خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

مقصد احتمالی پول های تازه

سرمایه گذاری | سرمایه گذار | سود سپرده | سود بانکی | مرکزی | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

مقصد احتمالی پول های تازه

مقصد احتمالی پول های جدید

عبارات مهم : سرمایه گذاری – سرمایه گذار

نشانه های تازه دریافت شده است بعد از نیمه اول شهریور از زیاد کردن جذابیت نسبی بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای رقیب حکایت دارد. در حالی که طی سال های اخیر قیمت بالای سود بانکی مجال مسابقه را از سایر مقاصد سرمایه گذاری گرفته بود، کم شدن قیمت سود بانکی می تواند اقدامی جهت حرکت نقدینگی تازه به سمت سایر بازارها باشد. هرچند هنوز کم شدن قیمت سود بانکی از نگاه کارشناسان محل تردید هست، ولی به نظر می رسد جهت پول های تازه جذابیت کمتری جهت حرکت به سمت سپرده ها وجود داشته باشد.

مقصد احتمالی پول های تازه

در این میان، یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کرد سیاست های کلان حاکم بر بازارهایی مثل ارز و مسکن هست. سیاست گذار در این خصوص، به شدت به دنبال از بین بردن نگاه سفته بازی و سوق به سمت تقاضای واقعی هست. بنابراین بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران می تواند مقصد بعدی پول ها در نیمه دوم سال جهت سرمایه گذاران با سلایق متفاوت شناسایی شود. از سویی، انتظار استمرار قیمت کالاها در بازار جهانی در سطوحی بالاتر از سال گذشته و بودجه شرکت ها، رشد قیمت دلار و همچنین برخورد قیمت سهام گروه های غیر از فلزی-معدنی به کف های روانی، فضا جهت ورود سرمایه های ریسک پذیر به بازار سهام را فراهم کرده هست. در سمت دیگر، عرضه اوراق بدهی تازه با قیمت های جالب تر از سپرده های بانکی، وقت جذب نقدینگی کم ریسک تر را پیش روی سرمایه گذاران قرار داده است.

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران هفته گذشته با افت 2/ 0 درصدی مواجه شد. اصلاح قیمت در بازار جهانی یکی از دلایل شیوع فضای منفی در معاملات هفته گذشته بازار سهام بود. با این حال شاخص بازار سهام همچنان با رشد بیش از 6 درصدی از ابتدای تابستان همراه هست. علاوه بر این از ابتدای شهریور این نماگر رشد 4/ 1 درصدی را نشان می دهد. در این شرایط بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در حالی وارد آخرین هفته معاملاتی از شهریور 96 می شود که آخر مهلت تسویه اعتبارات به عنوان عامل فشار در بازار سهام مشاهده می شود. همچنین قیمت مواد معدنی و فلزی همچنان مسیر اصلاحی را تجربه می کند که مطابق هفته گذشته می تواند به قیمت سهام گروه های وابسته و به دنبال آن دماسنج بازار سهام در هفته نهایی تابستان فشار وارد کند.

سرمایه گذاری | سرمایه گذار | سود سپرده | سود بانکی | مرکزی | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

از سوی دیگر نیمه دوم سال از نظر بسیاری از کارشناسان می تواند دوره ای دلچسب جهت سرمایه گذاران در بازار سرمایه باشد. گرچه قیمت جهانی فلزات در مسیر اصلاحی قرار گرفته است ولی کارشناسان بازار جهانی بر این عقیده اند که با تغییرات بنیادی که در سمت عرضه و تقاضای مواد معدنی و فلزی اتفاق افتاده، احتمال ساخت کف در قیمت های بالاتر نسبت به کف های قیمتی پیشین بسیار اوج است.

بالاتر بودن کف های قیمتی فلزات (پس از اصلاح قیمت ها) و رشد قیمت دلار، قرار گرفتن قیمت سهام سایر صنایع (به غیر از فلزات و معدنی ها) در کف های روانی، عرضه های اولیه شرکت های تازه وارد به بورس و عرضه اوراق با قیمت های جالب در بازار بدهی می تواند بر جذابیت بازار سرمایه در برابر بازارهای رقیب بیفزاید. این عنوان می تواند بازار سرمایه را به عنوان مکان جدیدی جهت سلایق متفاوت سرمایه گذاری معرفی کند. در این میان سیاست گذاران نیز می توانند این وقت را غنیمت شمرده و در جهت صرف و صلاح اقتصادی کشور بیشترین بهره را از آن ببرند.

بازار سرمایه، جالب جهت همه سلایق؟

مقصد احتمالی پول های تازه

گرچه اشاره به جذابیت بازار سرمایه همچنان با ولی و اگرهای بسیاری همراه است و جهت تایید آن باید عوامل بسیاری را رصد کرد، ولی با اوضاع کنونی و در صورتی که حالت استثنایی رخ ندهد به نظر می رسد این بازار بتواند بیشترین جذابیت را در مقایسه با رقبا داشته باشد.

بازار بدهی: بعد از توقف طولانی مدت آخر از میانه شهریور مدیران شرکت بورس بار دیگر عرضه اوراق اسناد خزانه اسلامی (سخاب) را در دستور کار قرار دادند. معامله «سخاب »ها در بازارهای غیرمتشکل و بازار سیاه قیمت سود آنها را به نزدیک 40 درصد نیز رسانده بود. طی هفته های اخیر اوراق با ارزش اسمی نزدیک به 4500 میلیارد تومان در بازار سرمایه عرضه شد. با ادامه عرضه ها ارزش بازار اوراق سخاب به حدود 12 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

سرمایه گذاری | سرمایه گذار | سود سپرده | سود بانکی | مرکزی | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

طی عرضه های هفته های اخیر قیمت موثر اوراق عرضه شده است بیش از 18 درصد بوده هست. بر این اساس این اوراق می توانند جذابیت مناسبی را میان سرمایه گذاران ایجاد کنند. در این میان عمق کم بازار بدهی مسئله مهم آن در شرایط کنونی هست. تا آخر سال 96 اوراق خزانه اسلامی موجود سررسید می شوند. در شرایطی که این محل می تواند مکانی جالب جهت مسابقه با بازارهای رقیب باشد، می توان از این بازار استفاده کافی را در جهت پیش بردن اهداف اقتصادی دولت برد. بر این اساس به نظر می رسد باید در انتظار عرضه اوراق تازه جهت توسعه این بازار بود.

بازار سهام: گرچه ریزش اخیر قیمت جهانی فلزات و مواد معدنی بار دیگر می تواند به فضای معاملات بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران دامن بزند ولی همان طور که اشاره شد انتظار جهت برخورد قیمت این کالاها به کف های قدرتمندی در سطوح بالاتر از کف های قبلی وجود دارد. این کف های احتمالی نسبت به مفروضات شرکت های فلزی و معدنی بورسی بالاتر بوده که می تواند انتظارات جهت تعدیل مثبت این شرکت ها را زیاد کردن دهد.

مقصد احتمالی پول های تازه

محرک مهم رشد شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در تابستان چشم انداز مثبت سودآوری شرکت های فلزی و معدنی بود. در این فضا سایر گروه ها نه تنها از مسیر صعودی شاخص کل جاماندند بلکه عمده آنها با اصلاح قیمتی قابل توجهی مواجه شدند، شاید بارزترین مثال در این خصوص گروه ماشین بود. شاخص صنعت ماشین از ابتدای تابستان تاکنون افت بیش از 8 درصدی را تجربه کرده هست. گرچه نمادهای این گروه همچنان نسبت قیمت به درآمد بالایی دارند ولی امیدواری در فضای کلان اقتصاد جهت اصلاح بنیادی این صنعت باعث شده است که بعضا خوش بینی میان فعالان بازار سهام نسبت به نمادهای این گروه وجود داشته باشد.

در این میان باید توجه داشت که صنایع متفاوت بورسی کشورمان با توجه به ماهیت معاملاتی سال های اخیر، سلیقه مشخصی از فعالان بورسی را به سمت خود جذب می کنند. هر چند در این گزارش نشانه برشمردن وقت ها و تهدیدهای سودآوری صنایع متفاوت نیست، با این حال اگر از تحلیلگران بنیادی درخصوص اوضاع کلی صنعت ماشین پرسیده شود به این عنوان اشاره کنند که همچنان بعضی پرسشها مانند هزینه های سنگین مالی بر این صنعت سنگینی می کند و با وجود اصلاح اوضاع عملیاتی این شرکت ها همچنان نمی توان چشم انداز مثبت سودآوری را جهت تمامی نمادهای این گروه متصور بود. با این حال دسته دیگری از معامله گران نیز حضور دارند که با توجه به نوع تحلیل های خود که عمدتا بر پایه روند نمودار قیمتی سهام استوار است به شدت به نمادهای خودرویی و دیگر نمادهایی که روند قیمتی مشابهی را در ماه های اخیر تجربه کرده اند، امیدوار هستند.

با رشد تک موتوره شاخص کل با کمک نمادهای فلزی و معدنی در تابستان دیگر گروه ها مانند ماشین روند اصلاحی را در پیش گرفتند. به این ترتیب قیمت این نمادها در مسیر اصلاحی به کف های روانی قدرتمند (از نگاه این دسته از معامله گران بازار) برخورد کرد. بر این اساس این دسته از معامله گران به شدت به رشد قیمتی نمادها و بازگشت قیمتی از کف های تکنیکال امیدوار هستند. بر این اساس همگام با جذابیت احتمالی که نمادهای کالایی در پی انتظار حمایت قیمت دلار و همچنین سطوح بالای قیمت جهانی کالاها (نسبت به آینده نگری شرکت ها) جهت تحلیلگران بنیادی در ماه های اخیر داشته، نمادهایی که با کف های روانی قدرتمندی برخورد کرده اند نیز می توانند این سلیقه سرمایه گذاری را به سمت بورس جذب کنند.

محک جذابیت بورس در برابر رقبا

بازار پول: یکی از رقبای مهم بورس در سال های گذشته قیمت سود بالای جذب سپرده در بانک ها بوده هست. این عنوان باعث شد که در سال های اخیر نقدینگی عظیمی به سمت بانک ها حرکت کند. در این خصوص بر اساس آمار بانک مرکزی مانده کل سپرده ها تا آخر تیر امسال نسبت به سال قبل رشد 8/ 21 درصدی را نشان می دهد. قیمت بالای سود سپرده ها (نسبت قیمت به درآمد پایین) در بازار بدون ریسک باعث شده است بود که انگیزه ها جهت سرمایه گذاری در بورس در سال های اخیر کم کردن یابد. در شرایط کنونی بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر در پی کم کردن دستوری قیمت سود در بانک ها برآمده است.

بسیاری از کارشناسان کم کردن این چنینی قیمت سود را امکان پذیر ندانسته و به بازگشت قیمت سود اشاره می کنند. این عقیده با توجه به پرسشها ساختاری بانک ها مورد تایید هست؛ ولی در این میان چند توصیه باید مورد توجه قرار گیرد. کم کردن دستوری قیمت سود در شرایط کنونی با تلاش های ناکام سال های گذشته تفاوت هایی دارد.نکته مهمی که بانک مرکزی کاملا به آن واقف است و در هفته های اخیر نیز بعضی از کارشناسان بر آن تاکید می کنند گزینش یک راه حل کم هزینه جهت کم شدن قیمت سود بانکی هست. در این خصوص قیمت بالای سود به عنوان یکی از موانع مهم رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال کشور معرفی شده است است.

در این شرایط بانک مرکزی به دنبال راه حل با کمترین هزینه جهت کم شدن قیمت سود هست. یکی از راه حل هایی که کارشناسان بعد از جمع آوری موسسات غیرمجاز بر آن تاکید داشتند، اصلاح نظام بانکی از طریق سامان دهی بحران ترازنامه بانک ها بود. ولی این عنوان ریسک زیادی را جهت اقتصاد کشور به دنبال داشت.

کاهش واقعی قیمت سود گرچه از نظر کارشناسان ناکارآمد هست، ولی به نظر می رسد بانک مرکزی تمام تلاش خود را جهت فشار بر بانک ها به منظور کم شدن قیمت سود انجام دهد. طی هفته های اخیر و بعد از موعد اجرای دستورالعمل بانک مرکزی نیز باعث شده، حداقل امکان ایجاد سپرده با قیمت های اوج جهت عموم وجود نداشته باشد. همچنان بعضی بانک ها و همچنین سپرده های با حجم اوج احتمالا قیمت های بالایی دریافت می کنند؛ ولی به نظر می رسد فشارهای بانک مرکزی تا حدودی در جذب سپرده بانک ها موثر بوده هست. البته جهت اظهار نظر دقیق در این خصوص باید واکنش‌ها بانک ها را در میان مدت بررسی کرد که آیا این روند ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر.

بر این اساس به نظر می رسد می توان به پایدار بودن قیمت سود 15 درصد جهت سرمایه های خرد که قصد ایجاد سپرده تازه در بانک ها دارند امیدوار بود. با این فرض می توان گفت که بازار بدهی و همچنین بازار سهام می توانند مکان های جذابی جهت جذب نقدینگی تازه باشند. همان طور که اشاره شد یکی از سیاست هایی که مدیران شرکت می توانند در شرایط فعلی از آن بهره ببرند امکان توسعه بازار بدهی و همچنین سهام از طریق استمرار عرضه های تازه هست. در این میان امکان زیاد کردن تعداد عرضه ها (انتظار انجام یک عرضه اولیه در هر هفته تا آخر سال وجود دارد) و جذب نقدینگی در بازار سهام و بدهی وجود خواهد داشت.

دلار بازار سرمایه گذاری نیست

رئیس بانک مرکزی در یک خبر مهم، به سرمایه گذاران توصیه کرد از ورود به بازار ارز جهت کسب سود پرهیز کنند. به نظر می رسد بانک مرکزی تلاش همه جانبه ای جهت از بین بردن نگاه سرمایه گذاری و سفته بازی از بازار ارز داشته باشد. سیف طی سال های اخیر که ریاست بانک مرکزی را برعهده داشته، بارها به کنترل نوسانات قیمت دلار و تلاش جهت از بین بردن نگاه سرمایه گذاری در بازار تاکید کرده است . در نگاه کلی نیز انتظار جهت رشد قیمت دلار در بازار ارز تا آخر سال وجود دارد. با این حال به نظر می رسد حداکثر انتظار رشد قیمت دلار را که می توان تا آخر سال داشت حدود 8 درصد است (نرخ دلار حدود 4200 تومانی تا آخر سال). البته در این میان احتمال زیاد کردن فشار بانک مرکزی به منظور جلوگیری از نگاه های سرمایه گذاری به بازار ارز وجود دارد. بر این اساس به نظر می رسد حضور در بازار ارز جهت کسب بازدهی در فضای جالب تر بازار سرمایه چندان در فضای کنونی معقول نیست.

در این خصوص می توان به این عنوان اشاره کرد که رشد قیمت دلار می تواند اثر مستقیمی بر سودآوری شرکت های بورسی به خصوص کالایی ها داشته باشد. این عنوان می تواند سرمایه ها را به سمت بازار سهام جذب کند. البته در این میان درخصوص یکسان سازی قیمت ارز و ریسک موجود جهت زیاد کردن هزینه های شرکت های بورسی و فشار بر سودآوری این شرکت ها مشاهده می شود.

رشد بازار مسکن، آرام و پیوسته

بازار دیگری که بعضا به عنوان رقیب جهت بورس مطرح می شود، بازار مسکن هست. در این خصوص مطابق با سیاست گذاری کلان، به نظر می رسد تمام تلاش ها در این بخش به منظور کم کردن نگاه سرمایه گذاری و ایجاد تقاضای واقعی مطابق با ارز ادامه خواهد یافت. در این میان گرچه انتظار زیاد کردن رونق نسبی مسکن با توجه به وام های جدیدی که احتمالا در پاییز به بازار مسکن خواهد رسید، وجود دارد؛ ولی چند توصیه باید مورد توجه قرار گیرد.

نخست اینکه با توجه به عرضه موجود و اوضاع رکودی سال های اخیر مسکن وام های تازه احتمالا می توانند به رونق معاملات مسکن با متراژ پایین کمک کنند، ولی به نظر می رسد نمی توان انتظار رشد محسوس قیمت ها را داشت. تلاش جهت از بین بردن نگاه سرمایه گذاری و سفته بازی در مسکن و ایجاد تقاضای واقعی و ممانعت از تکرار رشدهای افسارگسیخته مسکن نیز کاملا محسوس هست. علاوه بر این باید توجه داشت که میزان نقدینگی جهت سرمایه گذاری در مسکن و بورس از نظر حجم بسیار تفاوت دارد و سرمایه خرد اصلا توانایی سرمایه گذاری در مسکن را ندارد.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | سرمایه گذار | سود سپرده | سود بانکی | مرکزی | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *