خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

مصیبت درهای بسته بورس

سرمایه گذاری | فولاد خوزستان | روز چهارشنبه | پتروشیمی | ایرانیان | ایرانی | بازار | ایران | میلیون

مصیبت درهای بسته بورس

مصیبت درهای بسته بورس

عبارات مهم : سرمایه گذاری – فولاد خوزستان

بورس اوراق بهادار پایتخت کشور عزیزمان ایران هفته گذشته با ثبت کم کردن کل 243واحدی شاخص کل شاهد جو آرامی بود. در هفته گذشته معامله گران مانند هفته نهایی به معاملات 4 مرداد شاهد کمبود نقدینگی در بازار بودند. بخش عمده این کم کردن نقدینگی به سیطره احتیاط در فضای معاملات سهام برمی گشت.

مصیبت درهای بسته بورس

بخشی دیگر نیز ناشی از فروش های سنگین معامله گران حقوقی در هفته اول مرداد ماه بود. این دو عنوان موجب شد تا خریدهای گسترده در بازار شکل نگیرد و عرضه ها در بازار پر رنگ تر باشد. در همین حال بازار در انتهای هفته تحت تاثیر نوسانات منفی هر چندک اندک در بازار های جهانی و اعلام تعطیلی روز شنبه در پایتخت کشور عزیزمان ایران قرار گرفتند. بر همین اساس روز چهارشنبه بازار شاهد کم کردن حضور معامله گران در بازار و افت زیاد نماگر مهم بازار سهام بود. به طوری که از افت 243واحدی کل هفته 150واحد آن روز چهارشنبه رقم خورد.

در بازار سهام البته معامله گران امیدوارند در هفته آینده بتوانند با اعلام ترکیب نهایی دولت دوازدهم و برگزاری مراسم تحلیف شاهد تقویت نقدینگی در بازار و برطرف ابهام این عنوان در بازار باشند. در شرایط کنونی بازار بدهی بیرون بورس بر پرسشها معاملات سهام افزوده هست. در بازار سهام به دنبال نزدیک به 6ماه توقف پذیرش اوراق بدهی به خاص اوراق بدهی دولتی پرسشها شدید جدیدی پیش روی تالار شیشه قرار گرفته است.

سرمایه گذاری | فولاد خوزستان | روز چهارشنبه | پتروشیمی | ایرانیان | ایرانی | بازار | ایران | میلیون

با عدم پذیرش اوراق خزانه دولتی در بورس و نبود خریداران نیرومند و بدون یک بازار روان و رقابتی در خارج بازار سرمایه بازار بدهی غیر رسمی شکل گرفته است که با قیمت های تنزیل بیش از بازار سهام، موجب شده است است بخش اعظمی از نقدینگی راه این بازار را پیش بگیرند.

براساس خبرهای غیر رسمی قیمت تنزیل بدهی دولت در قالب اوراق سخاب (خزانه جدید) بین 30تا 40 درصد در حال انجام است که همین امر مشوق شرکت های سرمایه گذاری جهت خارج کردن نقدینگی از بازار سهام و انتقال آن به خرید سخاب شده است است.

این امر در سایه ابهامات مقرراتی موجب شده است هست، حتی بعضی از تامین سرمایه و صندوق های بزرگ نیز با فروش سهام و اوراق بازار بدهی در حال انتقال نقدینگی به خرید سخاب باشند. این امر به تضعیف روز افزون نقدینگی بازار منجر شده است هست. این پرسشها در زمانی رقم می خورد که در ابتدای دوره مدیریت تازه بازار سرمایه توسعه بازار بدهی از جمله اهداف بازار سرمایه تقلی می شد. در حال حاضر نه تنها بازار بدهی در بورس تقویت نشده هست، بلکه بازار سیاه بدهی با آثار تخریبی تمامی بازار سیاه های اقتصادی شکل گرفته است.

مصیبت درهای بسته بورس

در کنار این تحولات در حوزه بازار جهانی بهای فلزات اندکی تقویت را شاهد بود. در آخرین معاملات بهای هر بشکه نفت برنت در عصر روز جمعه در کانال 51تا 52دلار در هر بشکه در حال نوسان بوده هست. بهای سه فلز رنگی مس، روی و سرب به ترتیب 6344دلار، 2825 دلار و 371دلار رقم خورده هست. در بازار سنگ آهن نیز باوجود رشد قیمت نقدی سنگ آهن در بازار چین، صادر کننده های سنگ آهن هند در فروش محصول خود به چین مسئله دارند. فعالان بازار دلایل مختلفی را عامل مهم می دانند از جمله حاشیه سود بالای کارخانه ها.

ظاهرا فولادسازان چینی نمی خواهند به جز خرید از منابع همیشگی از محموله های تازه خرید کنند و تنها دنبال به حداکثر رساندن تولید هستند. چند ماه اخیر فولاد در چین رشد قیمت زیادی داشته است و کارخانه ها سود خوبی می برند. هیچ کس نمی خواهد با خرید از محموله های سنگ آهن با کیفیت پایین تر از این قافله عقب بماند. علت دیگر نیز زیاد کردن مصرف قراضه فولادسازان چینی هست. چند ماه اخیر مصرف قراضه کارخانه های چینی بالاتر رفته است که به علت زیاد کردن عرضه داخلی بوده هست. اخیرا هند نتوانسته به چین محموله سنگ آهن جدیدی بفروشد، ولی سنگ آهن خلوص 57/ 58 درصد هند 41 تا 42 دلار هر تن سی اف آر چین هست. در حالی که خلوص 62 درصد استرالیا 74 دلار هر تن سی اف آر چین است.

سرمایه گذاری | فولاد خوزستان | روز چهارشنبه | پتروشیمی | ایرانیان | ایرانی | بازار | ایران | میلیون

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که به علت اعلام تعطیلی روز شنبه از حضور معامله گران در آن کاسته شده است بود. در این شرایط شاخص کل معامله گران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران دیروز شاهد معاملات کم حجم و عرضه فراوان در معدنی ها و فولادی ها بودند، ولی با وجود زیاد کردن انتظار سودآوری، محتاط و دست به عصا حرکت کردند. شاخص کل بازار سهام هم با افت 150 واحدی رو به رو شد و در سطح 81 هزار و 266 واحد ایستاد.

مصیبت درهای بسته بورس

نمادهای معاملاتی شرکت های پتروشیمی پردیس، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه و معدنی و صنعتی گل گهر کم کردن بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در بازار روز چهارشنبه نمادهای معاملاتی شرکت های قند قزوین بعد از تعدیل مثبت، قند شیروان قوچان و بجنورد، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، پالایش نفت لاوان، سرمایه گذاری ساختمانی بین المللی نام آوران مهندسی، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در برابر نماد معاملاتی شرکت های سبحان دارو، سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان، حق تقدم خرید سهام سایپا شیشه، اوراق گواهی سپرده عام بانک رفاه کارگران متوقف شدند.

روز چهارشنبه روابط عمومی شرکت بورس شرح تقسیم سود نقدی طی چهار ماه ابتدای امسال را منتشر کرد. میزان سود تقسیم شده است شرکت ها به تفکیک صنعت از ابتدای امسال تا آخر تیر ماه، برابر با ۱۶۵ هزار میلیارد ریال بود و میانگین سود نقدی جهت هر سهم معادل ۳۳۴ ریال را نشان می دهد. تطبیق سود (زیان) آینده نگری شده است شرکت ها در این ماه نسبت به خرداد 96 نشان می دهد تعداد 71 شرکت با افزایش، تعداد 38 شرکت با کم کردن و مابقی شرکت ها برابر با 199 شرکت، تغییری در سود (زیان) آینده نگری شده است نداشته اند. در آخر تیر ماه 96 میانگین سود(زیان) خالص شرکت های بورسی به ازای هر سهم برابر با 315 ریال بوده هست. در ضمن میزان سود تقسیم شده است شرکت ها به تفکیک صنعت- انباشته از ابتدای سال تا آخر تیر ماه، برابر با 165 هزار میلیارد ریال بوده که 75درصد درآمد (زیان) واقعی شرکت ها بوده هست. همچنین میانگین سود نقدی جهت هر سهم معادل 334 ریال را نشان می دهد.

در گروه سیمانی شرکت سیمان اصفهان در دوره 3 ماهه منتهی به 31 خرداد 96 (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم 101 ریال سود شناسایی کرد که نسبت به مدت مشابه در سال 95 معادل 181 درصد رشد داشته هست. این شرکت در دوره مشابه در سال 95، مبلغ 36 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده بود. در گروه فلزی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: در دولت یازدهم 10 پروژه با سرمایه گذاری 53 هزار و 575 میلیارد ریال در بخش های متفاوت جهت زیاد کردن ظرفیت تولید در این شرکت اجرا شد که پیشرفت فیزیکی همه آنها به جز یک مورد، 100 درصد است.

به گزارش «ایرنا» بهرام سبحانی، سه شنبه در مراسم بهره برداری از بزرگ ترین و نخستین گندله سازی شرق کشور در شرکت صنایع فولاد سنگان خواف افزود: بعضی از این پروژه ها درخصوص زیاد کردن ظرفیت تولید فولاد خام، تحقیقاتی، گاززدایی از فولاد، سولفورزدایی از فولاد، احیای مستقیم فولاد، توسعه ذوب و ریخته گری، ورق ماشین چهارمحال و بختیاری، فولاد سبا، کنسانتره و گندله سازی سنگان بوده است.

وی بیان کرد: دو پروژه گندله سازی سنگان با تولید هر سال پنج میلیون تن جهت تامین گندله مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه به طور کامل اجرا و به بهره برداری رسید. پروژه کنسانتره سنگ آهن سنگان با ظرفیت هر سال پنج میلیون تن 52 درصد پیشرفت اجرایی دارد. وی افزود: پروژه گندله سازی سنگان با نشانه تامین گندله مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه در زمینی به مساحت 24 هکتار با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومان در مدت 36 ماه از سال 1392 تاکنون اجرا شد که این طرح جهت 3 هزار و 300 نفر در دوران ساخت و بهره برداری اشتغال زایی کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ظرفیت کنونی تولید در این شرکت هر سال 3/ 10 میلیون تن فولاد خام و 8/ 11 میلیون تن آهن اسفنجی است که جهت تولید آنها به 5/ 17 میلیون تن گندله نیاز دارد. وی افزود: مبادی تامین گندله مورد نیاز گروه فولاد مبارکه از خارج کشور به میزان 3/ 5 میلیون تن در سال، در سنگان به میزان پنج میلیون تن در سال و در خود کارخانه فولاد مبارکه 2/ 7 میلیون تن در سال است.

در گروه مخابرات مدیرعامل همراه اول در مراسم رونمایی از اپلیکیشن ورزش اول با اشاره به اینکه هفته آینده همراه اول ۲۳ ساله می شود، گفت: این اپراتور در ۵ سال اخیر10 هزار و 300 میلیارد تومان جهت نوسازی و توسعه شبکه سرمایه گذاری کرده هست. در گروه خودرویی نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در سراسر کشور شروع شده است هست. در همین رابطه معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استان پایتخت کشور عزیزمان ایران از شروع نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در سراسر کشور خبر داد. وی با بیان اینکه مجوزهای مورد نیاز جهت نوسازی خودروهای حمل و نقل بار مشمول بر خودروهای سنگین، نیمه سنگین و سبک از جانب دولت، شهرداری ها و اتحادیه اتوبوسرانی صادر شده است هست، افزود: در این طرح 13 هزار خودرو، نوسازی و بازسازی می شوند.

در گروه پتروشیمی هلدینگ نفت و گاز پارسیان بعد از آنکه نتوانست در مجمع گزینش هیات مدیره مارون دو عضو خود را حفظ کند از برنامه خروج خود از این شرکت پرده برداشت. این شرکت 7درصد پتروشیمی مارون را با قیمت تمام شده است 411تومان و قیمت پایه 3هزار و 300تومان عرضه خواهد کرد. در گروه پتروشیمی صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه به روال سابق بازگشت. مدیر کنفدراسیون صادرات کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه عنوان توقف صادرات کالاهای پتروشیمی کشور عزیزمان ایران به ترکیه حل شده است هست، گفت: از امروز صادرات تمامی کالاهای ایرانی از جمله محصولات پتروشیمی به حالت سابق برگشته هست. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 198میلیارد تومان و در فرابورس به 188میلیاردتومان بالغ شد.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | فولاد خوزستان | روز چهارشنبه | پتروشیمی | ایرانیان | ایرانی | بازار | ایران | میلیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *