خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

سعودی نمی‌تواند همه دنیا را وادار به تحریم قطر کند

یک کارشناس دنیا عرب گفت: قطر کشوری ثروتمند است و عربستان سعودی در شرایط فعلی نمی‌تواند همه دنیا را وادار به تحریم قطر کند.

سعودی نمی‌تواند همه دنیا را وادار به تحریم قطر کند

مرتضی موسوی خلخالی کارشناس دنیا عرب در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، با اشاره به تیرگی روابط عربستان و قطر اظهار داشت: این اختلافات بین اعراب سابقه طولانی دارد و معمولا اختلافاتشان زیاد است.
موسوی خلخالی با بیان اینکه در اتحادیه عرب هیچ وقت کشورهای عربی راجع به پرسشها مهم اتفاق نظر نداشتند، افزود: حتی در شورای همکاری خلیج فارس که بعد از انقلاب جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران بوجود آمد و همان موقع وزارت خارجه اعلام کرد.

عبارات مهم : شورای همکاری خلیج فارس – عربستان سعودی

وی با اشاره به اینکه روابط عمان با کشور عزیزمان ایران هر لحظه حسنه بوده و حتی در جنگ تحمیلی در کنار رژیم بعثی عراق قرار نگرفت، تصریح کرد: سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان، قطر و امارات در طول جنگ تحمیلی به صدام کمک کردند.
کارشناس دنیا عرب عنوان کرد: بعد از موضع گیری خصمانه افراطی عربستان علیه قطر، عمان و کویت هیچ اقدامی انجام ندادند و در شورای خلیج فارس که عربستان سعودی ادعای رهبری دارد نتوانست کشورها را کنار هم و هماهنگ نگه دارد.
موسوی خلخالی با اشاره به تصمیم عربستان مبنی بر اینکه قطر حامی تروریسم هست، گفت: این عنوان جهت دنیا مسخره است آیا که قطر مدتهاست در لیبی، مصر، سوریه و حتی عراق فعالیت داشته و به گروههای افراطی کمک کرده است.
وی با بیان اینکه قطر همواره با اخوان المسلمین روابط نزدیک داشته و تلویزیون الجزیره بلندگوی دولت قطر هست، بیان داشت: اکثر گویندگان معروف این تلویزیون در جبهه اخوان المسلمین هستند.
کارشناس دنیا عرب با اشاره به اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یک روز در کنار هم هستند و یک روز با یکدیگر علیه دیگری متحد می شوند، افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که شورای خلیج فارس تشکیل نشده بود، کشورهای شورای خلیج فارس در کنار نظام سلطنتی کشور عزیزمان ایران و علیه عراق بودند و بعد از انقلاب اسلامی کنار عراق و علیه کشور عزیزمان ایران قرار گرفتند.
موسوی خلخالی گفت: همین عنوان در مورد مصر هم صدق می کند و کلا خاندانهای آل سعود، آل خلیفه، آل مکتوم، آل نهیان، آل صباح و آل ثانی همه خصومتهای قومی دارند و در حمایت از وهابیت که یک عقیده انحرافی است زیاد با یکدیگر اتفاق نظر دارند.
کارشناس دنیا عرب با بیان اینکه هنگامی که سعودیها ادعای رهبری شورای خلیج فارس می کنند یعنی بقیه نباید از آنان سرپیچی کنند، تاکید کرد: اینکه عربستان تصمیم می گیرد جهت قطر شرط بگذارد و بگوید قطر باید بپذیرد تا ما باید یک سری کارها آنان را بررسی کنم مداخله در امور داخلی کشورهاست.
وی ادامه داد: طبق اصول حقوق بین الملل دخالت در امور داخلی کشورهایی که مستقل هستند جایز نیست و فکر نمی کنم قطر به این شروط سعودی ها تن دهد. اینکه کشورهای عربی در اتخاذ تصمیماتشان خیلی عجله می کنند و سریع دوست و خیلی سریع دشمن می شوند یعنی با تعقل فکر نمی کنند.
موسوی خلخالی با بیان اینکه محمد حسنین هیکل روزنامه نگار معروف مصر و دنیا عرب باورش بر این بود که دشمنی عربها با اسرائیل مثل این است که عربها دامینو بازی می کنند و اسرائیل شطرنج گفت: وی اعتقاد بود که ما در برابر اسرائیل از عقلمان استفاده نمی کنیم و نسبت به بحرانها، جنگها و ناملایماتی که پیش می آید درایت و تدبیری نداریم.
کارشناس دنیا عرب با اشاره به اینکه قطر کشور کوچکی است که همه راههای آبی و هوایی را برایش بسته اند، اظهار داشت: این کشور چند هفته پیش در جلسات محرمانه با عربستان و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس شرکت داشته و امیر قطر با آنها مثل برادر واکنش‌ها کرده که یکباره اعلام می شود او حامی تروریسم است و به تروریستها کمک مالی می کند!
وی گفت: عربستان سعودی در شرایط فعلی نمی تواند همه دنیا را وادار به تحریم قطر کند. قطر کشوری است که از لحاظ ثروت و درآمد سرانه حتی از نظر اجتماعی به مراتب از درجه بالاتری نسبت به عربستان قرار دارد.
کارشناس دنیا عرب خاطرنشان کرد: قطری ها اخیرا کمکهایی به حماس، حزب الله و… داشتند ولی اینها باعث نمی شود که بگوییم پرونده آنان در قبال کشور عزیزمان ایران سفید بوده است!
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: شورای همکاری خلیج فارس | عربستان سعودی | کشورهای عربی | عربستان | اسرائیل | عربستان، | سعودی ها | انقلاب | ایران | اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *