خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

روایت ساواک از کمونیستی که جذب اندیشه‌های شهید عراقی شد

شهید عراقی توانست شخص کمونیستی همچون حسین مراد دزفولی را تحت تاثیر قرار دهد و به سوی خود جذب کند.

روایت ساواک از کمونیستی که جذب اندیشه‌های شهید عراقی شد

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ شهید مهدی عراقی، از همراهان قدیمی نهضت اسلامی بود که نقش بی‌بدیلی در تظاهرات مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران در عاشورای سال 1342 داشت. وی با شروع نهضت امام خمینی(ره) همواره در صف اول مبارزه با رژیم پهلوی قرار داشت و سابقه چندین بار بازداشت، تبعید و زندان را در کارنامه خود دارد.

او همچنین در سال‌های حضور حضرت امام در پاریس ملازم و همراه ایشان بود و با پرواز انقلاب در 12 بهمن 57 به کشور عزیزمان ایران بازگشت. عراقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در مسئولیت‌های متفاوت به انجام وظیفه پرداخت و در نهایت در 4 شهریور 1358 در حالی که به همراه پسرش حسام عازم محل کار خود در روزنامه کیهان بود، به وسیله اعضای گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مبارزین و نیروهای مذهبی نه تنها با رژیم پهلوی بلکه با گروه‌های چپ و مارکسیستی نیز مبارزه می‌کردند. این مبارزات چه در خارج و چه در داخل زندان همواره ادامه داشت و میله‌های زندان باعث تعطیلی مبارزه نمی‌شد. شهید مهدی عراقی از جمله افرادی بود که همواره با این گروه‌ها مبارزه می‌کرد. سند زیر که مربوط به خرداد 1355 هست، نشان دهنده یک نمونه از مبارزات شهید مهدی عراقی با مارکسیت‌ها در داخل زندان هست. در این سند آمده است:

روایت ساواک از کمونیستی که جذب اندیشه‌های شهید عراقی شد

«از واحد اطلاعاتی کمیته یکسان ضد خرابکاری

به عرض می‌رسد؛

موضوع: حاج مهدی ابراهیم عراقی فرزند غلامعلی

مشارالیه که محکوم به حبس ابد بوده، در اتاق 4 بند 6 به اتفاق محی‌الدین انواری، مکانی را جهت برطرف اشتباهات مذهبی‌ها به وجود آوردند و کلیه افراد مذهبی اشتباهات خود را در هنگام مطالعه کتاب، یادداشت [کرده] و پیش محمد مهدی ابراهیم عراقی و محی‌الدین انواری می‌برند و آنها هم این اشتباهات را از طریق مباحثات ایده‌آلیستی و ضد ماتریالیستی بر طرف می‌کردند؛ تا جایی که حتی تلاش کردند شخص کمونیستی همچون حسین مراد دزفولی را که کتابی در مورد زبان، تفکر و آشنایی مطالعه می‌کرد تحت تاثیر قرار دهند و به سوی خود جذب کنند که تا حدودی در این کار موفق شدند.

شهید عراقی توانست شخص کمونیستی همچون حسین مراد دزفولی را تحت تاثیر قرار دهد و به سوی خود جذب کند.

نظریه یکشنبه: محمد مهدی ابراهیم عراقی و محی‌الدین انواری که عضو حزب ملل اسلامی بودند، دو نفر از معتصبین مذهبی می‌باشند که کلیه اخبار و اطلاعات مربوط به داخل و خارج زندان را جمع‌آوری و اطراف پرسشها سیاسی به خصوص راجع به مارکسیست‌ها بحث و تبادل نظر می‌نمایند. ضمنا دو نفر مذکور در حال حاضر در بازداشتگاه اوین هستند.»

انتهای پیام/

کمونیستی که تحت تاثیر اندیشه های شهید عراقی قرار گرفت

واژه های کلیدی: پیروزی | مطالعه | انقلاب | همراه | زندان | اسلامی | مرکز اسناد انقلاب اسلامی | ساواک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *