خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

عربستان جهت جبران کسری بودجه، بهای بنزین و برق را زیاد کردن می‌دهد

مقامات آل سعود جهت جبران کسری بودجه و رکود اقتصادی عمیق عربستان به اصلاح سیاست‌های بخش انرژی رو آوردند و قصد دارند بهای بنزین و برق را زیاد کردن دهند.

عربستان جهت جبران کسری بودجه، بهای بنزین و برق را زیاد کردن می‌دهد

به گزارش گروه بین‌الملل گروه تحریریه سایت جوان به نقل از رویترز؛ مقامات عربستانی در آخر ماه جاری میلادی قیمت تازه انرژی‌های مصرفی را اعلام می کنند که به موجب آن بهای بنزین و برق زیاد کردن خواهد یافت. به گفته منابع آگاه، این عنوان می تواند به روند خروج از رکورد اقتصادی عربستان سرعت بیشتری ببخشد.

تصمیم راجع به عوض کردن قیمت حامل های انرژی در عربستان نشان دهنده تلاش ها جهت اصلاح اقتصادی این کشور است که به علت کم کردن جهانی بهای نفت با پرسشها متعددی دست و پنجه نرم می کند. اقتصاد عربستان به صادرات نفت وابسته و در وقت رکود بهای طلای سیاه، به کسری بودجه و رکود عمیق رسیده است.

عربستان جهت جبران کسری بودجه، بهای بنزین و برق را زیاد کردن می‌دهد

مقامات سعودی دسامبر 2015 از اعمال بعضی ریاضت های اقتصادی مانند زیاد کردن بهای حامل های انرژی خبر داده بودند. این کار جهت کم کردن کسری بودجه ریاض صورت می گیرد؛ ولی صدمات زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می کند. آمارهای اقتصادی که هفته گذشته منتشر شد نشان می دهد عربستان سه ماهه دوم سال 2017 را در رکود سپری کرد و قیمت بیکاری این کشور به 12.8 درصد رسید.

ادامه یافتن چنین وضعی به این معناست که ریاضت های زیاد بدون خطر رکود اقتصادی در عربستان ممکن نخواهد بود. این عنوان به زیان سرمایه گذاری های بخش شخصی تمام می شود که قرار بود از اصلاحات اقتصادی نفعی ببرند. ادامه دار شدن رکود می تواند احساسات عمومی را علیه اصلاحات به تلاطم اندازد.

پیش از این مقامات سعودی اعلام کرده بودند زیاد کردن بهای انرژی را به تاخیر می اندازند تا کار راه اندازی یک سامانه دولتی جهت پرداخت پول نقد به خانواده های کم درآمد و دارای درآمد میانگین به آخر برسد. قرار است این سامانه دولتی بخشی از دشواری های دوران ریاضت اقتصادی را جهت افراد کم بضاعت جامعه جبران کند.

هنوز هم بحث های زیادی در عربستان وجود دارد که گزینش این خانوارها بر مبنای چه الگویی انجام می شود. علاوه بر این، ریاض باید شرایط اخذ مالیات های زیاد و راه های کم کردن ریسک جهت رشد تولیدات ناخالص داخلی و بودجه را بررسی کند.

مقامات آل سعود جهت جبران کسری بودجه و رکود اقتصادی عمیق عربستان به اصلاح سیاست‌های بخش انرژی رو آوردند و قصد دارند بهای بنزین و برق را زیاد کردن دهند.

مقامات سعودی آخرهای 1016 اعلام کردند زیاد کردن بهای انرژی احتمالا در اواسط سال 2017 اعمال می شود. در این طرح اصلاحات بهای آب نیز گنجانده شده است بود. آینده نگری می شد به موجب برنامه بلند مدت توسعه اقتصادی عربستان، این طرح 7.7 میلیارد دلار صرفه جویی جهت دولت به ارمغان آورد. ولی تا به اینجای کار، رشد اقتصادی عربستان بسیار کمتر از انتظارات اولیه بود. بخش های غیر نفتی عربستان فقط 6 دهم درصد رشد اقتصادی را در سه ماهه دوم سال تجربه کردند. همین عنوان تردیدهای بسیاری راجع به محقق شدن آینده نگری صندوق بین المللی پول که رشد اقتصادی غیر نفتی عربستان را در سال 2017، 1.7 درصد اعلام کرده بود، بوجود آورده است.

روزنامه عکاظ عربستان ماه گذشته مقاله ای منتشر و به نقل از منابعی که نامشان فاش نشد اعلام کرد: دولت قصد دارد در آخر ماه نوامبر بهای گازوئیل را تا 80 درصد زیاد کردن دهد. کارشناسان صندوق بین المللی پول نیز به ریاض توصیه کرده بودند جهت کمک به اقتصاد این کشور، بهای انرژی را زیاد کردن دهد.

از دیگر کارها در دست اجرای عربستان جهت توسعه اقتصادی این کشور، فروش سهام شرکت نفت آرامکو است که در آخر سال 2018 محقق خواهد شد. ریاض انتظار دارد سود مناسبی از فروش سهام آرامکو دریافت کند و رقم 2 هزار میلیارد دلار را آینده نگری کرده است.

تمام این کارها با نشانه رسیدن به چشم انداز توسعه اقتصادی عربستان طبق سند 2030 صورت می گیرد.

انتهای پیام/

عربستان بهای بنزین و برق را زیاد کردن می‌دهد

عربستان جهت جبران کسری بودجه، بهای بنزین و برق را زیاد کردن می‌دهد

واژه های کلیدی: ریاضت اقتصادی | رکود اقتصادی | عربستان | عربستانی | عربستان، | اقتصاد | اقتصادی | بنزین | انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *