خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

نوآوری شگفت انگیز در پولشویی!

بیت کوین، انقلابی در اینترنت و اقتصادی است که تراکنش های مالی را در فضای اینترنتی تسهیل و از رمزنگاری های خاص ای در جهت زیاد کردن امنیت مالی بهره مند است.

نوآوری شگفت انگیز در پولشویی!

نوآوری شگفت انگیز در پولشویی!

“بیت کوین”، انقلابی در اینترنت و اقتصادی است که تراکنش های مالی را در فضای اینترنتی تسهیل و از رمزنگاری های خاص ای در جهت زیاد کردن امنیت مالی بهره مند است.

آزاده مرنی -بخش اقتصاد تحریریه سایت YYJC

یورو، دلار، پوند و … ؛ اینها پول های مرسوم جهانی هستند که همگان با آنها آشنایی دارند. از گذشته تاکنون وجود پول در انواع موجود آن ، از ضروریات زندگی بشر بوده هست. حال گاهی شاهد کم کردن چشمگیر ارزش یک واحد پولی به دلایل متفاوت هستیم و گاه شاهد ظهور واحد پولی تازه و رونق روزافزون آن. در این راستا باید اشاره ای داشته ایم به پولی تحت عنوان “بیت کوین”. چند سالی است که “بیت کوین” به تناوب ی مالی اقتصاد جهانی ملحق شده است هست.

در واقع بیت کوین (Bitcoin) واحد پول اینترنتی (ارز سری) و یک نوآوری شگفت انگیز است که طرح اولیه آن در سال 1998 ارائه شد ولی چند سال بعد از این تفکر اقتصادی، “ساتوشی ناکاموتو” (Satoshi Nakamoto) در اواسط سال 2008 به طور جدی پروژه ی مذکور را به مرحله ی اجرایی شدن کشاند. در واقع این واحد پولی؛ نوعی پول بی اعتبار محسوب می شود که ارزش مالی خاصی نداشته و تنها ارزش آن ناشی از قانونی قراردادی است.

روش کار با بیت کوین به این صورت است که افراد با ثبت اطلاعات خود و میزان بیت کوین های درخواستی را در فضایی تحت عنوان صرافی های بیت کوین (هم مجازی و هم واقعی) اعلام و سپس اعتبار مذکور با ارسال کدی دریافت می گردد.

نوآوری شگفت انگیز در پولشویی!

بیت کوین، پروژه ای نوپا

“ناکاموتو” طی ماه ها کار مستمر در سال 2009 موفق شد از نخستین نسخه نرم افزار بیت کوین رونمایی کرده و نخستین واحدهای پولی آن را در شبکه بیت کوین منتشر نماید. شخص وی در سال 2013 سرمایه ای بالغ بر یک میلیون بیت کوین داشت، مقداری که برابر با ارزش ۱٫۱ میلیارد دلار آمریکا بود.

بیت کوین یک مرکزیت و مدیریت خاص ندارند همان طور که پیش تر ذکر کردیم این روند به وسیله اعضا اداره شده است و با توجه به بلاک چین های ثبت شده است ، هر یک از اعضا می توانند اطلاعات کاملی از تناوب ی بیت کوین در سراسر دنیا داشته باشند.

در واقع “بیت کوین”، انقلابی در اینترنت و اقتصادی بود که تراکنش های مالی را در فضای اینترنتی تسهیل و از رمزنگاری های خاص ای در جهت زیاد کردن امنیت مالی بهره می جست. رونقی که بیت کوین به فضای اقتصاد جهانی داد غیرمنتظره و حائز اهمیت است به طوری که رشد و فراگیری آن در کمترین وقت صورت پذیرفت و امروزه اکثر رستوران ها ، سرویس های آنلاین ، دفاتر حقوقی و … از این واحد پولی استفاده می کنند.

آن چه که در این میان از اهمیت خاص ای برخوردار است زیاد کردن روزافزون ارزش بیت کوین می باشد. از نظر بازدیدکنندگان اینترنت و افرادی که از این واحد پولی استفاده می کنند؛ بیشترین علت استفاده از بیت کوین سرعت و امنیت قابل توجه این پول دیجیتالی بیان شده است است.

بیت کوین، انقلابی در اینترنت و اقتصادی است که تراکنش های مالی را در فضای اینترنتی تسهیل و از رمزنگاری های خاص ای در جهت زیاد کردن امنیت مالی بهره مند است.

بیت کوین در ایران

رشد بیت کوین در دنیا غیر قابل انکار هست. امروزه باید پذیرفت که این ارز دیجیتالی حجم چشمگیری از معاملات جهانی را به خود تخصیص داده شده است داده و همین عنوان باعث شد که این پول مجازی به کشورهای زیادی از جمله کشور عزیزمان ایران وارد شود.

از آغازین روزهای امسال “بیت کوین” وارد بورس کشور عزیزمان ایران شد. ماجرا از این قرار است که طی ماه ها مذاکره و بررسی؛ یک شرکت سرمایه گذاری سوئدی با عنوان “بریو نیو ورلد” حجمی از سپرده های بیت کوینی را به ریال تبدیل و وارد بورس کشور عزیزمان ایران کرد. ولی دولتمردان کشور عزیزمان ایران نگرانی های خاصی در جهت پولشویی بیت کوین ها دارند که دور از ذهن نبوده و باید جهت جلوگیری از آن تدابیر خاص ای اتخاذ گردد؛ البته سرمایه داران مهم بیت کوین احتمال ایجاد پولشویی را به علت وجود “بلاک چین” بسیار کم می دانند و این مهم می تواند بار نگرانی های کشور عزیزمان ایران را نیز بکاهد.

بلاک چین چیست؟

یکی از مواردی که بیت کوین را معتبر کرده؛ ایجاد بلاک چین ها هست. بلاک چین به برچسب هایی گفته می شود که در هنگام درخواست بیت کوین باید ثبت گردد.

در سراسر دنیا هنگامی که فردی قصد سپرده گذاری در مرکزی را دارد باید کلیه ی اطلاعات خود را ثبت نماید و این مهم در عنوان بیت کوین ها نیز صادق است ؛ یعنی هر فردی قبل از اینکه مالک بیت کوینی شود باید اطلاعات کامل حقیقی و مالی خود را ثبت یا به عبارت دیگر “بلاک چین” نماید با این تفاوت که در دنیای سپرده گذاری های عمومی در دنیا هر فردی تنها به اطلاعات خود دسترسی دارد در حالی که در تناوب ی بیت کوین ها این روند حالت زنجیره وار داشته و دیگر اعضا می توانند اطلاعات حساب کلیه ی اعضا را مشاهده نمایند و همین عنوان باعث زیاد کردن اعتبار و کم کردن ضریب پولشویی بیت کوین شده است است.

در این مسیر باید اشاره ای داشته باشیم به این عنوان که بیت کوین یک مرکزیت و مدیریت خاص ندارند همان طور که پیش تر ذکر کردیم این روند به وسیله اعضا اداره شده است و با توجه به بلاک چین های ثبت شده است ، هر یک از اعضا می توانند اطلاعات کاملی از تناوب ی بیت کوین در سراسر دنیا داشته باشند.

کلام آخر

باتوجه به آنچه که اجمالا از “بیت کوین” گفته شد در می یابیم که به تدریج باید شاهد روند جدیدی در تناوب ی اقتصاد جهانی باشیم. روندی که شاید به از بین بردن تدریجی اکثر واحدهای پولی فیزیکی منجر گردد، به همین خاطر بر صاحب نظران و اندیشمندان عرصه ی اقتصاد جهانی ضروریست تا با بررسی همه جانبه ی این مناسبت احتمالی نقاط قوت و ضعف آن را مشخص و برنامه ای مدون و قابل اجرا جهت آن تدارک بینند.


نوآوری شگفت انگیز در پولشویی!

واژه های کلیدی: اطلاعات | استفاده | اقتصاد | پولشویی | اقتصادی | پروژه | ایران | امنیت | اعتبار

نوآوری شگفت انگیز در پولشویی!

نوآوری شگفت انگیز در پولشویی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *