خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

موج های ناکام در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

حجم نقدینگی | روز گذشته | بازار | فعالیت | اخبار اقتصادی و بازرگانی

موج های ناکام در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

موج های ناکام در بورس تهران

عبارات مهم : حجم نقدینگی – روز گذشته

بعد از رونق پرشتاب بورس در سال 92، مدت ها است واکنش‌ها بازار سهام نوسانی شده است و خبری از معاملات پرشور نیست؛ به طوری که روندهای مثبت، خیلی سریع به رکودهای ملال آور تبدیل می شوند و به نظر می رسد روحیه نوسان گیری سهامداران فراگیرتر از هر زمانی شده است هست. مداخله در روند عادی معاملات را می توان بااهمیت ترین علت این رویکرد دانست. جایی که گاه مقام ناظر با محدود کردن فروشنده ها در فضای اصلاحی، آنها را تشنه فروش در روند صعودی می کند یا ورود بعضی سهامداران عمده با نقدینگی اوج موجب غیرواقعی شدن قیمت ها و تحلیل گریزی می شود.

موج های ناکام در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در آخرین ساعات معاملات روز گذشته با رشد اندک 28واحدی به کار خود آخر داد. ارزش معاملات نیز کماکان در سطحی پایین تر از 100 میلیارد تومان قرار داشت که حاکی از کمبود نقدینگی در بازار است.

بررسی روند شاخص طی مدت اخیر نشان می دهد که در چهار دوره شاخص کل تحت تاثیر بعضی خبرهای مثبت به سوی سطح مقاومتی 81 هزارو 537 واحد حرکت کرده؛ ولی از رسیدن به این سطح ناکام بوده هست. «دنیای اقتصاد» در این گزارش دلایل ناکامی شاخص کل از استمرار رشد بررسی شده است هست. موج سواری و نگاه کوتاه مدت بسیاری از سهامداران، واکنش‌ها به دور از تحلیل بزرگان حقیقی و مدیریت آنها در بعضی از سهم ها، خرید و فروش تکلیفی حقوقی ها و ناهماهنگی نقدینگی با اندازه بازار از مواردی است که در زمینه ناکام ماندن شاخص سهام از افزایش زیاد مطرح می شود.

حجم نقدینگی | روز گذشته | بازار | فعالیت | اخبار اقتصادی و بازرگانی

بورس در برخورد با نیمه کانال 81 هزار واحدی

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی هفته های گذشته چهار بار به سمت سطح 81 هزار و 537 واحدی حرکت کرده است و در هر بار نیز از رسیدن به این سطح ناکام مانده است.با موج های مثبتی که در هفته های اخیر شکل گرفت این انتظار میان بسیاری از فعالان بازار وجود داشت که با این حجم از خبرها، تعداد روزهای صعودی بورس بیش از اینها ادامه داشته باشد.

اما باوجود حجم قابل توجهی از رخدادهای مثبتی که وجود داشت، بورس نتوانست سطح مقاومتی مذکور را بشکند. از سوی دیگر رفته رفته ارزش و حجم معاملات کم کردن یافت و بازار سهام بار دیگر طعم کمبود نقدینگی را چشید. موضوعی که این روزها در اعداد و ارقام کلان بازار به خوبی مشهود هست. در بعضی موارد معاملات به نحوی پیش رفت که با انتظارات بازار همخوانی نداشت. در ادامه به بعضی از آنها اشاره می شود.

موج های ناکام در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

عبور بورس از اخبار مثبت

یکی از این موارد مربوط به انتظارات از بازگشایی نمادهای پالایشی بود. در گزارش های پیشین «دنیای اقتصاد» نیز بیان شد بازگشایی نمادهای پالایشگاهی که با وجود تحولات اخیر در قیمت گذاری از سوی شرکت پالایش پخش جهت این صنعت مثبت ارزیابی می شد، نتوانست اثر بسیار ملموسی برروند کلی بازار داشته باشد.

عنایت قیمت گذار در صنعت پالایشی زمینه تعدیلات مثبت قابل توجهی در نمادهای زیر مجموعه این گروه را فراهم کردند. علاوه بر این اخیرا بعضی شرکت های این گروه توانستند با انعقاد قراردادهای مهم با کشورهای خارجی سطح فعالیت های خود را در آن سوی مرزها زیاد کردن دهند. این عنوان نیز بر روند معاملات گروه پالایشی اثر جدی نداشت. کارشناسان یکی از علت این کم اقبالی را مربوط به روند گذشته این شرکت ها بیان می کنند. به نظر می رسد مشکلاتی که طی سال های 92 و 93 جهت این شرکت ها رخ داد کماکان در اذهان سهامداران باقی مانده و باعث شده است آنها با احتیاط بیشتری از کنار این سهم ها عبور کنند.

حجم نقدینگی | روز گذشته | بازار | فعالیت | اخبار اقتصادی و بازرگانی

مشابه این عنوان هفته اخیر در صنعت ماشین نیز قابل رویت بود. خبرهای خوب جهت این صنعت به خصوص با عقد بزرگ ترین قرارداد خودرویی کشور با شرکت رنو در هفته اخیر نتوانست تکان جدی به شرکت های این صنعت بدهد. بسیاری از نمادهای خودرویی تنها در یک روز مانده به ثبت این قرارداد مورد اقبال معامله گران دربازار قرار گرفتند. به طوری که گروه ماشین طی روز مزبور علاوه بر اینکه بیشترین رشد را میان صنایع بورسی به ثبت رساند، عنوان بیشترین ارزش معامله روزانه را نیز به خود تخصیص داده شده است داد.

موضوعی که نشان از کوچ قابل توجهی از حجم نقدینگی به این سهم ها داشت. ولی این امر تنها مختص به یک روز بود و طی دو روز گذشته بازار بی تفاوت به این اخبار روند نزولی در بسیاری از نمادهای این صنعت را پیش گرفته هست. به عنوان مثال نماد «خپارس» که طی آن روز شاهد تشکیل صف با حجم حدود 11 میلیون سهمی بود، بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت.

موج های ناکام در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

سومین مورد مربوط به روند کامودیتی ها در بازارهای جهانی و اثر آنها بر صنایع کالامحور هست. شرکت های معدنی – فلزی علاوه بر اینکه در گزارش های سه ماهه عملکرد بسیار قابل قبولی را به جا گذاشتند، تحت تاثیر رشد قیمتی مناسب در بازارهای جهانی نیز بودند. بررسی نمودار شاخص این صنعت گویای این عنوان است که مسیر رشد های این سهم ها با شتاب کمتری نسبت به قبل ادامه دارد. این عنوان در حالی اتفاق می افتد که قیمت مس طی روزهای اخیر به بیش از 6هزار و 400 دلار رسید و اکنون نیز در همان محدوده قرار دارد.

روی نیز طی این مدت رشد های قابل توجهی را تجربه کرد و هم اکنون در کانال 2 هزار و 800 دلار قرار دارد. با توجه به سطوح قبلی قیمت این دو کالا،بسیاری بر این باور بودند که سوخت های جدیدی از بازارهای جهانی وارد بورس شود و با روشن شدن موتور بورس فصل جدیدی جهت بسیاری از شرکت ها رقم بخورد. ولی چه شد که با تمام این تحولات مثبت موج های افزایش ناکام ماند و بورس از شتاب رشد های اخیر فاصله گرفت؟

چرا بورس از افزایش بازماند؟

در این بخش می توان به چند عنوان اشاره کرد. در بسیاری از مقاطع زمانی و طی یک سال اخیر به کرات دیده شد که نگرش سهامداران به معامله در بازار سهام عوض کردن کرده هست. نگرشی که در تمام بازارهای سهام دنیا مبتنی بر معالات میان مدت تا بلند مدت بوده، در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران به نگاهی کوتاه مدت و موج سواران بدل شده است است.

بسیاری از سهامداران در پی کسب سود های کوچک و آنی وارد یک سهم شده است و در مدت کوتاهی خارج شده است اند. موضوعی که پراکندگی در معاملات روزانه را زیاد کردن داده و سهامداران را از تحلیل تا حد زیادی دور کرده هست. از این روست که در شرایط فعلی بسیاری از سهامداران از نگاه تحلیلی فاصله گرفته اند و عمدتا با خبرهای حاشیه ای به فعالیت در بازار سهام می پردازند. این عنوان طی روزهای اخیر در سهم هایی نظیر «پرداخت» به خوبی دیده شد. بعد از عرضه اولیه این سهم استقبال از آن در حدی بود که طی روزهای متوالی سهامداران در سمت خرید حضور داشتند. حال شرایط عوض کردن کرده است و بسیاری از سهامداران حقیقی در سمت فروش فعالیت بیشتری دارند.

اما عنوان دیگر که در ادامه مبحث قبل است کسب سود های کاذب با واکنش‌ها سفته بازی و مدیریت کردن سهام هست. این عنوان که یکی از پایگاه های مهم آن شبکه خبر رسان تلگرام هست، این روزها از رونق خاصی برخوردار هست. بزرگان حقیقی که با ورود به یک سهم، افراد زیادی را به سمت آن جذب می کنند و به نوعی چاق کردن سهم ها را در برنامه خود قرار می دهند. از این رو در بسیاری از روزها دیده می شود که با خرید یک سهم به وسیله یک شخص حجم عظیمی از نقدینگی از سوی دیگر حقیقی ها وارد می شود و دیری نمی پاید که این سهامداران با کسب سود های کاذب از نماد خارج می شوند. عنوان دیگر درخصوص عملکرد سهامداران بزرگ یا حقوقی هاست.

استراتژی این گروه از سهامداران طی مدت اخیر طوری بوده است که مقدار نقدینگی از سوی آنها با اندازه بازار هماهنگی نداشته هست. ورود سهامداران حقوقی چه به صورت تکلیفی و دستوری از سوی نهادناظر و چه به صورت فعالیت در صندوق باعث شده است بسیاری از قیمت سهم ها از ارزش واقعی فاصله بگیرند. علاوه بر این خرید و فروش دستوری، سهم ها را از حالت تحلیل پذیری خارج کرده و عملا جایی جهت تحلیل بنیادی سهم ها نگذاشته است.

اشتباهات حقوقی ها کم نیست

اما در این خصوص«دنیای اقتصاد» گفت وگویی با علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سهام داشته هست. وی در ابتدا می گوید: درخصوص ناپایداری روندهای صعودی چندعامل بیرونی و درونی دخیل هست. عنوان اول به قیمت جالب اوراق بدهی در بازاری موسوم به بازار غیر رسمی بیرون ازبازار سهام برمی گردد. معامله بعضی اوراق با سود های کلان حدود 40 درصدی باعث شده است بسیاری از سهامداران مخصوصا سهامداران حقوقی سرمایه خود را از بازار سهام خارج کنند. این عنوان باعث شده است حجم جریان نقدینگی در بازار علی رغم اتفاقات مثبت کم کردن قابل توجهی داشته باشد.

وی در ادامه و درخصوص واکنش‌ها حقیقی های بازار این چنین توضیح داد: بیش از دوسال است که از عوض کردن نگرش سهامداران نمی گذرد، سهامداران که پیش از این با نگاهی منطقی تر در بازار فعالیت می کردند، این روزها سودای کسب سودهای بزرگ در کوتاه ترین وقت ممکن را در سر دارند. اتفاقات و تحلیل های عجیب، فضایی را به وجود آورد تا سهامداران با نوسان های کوتاه در بسیاری از سهم ها فعالیت داشته باشند. به نظر می رسد ریشه این عنوان به استراتژی فشار عرضه از سوی بازیگران بزرگ بازار بر می گردد. فشار فروش در مقاطعی که انتظار فروش وجود نداشت، باعث شد ریسک سرمایه گذاری میان مدت جهت سهامداران زیاد کردن پیدا کند و به تبع آن واکنش‌ها موج سوارانه بازار غالب شود. اسلامی بیدگلی در ادامه گفت: ارزش های بنیادی و مطالعات عملی نسبت به خرید وفروش سهام بسیار کم کردن یافته است و با این رویه نمی توان انتظار آینده خوبی را جهت بازار سهام داشت.

در بازار چه گذشت؟

شاخص بازار سهام روز گذشته بعد از افت و خیزهای بسیار آخر با رشد اندک 28 واحدی (03/ 0 درصدی) به کار خود آخر داد. این امر در حالی رخ داد که شاخص هم وزن با افت 32/ 0 درصدی مواجه شد. موضوعی که حاکی از استمرار کم کردن کوچک ترهای بورس در روزهای گذشته هست. برهمین اساس روز گذشته کماکان ارزش معاملات در سطحی کمتر از 100 میلیارد تومان باقی ماند و در رقم 93 میلیارد تومان به کار خود آخر داد. همچنین حجم معاملات به 362 میلیون سهم رسید که نسبت به روز دوشنبه با اندکی رشد همراه بود. روز گذشته «حکشتی» بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص کل گذاشت و بعد از آن شرکت های «کگل» و «کچاد» قرار گرفته اند. دیروز نمادهای فلزی توانستند بر خلاف روزهای قبل روندی روبه رشد را داشته باشند. رشد قیمت مس و روی در بازارهای جهانی از مواردی بود که به نظر می رسد در رشد این نمادها اثر داشته است.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: حجم نقدینگی | روز گذشته | بازار | فعالیت | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *