خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

سرانجام فصل رونق مسکن رسید

 بازار مسکن در سال‌های اخیر با تمام تحولات اقتصادی، به خواب خود در رکود ادامه داد. ولی حالا اوضاع بازار و آمارهای مختلف، نشان می‌دهد که بالاخره مسکن نیز به رونق می‌رسد و معاملات اوج می‌رود. 

سرانجام فصل رونق مسکن رسید

سرانجام فصل رونق مسکن رسید

عبارات مهم : معاملات آپارتمان – سرمایه گذاری

بازار مسکن در سال های اخیر با تمام تحولات اقتصادی، به خواب خود در رکود ادامه داد. ولی حالا اوضاع بازار و آمارهای مختلف، نشان می دهد که بالاخره مسکن نیز به رونق می رسد و معاملات اوج می رود.

به گزارش کشور عزیزمان ایران ؛آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مرداد ماه امسال نیز نشان می دهد که تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی در این ماه به 18 هزار واحد رسیده است که نسبت به تیرماه 23.7 درصد رشد داشته و نسبت به مرداد سال گذشته نیز 6.1 درصد زیاد شده است هست. همچنین قیمت خرید و فروش یک متر واحد مسکونی نیز 6.2 درصد زیاد کردن قیمت داشته است.

سرانجام فصل رونق مسکن رسید

فتح اللهی مدیر عامل شرکت نوسازی نیز به تازگی از زیاد کردن 49 درصدی صدور پروانه های ساختمانی در 5 ماهه نخست امسال خبر داده هست. از طرفی دیگر، مرتضی لطفی، نایب مدیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور نیز گفته است: «تقاضا جهت مصرف سیمان در 5 ماهه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد رو به رو شده است است که به نظرم مربوط به رشد حوزه مسکن و تحرکات تازه در این حوزه است.»

بیــت الله ستــــاریان، کارشنــــاس اقتصاد مسکن نیز به «روزنامه ایران» می گوید:«طبق برآورد ما نسبت به درآمدهای دولت و برنامه های اجرا شده، از نیمه دوم امسال حرکت جهت رونق در بخش ساختمان شروع می شود.»

 بازار مسکن در سال‌های اخیر با تمام تحولات اقتصادی، به خواب خود در رکود ادامه داد. ولی حالا اوضاع بازار و آمارهای مختلف، نشان می‌دهد که بالاخره مسکن نیز به رونق می‌رسد و معاملات اوج می‌رود. 

رونق چطور خود را نشان می دهد؟

در پنج ماهه نخست سال 1396، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران بیش از 69.6 هزار واحد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 1.5 درصد زیاد کردن داشته هست. طی این مدت میانگین قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده است در بنگاه های تهران، 4.5 میلیون تومان بوده است که نسبت به سال گذشته 5.5 درصد رشد داشته هست. زیاد واحدهای معامله شده است مربوط به دامنه قیمتی 150 تا 200میلیون تومان بوده و از نظر متراژ نیز، زیاد معاملات را واحدهای 60 تا 70 متر تشکیل داده هست. همچنین در مناطق تهران، منطقه 5 از کل معاملات سهم 15.8 درصدی داشته و بیشترین تعداد قراردادها را به خود تخصیص داده شده است داده هست. این اطلاعات نشان می دهد که طبقه متوسط، بیشترین میزان خرید و فروش را در بازار مسکن به خود تخصیص داده شده است داده اند و اوضاع بازار جهت منزل هایی با قیمت و متراژ پایین، رونق خوبی دارد.

بیت الله ستاریان، این آمار و ارقام را نشانه رونق می داند و می گوید:«در حالت رونق 4 نوع زیاد کردن را خواهیم داشت. رونق در خرید و فروش معاملات، زیاد کردن سرمایه گذاری، زیاد کردن تولید و زیاد کردن قیمت. احتمال می دهیم اگر اراده بازدارنده از سوی دولت نباشد، تا انتهای سال آینده اوضاع این زیاد کردن ها ادامه پیدا می کند و روند رشد به جلو رود.» او راجع به زیاد کردن قیمت مسکن تصریح می کند:«اگر درآمد سرانه اوج رود و تولید خوب باشد، امیدوار خواهیم بود که با رونق در سه عامل دیگر، زیاد کردن قیمت از سال های آینده متوقف شود. بنابراین در میانه سال آینده قیمت مسکن بعد از یک دوره افزایش، ثابت باقی می ماند و ممکن است کمتر هم شود.»

کاهش سود بانکی بازار مسکن را رونق می دهد؟

سرانجام فصل رونق مسکن رسید

از اوایل شهریور ماه کم شدن قیمت سود بانکی به 15 درصد، از سوی بانک مرکزی جهت تمام بانک ها مورد نیاز الاجرا شد و از همان وقت گمانه زنی هایی در تأثیر این سیاست بر بازار مسکن قوت گرفت. در این حالت، صاحب منزل ها به رهن دادن خانه، دریافت پول پیش و بعد انداز آن در بانک علاقه ای ندارند و میزان اجاره ها را زیاد کردن می دهند. البته پیش از این نیز با شیبی آرام اجاره مسکن زیاد کردن پیدا کرده بود. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در مرداد ماه امسال شاخص اجاره مسکن نسبت به سال گذشته 7.4 درصد زیاد کردن پیدا کرده بود که البته بانک مرکزی در تشریح دلایل آن می نویسد:«ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالباً یک ساله تنظیم می شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بها از سیاست های کنترل و مهار تورم، باعث عوض کردن متناسب اجاره بها با تحولات قیمت تورم در کشور شده است است.»

اما کم کردن سود بانکی، در نهایت اوضاع را به نفع بازار مسکن و رونق آن رقم می زند. ستاریان در این باره می گوید:«قطعاً قیمت سود در بازار اثر خود را نشان می دهد و به رونق اوضاع مسکن کمک می کند. از طرف دیگر مانع از این می شود که بانک ها خودشان وارد فعالیت های ساختمان سازی و بنگاه داری شوند و این محدودیت ها، اوضاع را به نفع تولید مسکن اصلاح می دهد. ولی بستگی به بازی دیگر بازارها هم دارد. ممکن است پول هایی که بر اثر کم کردن سود بانکی از بانک بیرون می آیند، به بازار ارز هم جذب شوند.»

 بازار مسکن در سال‌های اخیر با تمام تحولات اقتصادی، به خواب خود در رکود ادامه داد. ولی حالا اوضاع بازار و آمارهای مختلف، نشان می‌دهد که بالاخره مسکن نیز به رونق می‌رسد و معاملات اوج می‌رود. 

اما آیا این تغییرات فضای سوداگری را در بازار مسکن تقویت نمی کند؟ ستاریان با رد این ابهام چنین توضیح می دهد:«اصطلاح سوداگری در بحث مسکن از نظر علمی غلط هست. در همه کالاهای دیگر سوداگری داریم ولی در مسکن مفهوم ندارد. سوداگری یعنی اینکه کالایی را در اثر سرمایه گذاری جمع می کنیم تا قیمتش زیاد کردن پیدا کند. ولی مسکن قابل احتکار و محدود کردن نیست. مثل اتومبیل و کالاهای دیگر نیست که احتکار کنید و به مرور قیمت آن را زیاد کردن دهید و بعد به بازار تزریق کنید.»

او ادامه می دهد:«این لفظ سوداگری اصطلاح غلط و جهت فرافکنی هست. مثلاً کسی واحدی می خرد و بعد در مرحله پیش فروش، قیمت آن زیاد کردن پیدا می کند و واحدش را می فروشد. این نوعی سرمایه گذاری هست. مثلاً در مرحله تولید، مسکن هیچ وقت خالی نمی ماند، یا فروخته یا اجاره داده می شود یا می فروشد.تولیدات کارخانه ها را می شود چند میلیون خرید و نگه داشت و بعد فروخت، ولی در مسکن چنین حالتی امکان ندارد. بنابراین با تغییراتی که در سیاست ها داده شده است هست، باز هم سوداگری منتفی است.» / روزنامه ایران

سرانجام فصل رونق مسکن رسید

واژه های کلیدی: معاملات آپارتمان | سرمایه گذاری | روزنامه ایران | سرمایه گذاری | بانک مرکزی | سود بانکی | سال آینده | مرکزی | سیاست | بازار | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *