خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

مولفه‌های تازه ، صیاد&quot، چک‌های خود را &quot+ کنید

از امروز صاحبان دسته چک می توانند با تبدیل آن به چک‌های صیادی با اطمینانی بیش از گذشته از این ابزار مهم پرداخت استفاده کنند. 

مولفه‌های تازه ، صیاد&quot، چک‌های خود را &quot+ کنید

چک های خود را "صیاد" کنید+ مولفه های جدید

عبارات مهم : روز گذشته – استفاده

از امروز صاحبان دسته چک می توانند با تبدیل آن به چک های صیادی با اطمینانی بیش از گذشته از این ابزار مهم پرداخت استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، چک یکی از ابزارهای مهم نظام پرداخت بوده و همواره نقش قابل توجهی در تسویه مبادلات خرد و کلان داشته هست، ولی به هرحال طی سال های گذشته با توجه به توسعه سامانه ها و تجهیزات پرداخت الکترونیکی، تراکنش های پردازش شده است از طریق این ابزارها و سامانه ها رو به زیاد کردن بود و به مرور ابزارهای پرداخت الکترونیک از جمله چک توانستند جایگزین پرداخت های سنتی مانند اسکناس و سکه شوند.

مولفه‌های تازه ، صیاد&quot، چک‌های خود را &quot+ کنید

گر چه چک در میان تمامی ابزارها از جایگاه خاص اعتباری برخوردار بود و یکی از بااهمیت ترین ابزارهای نظام پرداخت محسوب می شد، ولی با این حال به مرور وقت و با به وجود آمدن بعضی پرسشها از جمله زیاد کردن چک های برگشتی تا حدی اعتبار چک خدشه دار شد و فضا به سمتی پیش رفت که افرادی که مخاطب چک قرار می گرفتند همواره این نگرانی جهت آنها از بابت وصول نشدن آن نیز وجود داشت.

این در شرایطی است که آمارهای منتشره بانک مرکزی نیز از روند رو به رشد چک های برگشتی طی سال های اخیر حکایت دارد به طوری که در تیرماه امسال حدود ۹.۳ میلیون فقره چک مبادله شده است که از این تعداد ۷.۸ میلیون وصول و تا ۱.۵ میلیون فقره برگشت خورده است که عمده دلایل برگشتی آن به کسری موجودی در حساب ها بر می گردد.

از امروز صاحبان دسته چک می توانند با تبدیل آن به چک‌های صیادی با اطمینانی بیش از گذشته از این ابزار مهم پرداخت استفاده کنند. 

به هر حال طی چند سال گذشته اقداماتی جهت جلوگیری از زیاد کردن چک های برگشتی در دستور کار قرار داده شد که اهم آن راه اندازی سامانه صیاد است که از سال ۱۳۹۴ به طور جدی تری پیگیری شد تا این که در روز گذشته (سه شنبه) و در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار این سامانه رونمایی شد.

صیاد، سامانه یکپارچه سازی چک محسوب شده است و بر اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور و استعلام اوضاع عملکرد صادرکننده به طور خاص ای توجه دارد. با عملیاتی شدن رسمی سامانه صیاد از این بعد و البته از امروز صاحبان دسته چک می توانند با مراجعه حضوری و غیرحضوری دسته چک های خود را تعویض کرده و آن را به ” صیاد” تبدیل کنند.

صاحبان دسته چک می توانند ضمن مراجعه حضوری از طریق اینترنت بانک خود نسبت به تعویض دسته چک ها اقدام کنند. با این حال چک هایی که در حال حاضر وجود دارند تا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ مهلت استفاده داشته و از آن بعد باید تمامی آنها عوض کردن کرده و به طور یکپارچه صیادی شود.

مولفه‌های تازه ، صیاد&quot، چک‌های خود را &quot+ کنید

با اصلاحی که در فرآیند صدور کارسازی چک در سامانه صیاد طی شده است امکان استعلام اوضاع صادرکننده جهت گیرنده در هنگام معامله و پذیرش آن از سامانه متمرکز فراهم می شود که امتیاز خاص ای جهت دریافت کننده چک به شمار خواهد رفت. این در شرایطی است که سامانه صیاد به صورت ۲۴ ساعته از طریق سامانه پیامکی به درخواست های استعلامی دریافت کنندگان چک پاسخ می دهد که البته شماره این پیامک از سوی بانک مرکزی اعلام می شود.

ویژگی ها چک های صیاد

چک های صیادی علی رغم قبل که هر بانکی دسته چک مربوط به خود را داشت به طور یک دست بوده و با رنگ گلبهی و ابعاد یکسان است.

از امروز صاحبان دسته چک می توانند با تبدیل آن به چک‌های صیادی با اطمینانی بیش از گذشته از این ابزار مهم پرداخت استفاده کنند. 

این در حالی است که چک های مورد استفاده در شبکه بانکی در حال حاضر تعداد مختلفی داشته و در طرح ها و رنگ ها و اندازه های متفاوتی به وسیله مشتریان بانک ها استفاده می شود، ولی صیاد با نشانه یکپارچه سازی و استانداردسازی چک ها طراحی شده است و به عبارتی هویت بخشی به چک به عنوان یک اوراق بهادار خواهد بود.

در صیاد علاوه بر یکسان سازی طرح ظاهری چک ها شاخصه های امنیتی به طور خاص مورد توجه هست. جهت چک های صیادی سه سطح شاخصه امنیتی تعریف شده است هست. در سطح اول سری و سریال های چک به صورت برجسته چاپ شده است که با لمس قابل تشخیص هست. در سطح دوم شاخصه های امنیتی نگاه کردنی مانند واتر مارک و طرح مخفی در برگه چک وجود دارد که این دو سطح به آسانی به وسیله عموم مردم قابل تشخیص هست. در سطح سوم نیز شاخصه های امنیتی حرفه ای به چک ها افزوده شده است که قابل تشخیص به وسیله ابزارها است و جهت بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرری از چک ها دارند قابل استفاده است.

مولفه‌های تازه ، صیاد&quot، چک‌های خود را &quot+ کنید

با این که حتی با ورود دسته چک های صیادی ضوابط و قوانین مربوط به دسته چک تغییری نخواهد کرد، ولی مهم اینجاست که این چک ها استاندارد سازی شده است و نسبت به چک های قبلی از مولفه های امنیتی بالاتری برخوردار هستند.

واژه های کلیدی: روز گذشته | استفاده | مرکزی | میلیون | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *