خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

۳۵۰۰ میلیارد دلار پول نفت چگونه زنده می‌شود؟

صنعت نفت کشور عزیزمان ایران با قدمت صد ساله اش صنعت پیری محسوب می‌شود، به طوری که بسیاری از میادین و مخازن نفتی و گازی در نیمه دوم عمر

۳۵۰۰ میلیارد دلار پول نفت چگونه زنده می‌شود؟

۳۵۰۰ میلیارد دلار پول نفت چگونه زنده می شود؟

عبارات مهم : استاندارد – بازیافت

صنعت نفت کشور عزیزمان ایران با قدمت صد ساله اش صنعت پیری محسوب می شود، به طوری که بسیاری از میادین و مخازن نفتی و گازی در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و همین عنوان باعث می شود برداشت از آن ها با چالش مواجه شود و نیاز به فناوری، سرمایه و تکنولوژی خاص ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در این راستا زیاد کردن ضریب بازیافت از میادین جهت برداشت هرچه زیاد از مخازن همواره مورد توجه بوده و بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که جهت جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی، باید زیاد کردن ضریب بازیافت را به طور خاص ای مورد توجه قرار داد.

۳۵۰۰ میلیارد دلار پول نفت چگونه زنده می‌شود؟

هم اکنون میزان ذخایر هیدروکربور مایع قابل استحصال باقیمانده کشور حدود ۱۵۷ میلیارد بشکه است که در صورت زیاد کردن ۱۰ درصدی میانگین ضریب بازیافت نفت، بالغ بر ۷۰ میلیارد بشکه به حجم ذخایر قابل استحصال نفت افزوده می شود. این میزان با احتساب بهای کنونی هر بشکه نفت، معادل سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

طبق آخرین آمار اعلام شده است میزان ضریب بازیافت مخازن نفتی کشور عزیزمان ایران به طور میانگین ۲۷ تا ۲۸ درصد. میانگین ضریب بازیافت زیر ۳۰ درصد به این معنی است که که اگر حدود ۷۰۰ میلیارد بشکه نفت در اختیار داشته باشیم، تنها حدود ۲۰۰ میلیارد بشکه آن قابل استحصال هست.

صنعت نفت کشور عزیزمان ایران با قدمت صد ساله اش صنعت پیری محسوب می‌شود، به طوری که بسیاری از میادین و مخازن نفتی و گازی در نیمه دوم عمر

البته نمی توان جهت ضریب بازیافت استاندارد خاصی در نظر گرفت لیکن ضریب بازیافت، استاندارد جهانی مشخصی ندارد و میدان ها متناسب با کیفیت زمین، مخزن و… و. ضریب بازیافت های متفاوتی دارند .در کشور عزیزمان ایران نیز میزان ضریب بازیافت در میادین متفاوت تفاوت دارد و در یک میدان ۶۰ درصد است و در میدانی دیگر مانند آزادگان این ضریب کمتر از ۱۰ درصد است.

ذخیره نفت درجای میدان های یکسان غرب کارون حدود ۶۷ میلیارد بشکه است که حتی اگر ضریب بازیافت در این میدان ها ۱۰ درصد هم باشد حدود ۶۰ میلیارد بشکه نفت در زیر زمین باقی می ماند؛ درحالی که تنها زیاد کردن یک درصدی ضریب بازیافت، استحصال ۶۷۰ میلیون بشکه نفت زیاد را امکان پذیر می کند.

بر اساس این گزارش، زیاد کردن ضریب بازیافت مخازن در دل امضای قراردادهای تازه نفتی بااهمیت ترین اولویت وزارت نفت در دولت دوازدهم اعلام شده است هست. به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان زیاد کردن برداشت از مخازن، مسئله مهم ماست و به هیچ وجه نباید در این زمینه کوتاه بیاییم. این نفت، ثروت مملکت و بیت المال است و باید روی صدم درصد ضریب بازیافت آن هم حساسیت داشته باشیم. اگر به زیاد کردن ضریب بازیافت توجه نکنیم، بسیاری از ذخایرمان را از دست می دهیم و تولیدمان به وضعی بحرانی دچار خواهد شد.

۳۵۰۰ میلیارد دلار پول نفت چگونه زنده می‌شود؟

به گفته وی جهت توسعه میدان های تازه و زیاد کردن ضریب بازیافت در میدان های در حال بهره برداری، به سرمایه و فناوری نیاز داریم و تولید صیانتی نیز با زیاد کردن ضریب بازیافت محقق می شود.

واژه های کلیدی: استاندارد | بازیافت | ایران | میادین | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *