خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

قراردادهای آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس علت وقت‌کُشی ترامپ در پیش بردن این کشورها به سوی آشتی

المیادین در گزارشی به بررسی نقش آمریکا در حل تنش‌های ایجاد شده است بین کشورهای خلیج فارس پرداخت.

قراردادهای آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس علت وقت‌کُشی ترامپ در پیش بردن این کشورها به سوی آشتی

به گزارش گروه بین‌الملل گروه تحریریه سایت جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛امضای قرارداد فروش هواپیماهای نظامی آمریکایی به قطر، توانایی دوحه را جهت اصلاح بخشیدن به موقعیت بین المللی خود نشان داد و در عین حال نشان داد واشنگتن در روابطش با طرف های مناقشه در منطقه خلیج فارس، به قراردادهای تجاری اولویت می دهد که به معنای ادامه یافتن بحران است.

المیادین در این باره گزارش داد: امیدهای رجب طیب اردوغان، مدیر جمهور ترکیه جهت دستیابی طرف های مناقشه در منطقه خلیج فارس به راه حلی پیش از عید فطر، واقع گرایانه به نظر نمی رسد. عربستان نیز امید اردوغان را جهت تاسیس پایگاه نظامی در خاک خود ناامید کرد. حرکت ترکیه در مسیر اجرای توافقنامه خود با قطر جهت استقرار نیرو در این کشور مورد استقبال عربستان سعودی قرار نگرفت به همین علت قابل انتظار بود که وزیر امور خارجه ترکیه از سفر به عربستان دست خالی بازگردد و فقط بگوید خبر مدیر جمهور ترکیه را به پادشاه سعودی ابلاغ کرده است.

قراردادهای آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس علت وقت‌کُشی ترامپ در پیش بردن این کشورها به سوی آشتی

در اصل، بحران بین کشورهای خلیج (فارس) ادامه دارد و ترکیه با تکیه بر جایگاه منطقه ای و روابط نزدیک خود با قطر، تلاش کرد راجع به امکان میانجی گری بین طرف های مناقشه نبض سنجی کند که ظاهرا مورد قبول عربستان قرار نگرفت. در همین حال به نظر می رسد آمریکا تمایلی به مداخله جهت آشتی دادن طرف های مناقشه ندارد هرچند صرفا به طور لفظی به آخر تنش تشویق می کند. ادامه یافتن تنش ها در منطقه خلیج (فارس) به تحقق وعده های اقتصادی ترامپ در زمینه ایجاد وقت شغلی جهت آمریکایی ها کمک می کند.

عبارات مهم : رجب طیب اردوغان – عربستان سعودی
روند تصاعدی قراردادهای آمریکا با کشورهای خلیج (فارس) علت وقت کشی آمریکا را در پیش بردن این کشورها به سوی آشتی توجیه می کند و نشان می دهد آیا آمریکا گاهی از اتهام تروریسم استفاده می کند و سپس از آن عقب نشینی می کند. علت آن، صرفا قراردادهای تجاری هست. دونالد ترامپ، مدیر جمهور آمریکا، قطر را به حمایت از تروریسم و تامین مالی آن متهم کرد ولی بعد از آن وزیر دفاع او جیمز ماتیس قراردادی جهت فروش هواپیماهای اف-16 با همتای قطری خود امضا کرد. بعد آن نیز دو کشتی جنگی آمریکا وارد قطر شدند تا به اجرای رزمایش با ارتش قطر در آبهای خلیج (فارس) بپردازند.

ظاهرا کارها اخیر آمریکا نوعی اطمینان خاطر دادن به قطر بوده است ولی با توجه به واکنش‌ها تاریخی آمریکا در قبال بحران های منطقه، این کارها میل به آمریکا را به طولانی کردن بحران بین کشورهای خلیج (فارس) نشان می دهد لیکن این بحران می تواند قراردادهایی به ارزش صدها میلیارد دلار جهت آمریکا داشته باشد. پرسش این است که به عنوان نمونه هزینه خودداری از به جریان انداختن قانون جاستا چقدر است که در آن سعودی ها به دست داشتن در تروریسم متهم هستند.

سایه جنگ بین کشورهای خلیج (فارس) دست کم در شرایط کنونی به شکلی آشکار کمرنگ شده است است ولی روشن است که واشنگتن جهت امضای قراردادهای زیاد تلاش می کند.

المیادین در گزارشی به بررسی نقش آمریکا در حل تنش‌های ایجاد شده است بین کشورهای خلیج فارس پرداخت.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: رجب طیب اردوغان | عربستان سعودی | دونالد ترامپ | عربستان | سعودی ها | آمریکایی | آمریکا | تروریسم | اردوغان | ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *