خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

پشت پرده گرانی گوشت

گوسفند | بازار | ایران | گوسفند | اخبار اقتصادی و بازرگانی

پشت پرده گرانی گوشت

پشت پرده گرانی گوشت

عبارات مهم : گوسفند – بازار

روزنامه کشور عزیزمان ایران در گفت وگو با مسوولان به بررسی اوضاع قیمت کالاهای مصرفی پرداخت و نوشت: این روزها منتقدان دولت از کاه، کوه می سازند و به گونه ای از اوضاع اقتصادی مردم صحبت می کنند که گویا هر روز از توان خرید مردم کم می شود و قیمت ها اوج می گیرد.

پشت پرده گرانی گوشت

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: بعضی هم بی آن که خودشان نیم نگاهی به بازار داشته باشند و حقایق را ببینند، می پذیرند که بعضی از رسانه ها بدرستی اطلاع رسانی می کنند و در نهایت دولت را متهم مهم گرانی ها می دانند.مصداق این اتفاق اخیراً در مورد قیمت گوشت قرمز رخ داده است.

از این رو جهت براق شدن بازار یکی از کالاهای اساسی به سراغ دست اندرکاران آن رفتیم. قبل از آنکه به این بازار اشاره کنیم یکی از مدیران وزارت جهادکشاورزی خبر داد که هفته آینده دولت در حجم وسیع گوشت روانه بازار می کند.

گوسفند | بازار | ایران | گوسفند | اخبار اقتصادی و بازرگانی

** دام نمی فروشند

علیرضا ملکی مدیر اتحادیه گوشت گوسفندی گران شدن قیمت گوشت را در حدود هزار تومان می داند و می گوید به احتمال زیاد قیمت گوشت جهت ماه های آینده زیاد کردن پیدا نمی کند ولی در لابه لای صحبت هایش می گوید دامداران کردستان که تأمین کننده گوشت پایتخت کشور عزیزمان ایران هستند به خاطر اوضاع مناسب علوفه و زیاد کردن بارش ها حاضر به فروش دام خود نیستند و از آنجا که ماه رمضان، عیدقربان، عاشورا و اربعین و… در پیش است آنها از فروش خود اطمینان دارند لذا جهت فروش هیچ عجله ای ندارند.

اما در هر صورت دامداران نمی توانند به مدت طولانی گوسفندان خود را نگه دارند و مجبور می شوند تا یک ماه دیگر به فروش برسانند.

پشت پرده گرانی گوشت

** میل به دامداران جهت فروش

اما این صحبت ها از سوی محمدرضا ملاصالحی مدیر مرکز اصلاح نژاد دام و اصلاح تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی مورد تعجب قرار داده شد و گفت:هیچ کدام از این صحبت ها را نمی توانم بپذیرم. دامداران حاضر به فروش دام خود هستند ولی خریداری وجود ندارد. متأسفانه بعضی ها که در صنف های مربوط به گوشت هستند نمی گذارند بازار روال عادی و معقول خود را طی کند و همین امر باعث رشد قیمت ها شده است هست. درشرایط حاضر قیمت گوشتی که به مردم عرضه می شود اجحاف در حق آنهاست و این قیمت ها به عمد به سمت 40 هزار تومان رفته است.

ما بارها تلاش کردیم که قیمت ها را کم کردن دهیم ولی مافیایی فعال است که مانع متعادل شدن قیمت گوشت می شوند که اجازه نمی دهد قیمت گوشت متعادل شود.

گوسفند | بازار | ایران | گوسفند | اخبار اقتصادی و بازرگانی

** قیمت واقعی گوشت 31 هزار تومان

ملکی مدیر اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت گوسفند زنده را بین 16 تا 17 هزار تومان درهر کیلو بیان کرد و گفت با این قیمت ها، گوشت قرمز گران شده است است اگر گوسفند زنده ارزان تر بود قیمت گوشت هم متعادل می شد.

پشت پرده گرانی گوشت

ملاصالحی مدیر مرکز اصلاح نژاد دام و اصلاح تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در توضیح این صحبت هم گفت:میانگین قیمت کشوری گوسفند زنده بین 14 الی 14 هزار و 500 تومان است و این قیمت در پایتخت کشور عزیزمان ایران بین 15 تا 15هزار و 500 تومان است.لذا قیمت گوشت بر اساس یک فرمول مشخص تعیین می شود. گوسفند زنده بعد از ذبح حدود 48 درصد تا 50 درصد آن لاشه می شود که به قصابی ها می رسد. این قیمت 2برابر می شود و به دست قصابی ها می رسد و در نهایت واحدهای صنفی می توانند 10درصد سود بگیرند.لذا قیمت گوشت گوسفند جهت مردم بین 31تا 32 هزار تومان در هر کیلو می شود.بدین جهت قیمت های بالاتر تصنعی است که بعضی ها پیاده سازی کردند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی افزود: با زیاد کردن قیمتی که این روزها شاهد آن بودیم قیمت گوشت گوسفندی شقه بدون دنبه بین 40 تا 41 هزار تومان است و به هیچ عنوان واحدهای صنفی نباید گرانتر بفروشند. حال در جنوب پایتخت کشور عزیزمان ایران این قیمت پایین تر است و در نقاط شمالی پایتخت کشور عزیزمان ایران شاید قیمت به 42 الی 43 هزار تومان برسد. درمورد قیمت گوشت در نقاط متفاوت هم عنوان فروشگاه های شهروند وابسته به شهرداری هم مطرح شد.

در این فروشگاه قیمت گوشت از همه جا گرانتر است.به عنوان مثال قیمت ران گوسفندی در حدود 49 الی 50 هزار تومان است.از این رو پرسیدیم آیا در چنین فروشگاهی قیمت گوشت باید حدود 10 هزار تومان گرانتر از بازار باشد. ملکی پاسخ داد:شهروند زیرنظر شهرداری است و ما به هیچ عنوان نمی توانیم بر آن نظارت کنیم.اما قیمت 50 هزار تومان منطقی نیست آیا که گوشت عرضه شده است در آن با گوشت سطح شهر هیچ تفاوتی ندارد.

گزارش میدانی ما از سطح شهر نشان می دهد که قیمت گوشت بین 35تا 41 هزار تومان است.این قیمت ها در مناطق متفاوت متفاوت است.در شرق پایتخت کشور عزیزمان ایران گوشت را می توان با قیمت 38هزار تومان در هر کیلو یافت.در جنوب پایتخت کشور عزیزمان ایران گوشت با قیمت 30 هزار تومان هم یافت می شود.در شمال پایتخت کشور عزیزمان ایران هم قیمت ها بین 40 الی 42 هزار تومان بود.

** ورود گوشت وارداتی گرم به بازار

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و اصلاح تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در ادامه گفت و گوی خود اظهار داشت: هفته آینده گوشت وارداتی گرم درحجم اوج وارد بازار می شود لذا مردم نگرانی بابت زیاد کردن قیمت این کالای اساسی نباید داشته باشند. لذا بزودی جو بازاری که ایجاد شده است است شکسته خواهد شد و مافیای این حوزه نمی توانند جهت گران ماندن گوشت تلاش کنند.موضوع دیگری که دولت یازدهم دنبال می کند و بزودی نتیجه آن را مردم خواهند دید تأمین دام بدون واسطه به مبادی مصرف است.متأسفانه دوستان ما در اتحادیه اجازه ندادند قیمت گوشت واقعی و به 31 هزار تومان برسد.

وی افزود: قبل از سال تازه کانتینرهای گوشت را به مراکز عمده مانند میادین بردیم تا با ورودشان به بازار قیمت گوشت به آن چیزی که وعده داده بودیم برسد ولی متأسفانه دلالان نگذاشتند گوشت تخلیه شود و درها را بستند و در نهایت تأمین کنندگان دام بشدت ضرر کردند. لذا با این اتفاق ببینید چه دست هایی در کار است تا دولت نتواند قیمت ها را کنترل کند. درحال حاضرهم تمام دامداران حاضر به فروش گوسفندان خود هستند و به هیچ عنوان دام خود را نگه نداشتند ولی متأسفانه جهت اینکه قیمت ها اوج برود هیچ خریدی صورت نمی گیرد.

از سویی ظرف یک ماه آینده عرضه دام زیاد خواهد شد لذا مردم اطمینان داشته باشند که قیمت گران نخواهد شد.

وی ادامه داد:سال گذشته میزان تولید گوشت قرمز 815 هزار تن بوده است ومیزان واردات هم در حدود 80 الی 90 هزار تن ثبت شده است است.لذا سرانه مصرف اکنون به ازای هر نفر 10کیلو است.حال سؤال ما این است که بعضی در اتحادیه گوشت می گفتند گران شدن قیمت گوشت در بازار به خاطر مجوز صادرات دام از سوی دولت هست، آیا اکنون قیمت ها اوج می رود؟این در شرایطی است که صادرات دام به مدت 5 ماه متوقف شده است است.لذا این نشان می دهد که بعضی ها سود و منفعت ارزش در گران شدن قیمت گوشت است.

ملکی هم راجع به سرانه مصرف گوشت قرمز گفت: طبق آخرین گزارش های داده شده است سرانه مصرف گوشت قرمز بین 8 تا 5.8 کیلو است.

واژه های کلیدی: گوسفند | بازار | ایران | گوسفند | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *