خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

بررسی فراز و فرود ابوالحسن بنی‌صدر

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی روایتی از مصطفی میر سلیم راجع به بنی صدر را منتشر کرد.

بررسی فراز و فرود ابوالحسن بنی‌صدر

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ سید مصطفی میرسلیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سال 58 تا سال 61 معاونت سیاسی اجتماعی وزارت کشور را بر عهده داشت، در طول این مدت مسئولیت اجرایی همه‌پرسی قانون اساسی، برگزاری نخستین دوره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی را نیز عهده‌دار بود. از این رو در متن بسیاری از وقایع سال‌های اولیه استقرار نظام جمهوری اسلامی بوده است.

وی همچنین یکی از افرادی بود که در آغازین روزهای ریاست جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان نخست‌وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. میرسلیم در آن وقت عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بود. وی که آشنایی فراوانی از بنی‌صدر دارد طی یادداشتی که به صورت اختصاصی در اختیار “پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی” قرار داده است به بررسی سابقه، نحوه ورود بنی‌صدر به ارکان نظام، اشتباه وی در تحلیل انقلاب، مناسبات با روحانیت و ارتباط با منافقین پرداخته است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

بررسی فراز و فرود ابوالحسن بنی‌صدر

** بنی‌صدر در برابر تحولات روزانه جامعه انقلابی نمی‌توانست سعه‌صدر نشان دهد

ابوالحسن بنی‌صدر در فرانسه مشغول نظريه‌پردازى بود و در زمينه جامعه و سياست، بدون امكان صحه‌گذارى اجتماعى آن نظريات تأليفاتى داشت. وی چون سال‌هاى متمادى از جامعه ايران دور افتاده بود، از ظرفيت و تجربه مورد نیاز براى مواجهه با پرسشها كشور و انقلاب اسلامى برخوردار نبود و در برابر تحولات روزانه جامعه انقلابى نمى‌توانست سعه صدر نشان دهد.

**خودباوری اغراق‌آمیز بنی‌صدر را به شیفتگی از خویش کشاند

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی روایتی از مصطفی میر سلیم راجع به بنی صدر را منتشر کرد.

بنی‌صدر بعد از پيروزى انقلاب اسلامى، بدون هيچ تجربه عمل انقلابى در كشور پا به صحنه ملتهب ايران مى‌گذارد و سريعا گرفتار كيش شخصيت، كه خود او نظريه‌پردازش بود، مى‌شود و به آفات قدرت مبتلا مى‌گردد. خودباورى اغراق‌آميز، او را به شيفتگى از خويش مى‌كشاند.

**اشتباه در تحليل انقلاب و آشنایی امام

به دليل بيگانه بودن با واقعيت‌هاى انقلاب اسلامى و همدل نبودن با امام، به تحليل‌هاى خودبافته و غلط مى‌رسد و امر بر او مشتبه مى‌شود و خود را برتر از صاحبان انقلاب قلمداد مى‌كند.

**بنی‌صدر نسبت به شهید بهشتی حسادت می‌ورزید

بررسی فراز و فرود ابوالحسن بنی‌صدر

عده‌اى از روحانيان به مناسبت شناختى كه از پدرش داشتند، با عاطفه متوجه او شدند و او براى استحكام جايگاه خويش از آنها استفاده ابزارى كرد، به گونه‌اى كه حتى جامعه روحانيت مبارز پایتخت کشور عزیزمان ایران او را نامزد انتخابات رياست جمهورى اول معرفى كرد. ولی بنی‌صدر با بقيه روحانيان به مقابله و حتى مبارزه برخاست. بیش از همه وی نسبت به شهيد بهشتى حسادت مى‌ورزيد.

** مرحوم آیت می‌گفت بنی‌صدر قالتاق سیاسی است

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی روایتی از مصطفی میر سلیم راجع به بنی صدر را منتشر کرد.

بنی‌صدر كسانى را كه در انقلاب استخوان خرد كرده بودند ارزش نمى‌نهاد و بسيارى را تمسخر مى‌كرد. مرحوم آيت او را شارلاتان (قالتاق) سياسى خطاب كرد. او با حزب جمهورى اسلامى از سر حقد برخورد مى‌كرد و از اين لحاظ مردم سالارى را ، وقتى موافق طبعش نبود ، بر نمى‌تافت.

**افتادن در دام منافقان

بنی‌صدر به راحتى با منزوى كردن خود از انقلابيون اصيل گرفتار وسوسه‌هاى منافقان شد و نهايتاً براى نجات خود چاره‌اى نيافت جز آن كه به آنها پناه ببرد؛ بعد در دام آنها افتاد و اسيرشان شد.

بررسی فراز و فرود ابوالحسن بنی‌صدر

**عدم درک جايگاه مشاورت

او منزلت مشاورت را متوجه نبود و لذا افراد فرصت‌طلب زيادى به عنوان مشاور دورش جمع شدند و با اطلاع‌رسانى‌هاى مغرضانه‌اى كه خوشايند او بود، بر باورهاى غلط او صحه گذاشتند و غلط های سياسى او را دامن زدند.

**ضعف خانواده

انسجام خانوادگى او و مراعات مراتب عفت و حرمت‌ها به تدريج تضعيف شد به گونه‌اى كه در جمع خانوادگى، از برخوردهاى تمسخرآميز و طنزآلود با انقلاب ابا نداشتند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | ریاست جمهوری | روزانه | انقلاب | انقلابی | سیاسی | ايران | اسلامی | آشنایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *