خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

قانون کار باید اصلاح شود ، بیش از نود درصد قراردادهای کار، یک تا سه ماهه است

رئیس کمیته حقوقی مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور عزیزمان ایران گفت: بیش از نود درصد قراردادهای کار، یک تا سه ماهه است.

قانون کار باید اصلاح شود ، بیش از نود درصد قراردادهای کار، یک تا سه ماهه است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان ؛ « بررسی قراردادهای موقت کارگری» عنوان گفتگوی خاص خبری امشب شبکه دو سیما بود که مصطفی خضری مدیر کمیته حقوقی مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران، اصغر آهنی ها عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور و مصطفی ظریفی آزاد مدیر کل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بحث اطراف آن پرداختند.

بیش از نود درصد قراردادهای کار، قراردادهای موقت یک تا سه ماهه است

در ابتدای این بحث، خضری مدیر کمیته حقوقی مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور عزیزمان ایران بیش از نود درصد قراردادهای کار را قراردادهای موقت یک تا سه ماهه اعلام کرد و گفت: این امر نشان دهنده وضع نامطلوب قراردادهای کار در حوزه تولید کشور است.

قانون کار باید اصلاح شود ، بیش از نود درصد قراردادهای کار، یک تا سه ماهه است

وی در ادامه نشانه از وضع قوانین را تنظیم روابط بر مبنای انصاف ، عدالت و حقوق طرفین دانست و گفت: تنظیم روابط اشخاص براساس قانون هست. قانون وضع می شود تا بین داده و ستانده تعادل ایجاد کند و نشانه از قانون کار نیز جلوگیری از استثمار و بهره کشی از نیروی کار و ایجاد تعادل بین داده و ستانده هست، ولی متاسفانه علی رغم زحمات کشیده شده است در تیم حوزه شاهد این تعادل بین طرفین نیستیم.

خضری مدیر کمیته حقوقی مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور عزیزمان ایران در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه این مصوبه یک هفته بعد از ابلاغ متوقف شد، بیان داشت: معیشت و امنیت شغلی کارگران و نیروی انسانی کار باید دغدغه همه کنش گران اقتصادی باشد آیا که مهمترین سرمایه یک بنگاه و یک شرکت ، سرمایه انسانی آن است لذا دوستان باید در این حوزه دغدغه مند حرکت کنند.

مصوبه وزارت کار مبنی بر توقف ممنوعیت قراردادهای کمتر از یکسال مغایر با ماده ۷ قانون کار است

رئیس کمیته حقوقی مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور عزیزمان ایران گفت: بیش از نود درصد قراردادهای کار، یک تا سه ماهه است.

در ادامه گفت و گوی خاص خبری اصغر آهنی ها عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور نیز در رابطه با توقف مصوبه وزارت کار مبنی بر ممنوعیت قراردادهای کار کمتراز یکسال گفت: معیار ما قانون است و اگر تصمیمات و گفته هایمان بر مبنای قانون نباشد،طبیعتا منشا عملیاتی نخواهد داشت.

وی افزود: باتوجه به اینکه این مصوبه مغایرت قانونی داشت ، بلافاصله تماس های زیادی از سوی کارفرمایان با هیات کانون کارفرمایان کشور انجام شد که به همین علت در جلسه هیات مدیره کانون بحث و بررسی صورت گرفت.

این عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور این مصوبه را مغایر با اصل ۷ قانون کار دانست و گفت: با شکایت یکی از کارفرمایان به دیوان عدالت اداری و بررسی این مصوبه در هیات دیوان نهایتا تصمیم بر توقف اجرای این مصوبه گرفته شد.

مصطفی ظریفی آزاد مدیر کل روابط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در تشریح این که آیا دولت یک هفته بعد از ابلاغ این مصوبه اجرای آن را متوقف کرد، اظهار داشت: این مصوبه سه اشکال حقوقی داشت؛ اشکال اول اینکه این مصوبه مغایر با تبصره یک ماده ۷ قانون کار است که در آن به حداقل مدت قرارداد موقت اشاره ندارد، اشکال دوم این است که این تبصره مربوط به کارهای غیر مستمر است در صورتیکه دستورالعمل ابلاغی در ارتباط با کارهای مستمر است و اشکال سوم این است که این مصوبه را هیات وزیران باید امضا و صادر می کرد و نه معاونت وزرات تعاون، کار و رفاه و اجتماعی.

وی اظهار داشت: قرار شده است کمیته ای در این رابطه تشکیل شده است تا آیین نامه عنوان تبصره یک ماده ۷ قانون کار را در قالب حقوقی خود تدوین کند.

غلامرضا مولابیگی معاون قضایی دیوان عدالت اداری نیز طی تماس تلفنی با برنامه اظهار داشت: ایراد حقوقی نسبت به این مصوبه وارد بود، دیوان عدالت اداری براساس قانون مکلف است مصوبات، بخشنامه هاونظام نامه هایی که از طریق دستگاه های اجرایی و دولت ابلاغ می شود را با قانون مطابقت دهد و هر جا که مغایر با قانون باشد آن را باطل خواهد کرد.

قانون کار باید اصلاح شود ، بیش از نود درصد قراردادهای کار، یک تا سه ماهه است

وی افزود: در خصوص این مصوبه هم همین ایرادات قانونی مطرح بود که بعد از شکایت یکی از کارفرمایان به دیوان عدالت اداری این مصوبه در هیات تخصصی مربوطه و هیات عمومی مطرح و پرسشها حقوقی نسبت به آن وارد دانسته شد.

امنیت باید به کار برگردد

آهنی ها عضو کانون عالی کارفرمایان کشور در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید امنیت را به کار بازگردانيم گفت: کارگر و کارفرما جدا از هم نیستند ، اگر کار امنیت داشته باشد کارگر و کارفرما امنیت پیدا می کنند ولی اگر کار امنیت نداشته باشد آنها نیز امنیت ندارند.

وی تصریح کرد: با رکود اقتصادی مواجه هستیم ؛ لذا بسیاری از واحدها به صورت تعطیل، نیمه تعطیل و نیمه فعال هستند.

رئیس کمیته حقوقی مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور عزیزمان ایران گفت: بیش از نود درصد قراردادهای کار، یک تا سه ماهه است.

این عضو قانون عالی کارفرمایان کشور با اشاره به اینکه سرمایه گذاری باعث اشتغال و اشتغال باعث امنیت شغلی می شود بیان کرد: باید به شرکای اجتماعی به معنای واقعی اهمیت داد، ما نمی توانیم به یک جزء بپردازیم و به اصل جزء نپردازیم.

آهنی ها با اشاره به اینکه در دهه70 قانون کار اجرا شد و امروز هم همان قانون را اجرا می کنیم افزود: اگر قرار باشد اصلاحاتی را انجام دهیم باید در اصل قانون اصلاح صورت گیرد لذا، هیچ کارفرمایی فراتر از قانون عمل نکرده است.

قانون کار باید اصلاح شود

این عضو کانون عالی کارفرمایان کشور با تاکید بر اینکه قانون کار باید اصلاح شود عنوان کرد: هیچ کارفرمایی خلاف قانون عمل نکرده است ، روابط صحیح کارگر و کارفرما باید ایجاد شود.

قانون کار باید اصلاح شود ، بیش از نود درصد قراردادهای کار، یک تا سه ماهه است

امنیت شغلی کارگر و کارفرما در شرایط نامساعدی قرار دارد

آهنی ها با اشاره به اینکه کارگر و کارفرما در یک قطب قرار دارند اظهار داشت: امنیت شغلی کارگر و کارفرما الان در شرایط بسیار نامساعدی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه قانون باید فصل الخطاب باشد ادامه داد: شرایط اقتصادی دهه 70-80-90 به مراتب عوض کردن پیدا کرده است گفت: جهت اصلاح قانون کار دو مرحله با کارگران 160 ساعت کاری جلسه برگزار کردیم که در نهایت بر سر اصلاح قانون کار به یک توافق رسیدیم.

آهنی ها با اشاره به اینکه اگر کسی ادعا می کند که قرارداش سفید امضا است ، به پرونده اش پیگیری می کنیم و پرونده جهت خط شناسی به دادگستری ارجاع می شود گفت : بسیاری از کارفرمایان ، کارآفرینان و واحد های شناسنامه دار قرارداد دارند و جهت کارگر خود ارزش قائل هستند.

خضری مدیر کمیته حقوقی مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور عزیزمان ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه فقدان امنیت شغلی جهت کارگران باعث تعطیلی بخشی از قانون کار شده است است عنوان داشت: هنگامی که کارگران امنیت شغلی ندارند ، نمی توانند حقوق قانونی خود را استیفا کنند.

وی با بیان اینکه 90 درصد قراردادهای جامعه کارگری موقت چند ماهه است گفت: امنیت شغلی رکن اساسی است و نبود آن به معنای تعطیل شدن قانون کار است لیکن کارگر جرأت مطرح کردن مطالباتش را ندارد.

رئیس کمیته حقوقی مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور عزیزمان ایران با اشاره به اینکه بخشنامه 40 در قانون کار موثر نبوده هست؛ افزود: محیط کسب و کار باید اصلاح یابد همچنین، قوانین مالیاتی و بیمه باید اصلاح شود.

عبارات مهم : روابط صحیح – وزارت کار
با قراردادهای سفید امضا مواجه هستیم

خضری با اشاره به اینکه باید با واردات بی رویه و قاچاق کالا مقابله کرد ادامه داد : امروزه در مطالعات میدانی با قرارداد های سفید امضا مواجه هستیم.

وی افزود: از دولت می خواهیم به کمک جامعه کارگری و کارفرمایی بیاید و اصلاحات را از خود شروع کند.

تعادل بازار کار از بین رفته است

مصطفی ظریفی آزاد مدیر کل روابط کار وزارت کار در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه سیاست قطعی وزارت کار در چهار سال آینده پرداختن به مقوله امنیت شغلی کارگران است عنوان کرد: اوضاع امنیت شغلی کارگران به نقطه بحرانی رسیده و تعادل در بازار کار از بین رفته است لذا، حدود 94 درصد از کل قرارداد ها بسیار کوتاه مدت است و طولی نخواهد کشید که نزدیک100 درصد قراردادها موقت خواهد شد.

سامانه ثبت قرارداد های کار از مهرماه در دسترس عموم قرار می گیرد

مدیر کل روابط کار وزارت کار با بیان اینکه قراردادهای موقت باعث تعطیلی بخشی از قانون کار شده است است خاطرنشان کرد: سامانه جامع روابط کار مشتمل بر 30 زیر سامانه است که یکی از آنها سامانه ثبت قرارداد های کار است تا آخر شهریور اوضاع آزمایشی آن به اتمام می رسد و از ابتدای مهر ماه سامانه در دسترس عموم قرار می گیرد.

ظریفی آزاد با بیان اینکه به نظر بنده معضل قراردادهای سفید امضا با این سامانه تا حد زیادی حل می شود، گفت: این سامانه باعث تسهیل امور کارفرمایان می شود.

در ادامه برنامه علی خدایی عضو کارگری شورای عالی کار طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه عنوان نابسامانی قرارداد هارا باید سامان داد، گفت: یکی از آفت های قرارداد ها ضایع شدن حق حجم عظیم جامعه کارگری است .

وی اظهار داشت : ما خواهان اجرای صحیح تبصره یک ماده 7 قانون کار هستیم لذا حداکثر مدت جهت کارهای موقت وظیفه شده است است ولی با وجود گذشت25 سال این امر اجرا نشده است.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: روابط صحیح | وزارت کار | کارفرما | کارگری | قانونی | کارگران | قرارداد | کارگر | قانون | امنیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *