خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

سلب اعتماد مردم قطعا در آینده نظام تاثير دارد ، از هر روش قانونى جهت پاسدارى از راى مردم استفاده می‎كنيم

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند از رأی‌شان به خوبی پاسداری نمی‌شود، اعتمادشان سلب خواهد شد،‌ گفت: سلب اعتماد مردم موجب همکاری کمتر می‌شود و این در آینده نظام اسلامی موثر هست.

سلب اعتماد مردم قطعا در آینده نظام تاثير دارد ، از هر روش قانونى جهت پاسدارى از راى مردم استفاده می‎كنيم

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان در برنامه «نگاه یک» در مورد آخرین روند انتخابات پیش رو اظهار داشت: در ابتدا باید اتفاق معدن در گلستان را تسلیت عرض کنم، در بخش انتخابات باید گفت که یک کنش اجتماعی در کشور ماست و جایگاه خود را بعد از پیروزی انقلاب در کشور به دست آورده است.
وی افزود: همه کسانی که به آینده خود علاقمند هستند و همه مردم انتخابات را یک نقطه حساس در کشور ما می دانند و انتخابات یک کنش واقعی از سوی مردم است که شاید این کنش اجتماعی در بعضی از کشورها صورت گرا باشد ولی خوشبختانه به علت اینکه نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار بوده و نظامی متکی بر مردم است انتخابات از سوی مردم به خوبی درک و لمس می شود و به همین علت در همه ادوار انتخابات حضور مردم بسیار باشکوه و پرشور بوده است و طبیعتاً در این برهه نیز شاهد حضور پرشور مردم خواهیم بود.

عبارات مهم : انتخابات مجلس شورای اسلامی – انتخابات شوراهای اسلامی

کدخدایی با بیان اینکه وظیفه ما در شورای نگهبان یک وظیفه حقوقی و قانونی ست و بر اساس قوانین و مقررات باید اقداماتی را انجام دهیم، گفت: فکر می کنم تاکنون مراحل انتخابات چه در حوزه اجرا و چه در حوزه نظارت و اقداماتی که همکاران ما در وزارت کشور و ما در شورای نگهبان داشتیم به خوبی پیش رفته است و کارها نظارتی ما چه در حوزه اجرا و چه در حوزه بررسی صلاحیت ها خوشبختانه به خوبی انجام شده است است.
وی در پاسخ به این پرسش که علت تأکید مقام معظم رهبری در مسئله رأی مردم و حق الناس خواندن این رأی چیست، اظهار داشت: این مسئله یک مسئله بدیهی است آیا که نظام ما یک نظام مردم سالار و دینی هست. مبانی دینی اساس نظام ما را شکل داده و حضور پرشور مردم نیز در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نقش اساسی داشته هست. امام خمینی(ره) همواره تأکید داشتند که رأی مردم امانت است و زمانی که این رأی در قالب امانت آورده می شود نباید به این امانت خیانت شود.
کدخدایی تصریح کرد: آرای مردم به علت اینکه به مقامات و مسئولان اعتماد می کنند به عنوان یک امانت به آنها تحویل داده می شود و طبیعی است که این انتظار می رود تا افرادی که امانت در دست آن هاست به آن خیانت نکنند و نسبت به آن پاسداری کنند تا به نتیجه نهایی برسند و رهبری نیز بارها بر حق الناس بودن رأی مردم تأکید کردند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند که از رأی ارزش به خوبی پاسداری نمی شود، اعتمادشان سلب خواهد شد، تصریح کرد: سلب اعتماد مردم موجب همکاری کمتر و تأثیر در آینده نظام اسلامی را دارد و به همین خاطر رهبر انقلاب بارها به دستگاه های نظارتی مانند شورای نگهبان و مسئولین و دستگاه های اجرایی این توصیه را داشته اند که هرآنچه که از سوی مردم ارائه می شود باید به صورت واقعی نتیجه های آن اعلام شود و در گزینش افراد باید دقت شود و در موازین دینی و همچنین عقلی رأی مردم به عنوان یک امانت می بایست حراست و پاسداری گردد.
کدخدایی در پاسخ به این پرسش که شورای نگهبان چه برنامه ای جهت صیانت و پاسداری از آرای مردم دارد، اظهار داشت: ما در شورای نگهبان یک وظیفه قانونی داریم و این وظیفه در اصل ۹۹ قانون اساسی به خوبی تبیین شده است و نظارت بر سه انتخابات خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است و در قوانین عادی نیز این مکانیزم نظارت و روش های نظارت به صورت جدی بیان شده است و اینها ملاک های ما جهت انجام وظایف مان است.
وی افزود: شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی خود مکلف است از تمام توان خود استفاده کند و نظارت را به گونه ای انجام دهد که موجب سلب اعتماد مردم نشود و شورای نگهبان به عنوان امنای مردم هستند قانون گذار این وظیفه را بر عهده شورای نگهبان قرار داده و ما باید از تمام توان خود استفاده کنیم و هر روش قانونی که می تواند نظارت ما را موثر کند به کار می گیریم تا از رأی مردم پاسداری کنیم.
کدخدایی در مورد وقت تشکیل هیئت های نظارت و ساز و کار این هیئت ها گفت: بر اساس قوانین عادی ما باید هیئت های نظارت را تشکیل دهیم ولی وظایف این هیئت ها تفاوت دارد در انتخاباتی مانند انتخابات مجلس خبرگان رهبری یا مجلس شورای اسلامی هیئت های نظارت دو وظیفه را بر عهده دارند ولی در انتخابات ریاست جمهوری تنها یک وظیفه کلام را بر عهده دارند و انتخابات مجلس خبرگان رهبری یا انتخابات مجلس هیئت های نظارت از معتمدین مردم که به وسیله هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شکل می گیرد آن افراد تعیین می شوند و این هیئت ها وظیفه نظارت بر هیئت های اجرایی را در حوزه بررسی صلاحیت ها بر عهده دارند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه با اشاره به وظایف هیئت های نظارت تصریح کرد: افرادی که جهت انتخابات مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان عضویت می کنند صلاحیت ارزش به وسیله هیئت های اجرایی بررسی می شود و هیئت های نظارت بر کار هیئت های اجرایی نظارت می کنند و هیئت های نظارت استان بر کار هیئت های نظارت ناظر هستند و آن ها با شورای نگهبان می آیند ولی در انتخابات ریاست جمهوری این مراحل وجود ندارد و تنها یک مرحله وجود دارد و آن هم بررسی صلاحیت در خود شورای نگهبان است و بررسی صلاحیت را در خود صحن شورای نگهبان انجام می دهیم ولی علاوه بر این وظیفه در حوزه اجرا نیز کارهای مقدماتی باید انجام شود.
وی افزود: اقداماتی مانند چاپ تعرفه ها و توزیع صندوق ها که هیئت های اجرایی مسئولیت آن را دارند هیئت های نظارت ما باید در این کارها نظارت کنند تا تخلفی صورت نگیرد به طور مثال در مورد تعرفه ها خود طراحی این تعرفه ها از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان ارجاع می شود و ما آن را در شورای نگهبان بررسی و در صورت عدم اشکال به مرحله چاپ و اننتشار می رسد در هنگام چاپ نیز ناظرین ما و نمایندگان شورای نگهبان ۲۴ ساعته در چاپ و انتشار این تعرفه ها نظارت دارند در بین رأی گیری نیز ناظرین ما بر سر صندوق ها باید حاضر باشند صندوق ها باید با حضور آنها شروع به کار کند و همه شرح برگزاری انتخابات در حوزه اجرا با نظارت هیئت های نظارت همراه است.
کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان در حوزه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ورود کرده است و اینکه مواردی از تخلف یا بداخلاقی گزارش شده، گفت: شورای نگهبان به استناد اصل ۹۹ و قوانین دیگر بر تمام مراحل انتخابات باید نظارت کند و این شورا یک نظارت جامع و موثر و یا همان نظارت استصوابی را بر عهده دارد و باید در همه مراحل این نظارت وجود داشته باشد تا شورای نگهبان بتواند اطمینان مورد نیاز را به دست آورد ولی در حوزه قانون گذاری ما در تمامی مراحل یک قوانین حداقلی را داریم و شاید این قوانین ناکارآمد باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: در بحث تبلیغات انتخاباتی باید پرسید که این تبلیغات چه تعریفی دارد و قانون تعریفی از آن نداشته است و تنها یک سلسله از ممنوعیت ها و محبوبیت ها را ذکر کرده و سوالی که مدتی قبل مطرح شده است بود و اینکه آیا احکام و قوانینی که در فضای واقعی وجود دراد در اینترنت نیز تسری پیدا می کند، یا خیر که قانون نسبت به این پرسشها سکوت دارد و ما امیدوار بودیم که قانون جامع انتخابات در مجلس به تصویب برسد و دولت نیز اقدامی بکند ولی این قانون به این انتخابات نرسید ولی به یک تعریف از یک تبلیغات نیاز داریم و قانون گذار مولفه هایی را ذکر کند و بعد از آ ن محبوبیت و ممنوعیت و مجازات را نیز ذکر کند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه مواردی از تخلفات در انتخابات های گذشته به قوه قضاییه ارجاع شده است بود، گفت: در انتخابات های گذشته تخلفاتی از سوی شورای نگهبان احراز شد که همکاران ما در قوه قضاییه به آن پیگیری کردند و قوه قضاییه ستادی را جهت پیشگیری از جرایم انتخاباتی تشکیل داده که به تخلفات و جرایم انتخاباتی پیگیری کند ولی اینکه اگر تبلیغات موثر در روند انتخابات باشد شورای نگهبان قطعا ورود خواهد کرد و آنچه که شورای نگهبان ورود می کند تنها در وقت تبلیغات است و در این مواقع اگر تخلفات گسترده ای در امر تبلیغات که در آینده انتخابات موثر باشد شورای نگهبان ورود می کند و مواردی که وجود داشته که آن را در بررسی صلاحیت افراد تأثیر می دهد.
وی با بیان اینکه روش های کنونی در نظارت در تبلیغات انتخاباتی روش های حداقلی ست، گفت: قانون گذار باید در بحث تبلیغات راهکارهای مناسب را تببین کند و شورای نگهبان قوه قضاییه یا مراجع دیگر را مکلف به برخورد با آن پرسشها کند.

کدخدایی با بیان اینکه یکسری تخلفات تخلفاتی است که محاکم دادگستری و قوه قضائیه باید با آن برخورد کند و شورای نگهبان صلاحیت آن را ندارد که به این تخلفات ورود کند اظهار داشت: ولی اگر تخلفات به حدی گسترده باشد که بخواهد بر آینده انتخابات تاثیرگذار باشد در اینجا است که می توانیم به این تخلفات ورود کنیم.

سلب اعتماد مردم قطعا در آینده نظام تاثير دارد ، از هر روش قانونى جهت پاسدارى از راى مردم استفاده می‎كنيم

وی افزود: در اینترنت نیز تخلفات و جرایمی که صورت می گیرد دوستان ما در قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید با این تخلفات برخورد کنند و اگر کسی شکایتی دارد باید به مراجع دادگستری مراجعه کند تا در قالب برخورد با جرایم و تخلفات به عنوان پیگیری شود ولی اگر در اینترنت هم تخلفات به گونه ای باشد که در آینده انتخابات تاثیرگذار باشد قطعا شورای نگهبان آن را مدنظر قرار خواهد داد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند از رأی‌شان به خوبی پاسداری نمی‌شود، اعتمادشان سلب خواهد شد،‌ گفت: سلب اعتماد مردم موجب همکاری کمتر می‌شود و این در آینده نظام اسلامی موثر هست.

سخنگوی شورای نگهبان خاطر نشان کرد: کارشناسان ما عنوان را بررسی و ارزیابی می کنند و سپس گزارشاتشان را بر روی پرونده افراد قرار خواهند داد.

سلب اعتماد مردم قطعا در آینده نظام تاثير دارد ، از هر روش قانونى جهت پاسدارى از راى مردم استفاده می‎كنيم

کدخدایی تصریح کرد: تنها ابزار ما در بحث بررسی صلاحیت هاست، البته در انتخابات ریاست جمهوری دست ما مقداری بازتر است و قانون تصویب کرده که بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت ها، اگر شورای نگهبان اسناد و مدارکی به دست آورد که در احراز صلاحیت فرد موثر بوده می تواند اعلام نظر کند که ما این بحث را در انتخابات مجلس به این صراحت نداریم.

وی یادآور شد: البته تا الان هم نمی توانیم مصادیقی را ذکر کنیم که شورای نگهبان ورود اینگونه داشته باشد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند از رأی‌شان به خوبی پاسداری نمی‌شود، اعتمادشان سلب خواهد شد،‌ گفت: سلب اعتماد مردم موجب همکاری کمتر می‌شود و این در آینده نظام اسلامی موثر هست.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این پرسش که تبلیغات انتخاباتی چقدر منطبق با اخلاق است بیان داشت: مرز اخلاق مرز وسیعی است ولی دوستان ما مرزهای قانونی را رصد می کنند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد آن را به دوستانمان در وزارت کشور و همچنین ستاد پیشگیری از جرایم قوه قضائیه منعکس خواهند کرد. ضمن اینکه تخلفات تبلیغاتی جهت خود شورای نگهبان نیز ثبت و ضبط خواهد شد.

سلب اعتماد مردم قطعا در آینده نظام تاثير دارد ، از هر روش قانونى جهت پاسدارى از راى مردم استفاده می‎كنيم

کدخدایی اظهار داشت: در بحث حوزه تبلیغات و یا استفاده از امکانات بیت المال تخلفاتی وجود داشته ولی این تخلفات بسیار جزیی بوده ولی گزارش همه آن ها تهیه و جهت وزارت کشور و قوه قضائیه ارسال شده است و در شورای نگهبان نیز این موارد بررسی و در جمع بندی نهایی مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص نظارت بر هزینه های انتخاباتی نیز بیان داشت: در کشور یک امکان واقعی و یک ساز و کار منظم در این رابطه که در بعضی کشورها به صورتی که حساب بانکی نامزد انتخاباتی و ورودی و خروجی این حساب ها مشخص باشد نداریم لذا در این رابطه نیازمند قانون هستیم که امیدواریم در قانون جامع انتخابات این مسئله احصاء شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه انتخابات نیز به این عنوان توجه شده است است گفت: همانطور که عنوان کردم در این رابطه نیازمند قانون هستیم ولی اگر در جاهایی که به صورت عرفی و بر اساس نظر کارشناسان متوجه شویم که تبلیغات خلاف عرف صورت گرفته با آن برخورد خواهد شد که البته همان طور که پیش تر هم اشاره کردم برخورد ما به عنوان بررسی صلاحیت فرد یا اعلام صحت انتخابات در حوزه انتخاباتی مربوطه بر می گردد.

کدخدایی خاطر نشان ساخت: البته ارزیابی این تخلفات بسیار سخت است و باید حتما روش های پیشگیرانه در این جهت داشته باشیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم در آینده می توانیم در حوزه هزینه های تبلیغات انتخاباتی مدیریت موثرتری داشته باشیم.

** شورای نگهبان تا روز دوشنبه در خصوص پیگیری به صلاحیت نامزدهای انتخابات میان دوره ای مجلس اعلام نظر نهایی خواهد کرد

وی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص انتخابات میان دوره این مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشت: در 4 حوزه انتخابات میان دوره این مجلس را داریم که پیگیری به صلاحیت نامزدهای این انتخابات در شورای نگهبان در دو مرحله صورت می گیرد که در حال حاضر در وقت دوم هستیم و امیدواریم تا روز دوشنبه نتیجه های نهایی را به وزرات کشور و فرمانداری ها اعلام کنیم ضمن اینکه در نوبت دوم پیگیری به صلاحیت این نامزدها در شورای نگهبان 5 نفر شکایت کرده بودند که شکایتشان بررسی شده است است .

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی شهر و دِه نیز عنوان کرد: نظارت بر این انتخابات طبق قوانین عادی به مجلس شورای اسلامی واگذار شده است هست.

کدخدایی یادآور شد: البته در دوره های گذشته نمایندگان مجلس قصد داشتند که نظارت را به شورای نگهبان تفویض کنند که اعضای شورا آن را خلاف اصل 99 قانون اساسی دانستند.

** مکانیزم نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و دِه ثابت نیست

وی همچنین با بیان اینکه بررسی و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و دِه مکانیزم ثابتی ندارد گفت: به عنوان یک کارشناس حقوقی پیشنهادم این است که یک شرکت مستقل و دائمی را جهت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و دِه داشته باشیم تا این کار دقیق تر صورت گیرد که این عنوان بر اساس قوانین عادی ممکن است و این امر می تواند وقت دهد تا نظارت مستمر و موثری بر این انتخابات داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از صحبت هایش بیان داشت: انتخابات در کشور ما بازتاب احساسات، تعقل، خواست ها و آرزوی بزرگ های مردم هست، موضوعی که شاید دهه ها پدران ما منتظر بودند که در یک فرصتی قرار گیرند تا بتوانند ابراز وجود کنند که خوشبختانه این امر با هدایت های حضرت امام و ایثارگری مردم محقق شد.

کدخدایی افزود: از وقت پیروزی انقلاب ما انتخابات را داشتیم و خواهشم از مردم این است که هر لحظه در صحنه حضور داشته باشند و با آگاهی کامل به افراد مدنظر خود که می توانند به آن ها خدمت کنند رای دهند و مهم تر از همه این که به چه کسانی رای می دهند این عنوان و حضور گسترده آن ها می تواند دشمن را مایوس کند بنابراین اگر آن ها علاقمند به آینده کشورشان هستند 29 اردیبهشت ماه پای صندوق های رای حاضر شوند.

انتهای خبر /

واژه های کلیدی: انتخابات مجلس شورای اسلامی | انتخابات شوراهای اسلامی | انتخابات ریاست جمهوری | انتخابات مجلس خبرگان | مجلس شورای اسلامی | انتخابات شوراها | انتخابات خبرگان | نامزد انتخابات | انتخابات مجلس | قانون اساسی | شورای اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *