خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

داعش بعد از عراق و سوریه به کدام کشورها می‌رود؟

یک کارشناس سیاست خارجی نوشت: در آینده نزدیک می‌توان در انتظار رشد جریان داعش در جنوب یمن و ظهور امارت‌های داعشی در این منطقه بود.

داعش بعد از عراق و سوریه به کدام کشورها می‌رود؟

خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، سعید ناصری کارشناس سیاست خارجی طی یادداشتی راجع به اوضاع گروه تروریستی تکفیری داعش بعد از شکست‌های پی در پی در عراق و سوریه نوشت: آخر بعد از درگیری‌های طولانی 9 ماهه در موصل عراق، روز دوشنبه مورخ 19/4/96 آزادی این شهر رسما به وسیله حیدر العبادی نخست وزیر این کشور اعلام گردید. با این پیروزیِ آینده ساز، عملا عراق بعد از سه سال از لوس وجود تروریست ها پاک شد.

در جبهه سوریه هم با ادامه عملیات‌های اخیر پیروزی‌های مهمی نصیب محور مقاومت شده است هست. با این اوصاف در صورتی که تحولات به همین منوال ادامه یابد، شرایط جهت گروه‌های تروریستی در سوریه هم سخت تر خواهد شد.

سوالی که مطرح می شود این است که داعش، بعد از داعشِ در شرایط فعلی چه خواهد کرد؟

داعش بعد از عراق و سوریه به کدام کشورها می‌رود؟

در پاسخ به این پرسش باید به نکاتی توجه داشت: باتوجه به ایدئولوژی، عقبه و ملیت، استعداد و توانمندی نیروها، کشورهای حامی آنها و در یک کلام ظرفیت این گروه‌های تروریستی و باقیمانده آن‌ها و باتوجه به نشانه‌های موجود و شرایط کشورهای منطقه در حال حاضر، چند گزینه محتمل به نظر می رسد:

سرت لیبی، جنوب یمن و افغانستان

سرت لیبی:

عبارات مهم : گروه تروریستی – نیروهای داعش
یکی از کشورهای بحران زده و دچار اختلافات و پرسشها داخلی لیبی است که داعش در بدو ورود، به سرعت در این کشور رشد کرده و فعالیت‌هایی را جهت عمیق‌تر کردن ریشه‌های خود شروع کرد و شهر «سرت» در حد فاصل «بنغازی» در شرق و «طرابلس» در غرب این کشور را به عنوان پایتخت تازه خود اعلام نمود. قبل از آن نیز داعش شهر «درنه» در شرق لیبی را به تصرف خود درآورده بود که تصرف این دو به وسیله داعش در واقع قلمرو وسیعی از خاک لیبی را زیر سلطه این گروه تروریستی می‌برد.

از طرفی شاخه داعش در لیبی از حمایت شاخه‌های دیگر به خاص در مصر، نیجریه و دیگر مناطق دنیا برخوردار است و طبق بعضی برآوردها، تعداد تروریست‌های داعش در سرت لیبی بعضا حدود پنج هزار نفر ارزیابی شده است هست. لذا شهر سرت لیبی می تواند به پایگاه و پناهگاهی جهت تروریست‌های داعش بعد از عراق و سوریه تبدیل شود.

یک کارشناس سیاست خارجی نوشت: در آینده نزدیک می‌توان در انتظار رشد جریان داعش در جنوب یمن و ظهور امارت‌های داعشی در این منطقه بود.

جنوب یمن:

با جدا شدن تعدادی از نیروهای القاعده یمن و بیعت با «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش، عملا ظهور داعش در این کشور اتفاق افتاد. گروهی که فعالیت های تروریستی آن زیاد در جنوب یمن و صنعا پایتخت این کشور متمرکز است و بعد از هجوم عربستان به یمن، فعالیتش شکل علنی به خود گرفت.

افزون بر اینکه این گروه با کمک سلاح‌های پیشرفته ای که در اختیار دارد، به سرعت درحال گسترش مناطق تحت تصرف و دایره نفوذ خود در استان «شبوه» و تلاش جهت یافتن جای پایی در شهر «تعز» هست. ضمن اینکه بعضی تحلیل‌گران معتقدند که داعش درحال برنامه ریزی جهت اعلام امارت اسلامی مورد ادعای این گروه در مرحله آتی در جنوب یمن است.

طبق آمار موجود، داعش بعد از پیدایش و در ادامه کار خود استعدادی در حدود 40 هزار عنصر مسلح در یمن دارد. در حالی که تعداد عنصرهای القاعده در یمن 12 هزار نفر تخمین زده می شود. ضمن آنکه جذب نیرو به وسیله داعش آن هم به صورت گسترده در مناطق متفاوت جنوب یمن همچنان ادامه دارد و پایگاه‌های داعش هر روز تعداد قابل توجهی نیرو را با فریب ها و وعده‌های مالی جهت آموزش دوره های نظامی جذب می کنند، به گونه‌ای که گفته می شود هم اکنون القاعده کاملا تحت الشعاع داعش قرار گرفته هست. به خاص بعد از آنکه اغلب فرماندهان و عنصرهای تاثیر گذار و کارآمد آن در جریان عملیات‌ها و حملات ارتش یمن و نیروهای کمیته های داوطلب مردمی و انقلابی این کشور کشته شدند. لذا در آینده نزدیک می توان در انتظار رشد جریان داعش در جنوب یمن و ظهور امارت های داعشی در این منطقه از یمن بود.

افغانستان:

حضور داعش در افغانستان و توسعه آن به سرزمین «خراسان» و همچنین معرفی «حافظ سعید خان» به عنوان امیر خراسان و «عبدالرئوف خادم» به عنوان ‌معاون وی را نخستین بار «ابومحمد العدنانی» سخنگوی این گروه، معرفی کرد. در حقیقت داعش افغانستان عبارتند از عنصرهای جدا شده است از طالبان پاکستان و افغانستان، مشمول بر گروه‌هایی نظیر «تحریک طالبان» و یا «شبکه حقانی» و همچنین گروه‌های جدا شده است از طالبان افغان ناراضیِ از این گروهِ بعد از مرگِ «ملا محمد عمر».

داعش بعد از عراق و سوریه به کدام کشورها می‌رود؟

باید توجه داشت که طالبان به هیچ وجه یک گروه یکپارچه نیست. ناظران اشاره می‌کنند که طالبان افغانستان و پاکستان بر اساس وابستگی‌های قومی، گروهی، فردی و ایدئولوژیک، به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. لذا شاید عنوان عوض کردن گروه از سوی تروریست‌ها عنوان پیچیده‌ای نباشد، اما اوضاع در افغانستان هیچ‌‌گاه آن طور که به نظر می‌رسد، راحت نیست. با وجود اختلافات بسیار، بخش قابل توجهی از نیروهای طالبان افغانستان همچنان به جانشین «ملا عمر» وفادار هستند.

نتیجه اینکه؛ در حال حاضر درگیری‌های بسیار سخت و جدی بین دو گروه طالبان و داعش در افغانستان در جریان هست. به طوریکه طالبان به عنوان گروه مخالف حکومت مرکزی و حضور نیروهای بیگانه در این کشور؛ بخش قابل توجهی از توان خود را صرف مبارزه با داعش می کند.با توجه به شرایط موجود در افغانستان و مسائلی چون عدم اعمال حاکمیت حکومت مرکزی بر تمام جغرافیای این سرزمین، نفوذ و حاکمیت طالبان بر بخشهای قابل توجهی از این کشور و همچنین ملیت عنصرهای زیادی از نیروهای داعش در سوریه و عراق که از تبار کشورهای آسیای میانه هستند و خود این کشورها نیز ظرفیت بالاقوه خوبی در زمینه رشد افراط گرایی دارند، و نهایتا موقعیت ژئو استراتژیک افغانستان در همسایگی با قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و کشورهای مورد تقابل با آمریکا نظیر جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و چین (به خاص استان سین کیانگ هم مرز با افغانستان با پتانسیل رشد تفکرات افراط گرایانه و جذب نیرو جهت گروه های تروریستی)؛ می توان به این جمع بندی رسید که این کشور می تواند یکی از ایده آل ترین کشورها جهت داعشِ بعد از داعشِ کنونی در عراق و سوریه باشد.

در نتیجه، مطالب فوق بیانگر این توصیه است که سه حوزه نام برده شده، از شانس بیشتری جهت گزینش شدن به عنوان مقاصد آینده داعش برخوردارند.

انتهای پیام/

یک کارشناس سیاست خارجی نوشت: در آینده نزدیک می‌توان در انتظار رشد جریان داعش در جنوب یمن و ظهور امارت‌های داعشی در این منطقه بود.

داعش، بعد از داعشِ در شرایط فعلی چه خواهد کرد؟

واژه های کلیدی: گروه تروریستی | نیروهای داعش | افغانستان | تروریست ها | افغانستان | استعداد | تروریستی | تروریست | القاعده | استعداد | سوریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *