خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

آیا قطر شروط پیشنهاد شده است از سوی چهار کشور عربی را خواهد پذیرفت؟

اسپوتنیک در گزارشی به بررسی احتمال پذیرفتن چند مورد از شروط 13 گانه چهار کشور عربی از جانب قطر پرداخت.

آیا قطر شروط پیشنهاد شده است از سوی چهار کشور عربی را خواهد پذیرفت؟

به گزارش گروه بین‌الملل گروه تحریریه سایت جوان، اسپوتنیک در مطلبی نوشت: بعد از آن‌که 4 کشور عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین هشدار دادند در صورتی که مهلت پاسخگویی قطر به شروط 13 گانه که پیشتر به دوحه پیشنهاد شده است است به اتمام برسد، تحریم‌هایی علیه این کشور وضع خواهد شد، بحران دیپلماتیک در کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد مرحله جدیدی شد.

در روز 23 ژوئن، چهار کشور عربی اولتیماتومی به قطر دادند و در آن 13 شرط جهت آخر دادن به این بحران بیان کردند. در این لیست که مشمول بر 13 مورد می‌شود، قطع روابط قطر با ایران، تعطیلی یک پایگاه نظامی ترکیه‌ای در خاک قطر و تعطیلی شبکه الجزیره و نهادهای وابسته به آن ذکر شده است است.

آیا قطر شروط پیشنهاد شده است از سوی چهار کشور عربی را خواهد پذیرفت؟

دوحه در تصویر العمل به این اقدام اعلام کرد احقاق این شروط «واقع‌بینانه» نیست و درخواست کرد این شروط مورد بازبینی قرار گیرند.

روز جمعه، چهار کشور عربی در بیانیه ای هشدار دادند امنتاع ورزیدن دوحه در انجام این شروط می‌تواند به اتخاذ اقداماتی در زمینه «اقتصادی، سیاسی و حقوقی» علیه قطر منجر شود.

برخی کارشناسان بر این باورند با میانجی‌گری کویت، قطر می‌تواند جهت رسیدن به صلح در بعضی از موارد این شروط با کشورهای عربی سازش کند.

موضع ترکیه در قبال بحران ایجاد شده است میان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس

«نوری یشیلیورت» — تحلیل‌گر سیاسی در دانشگاه آنکارا – در این‌باره گفت: «دور از ذهن نیست که اکنون قطر نشانه‌هایی را از خود نمایان می‌کند که می‌تواند به حل و فصل مناقشات منجر شود. به خصوص، ممکن است دوحه از آنکارا درخواست کند نیروهای خود را از خاک قطر خارج کند. به این ترتیب، شاید علت این‌که آنکارا اخیرا اعلام کرده است در صورتی که قطر درخواست کند، ترکیه نیروهای خود را از خاک این کشور خارج خواهد کرد، نیز همین بوده است.»

اسپوتنیک در گزارشی به بررسی احتمال پذیرفتن چند مورد از شروط 13 گانه چهار کشور عربی از جانب قطر پرداخت.

وی خاطر نشان کرد این بیانات به معنای عقب کشیدن ترکیه نیست و تنها آمادگی آنکارا جهت حل بحران سیاسی و کمک به دوحه به منظور سازش را نشان می‌دهد.

وی در رابطه با احتمال وضع تحریم علیه قطر متذکر شد در این مناقشه تنها قطر متضرر خواهد شد و به همین علت است که دیگر کشورها قصد مصالحه و سازش ندارند.

وی گفت: «آن‌ها منتظرند تا قطر از موضع خود عقب‌نشینی کند. آن‌ها تا زمانی که این اتفاق روی دهد به اعمال فشار ادامه خواهند داد.»

این تحلیل‌گر گفت در عین حال، قطر آماده مذاکره و گفتگو است.

یشیلیورت گفت: «دوحه اعلام کرده است اجرای هرکدام از این 13 شرط، حاکمیت این کشور را زیر پرسش خواهد برد. این درست هست. ولی قطر آمادگی خود را جهت شروع گفتگوها نیز نشان داده هست. سیاست قطر انجام گفتگوها با میانجی‌گری کویت هست. دوحه اکنون اشاره کرده است در صورتی که تنش‌ها کم کردن یابد، حاضر به مصالحه است.»

این تحلیلگر همچنین گفت قطر ممکن است در خبرهای الجزیره از سطح انتقادها بکاهد، چند عضو خاص از اخوان المسلمین را از کشور اخراج کند، اطلاعات راجع به گروه‌های افراطی را به اشتراک بگذارد و با خروج نیروهای ترکیه‌ای از خاک قطر موافقت کند.

آیا قطر شروط پیشنهاد شده است از سوی چهار کشور عربی را خواهد پذیرفت؟

در روزهای گذشته، رجب طیب اردوغان – مدیر جمهور ترکیه – بار دیگر بر حمایت کشورش از قطر تاکید کرد و گفت: «رفتاری که با قطر می‌شود با قوانین بین‌المللی تضاد دارد.» در عین حال، وی گفت در صورتی که دوحه درخواست کند، ترکیه نیروهای نظامی خود را از خاک این کشور خارج خواهد کرد.

یشیلیورت همچنین اظهار داشت آمریکا می‌تواند در حل مناقشه قطر نقش آفرین باشد. بر اساس گفته‌های وی، نفوذ واشنگتن می‌تواند توجه طرف‌های دعوا را به سوی یک مسئله خاص منعطف کند.

وی گفت: «در صورتی که آمریکا نیز در پیشرفت شرایط موثر واقع نشود، خطر زیاد کردن فشارها علیه قطر وجود خواهد داشت. ممکن است در پی این بحران، بحث‌هایی راجع به تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس به میان آید. ترکیه اعلام کرده است جهت حاصل شدن مصالحه تلاش خواهد کرد، ولی در حال حاضر آمریکا نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کند.»

چرا بعضی کشورهای عربی روابط خود با قطر را قطع کردند؟

در تاریخ 5 ژوئن، کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند و رفت‌ و آمد‌های دریایی، هوایی و زمینی با این کشور را ممنوع اعلام کردند. این کشورها دوحه را به حمایت از گروه‌های تروریستی و به خصوص اخوان المسلمین و نیز دخالت در امور داخلی دیگر کشورها متهم کردند. چند کشور دیگر در منطقه نیز بعد از این رویداد، روابط دیپلماتیک خود را با دوحه کم کردن دادند.

اسپوتنیک در گزارشی به بررسی احتمال پذیرفتن چند مورد از شروط 13 گانه چهار کشور عربی از جانب قطر پرداخت.

وزارت خارجه قطر اتهامات مطرح شده است راجع به دخالت دوحه در امور داخلی دیگر کشورها را رد کرده است.

این بحران هنگامی شروع شد که یک خبرگزاری قطری اظهاراتی از امیر قطر را انتشار داده است که درخواست ایجاد روابط نزدیک‌تر با کشور عزیزمان ایران و اعلام حمایت وی از اخوان المسلمین را بیان کرده بود.

دوحه بعد از آن اعلام کرد پایگاه اینترنتی این خبرگزاری هک شده است است و چنین اظهاراتی از سوی امیر قطر بیان نشده هست. با این‌حال، عربستان سعودی، امارات و بحرین این توضیح را نپذیرفتند. چند کشور دیگر از جمله کویت و ترکیه کوشیدند در این بحران نقش میانجی‌گری را ایفا کنند.

انتهای پیام/

آیا قطر شروط پیشنهاد شده است از سوی چهار کشور عربی را خواهد پذیرفت؟

واژه های کلیدی: عربستان سعودی | کشورهای عربی | عربستان | امارات | آنکارا | صورتی | ترکیه | کشورها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *