خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

نقطه چرخش سود بورسی‌ها

سرمایه گذار | برگزاری | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

نقطه چرخش سود بورسی‌ها

نقطه چرخش سود بورسی ها

عبارات مهم : سرمایه گذار – برگزاری

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در حالی وارد نیمه دوم دهه 90 شده است است که طی این سال ها شاهد تحولاتی جدی بوده هست. فارغ از نوسان قیمت ها در بازارهای جهانی، تورم افسارگسیخته و جهش قیمت دلار از بااهمیت ترین عوامل تحرک سود اسمی شرکت های سهامی بوده است.

نقطه چرخش سود بورسی‌ها

بررسی ها نشان می دهد در شروع این دهه، کل سود شرکت های بورسی حدود 15 هزار میلیارد تومان (معادل 14 میلیارد دلار) بود. ولی آزاد شدن ناگهانی تورم انباشته و قیمت دلار سرکوب شده است باعث شد تا سودآوری ریالی شرکت های بورسی رشد چشمگیری پیدا کند. مساله ای که محرک مهم رشد 107 درصدی شاخص کل بورس در سال 92 محسوب می شود. به این ترتیب، سودآوری شرکت ها در آن وقت به اوج 60 هزار میلیارد تومان (معادل 17 میلیارد دلار) نیز رسید.

این در حالی است که طی سال های اخیر با کنترل تورم و قیمت دلار و همچنین افت شدید قیمت جهانی کالاها، روند درآمدی بنگاه های بورسی کم کردن یافت و اکنون به رقم 40 هزار میلیارد تومان (معادل 11 میلیارد دلار) محدود شده است هست. در این شرایط، عوض کردن مسیر قیمت تورم، احتمال زیاد کردن قیمت دلار در کنار قرار گرفتن اقتصاد در مسیر رشد از جمله محرک هایی هستند که می توانند موجب چرخش مسیر درآمدهای ریالی در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران شوند. امری که احتمالا با تصویر العمل مثبت سهامداران نیز همراه خواهد بود.

سرمایه گذار | برگزاری | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

بازار سهام در هفته معاملاتی که گذشت شاهد برخورد به کف حمایتی و بازگشت قیمت ها بود که تلفیق این مساله با رشد 50 درصدی ارزش و حجم معاملات خرد باعث امیدواری فعالان بازار در جهت عوض کردن روند شد.

به این ترتیب، با رشد یک درصدی در مقیاس هفتگی، نه تنها رکورد کم کردن هفت هفته متوالی متوقف شد، بلکه شاخص کل از محدوده حمایتی مهم 78 هزار واحدی فاصله گرفت و نسبت میانگین قیمت بر درآمد بازار هم که جهت مدت کوتاهی به زیر سطح 7 واحد رفته بود به بالای این مرز روانی بازگشت؛ نشانه هایی که می توانند به معنای زیاد کردن انتظارات و خروج نسبی سرمایه گذاران از لاک احتیاط تلقی شوند. با این حال، پابرجا بودن مشکلاتی نظیر اوج بودن سود موسوم به بدون ریسک در شبکه بانکی و نیز نبود محرک های نیرومند جهت رشد سودآوری شرکت ها در کوتاه مدت موجب می شود تا امکان عمق گرفتن حرکات این چنینی و تبدیل آن به یک روند صعودی قدرتمند محدود باشد؛ هر چند که همین تصویر العمل به سطوح حمایتی و عدم افت زیاد قیمت ها هم جهت فعالان بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران خبر خوشی تلقی می شود.

نشانه های مثبت از چرخش مسیر درآمدی شرکت ‎ها

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در دهه 90 شمسی دوره ای بسیار پرفراز و نشیب را به لحاظ نوسان سودآوری شرکت ها پشت سر گذاشته هست. در واقع، دهه جاری در بازار سهام با آینده نگری حدود 15 هزار میلیارد تومانی سود شرکت ها شروع شد که رقمی حدود 14 میلیارد دلار در آن وقت ارزش داشت. در اثر افت ریال، سود شرکت ها در مدت دو سال به بیش از دو برابر رسید و در اواسط سال 92 مرز 40 هزار میلیارد تومان را پشت سر گذاشت که در آن وقت ارزشی معادل 12 میلیارد دلار داشت. بعد از آن، با تخلیه کامل اثر تضعیف ارزش پول ملی در سود اسمی شرکت ها، این متغیر، مرز 60 هزار میلیارد تومان (17 میلیارد دلار) را در سال بعدی پشت سر گذاشت؛ هر چند بخشی از این زیاد کردن به ورود شرکت های تازه و بزرگ مربوط بود. از آن پس، افت کم وبیش ممتد سودآوری شرکت ها به یک مانع عمده در مسیر رونق بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران تبدیل شده است است تا جایی که در اثر این کم کردن فرسایشی، اکنون این رقم به کمی زیاد از 40 هزار میلیارد تومان (11میلیارد دلار) رسیده است.

نقطه چرخش سود بورسی‌ها

بر این اساس می توان گفت سود ریالی و دلاری شرکت های بورسی به ترتیب به حدود 4 و 6 سال قبل عقبگرد کرده که نشان دهنده شرایط سخت کسب بازدهی شرکت ها هست. با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که لااقل به لحاظ ریالی بتوان امیدوار به رسیدن به یک نقطه عطف در امسال در سودآوری بنگاه ها و عوض کردن روند این متغیر مهم بود.

میان دلایل مزبور می توان به عوض کردن جهت تورم، اصلاح آمار رشد اقتصادی و انباشت نقدینگی در کشور و پتانسیل اصلاح قیمت ارز اشاره کرد؛ مواردی که همگی می توانند بر سودآوری شرکت های بورسی اثر مثبت بگذارند. از آنجا که سودآوری بااهمیت ترین عامل در تعیین قیمت سهام است انتظار می رود با عبور از این دوران گذار، یک عوض کردن جهت بنیادی در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران رقم بخورد که زمینه ساز عبور شاخص از سقف دی ماه 92 و ورود به یک دوران تازه از رشد ریالی ارزش سهام در افق میان مدت شود.

سرمایه گذار | برگزاری | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

روز حشر بانک ها

آمار 12 ماهه متغیرهای پولی کشور جهت سال گذشته بالاخره با تاخیر زیاد در این هفته از سوی بانک مرکزی منتشر شد. مطالعه فحوای گزارش، نکات مهمی را در بر دارد که جهت فعالان بازار سرمایه نیز حائز اهمیت هست. در وهله اول، رشد 23 درصدی نقدینگی و عبور آن از مرز 1250 تریلیون تومان، نه تنها جهش بیش از 100 درصدی را در سه سال نشان می دهد بلکه از عبور رقم نقدینگی از تولید ناخالص داخلی در امسال جهت نخستین بار در طول تاریخ معاصر اقتصاد کشور عزیزمان ایران خبر می دهد؛ روندی که از یک جهت می تواند به معنای انباشت پتانسیل های تورمی باشد.

نقطه چرخش سود بورسی‌ها

از سوی دیگر، مسیر تضعیف اوضاع مالی بانک ها به خاص در بخش غیر دولتی قابل تامل هست؛ جایی که بانک های این بخش در سال گذشته شاهد از دست رفتن نیمی از سرمایه خود در اثر زیان های عملیاتی وارده و نیز زیاد کردن سه برابری بدهی به بانک مرکزی ناشی از بر هم خوردن اوضاع توازن نقدینگی بوده اند. در نقطه مقابل، بانک های دولتی و تخصصی به لطف سخاوت سهامدارشان (دولت) شاهد زیاد کردن سرمایه در سال 95 بوده اند. توجه به شرایط بانک های غیر دولتی از این جهت حائز اهمیت است که این گروه در حال حاضر بخش قابل توجهی از دارایی های شبکه بانکی را به خود تخصیص داده شده است داده اند و تضعیف قابل ملاحظه همزمان اوضاع نقدینگی و کفایت سرمایه ای این گروه هشدار انگیز هست. به نظر می رسد بعضی از این بانک ها که بخش مهمی از آنها نیز بورسی هستند نیازمند زیاد کردن سرمایه و بعضی دیگر نیازمند چاره اندیشی بانک مرکزی به علت عدم امکان ادامه فعالیت به لحاظ ساختار مالی هستند؛ اقداماتی که انتظار می رود به عنوان نخستین اولویت اقتصادی در دولت دوازدهم در دستور قرار گیرد.

هفته مهم مجامع

در روزهای اخیر تب برگزاری مجامع هر سال شرکت ها اوج گرفته هست. در بااهمیت ترین اتفاقات، در مجامع پتروشیمی بر حل مسئله دریافت ارز صادراتی از چین بعد از یک دوره وقفه تاکید شد. همچنین، در مجمع پتروشیمی جم، بر عدم تامین خوراک مورد نیاز گازی جهت فعالیت با ظرفیت کامل به علت در مدار قرار گرفتن واحدهای تازه اشاره شد که ضرورت توسعه بخش بالادستی به منظور تامین خوراک را یادآور می شود. در تحولی دیگر، به خاص در همین گروه شیمیایی و پتروشیمی، پرسشها مربوط به دور زدن تحریم ها تازه بعد از چند سال آثار خود را در بندهای حسابرسی نمایان کرده هست؛ جایی که هزینه های مستقیم و غیر مستقیم زیادی به علت حضور واسطه های صادراتی بر شرکت ها تحمیل شده است هست. در تحولی دیگر، اشاره مکرر مدیران بعضی شرکت ها به خاص در گروه تولید کنندگان روغن موتور مبنی بر پتانسیل آسیب دیدن سنگین سودآوری شرکت ها از محل تک نرخی شدن ارز قابل ذکر است.

هفته آینده در عمل آخرین وقت برگزاری مجامع هر سال شرکت های بورسی خواهد بود که سال مالی منتهی به آخر سال 95 داشته اند. به طور سنتی، این دوره خبرسازترین دوره سال به لحاظ برگزاری مجامع است لیکن بخش مهمی از شرکت های بزرگ، به دلایلی از جمله زمانبر بودن فرآیند تهیه و حسابرسی صورت های مالی، برگزاری این گردهمایی هر سال را تا این وقت به تعویق می اندازند. در امسال اهمیت این فرآیند حتی از قبل زیاد هست، لیکن عملا اکثر خودروسازان و تمام پالایشگاه ها و بانک ها برگزاری مجامع خود را جهت هفته آینده برنامه ریزی کرده اند. به این ترتیب، بسیاری از فعالان حرفه ای بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در هفت روز آینده راهی بخشی از بااهمیت ترین مجامع سال خواهند شد تا با دریافت اطلاعات دست اول از آخرین تحولات شرکت ها، سمت و سوی بعضی بزرگ ترین صنایع بازار سرمایه براق تر شود.

اخباراقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: سرمایه گذار | برگزاری | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *