خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

در برابر خطای دیگران در برجام دست روی دست نمی‌گذاریم ، انتخاب بهشت و جهنم با خ

رئیس‌جمهور گفت: گزینش بهشت و جهنم با خود مردم است و نمی توان کسی را به زور به مسیر هدایت کشید.

در برابر خطای دیگران در برجام دست روی دست نمی‌گذاریم ، انتخاب بهشت و جهنم با خ

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانى رييس جمهور كشورمان در گفت و گوى تلويزيونى امروز خود با مردم اظهار داشت: هفته دولت كه به مناسبت شهادت شهيدان و رجايى نامگذارى شده است را به ملت ايران و خانواده بزرگ دولت تبريك عرض ميكنم.

عبارات مهم : سرمايه گذاري – رييس جمهور
وى افزود:ملت ايران در روز ٢٩ ارديبهشت حماسه افريد و در سايه اين حماسه بزرگ دولت دوازدهم مشروعيت يافت و فعاليت خود را اغاز كرد.

روحانى با اشاره به فرايند گزینش وزراى دولت دوازدهم ادامه داد:بعد از انتخابات، رايزنى ها براى تشكيل كابينه شروع شد و مرحله قانونى آن كه مراسم تنفيذ و تحليف بود، صورت گرفت بنابراين با همه جناح ها و صورت هاى معروف سياسى و احزاب مشورت كردم و با پيشنهاداتى كه داشتند كابينه جديد شكل گرفت.

رييس جمهور راجع به تفاوت دولت يازدهم با درلت دوازدهم گفت: با اعضاى كابينه دوازدهم بصورت مستقيم و غير مستقيم طی چهار سال گذشته همكارى داشتم البته نيمى از كابينه جديد از وزراى سابق هستند كه مجددا از مجلس راى اعتماد گرفتند مابقى وزرا هم معاونان وزرا بودند كه با انها همكارى و آشنايی داشتم.

در برابر خطای دیگران در برجام دست روی دست نمی‌گذاریم ، انتخاب بهشت و جهنم با خ

رييس قوه مجريه خاطرنشان كرد: دولت دوازدهم با مشورت و آشنایی بيشتر كار خود را شروع كرد و از انجايى كه نيمى از وزرا از وزراى دولت يازدهم هستند به مسير و راه آشنايى دارند چراكه برنامه ما كامل كردن برنامه هاى دولت قبل است.

وى با بيان اينكه امروز شرايط بهترى براى خدمت به مردم هست، تصريح كرد: در آغاز فعاليت دولت يازدهم با مشكلات بزرگى روبرو بوديم ولی خوشبختانه امروز آن مشكلات يا از بين رفته و يا اينكه كاهش يافته است.

روحانى اظهار داشت:متاسفانه ما با بيكارى، تورم و رشد منفى اقتصادى روبه رو بوديم همچنين مردم با مشكلات مذاكرات هسته اى مواجه بودند به طورى كه گروههايی براى مذاكره می رفتند و بر ميگشتند و قطعنامه ها هم در شوراى امنيت عليه كشورمان صادر ميشد ، ولی خوشبختانه امروز با مشاركت مردم ميتوانيم مشكلات كشور را برطرف كنيم.

وی ادامه داد: در کابینه ما سه نفر از زن ها حضور دارند از افکار و نظرات آنان استفاده می کنیم، قبلا هم در سمت های مدیریتی یا دانشگاهی این سه نفر حضور داشتند، معنای استفاده از جوانان یا بانوان به این معنا نیست که در هیئت وزیران چند نفر هستند.

رئیس‌جمهور گفت: گزینش بهشت و جهنم با خود مردم است و نمی توان کسی را به زور به مسیر هدایت کشید.

مدیر جمهور اضافه کرد: ما در دستگاه اجرایی جامعه ای بزرگ داریم چیزی حدود سه میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری داریم، ما جمعیت بزرگی بازنشسته داریم که آنان هم جزو خانواده دولت هستند و مجموع اینها با خانواده هایشان جمعیتی پنج میلیون نفری هست. هنگامی که ما می گوییم دستگاه اجرایی یعنی باید همه آن سه میلیون نفر را در نظر بگیریم و بحث فقط آن سی نفری نیست که دور آن نیز بیضی نشسته اند.

روحانی گفت: ما علاقمندیم در بخش های دیگر هم جوانان و بانوان فعال باشند در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی می بینیم که بانوان فعال هستند، مقصود من همه قوا و همه بخش هایی است که به عنوان نظام جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران محسوب می شوند، ما باید هم از جوانان، بانوان، اقوام و مذاهب متفاوت به خوبی استفاده کنیم و آنان بتوانند از ظرفیت خودشان در بخش های مدیریتی به کشورشان خدمت برسانند اصل بر شایسته سالاری است و اصل بر وابستگی به جناح، گروه و مذهب نیست.

نسبت به گزینش کابینه من تحت فشار نبودم

روحانی گفت: آن مصوبه ای که به سی درصد اشاره کردم نسبت به بانوان و جوانان است نسبت به مذاهب متفاوت هم در دولت یازدهم و هم در دولت دوازدهم ما تاکید داشتیم، می دانید که بخشی بخشداران ما، فرمانداران و معاونین استانداران و معاونین وزرای ما از اهل سنت بودند آنان برادران بسیار عزیز و هموطنان ما هستند همه ایرانیان باید بتوانند از فرصتی که پیش روی آنان است به خوبی استفاده کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه شما فرمودی که جهت گزینش اعضای کابینه تحت فشار نبودید و مشورت های گسترده ای در این مورد انجام دادید ولی نسبت به شما انتقاداتی بعضا مطرح شد و تعبیر سهم خواهی هم از این گفته ها شد توضیح بفرمائید که این سندیت داشته یا رسانه ای بوده است؟ اظهار داشت: ما از انتقاد همه عزیزان استقبال می کنیم گاهی وقت ها ممکن است انتقادها خیلی دقیق نباشد و گاهی هم دقیق باشد در مجموع انتقاد نسبت به دولت و همه قوا مردم باید آزاد باشند و نقد کنند ولی نسبت به کابینه من تحت فشار نبودم یعنی ممکن است که جناح ها نقطه نظراتی داشتند و آن را مطرح می کردند.

وی بیان کرد: ولی اینکه من نسبت به وزیرم تحت فشار تصمیم گرفته باشم یعنی جناحی یا گروهی به من فشار آورده باشد و بخاطر رضایت آنان وزیری را گزینش کرده باشم اصلا اینگونه نبوده است هم با آنان مشورت کردم هم نظراتشان را گفتند،من هئیت رئیسه هر سه فراکسیون را خواستم و با آنان صحبت کردم و از آنان مشورت گرفتم بنابراین اصل مشورت درست است ولی اینکه افراد یا جناح ها سهم خواهی کنند طبیعی است که هر جناحی دوست دارد افراد خودش یا وابستگان فکری خودش در مناصب متفاوت فعالیت کنند و نظرات را بهتر اعمال کنند این به نظرم اشکالی ندارد ولی دولت دوازدهم همچون دولت قبل فرا جناحی است البته همه وزرا و مسئولیت بلند پایه بخش اجرایی به اصول پایبند، اعتقاد به اصلاح در امور و معتدل هستند. ما وابستگی جناحی را اصل قرار ندادیم.

روحانی راجع به وقت نهایی شدن وزرای علوم و نیرو، گفت: نسبت به وزرا مجلس طبق وظایف خود عمل کرد، دو چیز دلمان میخواست ولی نشد، من دلم میخواست آن لایحه ای که با دو فوریت به مجلس شورای اسلامی دادیم جهت اینکه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه و همچنین راه و شهرسازی به دو وزارتخانه تفکیک شود و شرکت ملی جوانان از وزارتخانه ورزش و جوانان جدا شود این لایحه هنوز اجرایی نشده است.

در برابر خطای دیگران در برجام دست روی دست نمی‌گذاریم ، انتخاب بهشت و جهنم با خ

وی اضافه کرد: من دلم میخواست قبل از اینکه وزرا را معرفی کنم این لایحه تصویب میشد اگر نمایندگان در هر زمانی به این لایحه رای بدهند تغییراتی مجدد در کابینه و آن ترمیم میشود، نسبت به وزیر علوم من نتوانستم در زمانی که میخواستم همه وزرا را معرفی کنم، این وزیر را هم معرفی کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: فردی را که مشخص کرده بودم درست حدود بیست و چهار ساعت قبل از معرفی وزرا انصراف داد و من در آن وقت نمی توانستم وزیر تازه گزینش کنم و نمیخواستم ارائه لیست به تاخیر بیفتد، وزیر نیرو هم نتوانست رای به اندازه کافی در مجلس کسب کند بنابراین این دوتا وزیر باقی ماندند، امیدوارم در هفته های آینده یا هفته های اولیه مهر ماه بتوانیم این دو وزیر را معرفی کنیم.

روحانی در پاسخ به اینکه در دیدار اخیر کابینه دوازدهم با رهبری معظم انقلاب، ایشان بر انسجام دولت و کار گروهی و تیمی اشاره داشتند، جهت دستیابی به این نشانه مهم چه برنامه هایی در دستور کار دارید، گفت: هماهنگی و مسئولیت یکسان در دولت یک اصل است و همه وزرا و مدیر جمهور مسئولیت یکسان دارند ما هر چه هماهنگ تر باشیم بهتر می توانیم به مردم خدمت رسانی کنیم. به نظرم دولت دوازدهم نسبت به یازدهم هماهنگ تر است یکی از اصول جهت گزینش من نسبت به وزرا و معاونین همین بود البته در که با هماهنگی بیشتری با هم کار کنیم البته در دولت قبلی هم ناهماهنگی به آن صورت نبود که در بعضی از رسانه ها منعکس بود. به طور طبیعی ناهماهنگی هایی ممکن است در دولت یازدهم بوده باشد.

وی بیان کرد: امیدوارم در دولت دوازدهم کاملا دولت هماهنگ باشد مخصوصا در زمینه اقتصادی که جهت مردم بسیار مهم است البته من یک جلسه شورای هماهنگی اقتصادی در دولت قبل داشتم و در دولت دوازدهم هم خواهم داشت ولی ممکن است ترکیبش کمی تفاوت کند تصمیمات اساسی نسبت به پرسشها اقتصادی دولت در آنجا اتخاذ می شود.

رئیس‌جمهور گفت: گزینش بهشت و جهنم با خود مردم است و نمی توان کسی را به زور به مسیر هدایت کشید.

روحانی در پاسخ به اینکه آیا این عنوان تداخل وظایف ایجاد نمی کند ؟ گفت: وزرا هر کدام اختیارات قانونی خود را دارند. ولی تصمیمات اساسی در بخش اقتصادی اتخاذ می شود که هماهنگی سطح اوج نیاز است و این هماهنگی به وسیله خود من انجام می شود در دولت یازدهم 200 جلسه هماهنگی داشتم در دولت دوازدهم هم جلسات بیشتری خواهیم داشت.

رئیس جمهور بیان کرد: به طور معمول هفته ای دو جلسه شورای هماهنگی می گذارم ستاد اقتصاد مقاومتی هم داریم که آن ستاد جهت هماهنگی میان دولت، فعالان اقتصادی خارج دولت،نهادهای عمومی غیر دولتی و گاهی هماهنگی اقتصادی که میان دستگاه اجرایی،قضایی یا مجلس نیاز است آن ستاد فعالیت می کند با اختیاراتی که مقام معظم رهبری هم جهت هماهنگی زیاد دادند دادند، شورای اقتصاد و دولت هم وظایف خاص خود را انجام می دهند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اینکه وظیفه معاونت اقتصادی چگونه است؟ اظهار کرد:معاونت اقتصادی وظایفش، وظایف اقتصادی است که مدیر جمهور واگذار می کند، در بعضی از موارد اقتصادی یک نفر باید آن راهماهنگ و یا پیگیری کند ، این کار به وسیله معاون اقتصادی مدیر جمهور انجام می شود و موارد خاص را مدیر جمهور به معاون اقتصادی ارجاع می دهد.

عملکرد وزرا هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار می گیرد

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عنوان پیگیری و نظارت بر زیر مجموعه از نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند و این مورد توجه جدی شما قرار گرفته است و در پیوستی که جهت احکام وزرا در نظر گرفته اید ظاهرا بر این عنوان تاکید خاص ای شده است هست، سازوکار اجرایی این امر چگونه است؟ تصریح کرد: در دولت دوازدهم ما جهت حکم وزرا یک پیوست را مد نظر قرار دادیم خودمون به وزرا ابلاغ شد جهت اینکه کار به تاخیر نیفت پیوست احکام تا آخر این هفته یا شروع هفته آینده به وزرا ابلاغ خواهد شد و می توانیم به رسانه ها پیوست ها را بدهیم تا منتشر شود و مواردی است جهت همه وزرا یکسان است است و مواردی مختص خود آن وزیر است.

در برابر خطای دیگران در برجام دست روی دست نمی‌گذاریم ، انتخاب بهشت و جهنم با خ

وی اضافه کرد: بنا شده است که عملکرد وزرا را هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار دهیم حتی من به شرکت برنامه بودجه دستور دادم که نسبت به واگذاری بودجه به همه دستگاه هایی که از بودجه قوه مجریه استفاده می کنند هر سه ماه یکبار پیگیری کنند و اگر کار آنان در چارچوب قانون بوده ادامه دهند و اگر مورد نیاز شد بودجه را در تخصیص دادن کم کنند به علت اینکه ما الان در جلسات هیئت وزیران در دولت دوازدهم در مورد بودجه بحث کردیم. یکی از پرسشها ما این است که بودجه به دستگاهی واگذار می شود و آن هم تقسیم می کند و بعد مصرف می شود اگر 100 درصد مصرف کرد سال آینده 110 درصد میگیرد.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر فضای ملتهب انتخابات به فضایی آرام و تعامل با سه قوه گفت:در ایام انتخابات فضا بسیار رقابتی بود و جناح ها نقش فعالی داشتند ولی با این وجود بسیار اخلاقی و قاعده مند بود و به نوعی همه قواعد بازی را بلد بودند.

وی در ادامه افزود:حتی در شهرهایی که در آن ها برنامه انتخاباتی داشتم و فاصله برنامه من با رقیب 2 الی 3 ساعت بود شاهد آن بودم که طرفدارن من و رقیب با هم برخورد خوبی داشتند و روحیه برادری حاکم بود ، در اینجا هم به همین علت از ملت کشور عزیزمان ایران به خاص جوانان و بانوان تقدیر می کنم.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد:هدف عالی انقلاب و نظام ،وحدت و اتحاد بین مردم است ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم بر تعامل گسترده تاکید کرده اند بنابراین تعامل ما باید با ملت مان زیاد از ملل دیگر باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد:برای همگان روشن است که از بین بردن رقیب امکان پذیر نیست و هیچ فکر مطلقی وجود ندارد بنابراین باید در کنار یکدیگر باشیم ، تفاوت ها و اختلافات فکری را به رسمیت بشناسیم و منافع بلند مدت کشور را مبنا قرار دهیم آیا که تدبیر این است که آینده نگر باشیم.

روحانی تاکید کرد: باید کشور را به سمت پیشرفت و تعالی ببریم و مردم احساس آزادی کنند در شرایطی که کنار یکدیگر هستند مضاف بر این من نسبت به همه افراد چه 24 میلیونی که به من رای دادند چه 16 میلیونی که رای ندادند و چه افرادی که نتوانستند در انتخابات شرکت کنم مسئول هستیم ،از لحاظ حقوق شهروندی و نسبت به مطالبات انها باید گوش شنوا داشته باشیم بنابراین قوا باید در کنار یکدیگر باشند و قوه قضاییه و مقننه باید در این راه ما را یاری کنند.

رئیس قوه مجریه گفت: ما در مجلس شاهد این همکاری بودیم و دیدیم که به 16 وزیر ما رای اعتماد دادند مضاف بر اینکه همکاری خوبی با قوه قضاییه صورت گرفته ،در دولت یازدهم هم اوضاع به همین منوال بود و ملاقات زیادی با یکدیگر داشتیم ،پیشنهاداتی ارائه می شد و هر قوه ای که آن را ارائه می داد مسئول پیگیری ان بود.

روحانی ادامه داد:امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد تعامل بیشتری باشیم آیا که هم مجلس و هم قوه قضاییه آمادگی مورد نیاز جهت کمک را دارند و اینکه سه قوه کنار هم باشند جهت مردم آرامش بخش است.

رئیس جمهور افزود:نیروهای مسلح جهت ما اهمیت بسیاری دارد،در شورای عالی امنیت ملی هم نیروهای لشگری و کشوری وسه قوه حضور دارند که رابطه بسیار خوبی با هم داریم مضاف بر این ارتش و سپاه دو نیروی بزرگ ما هستند علاوه بر اینکه نیروهای بسیج و انتظامی بر سر جای خودشان هستند.

وی افزود:در دولت یازدهم تعاملات خوبی با سپاه و ارتش داشتیم و آنها نقطه نظراتشان را مطرح می کردند ،مضاف بر این که جهت پیشرفت در اقتصاد نیاز به حضور نیروهای مسلح است همچنین بر اساس اصل 147 در وقت صلح نیروهای مسلح باید در کنار دولت باشند و در کارهای مانند آموزش و پرورش ،جهاد سازندگی و …با یکدیگر همکاری کنیم و اگر جنگی رخ داد این دولت است که در کنار نیروهای مسلح است بنابراین وظیفه و ارده دو طرفه است،با توجه به اینکه در تمام امور با مقام معظم رهبری هماهنگی انجام می شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر رویکرد دولت دوازدهم به شعار انتخاباتی “احیای اخلاق”سال 92 افزود:اخلاق نشانه بلند اسلام اعلام شده است و رسول اکرم می فرماید”من مبعوث شدم که مکارم اخلاق را تکمیل کنیم”اخلاق اساس است ولی متولی مهم آن خود مردم هستند ، اساس دین هم راه روشنایی را از ظلمت به ما نشان داده است که در این میان ما دقیق ببینیم و تصمیم بگیریم مضاف بر اینکه اخلاق و فرهنگ به وسیله مردم ساخته می شود.

وی در ادامه بیان داشت:وقتی اتفاق تلخی رخ می دهد و به دختر فرزند ای در گوشه ای از کشور عزیزمان ایران ظلم می شود یا اسید پاشی در شهری اتفاق می افتد، مردم در اینترنت همدردی نشان می دهند و اعلام انزجار می کنند که این همان نهی از منکر است.

روحانی تصریح کرد:مردم در مورد پرسشها فرهنگی و اخلاقی بسیار پیشرفته اند ،من هم فضای سیاسی یک ماه گذشته را می پسندم آیا که انتقاد ها سالم تر بود و لحن های خشونت آمیز در فضای رسانه ای کمتر دیده می شد، ضمن اینکه در مجلس شورای اسلامی نیز فضای بهتری را شاهد بودیم، بنابراین همه باید در کنار هم باشیم و در نقدی هم که داریم دلسوزانه عمل کنیم و این مسئله را مدنظر قرار دهیم.

روحانی با بيان اينكه من فضای سباسی يك ماه گذشته را بيشتر ميپسندم گفت:در يك ماه گذشته انتقادها سالم و نرم تر بوده و لحن هاي خشونت آميز در فضای رسانه ای ما كمتر بوده است.

وي با بيان اينكه حتی در مجلس شورای اسلامي هم براي راي اعتماد وزرا فضای بهتر و زيباتري را نسبت به دولت يازدهم مشاهده كرديم،افزود: اينكه همه با هم كنار يكديگر باشيم و اگر نقدی داريم آن را مشفقانه مطرح كنيم .به فكر أهداف بلند مدتمان باشيم كه بسيار مهم است و بايد مدنظر قرار دهيم .

رييس جمهور با اشاره به اينكه اول مهر جمعيت حدود سيزده ميليون نفري در كلاسهاي متفاوت قرار ميگيرند و ما يك وظيفه بسيار سنگينی نسبت به آنها داريم،تصريح كرد:آموزش و پرورش و معلمين عزيز ما در سالهاي گذشته خدمات بسياري داشته اندو همگي براي تربيت نوجوانان ما تلاش كرده اند ولی در عين حال يك وناقصي را در مجموع احساس ميكنيم

وي عنوان كرد: به وزير آموزش و پرورش قبل از اينكه معرفي اش كنم گفتم ،چند چيز براي من مهم است.يكي اينكه دانش آموزي كه در سال ١٢ از دبيرستان خارج ميشود چه حرفه ای بلد است و چه كاری ميتواند انجام دهد.

رييس جمهور كشورمان با بيان اينكه بايد مهارت هاي مورد نیاز را به دانش آموزان بياموزيم گفت:برخي از دانش آموزان كه از دبيرستان فارغ التحصيل ميشوند نميدانند در جامعه چه خبر است!آن آموزشي كه بايد در دبيرستان به دانش آموزان داده شود تا چگونه به اهدافشان برسند جز مسائلي است كه بدان تاكيد داريم.

روحاني با بيان اينكه بايد تحولي را در زمينه آموزش ايجاد كنيم ،بيان داشت: خلاقيت بايد در آموزش و پرورش بيشتر شود.

وي ادامه داد:امروز دانش آموزان ما يك موبايل بدست دارند و اگر آنان درست آموزش نبينند و وارد فضاي مجازي شوند ،دچار آسيب ميشوند .

رييس جمهور با بيان اينكه فضاي مجازي ضمن اينكه ميتواند نعمت باشد ولي اگر درست استفاده نشود تبديل به نقمت ميشود و ميتواند فرهنگى زندگي ما را بهم بزند و جامعه را فاسد كند،تاكيد كرد بايد از اين فضا درست استفاده شود و آموزش در اين خصوص بايد در دبستان و دبيرستان به دانش آموزان ماانجام گيرد.

وي خاطرنشان كرد:معلمين هم بايد در شيوه كارشان تغييراتي را انجام دهند و ما هم بايد از آنان حمايت كنيم.

روحاني تصريح كرد: تلاشمان اين بوده كه در حد توانمان به معلمين كمك كنيم.ممكن است همه خواسته ها را برآورده نكرده باشبم ولی در دولت يازدهم حقوق معلمين بيش از دو برابر افزايش يافت .

وي گفت :حقوق كارمندان هم در كل دو برابر افزايش يافت و يكي از كارهاي مهم كه دولت انجام داد و دولت هم متعهد است حقوق همه كارگران و كارمندان است كه بيش از تورم هر سال خواهد بود.

رييس جمهور تاكيد كرد:پرداختي اقشار آسيب پذير بيش از سه برابر در سال ٩٦ بوده و تلاش كرديم فشار را از دوش مردمي كه درآمدشان محدود است،برداريم

روحاني گفت:در مسئله تدين و علاقه مردم به دين و ارزشهاي ديني شان،خيلي ها مسئول هستند.اينكه گفته ميشود دين در جامعه كمرنگ شده است را قبول ندارم براي اينكه مردم در ماه رمضانها اعتكاف ها و محرم حضور چشمگير دارند.مردم ما نسبت به دين و اعتقادهايشان كاملا علاقمند هستند و علاقه ميورزند و دولت هم تمام توان خود را در اين زمينه به كار گرفته است.

وي گفت:هيچ دستگاه فرهنگی نيست كه در دولت يازدهم بودجه آن را كم كرده باشبم .

رييس جمهور با بيان اينكه در انتخابات گفتم يك تهمتي به معلمين ما زدند و اعلام كردم از آن نخواهم گذشت،اينكه آنها در مدارس ما بي دينی را ترويح ميكنند،افزود:يك مدرسه در سراسر كشور پيدا كنيد چنين باشد.معلمين ما از فرهيختگان هستند،تعصب مذهبي دارند.همه اينها در كلاسهاي درسشان هم با زبان و هم با عمل از اسلام و دين و معرفت تبليغ و ترويج كرده اند.

وي گفت:دولت يكي از وظائف خود را اين ميداند كه مردم را ياري كند و دستگاههايي كه مسوليت در اين زمينه دارند را ياري كند.البته ما معتقديم كه گزینش بهشت و جهنم در اختيار خود مردم است.

روحاني بيان داشت :هيچ كس را به زور نميشود به مسير هدايت كشاند، همه را بايد ترغيب كنيم.

وي ادامه داد:ما بايد مردم را تشويق كنيم و برحذر داريم ، امر به معروف و نهي از منكر كنيم.اما اينكه دست و پاي يك نَفَر را ببنديم و بگوييم بايد نماز بخواني در غير اينصورت شلاقت ميزنيم،ابن نماز نمي شود.نماز اولش قصد قربت است ،با قصد شلاق نخوردن نماز نميشود.

روحانی اضافه كرد: يك كسي را ببينيم جايي زنداني كنيم و بگوييم از اول اذان صبح تا اذان مغرب نه آب دهيم و نه غذا كه روز ه است ،اين روزه نميشود آیا كه روزه اولش قصد قربت است.ما بايد جامعه را هدايت كنيم و مردم خودشان بايد مسير هدايت با خداي نكرده ذلالت برگزينند و گزینش كنند و ما بايد ياري كننده مردمي در مسير هدايت باشيم.

رييس جمهور در پاسخ به اين پرسش كه دولت دوازدهم براي كاهش چشم گير اسيب هاي اجتماعي چه برنامه اي دارد، گفت: يكي از مسائلي كه جامعه براي ان دغدغه دارد اسيب هاي اجتماعي به خصوص در حوزه اعتياد است كه بايد در اين عرصه تلاش كنيم البته در اخرين جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر و طبق امارها معلوم شد كه گام هاي خوبي در اين حوزه برداشته شده است است.

وي علت العلل اسيب هاي اجتماعي را فقر دانست و افزود: من هم در وقت انتخابات و هم در مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري در حضور مقام معظم رهبري و مقامات قول از بين بردن فقر مطلق را دادم.

رييس قوه مجريه تصريح كرد: ما در پايان دولت دوازدهم كه پايان قرن شمسي نيز است ديگر فقر مطلق نخواهيم داشت و من در اولين گزارش ١٠٠ روزه خود را برنامه ها براي از بين بردن فقر را اعلام خواهم كرد.

روحاني با بيان اين كه امروز اختلاف طبقاتي دهك پايين و بالآي جامعه ١٤ برابر هست، گفت: در كنار فقر اين عنوان بزرگترين معضل جامعه است و ما تلاش خواهيم كرد تا در دولت دوازدهم ان را كم كنيم ولی اين كه عدد ان تا چه حد كم شود مشخص نيست آیا كه نياز به كار تخصصي دارد.

رييس جمهور ادامه داد: بيكاري نيز بزرگترين معضل جامعه است و من در وقت انتخابات در سفرهاي استاني شاهد بودم كه اولين خواست مردم و خانواده ها كار است.

وي تصريح كرد: ورودي بازار كار در كشور ما ١ ميليون نَفَر است در حالي كه در دولت يازدهم به صورت هر سال فقط ٦٥٠ هزار شغل ايجاد شده است است البته اين را نيز بايد بگويم كه در دنيا فقط ٥ كشور هستند كه توان ايجاد بالآي ٦٠٠ هزار شغل را دارند كه ايران هم جز انها است.

رييس قوه مجريه افزود: اولين شرط من با وزاري كابينه دولت دوازدهم كه انهايي كه توان ايجاد شغل را دارند افزايش ميزان شغل در كشور از حوزه صنعت و معدن تا فضاي مجازي است.

روحاني با بيان اين كه امروز كار بزرگي در حوزه اكتشاف معادن صورت گرفته هست، ادامه داد: اكتشافات معدني در دولت يازدهم ٨٠ برابر شده است است كه گواه اين عنوان سرمايه گذاري ١٠ هزار ميلياردي در معادن است.

رييس جمهور گفت: در كشور هر چقدر هم اشتغال ايجاد شود باز هم كم است و تنها راه براي برطرف اين معضل اصلاح فضاي كسب و كار، امنيت سرمايه گذاري و وحدت و انسجام است.

وي با بيان اين كه بعد از برجام گام خوبي در حوزه سرمايه گذاري صورت گرفته هست، گفت: بعد از برجام سرمايه گذاري ١٣ هزار ميليارد دلاري به كشور وارد شده است است.

رييس قوه مجريه راجع به رسيدن به نظام بانكي مطلوب اظهار داشت: بانك ها نقش بسيار مهمي در جامعه دارند و مَي توان گفت كه تر حدي اقتصاد ما بانكي است البته بازار سرمايه نيز بايد در كنار بأنك به ميدان بيايد و البته بايد اقتصاد را نيز متحول كنيم.

روحاني افزود: برنامه ريزي ما در سال ٩٦ اين است كه ٣٠ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي به بنگاه هاي كوچك و میانگین براي توسعه و اشتغال داده شود بعد بأنك ها كار بزرگي را مَي توانند انجام دهند.

رييس جمهور با بيان اين كه بأنك ها مشكلات هم دارند افزود: اولين مشكل بانك ها نياز به سرمايه داشتن است كه بايد سرمايه بانك ها افزايش يابد و در كنار ان بايد جلوي مسابقه ناسالم انها را گرفت.

وي افزود: كسي با يك برنامه ريزي پشت پرده سود بيشتري قرار مَي دهد تا سرمايه بانك ديگر را جذب كند كه بايد متوقف شود و در كنار اين عنوان بايد بانك ها دست از بنگاه داري بردارند.

رييس قوه مجريه ادامه داد: مشكلاتي در بانك ها و موسسات غير مجاز وحود داشت كه به لطف خدا گام هاي خوبي برداشته شد و برداشته خواهد شد.

روحاني معضل اقتصاد امروز كشور را سود تسهيلات دانست و گفت: زماني كه سود تسهيلات بالآي ٢٠ درصد باشد شخصي كه بخواهد سرمايه گذاري كند چقدر بايد سود داشته باشد كه ٢٠ درصد ان را به بانك بدهد.

رييس جمهور ادامه داد: طبق اخرين آمار مركز آمار كشور تورم هر سال ٨ درصد است و سود بانكي بايد كمي از تورم بالاتر و از سود سپرده كمي بالاتر باشد ولی در حال حاضر هم سود تسهيلات و سود سپرده در چهارچوب درست و منطقي پيش نمي رود و مشكلاتي را إيجاده كرده است.

وي تصريح كرد: ما اگر مَي خواهيم سرمايه جذب و اشتغال را توسعه دهيم بايد بانك ها را به ميدان بياوريم. يكي از کارها دولت داوزدهم اين است كه سود تسهيلات بين بانكي را كم كند البته اين ميزان در دولت يازدهم از ٢٩ به ١٩ درصد رسيده است ولی هنوز بايد گام هاي بيشتري در زمينه هايي چون ساماندهي امور بانك ها و ساماندهي صندوق هاي بازنشستكي برداشته شود.

رييس قوه مجريه در پاسخ به اين پرسش كه ايا رفتارهاي امريكا را مَي توان مانعي بر سر جذب سرمايه خارجي دانست گفت: سیاست آمریکا به خاطر تزلزل در داخل خود این کشور به چالش كشيده شده است كه اين می تواند به نفع ما باشد.

روحاني افزود: امروز امریکا جهت اجماع سازی جهانی علیه کشور عزیزمان ایران در سخت ترین شرایط است و امروز آمریکا در بدترین شرایط و کشور عزیزمان ایران در عالی ترین شرایط قرار دارد.

رييس جمهور گفت: در حال حاضر 28 عضو اتحادیه اروپا موافق برجام هستند و ما باید اطمینان داشته باشيم که راهمان را ادامه می دهیم البته اگر طرف برابر خطایی کند حتما پاسخ می دهیم.

وي تصريح كرد: امروز تهدیدات آمریکا جواب نمی دهد و اين كشور پرسشها فراوانی در داخل كشورش و همچنين در شرق و غرب اسيا و با اتحادیه اورپا دارد.

رئیس جمهور گفت: سیاست آمریکا تزلزل سیاسی دارد و آنها هیچ توازنی حتی با هم پیمانان خود ندارند،آمریکا در سخت ترین شرایط خود جهت اجماع سازی علیه کشور عزیزمان ایران هست، ما امروز شرایط بسیار بهتری داریم، بیست و هشت کشور اتحادیه اروپا بر برجام استوار هستند،اگر آمریکا نقض برجام کند؛ با شدت پاسخ می دهیم.

وی افزود: امروز شرکتهای اروپایی با ما قرارداهای کلان می بنددند و این یعنی پرسشها فراوان آمریکا، ما به راه خود با قدرت ادامه خواهیم داد، مهمترین وظیفه سیاست خارجه جذب سرمایه جهت کشور هست، ما ناقض برجام نخواهیم بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: تعهد ما ان پی تی و پادمان و برجام هست، آژانس زیر بار فشار آمریکا نمیرود و ما نیز هرگز زیر زور آمریکا نخواهیم رفت، از سال هشتاد و یک هر گزارشی از آژانس رفته نشان از کارهای قانونی ماست، فضای دنیای امروز فضای تعامل است در صورت تدبیر درست، خواست ما جهت روابط با همسایگان دوستی و روابط حسنه هست، عربستان و امارات و بحرین هم راه حلی با گفت و گو می خواهد، علی رغم عدم اعتماد ما به ریاض ما حجاج را به تمتع فرستادیم، اگر حجاج ما سالم و سلامت برگردند شاید فضای مناسبی جهت حل بحران باشد.
.
روحانی در ادامه بیان کرد: مسئله ما با عربستان مسئله عربستان و کشور عزیزمان ایران نیست بلکه مسئله ما مسئله مداخلات در یمن و تروریستهای سوریه است،ما پای عهد و وعده خود می ایستیم، آرامش و امنیت و اقتصاد ما پیشرفت میکند، همانطور که مردم جهت انتخابات آمدند و حماسه آفریدند دولت را یاری کنند، من راس صد روز گزارش کار دولت دوازدهم را خدمت مردم ارائه خواهم کرد.

انتهای خبر/

واژه های کلیدی: سرمايه گذاري | رييس جمهور | رئیس جمهور | رئیس جمهور | برنامه | آمریکا | هماهنگی | اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *