خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

قهرمانانی که در دل خاک خوابیده‌اند

تفحص پیکر مطهر شهدا سال‌هاست که در مناطق عملیاتی متفاوت جنوب و غرب کشور و مناطق برون مرزی در کشور عراق انجام می‌شود.

قهرمانانی که در دل خاک خوابیده‌اند

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ تفحص پیکر مطهر شهدا سال‌هاست که در مناطق عملیاتی متفاوت جنوب و غرب کشور و مناطق برون مرزی در کشور عراق انجام شده است و تاکنون استمرار یافته هست، در این بین پیکر مطهر 45هزار شهید دوران دفاع مقدس طی این جستجوها کشف شده است و در این راه تا کنون بیش از 50 تن از اعضای تیم تفحص(جستجوگران نور)، شهید و بیش از 120 نفر جانباز شده‌اند.

تلاش مجدانه و طاقت‌فرسا جهت یافتن پیکرهای مطهر شهدا و بازگرداندن شهدا به خانواده‌هایشان و تشییع و خاکسپاری آنان در محل‌های مناسب، هم تکریم و تعظیم به مقام شهدا و احترام و سپاسگذاری از خانواده آنان و هم سر منشأ آثار و برکات فراوان در کشور است.

قهرمانانی که در دل خاک خوابیده‌اند

هرگاه شهرها معطر به عطر حضور شهدای گمنام می‌­شود، با سوالاتی از سوی بعضی مردم و بویژه جوانان عزیز روبرو می­‌شویم از جمله اینکه مکانیسم شناسایی شهدای گمنام و تشخیص آنها از اجساد عراقی و مسائلی از این قبیل چه روندی را طی می‌کند.

عملیات شناسایی پیکرهای مطهر شهدا به وسیله نیروهای اطلاعات عملیات و عنصرهای تخریب چی با توجه به اطلاعات و اسناد بدست آمده از رزمندگان و آزادگان، آثار موجود از شهیدان و تشخیص خطوط پدافندی در منطقه عملیاتی صورت می پذیرد؛ سپس مسیر تردد و معبر جهت ورود نیروهای تفحص هموار می گردد و در صورت نیاز، زمین جهت استقرار بیل مکانیکی فراهم می شود. فعالیت تفحص بسته به نوع ،شرایط و جنس زمین متفاوت هست. بطور مثال در منطقه فکه زمین رمل و ماسه ای هست، در چیلات، سومار و میمک تفحص در سنگلاخ و تپه‌ها و شیارهای کوچک و بزرگ انجام می شود، در طلائیه زمین باتلاق است ، در شط علی نیزار و آب وجود دارد و در کردستان و حاج عمران در کوههای صعب العبور انجام می گیرد.

اما به راستی شهدا چگونه تفحص می‌شوند؟

تفحص پیکر مطهر شهدا سال‌هاست که در مناطق عملیاتی متفاوت جنوب و غرب کشور و مناطق برون مرزی در کشور عراق انجام می‌شود.

۱- در سیر کار تفحص و جستجوی پیکرهای مطهر شهدا از شروع تاکنون مشاهدات شاهدان عینی، مطالعات، تجربیات و همچنین تکنولوژی روز، به یاری گروه‌های تفحص آمده و هم اینک نیز با اطلاعات کامل و کافی و کاملا تخصصی در حال پیگیری است.

۲- آخرین نقشه موجود مناطق با نقشه‌های وقت جنگ تطبیق داده شده است و آمار و اطلاعات شهدای به جامانده از دوران دفاع مقدس احصا شده است است.

۳- در بعضی مکان‌ها و بنا به مورد، زمینه حضور افراد مطلع در مناطق به منظور جستجوی پیکرهای مطهر در داخل و خارج از مرزهای کشور فراهم شده است است.

بزرگ‌ترین شهدای تفحص چه کسانی بوده‌اند؟

شهید ابراهیم احمدپوری
شهید محمدرضا رسولی

عبارات مهم : مناطق عملیاتی – پیکر شهیدان
شهید سید امیر تشت زرین
شهید جلال شعبانی
شهید حسین صابری
شهید عباس صابری
شهید رضا مؤمنی
شهید سعید شاهدی
شهید علی محمودوند
شهید علیرضا حیدری
شهید علیرضا شعبانی
شهید مجید پازوکی
شهید محمدرضا نیک خواه بهرامی
شهید محمد زمانی
شهید محمود غلامی
شهید مهدی فرحزادی

قهرمانانی که در دل خاک خوابیده‌اند

گستره تفحص

تفحص درون مرزی

باتوجه به اینکه ارتش بعثی عراق از ابتدا تا آخر جنگ تحمیلی بخش های مختلفی از خاک کشورمان را در اشغال داشت و یا در عملیات های متفاوت رزمندگان اسلام در خطوط پدافندی مذکور تردد داشته اند، لذا پیکر شهدا معمولاً در معرکه باقی می‌ماندند که بعضی از آنها در خلال جنگ به عقبه انتقال داده شد و تعداد زیادی هم تا آخر جنگ در محل درگیری و نبرد بوسیله دشمن مدفون شده است اند.

تفحص برون مرزی

تفحص پیکر مطهر شهدا سال‌هاست که در مناطق عملیاتی متفاوت جنوب و غرب کشور و مناطق برون مرزی در کشور عراق انجام می‌شود.

با توجه به اینکه بنا به مقتضیات سیاسی و نظامی جنگ، رزمندگان اسلام دشمن بعثی را در خاک عراق تعقیب و در آنجا اقدام به تک و پاتک می‌نمودند در نتیجه تعدادی از آنان بعد از شهادت در خاک عراق تا آخر جنگ باقی ماندند. از دلایل دیگر وجود پیکر شهیدان در داخل خاک عراق آن بود که رژیم بعثی با بی‌رحمی افراد مجروح و اسیر را در جدار مرز خود و تا عمق خاک عراق بصورت دسته جمعی به شهادت می‌رساند لذا بعد از سالهای ۷۷ گروههایی به نام گروه تفحص برون مرزی تشکیل یافت و با هماهنگی وزارت خارجه دو کشور (در وقت صدام) پیکرهای مطهر شهدا طی مراسم و تشریفات تبادل در مرز به میهن اسلامی انتقال یافته شد.

سختی‌های تفحص شهدا در چیست؟

۱- وجود مین و مواد منفجره به جا مانده از جنگ تحمیلی.
۲- وجود گرمای شدید منطقه جنوب و عدم کارآیی ماشین آلات سنگین در تمام روز.
۳- وجود سرمای شدید و برف گیر شدن مناطق کوهستانی غرب.
۴- حضور گروهک منافقین و دیگر عوامل ضد انقلاب در مرز و اذیت و آزار آنها.
۵- کمبود امکانات پیشرفته.
۶- عدم همکاری مقامات مسئول عراقی در نقاط مرزی

قهرمانانی که در دل خاک خوابیده‌اند

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مناطق عملیاتی | پیکر شهیدان | اطلاعات | شناسایی | شهیدان | تفحص | شهدا | جنگ تحمیلی

قهرمانانی که در دل خاک خوابیده‌اند

قهرمانانی که در دل خاک خوابیده‌اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *