خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تصویرهای + زندگی مدرن آخرین غارنشین‌های کشور عزیزمان ایران در روستای باستانی میمند

ساکنان روستای کم‌نظیر میمند در استان کرمان، از آخرین غارنشین‌های کشور عزیزمان ایران هستند.

تصویرهای + زندگی مدرن آخرین غارنشین‌های کشور عزیزمان ایران در روستای باستانی میمند

به گزارش گروه بین الملل گروه تحریریه سایت جوان؛ بی بی سی نوشت: روستای باستانی «میمند» در 900 کیلومتری جنوب پایتخت کشور عزیزمان ایران در استان کرمان کشور عزیزمان ایران مجموعه ای از غارها و منزل های زیرزمینی هست. باستان شناسان با توجه به حکاکی روی سنگ های موجود در این منطقه، قدمت این غارها را 10 هزار سال تخمین زده اند.

عبارات مهم : میراث فرهنگی – گردشگران زیاد

روستای باستانی میمند

روستای میمند یکی از میراث جهانی ثبت شده است یونسکو است که مردم به مدت 2 هزار سال به طور مستمر در آن زندگی کرده اند. این دِه یکی از قدیمی ترین روستاهای کشور عزیزمان ایران است و در میان کوه های خشک و مرکزی این کشور واقع شده است هست. بنابراین مردم این منطقه تابستان های بسیار گرم و زمستان های به شدت سرد را تجربه می کنند. ساکنان میمند جهت اینکه با شرایط آب و هوایی این دِه سازگار شوند در فصل های متفاوت در منزل های متفاوتی زندگی می کنند.
خانه های فصلی

مردم در فصل تابستان و اوایل پاییز در منزل هایی با سقف های کاهگلی زندگی می کنند تا از گرمای شدید در امان بمانند و زمانی که زمستان طاقت ‎فرسا فرا می رسد مردم این منطقه به منزل های زیرزمینی خود نقل مکان می کنند.
خانه های زمستانی

90 غاز از 400 غاری که 10 هزار سال پیش ساخته شده است اند عوض کردن نکرده مانده اند. تعداد اتاق های این غارها متفاوت هست، ولی بعضی از آن ها تا 7 اتاق را مشمول بر می شوند. ارتفاع هر کدام از این اتاق ها 2 متر و مساحتشان 20 مترمربع است.
ساکنان این روستا، غارها را با شرایط زندگی امروزشان عوض کردن داده اند. جهت مثال با آوردن الکتریسیته به داخل غارها، از یخچال و تلویزیون استفاده می کنند. البته هنوز لوله کشی آب و تهویه مناسب در این غارها وجود ندارد. دیواره این غارها بر اثر تجمع دوده های حاصل از پخت و پز غذا سیاه شده است است.
زندگی مدرن

دین روستاییان میمند در ابتدا زرتشتی بوده است و یکی از این غارها معبدی بوده که اکنون به یک موزه تبدیل شده است هست. در قرن هفتم مردم این دِه دین اسلام را پذیرفتند. در حال حاضر یکی از غارهایی که به عنوان مسجد استفاده می شوند.
تعداد این نوع غارها در دنیا بسیار کم است.
مسجد

اغلب مردم این دِه چوپان هستند و دام های خود را در کوه ها پرورش می دهند. در فصل زمستان نیز دام ها را به مکان هایی در زیرزمین انتقال می دهند تا از آنها در برابر سرما محافظت کنند. همچنین روستاییان از گیاه های دارویی استفاده می کنند و باور دارند این گیاه های باعث حفظ سلامتی و زیاد کردن طول عمر آنها می شود.
عشایر چوپان

در حال حاضر تعداد زیادی از مردم از زندگی در این غارها امتناع می کنند. آنها زمستان ها را در شهرهای اطراف سپری می کنند و در تابستان به غارها باز می گردند. در نتیجه در طول سال فقط 150 نفر در این دِه زندگی می کنند.
ناپدید شدن یک روش زندگی باستانی

کاهش جمعیت میمند ممکن است نوع زندگی در این دِه را، که واقعا بی نظیر هست، از بین ببرد. شرکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور عزیزمان ایران در سال 2001 جهت اطلاع رسانی راجع به میمند تلاش زیادی کرد. از آن وقت میمند میزبان گردشگران زیادی بوده است و حتی غارهایی جهت اقامت گردشگران در این دِه وجود دارد.
حفظ یک میراث

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: میراث فرهنگی | گردشگران زیاد | میراث فرهنگی | روستای میمند | تابستان | استفاده | گردشگران | زمستان | زندگی | ایران | زمستان

تصویرهای + زندگی مدرن آخرین غارنشین‌های کشور عزیزمان ایران در روستای باستانی میمند

تصویرهای + زندگی مدرن آخرین غارنشین‌های کشور عزیزمان ایران در روستای باستانی میمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *