خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

مقابله به مثل عالی ترین گزینه در قبال عدم تأیید برجام از سوی ترامپ

کارشناس سیاست خارجی گفت: با توجه به روند فرسایشی گفتگوهای هسته‌ای نه تنها مذاکره مجدد امکان پذیر نیست، بلکه مقابله به مثل در قبال عدم تأیید برجام عالی ترین گزینه است.

مقابله به مثل عالی ترین گزینه در قبال عدم تأیید برجام از سوی ترامپ

حسن عابدینی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، با اشاره به عالی ترین گزینه بین ماندن و خروج از برجام جهت کشور عزیزمان ایران در برابر عدم تأیید آن از سوی ترامپ در ماه اکتبر، اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا نشان داده که هرگز پایبند به قوانین و عرف بین‌الملل نیست و هرگاه منافعش اقتضا کند به آسانی به تعهدات خود پشت می‌کند و تحت چنین شرایطی برجام نیز از این امر مستثنی نیست.

عبارات مهم : آمریکایی – آمریکا
کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: آمریکا در طول مذاکرات و هم بعد از آن بارها تلاش کرده برجام را تفسیر به رأی کند، لیکن در دوران اوباما وقتی‌که مذاکرات در جریان بود بلافاصله مقاماهای آمریکایی در برابر خبرنگاران تصویری را از برجام نشان می‌دادند که با واقعیت فاصله داشت و متاسفانه در آن مقطع فکت شیتی از سوی آمریکایی‌ها منتشر شد که تفسیر خودشان از توافق بود.

وی افزود: حالا در دوران ترامپ شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد آیا که اصولا ترامپ یک بازیگر غیر قابل پیش‌بینی، غیر پایبند به مباحث بین‌المللی و ماجراجو هست، لیکن پیش از این هم از توافقات بین‌المللی مانند تغییرات آب و هوایی پاریس و پیمان نفتا خارج شده است و این موارد نشان می‌دهد نمی‌توان به وعده های آمریکا اطمینان داشت.

عابدینی ادامه داد: از سال 1382 گفت‌وگوهایی بین کشور عزیزمان ایران و اروپایی‌ها انجام گرفته ولی آنها اعتقاد بودند که حتی اگر توافقی صورت بگیرد چنانچه آمریکا در آن همکاری نداشته باشد گارانتی اجرایی نخواهد داشت. به همین علت اساسا در سال 1385 آمریکا وارد مذاکرات شد لیکن سه کشور اروپایی توافق را با کشور عزیزمان ایران انجام می دادند؛ ولی آمریکا چون در مذاکرات شرکت نکرده بود حاضر به پذیرش تعهدات آن نبود. در این میان اروپایی ها تلاش کردند آمریکا را وارد مذاکرات کنند.

کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد: اینکه یک گزینه ای پیش رو باشد مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها نباشند و اتحادیه اروپا در مذاکرات باشد با واقعیت سازگار نیست. آیا که آمریکا با اعمال تحریم علیه کشور عزیزمان ایران اروپایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد .

وی با اینکه آمریکا حتی با ورود به مذاکرات متاسفانه به بد عهدی ها همچنان ادامه می دهد، گفت: مکانیزم ماشه یا سازوکاری که جهت نقض برجام از سوی طرفین پیش‌بینی شده است نمی تواند منافع جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران را تامین کند. لیکن در هر مرحله از گزارش نقض برجام از سوی ایران، آمریکا خباثت های خود را پیاده خواهد کرد.

عابدینی تاکیدکرد: بنابراین بهتر گزینه مقابله به مثل است یعنی اگر آمریکا از برجام خارج شد با توجه به گزینه های متعدد پیش رو کشور عزیزمان ایران واکنش‌ها متقابل و متناسب را انجام خواهد داد. لیکن زمینه جهت گفت‌وگوی مجدد با توجه به روند فرسایشی مذاکرات در طی 14 سال، وجود ندارد.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آمریکایی | آمریکا | مذاکرات | سیاست | خارجی | ایران | برجام | آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *