خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

ایران در برابر بدترین سناریوهای برجامی آمادگی دارد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: کشور عزیزمان ایران خود را حتی جهت بدترین سناریو راجع به آینده برجام آماده کرده است.

ایران در برابر بدترین سناریوهای برجامی آمادگی دارد

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، سید کمال خرازی عصر امروز با گرت ایوانز، وزیر اسبق امور خارجه استرالیا و هیئت همراهش در محل شورای راهبردی روابط خارجی ملاقات و راجع به مباحث متفاوت منطقه ای و دوجانبه مشورت کرد.

نخستین عنوان مطرح شده است در این نشست، برجام و احتمال خروج آمریکا از این توافق چند جانبه بود که دکتر خرازی تصریح کرد: بدترین سناریو راجع به آینده برجام، احتمال خروج همه طرف ها از این توافق است و ما جهت همه سناریوها، حتی بدترین سناریو نیز آمادگی داریم.

وی در همین حال تصریح کرد: با همه اینها باید منتظر ماند و دید اروپا چه خواهد کرد. ترجیح ما این است که این توافق ادامه یابد و امیدواریم اروپایی های طرف این توافق هم استقلال عمل داشته باشند و برابر فشار آمریکا ایستادگی کنند، لیکن نه فقط به نفع برجام، بلکه جهت خود اروپایی ها هم مهم است.

ایران در برابر بدترین سناریوهای برجامی آمادگی دارد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این پرسش ایوانز که آیا آزمایش تسلیحات اتمی کره شمالی و تحولات بین المللی متعاقب آن، عامل ترغیب کشور عزیزمان ایران به دستیابی به این تسلیحات نخواهد بود؟ تصریح کرد: تفاوت مهم میان کشور عزیزمان ایران و کره شمالی، فتوای رهبر معظم انقلاب است که سلاح اتمی را ممنوع اعلام کرده اند. ما فقط خواهان دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای هستیم.

خرازی تصریح کرد: فلسفه قدرت در جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران تفاوت دارد و نفوذی که کشور ما در منطقه دارد، مبتنی بر زور و سلاح نیست.

در بخش دیگری از این دیدار، عنوان سوریه مطرح شد و خرازی تصریح کرد: ماهیت بحران سوریه عوض کردن کرده و اعتماد به نفس دولت سوریه به علت پیروزی های اخیر، جهت ورود به گفتگوهای سیاسی زیاد کردن یافته است.

وی ادامه داد: پرسش مهم این است که آیا اینقدر در عنوان سوریه اشتباه رخ داد. اروپایی ها اشتباه کردند که نتوانستند خطر داعش را ببینند؛ کشورهایی که به شورشیان سلاح و پول دادند و تروریست ها را مجهز کردند، محاسبات اشتباهی داشتند. ولی ما از همان ابتدا آینده دخالت های خارجی در سوریه را درست تشخیص دادیم و اشتباه آنها را مرتکب نشدیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: کشور عزیزمان ایران خود را حتی جهت بدترین سناریو راجع به آینده برجام آماده کرده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اختلافات اخیر قطر و سعودی را نشانی از اختلافات آنها در قضیه سوریه دانست و گفت: در حالی که سعودی می خواهد خود را بی گناه جلوه دهد، ولی خودش عامل مهم این بحران هست، لیکن ایدئولوژی تکفیری وهابی را اشاعه داد و با ارسال پول و سلاح به این بحران دامن زد.

خرازی با تاکید بر اینکه داعش محصول حمایت کشورهای خارجی هست، گفت: تلاش جهت عوض کردن دولت ها با توسل به زور و عملیات نظامی اساسا اشتباه هست. این را در مورد اقدام آمریکا در عراق و لیبی دیدیم و اکنون آنچه را سعودی در یمن مرتکب می شود، شاهدیم. تجاوزات نظامی سعودی در برابر ملت مصمم یمن به جز کشتار بی گناهان ثمره ای نخواهد داشت.

وی افزود: کشور عزیزمان ایران و روسیه مادامی که دولت سوریه بخواهد، در این کشور با دولت دمشق همکاری خواهند کرد و این همکاری مشروع هست، لیکن به دعوت دولت سوریه انجام می گیرد. آینده سوریه را مثبت می بینم، لیکن دولت مرکزی حفظ شده است است و باید گفت اگر چنین نمی شد، یک لیبی دیگر در منطقه ایجاد می شد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین اعمال فشار بر سعودی جهت توقف جنگ با یمن را مهم دانست و گفت: باید فشار شرکت ملل و کشورهای اروپایی زیاد شود تا سعودی این جنگ بی فایده را متوقف کند. این تاسف بار است که آمریکا و کشورهای متفاوت اروپایی حق مردم یمن را نادیده می گیرند و با فروش تسلیحات، از سعودی حمایت می کنند.

عنوان همه پرسی در اقلیم کردستان عراق هم پرسش دیگری بود که ایوانز نظر دکتر خرازی را راجع به آن جویا شد. مدیر شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: هیچ کس در منطقه از این اتفاق راضی نیست، لیکن خود کردهای عراق هم می دانند با چنین اقدامی در محاصره کشورهای همسایه قرار خواهند گرفت و این به نفع آنها نخواهد بود. اگر مطابق قانون اساسی عراق عمل شود، آنها می توانند از اختیارات کافی برخوردار شوند.

موضوع بخش دیگری از این دیدار، مسئله فلسطین و سرزمین های اشغالی بود که دکتر خرازی تصریح کرد: ما اعتقاد به راه حل دموکراتیکی که مبتنی بر ایجاد یک کشور بر اساس آرای موطنین مهم این سرزمین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی باشد، هستیم. ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم و صحبت کردن از صلح با آن، از نظر ما مشروع نیست.

ایران در برابر بدترین سناریوهای برجامی آمادگی دارد

خرازی در پاسخ به پرسش دیگری راجع به آینده داعش تصریح کرد: آینده نگری ما این است که داعش به یک باره نابود نخواهد شد، بلکه روش خود را عوض کردن می دهد و با گروه های کوچک سراغ عملیات تروریستی می رود و در اروپا، آسیا، آسیای مرکزی، شمال آفریقا و دیگر نقاط پراکنده خواهند شد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به سوالی راجع به حزب الله لبنان هم گفت: روش حزب الله همان طور که در مورد اخیر مرز یکسان سوریه و لبنان شاهد بودیم، دور نگه داشتن دشمن های از خاک لبنان هست، چه این دشمن داعش باشد، چه رژیم صهیونیستی.

گرت ایوانز، وزیر اسبق امور خارجه استرالیا هم در این دیدار گفت: استرالیا به شدت متعهد به برجام است و از چشم اندازی که ترامپ ایجاد کرده، تلخ هست. برجام آزمونی جدی در روابط استرالیا و آمریکا خواهد بود. افراد زیادی هستند که می گویند شرایط کنونی نقطه عطفی در روابط با آمریکا خواهد بود.

انتهای پیام/

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: کشور عزیزمان ایران خود را حتی جهت بدترین سناریو راجع به آینده برجام آماده کرده است.

واژه های کلیدی: آمریکا | سوریه | خارجی | توافق | ایران | خرازی | ایران | استرالیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *