خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

عربستان متعهد به تامین امنیت ، کرامت و عزت حجاج ایرانی شده است است

نماینده ولی فقیه در امور حج گفت: عربستان متعهد گردیده تا عزت حجاج ایرانی را به عالی ترین شکل تامین نماید.

عربستان متعهد به تامین امنیت ، کرامت و عزت حجاج ایرانی شده است است

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و مدیر بعثه حج جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران با شرکت در یک برنامه تلویزیونی به سوالاتی در رابطه با چگونگی برگزاری حج امسال ( 96 ) پاسخ داد .

نماینده ولی فقیه در امور حج ، در پاسخ به این پرسش که اهمیت حج امسال با توجه به تحولات و رویدادهایی که در منطقه شاهد آن هستیم چیست ، پاسخ داد: حج امسال با توجه به اتفاقات تلخی که در حج سال 94 در مکه و منا رخ داد و تعداد زیادی از حجاج ایرانی به شهادت رسیدند از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است.

وی افزود : در سال 95 هم تلاش زیادی از سوی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران انجام شد، تا حج تعطیل نشود ، ولی با توجه به عملی نشدن خواسته های ما و عدم پذیرش شرایط به وسیله سعودی ها ، متاسفانه حج سال 95 برگزار نشد و اگر شرایطی که در امسال واقع شد و توافقاتی با سعودی ها انجام شد در سال گذشته بدست می آمد ما قطعا حج را انجام می دادیم.

عربستان متعهد به تامین امنیت ، کرامت و عزت حجاج ایرانی شده است است

قاضی عسگر با اشاره به اینکه وزارت حج عربستان دعوتنامه رسمی را جهت برگزاری حج امسال جهت ما ارسال کرده است ، گفت : ما هم طبق سنوات گذشته از این عنوان استقبال کردیم و با توجه به اهمیت عنوان و شرایط مورد نظر جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نیاز بود تا گفت و گوی رو در رو با مقامات حج سعودی انجام شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد و چندین جلسه بین طرفین برگزار شد و نهایتا با تفاهم و توافق وزارت حج عربستان و بعثه حج جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران برنامه های حج امسال ما شروع شد.

رئیس بعثه حج کشور عزیزمان ایران با تاکید بر اینکه بر خلاف بعضی اخبار انتشار یافته در رسانه های سعودی ، در اتفاق دلخراش منا حجاج ایرانی به هیچ وجه مقصر نبودند ، کارشکنی و سهل انگاری برگزار گنندگان مراسم و مسدود کردن بی مورد راهها به روی حجاج و عدم وجود امکانات کافی جهت جلوگیری از بروز این فاجعه را عامل مهم بروز این فاجعه هولناک و شهادت حجاج بیت الله الحرام دانست.

وی همچنین با اشاره به بعضی نگرانی های موجود در میان حجاج و انتظارات مردم شریف کشور عزیزمان ایران جهت برگزاری حجی توام با امنیت و عزت ، یکبار دیگر بر اهمیت برگزاری و حضور حجاج ایرانی در مراسم امسال تاکید کرد و تامین امنیت کامل در حج امسال را مستقیما متوجه مقامات عربستانی و مسئولین برگزاری حج دانست و ابراز امیدواری کرد با توجه به توافقات صورت گرفته و کارها عملی وزارت حج عربستان دیگر هرگز شاهد چنین حوادثی که عموما قابل آینده نگری و پیشگیری هستند نباشیم.

قاضی عسگر همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که این حوادث دیگر تکرار نشود و طرف سعودی چه اقداماتی را جهت جبران اتفاقات گذشته انجام خواهد داد گفت : بنا بر اذعان خود مقامات حج سعودی ، حجاج ایرانی جزء منظم ترین و عالی ترین حجاج در بین تمام کشورها محسوب می شوند و ما در این زمینه با مقامات حج عربستان توافقنامه دو جانبه ای امضا کرده ایم و مقامات حج عربستان در این توافقنامه متعهد شده است اند تا تمام امکانات و تجهیزات رفاهی ، خدماتی و لوجستیکی را به عالی ترین شکل جهت خدمت رسانی به حجاج ایرانی بکار گیرند .

نماینده ولی فقیه در امور حج گفت: عربستان متعهد گردیده تا عزت حجاج ایرانی را به عالی ترین شکل تامین نماید.

وی خاطرنشان کرد: اضافه بر این وزارت حج عربستان متعهد گردیده تا امنیت ، کرامت و عزت حجاج ایرانی را تا زمانی که در خاک عربستان هستند به عالی ترین شکل تامین نماید و این خود بخود یکی از موارد مهمی است که به ما این اطمینان را می دهد و یک تعهدنامه مکتوب رسمی و الزام آور جهت طرف سعودی بشمار میرود.

قاضی عسگر همچنین با اشاره به کارها عملی سعودی ها جهت بهتر برگزار شدن حج امسال گفت : سعودی ها تمام مسیرهای عبور حجاج را در منا تعریض کرده اند و امکانات بسیار دیگری را جهت خدمات رسانی به حجاج فراهم کرده اند و قرار بر این شده است امسال با هماهنگی حج عربستان و بعثه مقام معظم رهبری ، برنامه و مسیر و وقت حرکت حجاج ایرانی به کاروانه ا داده خواهد شد.

رئیس بعثه مقام معظم رهبری در مورد توافق میان کشور عزیزمان ایران و عربستان در مورد برگزاری حج امسال و شروط کشور عزیزمان ایران و همچنین خواسته های طرف سعودی گفت: در تمام این سالها تلاش بر این بوده تا یک نوع فضای اعتماد سازی را بر این مراسم حاکم کنیم و سعودی ها هم بدانند که ما به هیچ وجه بنا نداریم در مکه و مدینه اقداماتی را انجام دهیم که خلاف امنیت و حرمت حرمین شریفین باشد.

وی افزود : توصیه دوم و بسیار مهم این است که نگاه ما به فریضه حج به هیچ وجه نگاه فرقه ای نیست و اینکه عده ای با تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران ، ما را متهم می کنند به اینکه ما در حج به دنبال ترویج مذهب هستیم یک تفکر غلط و اتهام واهی به جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران است و نشانه از آن ایجاد اختلاف میان تفاوت متفاوت اسلامی و نهایتا ایجاد خدشه در اتحاد بین مسلمانان است .

قاضی عسگر خاطرنشان کرد : مبنای ما این است که فریضه حج کانون وحدت اسلامی و اتحاد بین جمیع مسلمانان است ؛ بسیاری از علمای عالیقدر ما از جمله حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و بسیاری از آیات عظام فتاوای گوناگونی دارند مبنی بر اینکه حجاج ایرانی حتما در مساجد و اماکن مقدس اهل سنت و پشت سر ائمه جماعت اهل سنت نماز بخوانند و حتی شکل نماز را هم مانند آنها جایگزین آورند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر همچنین در مورد انجام بعضی مراسم و شعائر شیعیان در موسم حج تصریح کرد : در مورد برگزاری مراسم پرفیض دعای کمیل هم تمام عزیزان بدانند ما سالهای قبل نیز با مسئولین عالی رتبه و پلیس عربستان هماهنگ می کردیم و سعودی ها امنیت دعای کمیل را تامین می کردند ، ولی امسال آنها اعلام کردند که پرسشها امنیتی دارند ، به حدی که توان تامین امنیت محل برگزاری مراسم دعای کمیل را ندارند و به همین علت ما هم پذیرفتیم امسال دعای کمیل را در هتل ها برگزار کنیم و در مورد سالهای بعد هم در موقع خودش مذاکره خواهیم کرد. بنابراین حکومت عربستان ازما توقع بیش از این نداشت و فقط در مورد دعای کمیل این بحث را داشتند.

عربستان متعهد به تامین امنیت ، کرامت و عزت حجاج ایرانی شده است است

در ادامه قاضی عسگر به این پرسش پاسخ داد که آیا برگزاری حج امسال مرتبط با بحث مصالح کلان کشور بود یا اینکه درخواست سعودی ها بوده و یا اینکه لزوم حضور حجاج ایرانی در این فریضه الهی مورد نظر بوده ، خاطرنشان کرد : قبل از اینکه کسی تحلیل سیاسی در این زمینه داشته باشد باید بگویم که ما فریضه حج را یک فریضه واجب می دانیم و هیچ دلیلی جهت ترک آن نداریم . حج برکات فراوانی جهت دنیا اسلام دارد ، با توجه به اینکه در این دوران اتفاقاتی در حال رخ دادن است که صورت اسلام را خدشه دار کرده است ، فریضه مقدس حج یک امر وحدت آفرین و در واقع یکی از امور موثر در مقابله با این تهدیدات و خطرات بشمار می آید و در واقع مناسب ترین وقت جهت همفکری میان مسلمانان جهت حل پرسشها است.

انتهای پیام/

نماینده ولی فقیه در امور حج گفت: عربستان متعهد گردیده تا عزت حجاج ایرانی را به عالی ترین شکل تامین نماید.

نگاه ما به فریضه حج به هیچ وجه نگاه فرقه ای نیست

واژه های کلیدی: برگزاری مراسم | اسم امسال | عربستان | عربستانی | سعودی ها | ایرانی | برگزاری | ایران | امنیت | اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *