خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

ونزوئلا، قربانی سیاست نفتی عربستان در قبال کشور عزیزمان ایران / ایندیپندنت

ایندیپندنت در مطلبی به بررسی علت بحران اقتصادی و سیاسی ونزوئلا و ارتباط آن با مسابقه سیاسی عربستان و کشور عزیزمان ایران پرداخت.

ونزوئلا، قربانی سیاست نفتی عربستان در قبال کشور عزیزمان ایران / ایندیپندنت

به گزارش گروه بین‌الملل گروه تحریریه سایت جوان، ایندیپندنت در مطلبی نوشت: ونزوئلا درگیر بحران سیاسی و اقتصادی شده است هست. قیمت تورم در این کشور به بیش از 700 درصد افزایش کرده و تولید ناخالص داخلی آن نسبت به سال 2013، یک سوم کم کردن یافته هست. کشوری که دارنده بزرگترین ذخایر نفتی در دنیا آشنا می‌شود اکنون، بدهکار ترین کشور دنیا هست. بدهی‌های خارجی هیچ کشوری به اندازه ونزوئلا، نسبت به تولید ناخالص داخلی‌اش اوج نیست.

با این‌که بسیاری از پرسشها می‌توانند عامل این بحران جهت ونزوئلا باشند، کم کردن بهای نفت مهم‌ترین علت جهت آن آشنا می‌شود. با این‌حال، ارتباط میان بهای نفت و بحران اقتصادی در این کشور چندان محسوس نیست. ولی هرچه در ونزوئلا شاهد هستیم، پیامدهای سیاست عربستان سعودی مبنی بر پایین نگهداشتن بهای نفت به دلایل سیاسی است.

مانند هر کالای تجاری دیگر، میزان عرضه و تقاضا بهای نفت را تعیین می‌کند. هنگامی که مازاد تولید نفت وجود داشته باشد، و یا تقاضا کم کردن یابد، بهای طلای سیاه با کم کردن روبرو خواهد شد.

ونزوئلا، قربانی سیاست نفتی عربستان در قبال کشور عزیزمان ایران / ایندیپندنت

در بین سال‌های 2008 تا 2014، عرضه و تقاضای نفت تا حد مناسبی پایدار بود؛ به طوری که به طور میانگین، روزانه 80 میلیون بشکه در روز مبادله می‌شد. ولی بعد از آن، در تولید نفت تغییراتی صورت گرفت و به این ترتیب تا آخرهای سال 2015، تولید میانگین به 97 میلیون بشکه در روز رسید. این در حالی است که در سطح تقاضا تغییری صورت نگرفته بود. به این صورت، بهای نفت به شدت کم کردن یافت.

البته بخشی از این زیاد کردن تولید به علت عرضه نفت شیل آمریکا بود. ولی بخش قابل توجه و تاثیرگذار آن را زیاد کردن تولیدات عربستان سعودی تشکیل می‌داد که کاملا با اهداف سیاسی انجام می‌شد. عربستان که تنها کشور تولیدکننده نفتی است که با ذخایر خود می‌تواند بازار را این‌گونه تحت تاثیر قرار دهد، می‌تواند در تعیین بهای نفت نیز نقش آفرین باشد. با این‌که تولید نفت شیل آمریکا اندکی از قدرت تاثیرگذاری عربستان در بهای نفت کاسته هست، ریاض همچنان توانایی تولید زیاد نفت را دارد و سیاست‌هایش می‌تواند پیامدهای مخربی جهت بازار طلای سیاه به همراه داشته باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می‌رسد سعودی‌ها قصد دارند به 2 نشانه دست یابند. نخست اینکه آن‌ها قصد دارند تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا را از بازار بیرون کرده و جایگاه خود را در میان تولیدکنندگان جهانی تثبیت کنند. تولید نفت شیل جهت آمریکا هزینه‌های بسیاری در پی دارد، به طوری که استخراج هر بشکه نفت شیل جهت این کشور 60 دلار تمام می‌شود؛ ولی استخراج نفت معمولی بیش از 7 دلار در هر بشکه هزینه نخواهد داشت. عربستان سعودی امیدوار است با کم کردن بهای نفت به پایین‌تر از بشکه‌ای 60 دلار، نفت شیل آمریکا سودآوری خود را از دست بدهد.

دومین نشانه عربستان، تضعیف اقتصاد ایران به عنوان بزرگترین رقیب خود در منطقه خاورمیانه هست. بازارهای نفت همواره در مسابقه میان کشور عزیزمان ایران و عربستان در مرکز توجه قرار داشته اند. در سال 1977، هنگامی که کشور عزیزمان ایران تصمیم به ساخت نیروگاه اتمی کرد، عربستان سعودی بازار نفت را با زیاد کردن تولیدات خود از 8 میلیون به 12 میلیون بشکه در روز، اشباع کرد و موجب کم کردن شدید بهای نفت شد.

ایندیپندنت در مطلبی به بررسی علت بحران اقتصادی و سیاسی ونزوئلا و ارتباط آن با مسابقه سیاسی عربستان و کشور عزیزمان ایران پرداخت.

حال، به نظر می‌رسد بعد از اندکی تامل و مذاکره در اوایل سال 2014، عربستان این جنگ نفتی را همراه با آمریکا شروع کرده هست. آمریکا که می‌کوشد نفوذ روسیه – که اقتصادش به نفت وابسته است – کم کردن یابد، تضعیف اقتصاد روسیه را مهمتر از صنعت نفتی خود دیده هست. همچنین، بهای اندک نفت جهت مصرف‌کنندگان آمریکایی و صنعت این کشور در کل بسیار مناسب هست. حال، چه استراتژی روشن و برنامه‌ریزی شده‌ای میان آمریکا و عربستان صورت گرفته باشد یا خیر، اکنون منافع یکسان عربستان و آمریکا بسیار مشهود است.

اما روش پایین نگهداشتن بهای نفت لزوما به اقتصاد کشور عزیزمان ایران و روسیه آسیب نزده هست، بلکه کشورهای تولیدکننده نفتی در آمریکای جنوبی و آفریقا – مانند لیبی، آنگولا و نیجریه — مجبور بیشترین آسیب‌ها از این سیاست شده است اند.

با این‌حال، ونزوئلا کشوری است که بیشترین آسیب را از کم کردن بهای نفت دیده چراکه 96 درصد صادرات و نیز 40 درصد درآمد این کشور به نفت وابسته است.

حال، همچنان مشخص نیست این سیاست عربستان سعودی در قبال کشور عزیزمان ایران و روسیه موثر خواهد بود یا خیر. ولی یک توصیه روشن است و آن اینکه بازار نفت به نوسان بسیار زیاد خود ادامه خواهد داد و کشورهای کوچک و ضعیف‌تر در این درگیری سیاسی قربانی خواهند شد.

انتهای پیام/

ونزوئلا قربانی سیاست نفتی عربستان در قبال ایران

واژه های کلیدی: عربستان سعودی | ونزوئلا | عربستان | عربستان، | آمریکایی | اقتصاد | آمریکا | ونزوئلا | اقتصادی | سیاسی | سیاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *