در حالی که نقص عضو شده است و با انفجار بمب کنار بزرگراه ای جان می داند، فیلمبرداری کرده بود.
اما از سوی دیگر قطر جهت آمریکا پایگاه هوایی بسیار مهمی را در العدید فراهم آورده هست. و این معامله خوبی است و نمی توان از آن دست شست. این گونه از روابط از سال 1973 در زمانی که بحران نفتی در خاور میانه در گرفت، شروع شده است است.
در آن دوران آمریکا معامله ای با اعراب کرده بود بر این اساس که بی وقفه از آنها نفت می خرید و آنها نیز پول بدست آمده را در خرید سلاح و سرمایه گذاری در سهام های ما خرج می کردند.
در قبال این مساله غرب نیز پذیرفت تا حمایت گسترده کشورهای خلیج فارس از تروریسم را نادیده بگیرد. در سال 1978 در کمپ دیوید، توافق سادات، مدیر جمهور مصر و نخست وزیر اسرائیل نهایی بر اوضاع جنگی میان دو کشور را رقم زد. امید ها بر آن بود تا با این توافق تروریسم خاتمه پیدا کند.
اما متاسفانه تروریسم گسترش یافت. این مساله باعث شد تا حمله های تروریستی در مقبره های اسلامی در عربستان سعودی رخ دهد، جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران ظهور پیدا کند و روسیه به افغانستان حمله کرده و از سوی دیگر عراق به کشور عزیزمان ایران حمله کند.
در دو دهه بعد از این اتفاقات، 8 حمله تروریستی بزرگ و پیچیده علیه آمریکا در بیروت لبنان و شهر کویت کویت در سال 1983، برلین آلمان در سال 1986، لاکربی اسکاتلند در سال 1988، نیویورک آمریکا در برج های تجارت جهانی در سال 1993، برج های خبر در سال 1995، سفارت منزل های آمریکا در دو کشور آفریقایی در سال 1998 و در عرشه کشتی تخریبگر یو اس اس کول در یمن در سال 2000 رخ داد.
بسیاری از کشورهای حامی تروریسم در این حملات شرکت داشتند، ولی تنها در زمانی که ما ردپایی از کشور عزیزمان ایران را در بسیاری از این حملات پیدا کردیم، آن کشور را از لحاظ نظامی تنها گذاشتیم و اجازه دادیم که به مامنی جهت پناه دادن به تروریست ها جهت آنکه نقشه بکشند و حمله بکنند تبدیل شود.
22 سال بعد، 17 هواپیما ربا از عربستان که به وسیله القاعده، حزب الله و کشور عزیزمان ایران اموزش داده شده است بودند، و از مامنی که به آنها در افغانستان از سوی طالبان داده شد، بهره برده بودند، با هواپیما خود را به برج های دوقلو تجارت جهانی و پنتاگون کوبیدند و جان 3 هزار نفر را گرفتند.
از آنجایی که کشور عزیزمان ایران یکی از مهم ترین حامیان تروریسم است نمی توانیم با آن تعامل جدی داشته باشیم. ائتلاف ضد تروریستی در خلیج (فارس) نیز در صورتی که بعضی از اعضای آن از کشور عزیزمان ایران و تروریسم حمایت کند موثر واقع نخواهد شد. قطر در این میان به بازی دوگانه ای دست زده، ولی بدون شک این بازی از سوی دیگر بازیگران منطقه ای نیز ادامه یافته است.
در این میان مورد نیاز است که بهانه جهت روی آوردن به تروریسم از میان برداشته شود. جهت مثال کارتر گفته بود که فلسطینیانی که دارای هواپیما های جنگی نیستند، به طور منطقی جهت آنکه بتوانند این نقص را جبران کنند به بمب گذاری های تروریستی روی خواهند آورد.
چند سال بعد کلینتون نیز به همین مساله اشاره کرد و گفت اگر دولت فلسطین از سوی اسرائیل تاسیس شود این مساله تمایلات جهت تروریسم را به شدت کم کردن خواهد داد. و نماینده سابق کنگره ران پال نیز گفته بود که حمله یازده سپتامبر القاعده به این علت توجیه شد که ما در آن وقت نیروهایی در عربستان مستقر داشتیم.
خوشبختانه ظاهرا دولت آمریکا متوجه این مساله است که تروریسم به مثابه وسیله ای از سوی دولت های حامی آن به کار می رود تا بتوانند از آن طریق ایدئولوژی و قدرت خود را گسترش بدهند.
این دولت همچنین بر این باور است که هیچ مساله ای توجیه کننده حملات تروریستی نیست و بر این باور است که ائتلافی نیرومند جهت مبارزه با این نوع از تروریسم مورد نیاز هست، لیکن ما تنها با دولت حامی ترور کشور عزیزمان ایران روبرو نیستیم، بلکه پای سوریه و روسیه نیز به این ماجرا باز است.
دولت آمریکا می داندکه نیازمند استراتژی جدیدی جهت مبارزه با تروریسم است که بر پایه آن نباید تریلیون ها دلار و هزاران کشته ای که ما از وقت 11 سپتامبر تا کنون مجبور شده است ایم را مشمول بر شود. اکنون تلاش جهت رسیدن به این نشانه باید با میزانی از شتاب همراه باشد، لیکن کشور عزیزمان ایران در حال پیشرفت و پیچیده تر شدن است.
گسترش توان موشک بالستیکی کشور عزیزمان ایران اکنون به منبع مهم نگرانی های قدرت های خاورمیانه شده است هست. حوثی های شورشی در یمن با موشک های ایران، ریاض، پایگاه مهم هایی عربستان و تاسیسات نفتی عربستان را نشانه گرفته اند. ائتلاف به رهبری عربستان از قطر چند خواسته داشته است که بسیاری از آنها مورد پذیرش قرار نگرفته اند.
با این حال قطر به رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا قول داد تا تلاش کند جلوی تامین مالی تروریسم را بگیرد. ولی این به تنهایی کافی نیست. قطر در گذشته بر این باور بود که آینده در اخوان المسلمین هست. این مساله شاید خود بیانگر علت شیفتگی این کشور در حمایت از این گروه تروریستی باشد.
ائتلاف عربستان همچنین از قطر خواسته تا تمامی ارتباطات تروریستی خود را آخر دهد، شبکه الجزیره را تعطیل کند، و از اخوان المسلمین به عنوان شرکت تروریستی یاد کند. ائتلاف همچنین می تواند جبهه ای یکسان را در برابر کشور عزیزمان ایران بوجود بیاورد.
شاید رهبران قطر در حال حاضر بر این باور باشند که نمی توانند عوض کردن شگرفی در سیاست های خود بدهند و تنها این عوض کردن را به صورت نقطه ای می توانند اعمال کنند. ولی شاید راهی در این میان جهت آنکه ائتلاف بتواند به اهدافش دست پیدا کند، در میان باشد.
انتهای خبر/

نشریه هیل خبر داد: پیچیدگی های ترساندن ایران/ نیاز آمریکا به روش جدید

واژه های کلیدی: مبارزه با تروریسم | عربستان سعودی | حملات تروریستی | گروه تروریستی | حمله تروریستی | عربستان | تروریستی | آمریکایی | ایرانی | آمریکا | تروریسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *