خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

کارها ریاض به گسترش روابط دوحه با پایتخت کشور عزیزمان ایران و آنکارا انجامید

یک روزنامه آمریکایی نوشت کارها عربستان و متحدانش علیه قطر باعث نزدیکی زیاد این کشور به کشور عزیزمان ایران و ترکیه شده است است.

کارها ریاض به گسترش روابط دوحه با پایتخت کشور عزیزمان ایران و آنکارا انجامید

به گزارش گروه بین‌الملل گروه تحریریه سایت جوان؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست منشتر شدن مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: به نظر نمی رسد کارها تحت رهبری عربستان و امارات علیه قطر، به اهداف مورد نظرش دست پیدا کند؛ بلکه این کارها به جای منزوی کردن قطر، باعث گسترش روابط این کشور با قدرت های منطقه ای کشور عزیزمان ایران و ترکیه شده است است.

این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم «ایشان تارور» نوشت: تصور اینکه مقامات عربستان سعودی و امارات فکر می کردند اوضاع به این شکل پیش برود سخت هست. مقاماتی از عربستان سعودی و امارات و نیز شرکای آن‌ها یعنی مصر و بحرین، تحریم هایی را که اوایل ماه ژوئن به طور جمعی علیه قطر اعمال کردند، مایه تاسف ولی مهم خواندند که نشانه از آن‌ها به زانو در آوردن قطری های مسئله ساز بود. اوضاع گویی به این شکل بود که قطر که همسایگانش آن را به جنبش افراط گرایی در نقاط دور و نزدیک متهم می کردند، کودکی سرکش بود که باید تادیب می شد.

در ادامه گزارش آمده است: ولی در دنیا امروز، به نظر نمی رسد کارها تحت رهبری عربستان و امارات علیه دوحه، به اهداف مورد نظرش دست پیدا کند. این کارها به جای منزوی کردن قطر موجب گسترش روابط این کشور با قدرت های منطقه ای کشور عزیزمان ایران و ترکیه شد. عمان و کویت دو کشور دیگر عضو «شورای همکاری خلیج (فارس)» به کارها کشورهای دیگر ملحق نشدند. عرضه مواد غذایی و کالاهای دیگر هنوز به فرودگاه‌های قطر ادامه دارد. دیپلمات های آمریکا صرف‌نظر از خبر های ضد و نقیض کاخ سفید، به نظر می رسد به جای اینکه خواستار تبعیت قطر از خواسته های عربستان و امارات شوند، جهت برقراری آشتی و مصالحه با قطر تلاش می کنند.

کارها ریاض به گسترش روابط دوحه با پایتخت کشور عزیزمان ایران و آنکارا انجامید

مارک لینچ کارشناس پرسشها خاورمیانه (غرب آسیا) در دانشگاه جرج واشنگتن در این خصوص می‌گوید: «امارات و عربستان مانند جنگ فاجعه بار یمن به شکلی افراطی راجع به دورنمای موفقیت خود اغراق کردند و جهت زمانی که پرسشها طبق برنامه پیش نمی رفت، طرح جایگزین نداشتند. به نظر می‌رسید چهار کشور مخالف قطر راجع به نگرانی های دوحه از منزوی شدن از شورای همکاری خلیج (فارس) و نیز توانایی اشان جهت وارد کردن خسارت به همسایه اشان اغراق کرده بودند».

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید: گزارشی تازه که واشنگتن پست این هفته انتشار داده است به وخامت اوضاعی که محاصره کنندگان قطر با آن روبرو هستند، افزود. مقامات اطلاعاتی ناشناس آمریکایی اعلام کردند امارات در هک‌شدن جنجالی خبرگزاری قطر در آخرهای ماه مه و نیز سایت های رسانه های اجتماعی که در شروع این بحران موثر بودند دست داشت. در این حمله سایبری، این سخنان کذب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، پادشاه قطر، نسبت داده شد که وی با تمجید از کشور عزیزمان ایران آن را «قدرتی اسلامی» خوانده و از گروه اسلام‌گرای حماس تمجید کرده بود. با وجود انکارهای آشکار دوحه، هیاهوی تحت رهبری عربستان، مصر، بحرین و امارات موجب ممنوعیت رسانه های قطری شد. یک هفته بعد روابط با دوحه قطع و تحریم های تجاری و دیپلماتیک علیه قطر اعمال شد. کارن دو یانگ و الن ناکاشیما در واشنگتن پست نوشتند :«مقامات آمریکایی یک هفته قبل متوجه شدند اطلاعات به تازگی جمع آوری شده است نهادهای اطلاعاتی واشنگتن تایید می کند که اعضای ارشد دولت امارات بیست و سوم مه راجع به این طرح و اجرای آن صحبت کرده‌اند. این مقامات گفتند مشخص نیست آیا امارات خودش این حمله هکری را انجام داده یا آن را به طرف دیگری جهت اجرا واگذار کرده است».

یوسف العطیبه، سفیر امارات در واشنگتن، در بیانیه ای با رد این ادعاها اعلام کرد: «امارات در این حمله هکری که در این بیانیه در خصوص آن توضیح داده شده، نقشی نداشته است». وی سپس شکایت کشورش را از سیاست خارجی قطر تکرار کرد و گفت :«آنچه واقعی هست، واکنش‌ها قطر است که عبارت است از تامین مالی، حمایت و توانمند سازی افراطی ها از طالبان گرفته تا حماس، جنبش به خشونت، تشویق به افراط گرایی و تضعیف ثبات همسایگان خود».

تحلیلگران توضیح دادند بن بست فعلی، گسترش اختلاف ها و تنش های دیرینه با قطر هست. قطر از ثروت عظیم خود جهت ایفای نقشی بیش از اندازه زیاد در عرصه جهانی استفاده کرده هست. یک عنوان مهم، اختلاف ها بر سر حمایت از گروه‌های متفاوت وابسته در جنگ ها در سوریه گرفته تا لیبی و نیز فعالیت جنبش کننده شبکه تلویزیونی الجزیره با بودجه قطر است که ابوظبی و ریاض خواستار تعطیلی آن هستند. قطری ها همچنین مسیر دیپلماتیکی جدا از مسیر مورد نظر همسایگانشان را در پیش گرفته اند. قطری ها میزبان دفاتر سیاسی گروه‌هایی مانند طالبان و حماس بوده اند تا بتوانند در مناقشه های منطقه ای مداخله کنند. داکلان وارش در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: «دوحه به محل استقرار جنگجویان، تامین کنندگان مالی و نظریه پردازان تبدیل شده است است».

یک روزنامه آمریکایی نوشت کارها عربستان و متحدانش علیه قطر باعث نزدیکی زیاد این کشور به کشور عزیزمان ایران و ترکیه شده است است.

دیوید رابرتس نیر در یک مقاله دیگر می‌نویسد: «قطر همواره کشوری بوده است که افراد طردشده از آنجا سر در آورده اند و هیچ قدرت مهمی در این کشور شبه جزیره ای وجود ندارد؛ ولی اگر یک شیخ شما را بخواهد، می توانید به قطر فرار کنید و هیچ کسی جهت شما مزاحمت بوجود نمی آورد». بنابراین، بحران در میان کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس ادامه یافت. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته چندین سفر به کویت، قطر و عربستان انجام داد تا اوضاع را آرام کند. همه کشورهای درگیر، متحدان آمریکا هستند.

قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) هست. تیلرسون ترجیح می دهد همه آرام باشند و به مباحث دیگر احتمالا مقابله با داعش بپردازند. در عین حال، تلاش های تیلرسون تاکنون حاصلی نداشته هست. تیلرسون در قطر یک مانور عمومی انجام داد و یادداشت تفاهمی را امضا کرد که طبق مفاد آن، قطر وعده داد جهت مقابله با حمایت مالی گروهای افراطی در خاورمیانه ( غرب اسیا) و جاهای دیگر، کارها بیشتری صورت دهد. این عنوان به سرعت به یک اوضاع خنده آور تبدیل شد.

کارل مورلو در واشنگتن پست نوشت: «قطری‌ها در این مساله اغراق کردند که نخستین کشور در منطقه هستند که چنین توافقی را امضا می کنند و از متحدان عرب برابر خود درخواست کردند همین کار را انجام دهند. چهار کشور که تحریم های قطر را اجرا می کنند، اعتبار فشار آوردن قطر به امضای این توافق را به خود نسبت دادند و همزمان آن را جهت آخر دادن به تحریم های خود ناکافی دانستند».

عبارات مهم : عربستان سعودی – مقامات آمریکا
این گزارش در ادامه می‌افزاید: روز دوشنبه در حالی که اماراتی‌ها اتهامات مبنی بر دست داشتن در حمله هکری به پایگاه خبرگزاری قطر را رد می کردند، سفارت عربستان در واشنگتن بخش هایی از مصاحبه با ترامپ را در توییتر انتشار داده است که وی در آن از قطر انتقاد کرده بود. این نمونه دیگری از ناهماهنگی میان کاخ سفید و وزارت امور خارجه و نیز یادآوری دیگری در این باره بود که دعوا در منطقه خلیج (فارس) به این زودی ها آخر نمی یابد.

انتهای پیام/

کارها ریاض به گسترش روابط دوحه با پایتخت کشور عزیزمان ایران و آنکارا انجامید

شکست تحریم‌های عربستان و متحدانش علیه قطر

واژه های کلیدی: عربستان سعودی | مقامات آمریکا | واشنگتن پست | رکس تیلرسون | عربستان | عربستان، | تحریم ها | آمریکایی | امارات | واشنگتن | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *