خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

هیجان منفی در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

سرمایه گذار | روز گذشته | نوسان | سیاسی | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

هیجان منفی در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

هیجان منفی در بورس تهران

عبارات مهم : سرمایه گذار – روز گذشته

روز گذشته شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران تحت تاثیر نگرانی از تصمیم کاخ سفید راجع به ماندن ایالات متحده در توافق برجام، ۵۰۵ واحد (معادل ۶/ ۰ درصد) از ارتفاع خود را از دست داد و بعد از ۱۱ روز از کانال ۸۵هزار واحدی خارج شد. این روزها یادآور سال های ۹۲ تا ۹۴ است که مذاکرات هسته ای و ریسک های سیاسی بااهمیت ترین عامل اثرگذار بر تصمیمات سرمایه گذاران بورس بود. روز گذشته درست مانند برهه مذکور، قیمت ها و شاخص ها تقریبا در تمام گروه های صنعتی نزولی شد. به نظر می رسد فعالان بورس وزن قابل توجهی را در تحلیل های خود به ریسک های سیاسی تخصیص داده شده است داده اند.

هیجان منفی در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

شدیدترین افت شاخص در ۴ماه اخیر

شاخص کل بورس روز گذشته بیش از ۵۰۰ واحد از ارتفاع خود را از دست داد و در سطح ۸۴هزار و ۵۶۵ واحد قرار گرفت. با این حساب دماسنج بورس بعد از ۱۱ روز نوسان در کانال ۸۵هزار واحدی، آخر این کانال را از دست داد و در نیمه کانال ۸۴هزار واحدی قرار گرفت. ضمنا شاخص بورس روز گذشته بزرگ ترین افت خود را از ۱۷ خرداد امسال تجربه کرد. در واقع چهار ماه بود که خبری از افت های اینچنینی جهت شاخص کل بورس نبود. علت مهم افت های اخیر قیمت ها و شاخص بورس را نگرانی فعالان بازار سهام از تصمیم ترامپ راجع به تایید پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام عنوان می کنند.

یادی از دوره مذاکرات

سرمایه گذار | روز گذشته | نوسان | سیاسی | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

روز گذشته شاخص ۳۰ گروه از گروه های ۳۸گانه بورسی سرخ پوش شد. تنها گروه های محصولات شیمیایی و تامین یوتیلیتی (با معاملات حمایتی) و گروه قند و شکر (به عنوان گروه دارای ضریب بتای منفی) روز گذشته با رشدی ملایم مواجه شدند. می توان ادعا کرد که روز گذشته بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران سراسر به رنگ قرمز درآمده بود. مشابه چنین روندی بارها در بازه سال های ۹۲ تا ۹۴ در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران مشاهده شد. در آن دوره ریسک های سیاسی به عنوان بااهمیت ترین عامل اثرگذار بر تصمیمات سرمایه گذاران بورسی مطرح بود.

به فاصله چند روز مانده به مذاکرات که به صورت دوره ای جهت چند بار تمدید شد، قیمت ها در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران رو به افزایش می گذاشت و درست بعد از اعلام تمدید مذاکرات در بزنگاه های هسته ای، کلیت قیمت ها در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران رو به اصلاح می گذاشت. در آن دوره کم و بیش کلیت گروه ها به صورت همزمان روندهای قیمتی مشابهی را تجربه می کردند. بعضی گروه ها با نوسان زیاد و بعضی دیگر نیز با نوسان کمتری مواجه می شدند، ولی به طور کلی جهت حرکت های قیمت در گروه ها و نمادهای متفاوت یکسان بود.

گروه های ماشین و ساخت قطعات، بانک ها و حمل ونقل در آن دوره که به مثلث هسته ای معروف شده است بودند، بیش از سایر گروه ها با نوسان مواجه می شدند و سایر گروه ها به ترتیب اثرپذیری از مناسبات بین المللی در رتبه های پایین تر نوسان قرار می گرفتند. روز گذشته نیز اغلب گروه ها با افت سطح شاخص خود مواجه شدند. با صرف نظر از گروه های کوچک تر بازار از جمله گروه های استخراج زغال سنگ، استخراج سایر معادن و کاشی و سرامیک، دیروز این گروه ماشین و ساخت قطعات بود که از بین گروه های بزرگ بازار، بیشترین افت شاخص را به خود تخصیص داده شده است داد. شاخص این گروه دیروز تقریبا ۳درصد از ارتفاع خود را از دست داد. قیمت های سهام خودرویی و البته شاخص این گروه محدوده های حمایتی مهمی را از دست داد و حالا معامله گران تکنیکال احتمالا انتظار افت های بیشتری را از این گروه دارند.

هیجان منفی در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

روند معاملات روز گذشته تماما خاطرات سال های ۹۲ تا ۹۴ را جهت فعالان و تحلیلگران بورس زنده کرد. احتمالا اگر بخش قابل توجهی از نمادهای بانکی متوقف نبود، احتمالا روز گذشته باید شاهد افت قابل توجه شاخص گروه بانک ها و موسسات اعتباری می بودیم. فعالان بازار این روزها زیاد از هر عامل مثبتی که در بازار سهام مطرح هست، به یاد خاطرات بعضا تلخ سال های ۹۲ تا ۹۴ افتاده اند و هراس از شوک در مناسبات سیاسی تبدیل به بااهمیت ترین عامل اثرگذار در تصمیمات آنان است.

محرک های مثبتی که همچنان معتبر است

این روزها بازار سهام در حالی تمام توجه خود را به تصمیم دونالد ترامپ راجع به برجام معطوف کرده است که به نظر می رسد همچنان اوضاع شرکت های بورسی رو به اصلاح هست. از آخرهای بهار امسال قیمت ها در بازارهای جهانی فلزات اساسی و کانه های فلزی رو به رشد گذاشت. عامل مهم رشدهای پیش آمده به خصوص در بازارهای روی، مس و فولاد تصمیمات اقتصادی بود که دولت چین جهت ارتقای کیفیت محصولات خود و همچنین صیانت از محیط زیست اتخاذ کرد. با به کار بستن سیاست های تازه چین قیمت محصولات شرکت های فعال در گروه های فلزات اساسی و کانه های فلزی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران اصلاح یافت و قیمت سهام این شرکت ها رفته رفته با رشد مواجه شد. علاوه بر آن چشم انداز رشد تورم و قیمت ارز نیز باعث می شد که سایر شرکت های بورسی مورد توجه فعالان بازار قرار گیرند. بنابراین در تعداد قابل توجهی از نمادهای بورسی انتظار اعمال تعدیلات مثبت در گزارش های آینده نگری سود، وجود دارد.

سرمایه گذار | روز گذشته | نوسان | سیاسی | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

به جز ریسک سیستماتیک سیاسی برجام، تنها توصیه منفی که در معاملات بازار سهام (پیش از افت های اخیر) مشاهده می شد، ضعف معاملات و میزان پایین ارزش معاملات روزانه بود. این در حالی بود که انتظار می رفت با کم کردن سود سپرده های بانکی که این بار جدی تر از دفعات قبل به نظر می رسید، رفته رفته شاهد ورود نقدینگی تازه به بازار سهام باشیم. در واقع رشد قیمت های سهام در حالی رقم خورد که ارزش معاملات همزمان با آن رشد نکرد. حالا با پیش آمدن عنوان ریسک های سیاسی و با توجه به اعتبار ضعیف نقدینگی جهت رشدهای اخیر بازار، قیمت های سهام متزلزل نشان می دهند.

نکته دیگر آنکه نسبت قیمت به درآمد در بعضی گروه ها (از جمله گروه های کوچک و دارای میزان سهام شناور اندک) از ابتدای امسال تا حدودی حبابی شده است بود و در عالی ترین حالت انتظار می رفت با توجه به فضای مثبت بازار سهام (پیش از مطرح شدن ریسک برجام) لااقل دچار افت چندانی نشوند که حالا با شکل گیری شوکی تازه شاهد فرار سرمایه گذاران خود هستند. حال چنانچه ریسک برجام در آخرهای مهرماه به نفع بازار سهام برطرف شود، می توان انتظار داشت که بورس همان راه تابستان خود را ادامه دهد؛ آیا که محرک های مثبت بورس همچنان معتبر هستند.

هیجان منفی در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

فرار حقیقی ها از بازار

روز گذشته ارزش خرد معاملات سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بالغ بر ۱۴۳ میلیارد تومان شد. این میزان نسبت به روزهای اخیر زیاد کردن قابل توجهی را به نمایش گذاشته هست. ولی این زیاد کردن ارزش معاملات چندان به اوضاع این روزهای بورس کمک نمی کند. آمار معاملات نشان می دهد که خالص خرید اشخاص حقوقی روز گذشته ۴۷ میلیارد تومان بوده هست. به عبارت راحت تر روز گذشته به اندازه ۴۷ میلیارد تومان از مالکیت اشخاص حقیقی به حقوقی ها انتقال یافته شد. همواره این اشخاص حقیقی بوده اند که در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران هیجانی تر معامله کرده اند، بنابراین افت فعلی بازار را می توان نتیجه هیجان اشخاص حقیقی در نظر گرفت.

رشد بی موقع دلار و طلا

همان طور که اشاره شد روزهای اخیر یادآور خاطرات بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در سال های ۹۲ تا ۹۴ هست. در آن دوره از آنجایی که تحلیل صحیحی در بازار سهام از مناسبات سیاسی بین المللی وجود نداشت، فعالان این بازار به نوسان های بازار ارز و طلا به عنوان دماسنجی از ریسک های سیاسی نگاه می کردند. در آن سال ها رشد قیمت ارز نویدبخش زیاد کردن ارزش ریالی درآمدهای صادراتی نبود، بلکه نشانی از زیاد کردن تنش های بین المللی در نظر گرفته می شد.

در دوره فعلی نیز به نظر می رسد که بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نوسان بازارهای طلا و ارز را با حساسیت رصد می کند. دست بر قضا التهاب های سیاسی اخیر با دوره زیاد کردن تقاضای دلار (با توجه به قرار گرفتن در آستانه سال نوی میلادی و اربعین حسینی) همزمان شده است است و رشد طبیعی قیمت دلار به مثابه رشد قیمت ارز در بزنگاه های هسته ای سال های ۹۲ تا ۹۴ در نظر گرفته می شود. از ابتدای امسال احتمال رشد دلار تا سطوح بیش از ۴هزار تومان در نیمه دوم سال قابل آینده نگری بود. در واقع رشد قیمت دلار تا مرز ۴هزار تومان چندان هم دور از ذهن به نظر نمی رسید، با این وجود زیاد کردن قیمت ارز در برهه فعلی به عاملی جهت شدت یافتن هیجان بورس بازان تبدیل شده است است.

آخر تعطیلات چین و احتمال افت قیمت های جهانی

در هفته گذشته قیمت های جهانی فلزات اساسی تا حدودی رشد نشان داد. فلز روی حتی تا محدوده بیش از ۳هزار و ۳۰۰ دلار پیش روی کرد و قیمت هر تن فلز مس نیز رو به افزایش گذاشت. این در حالی بود که چین در تعطیلات ملی به سر می برد. این تعطیلات امروز به آخر می رسد و این امکان وجود دارد که قیمت ها بعد از تعطیلات یک هفته ای دوباره به سطوح قبلی خود بازگردند، بنابراین این احتمال وجود دارد که تقارن افت قیمت های جهانی با ریسک های سیاسی تحمیل شده است به بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران باعث افت شدیدتر و شدت یافتن هیجان منفی بورس شود.

مروری بر آمار معاملات دیروز

در معاملات روز گذشته گروه های خودرو، شیمیایی و رایانه با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند. همچنین دیروز سهامداران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران بیش از ۸۳۶ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از دو هزار و ۳۲۹ میلیارد ریال بود و در ۶۶ هزار نوبت معاملاتی انجام شد. از این میان تقریبا ۱۴۳ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی تخصیص داده شده است یافت. در معاملات دیروز نمادهای سایپا، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران، فولاد مبارکه، چادرملو و کشور عزیزمان ایران ماشین با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص افت ۵۰۵ واحدی این متغیر را رقم زدند. این در حالی بود که صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کرد.

صدرنشینی بازار دیروز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای معدنی دماوند، قند شیرین خراسان، سپنتا، قند پیرانشهر، قند ثابت خراسان، پتروشیمی فجر و آهنگری تراکتورسازی کشور عزیزمان ایران بود. در برابر نمادهای حمل و نقل پتروشیمی، فروسیلیس ایران، بین المللی محصولات پارس، آبسال، تولید محور خودرو، نیرو ترانس و پارس سرام با بیشترین کم کردن قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. دیروز سرمایه گذاران بورسی جهت خرید اوراق همکاری شهرداری سبزوار، اوراق همکاری شهرداری مشهد، اوراق همکاری شهرداری شیراز و اوراق همکاری شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران طولانی ترین صف های خرید را ثبت کردند. این در حالی بود که در سوی دیگر بازار، سرمایه گذاران بورسی جهت خروج از سهام چدن سازان، اوراق صکوک سایپا و سهام حمل و نقل بین المللی خلیج فارس سنگین ترین صف های فروش را تشکیل دادند.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: سرمایه گذار | روز گذشته | نوسان | سیاسی | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *