خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

لمس قله تازه در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

روز گذشته | اطلاعیه | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

لمس قله تازه در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

لمس قله تازه در بورس تهران

عبارات مهم : روز گذشته – اطلاعیه

شاخص بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته، بعد از سه سال و نیم جهت نخستین بار کانال 82 هزار واحدی را لمس کرد. ادامه روند رشد قیمت فلزات در بازار جهانی و اطلاعیه یک پالایشگاه راجع به عملکرد مطلوب در بهار سال جاری، منجر به زیاد کردن تقاضای سهام فلزی، معدنی و پالایشی و در نتیجه رکوردشکنی شاخص شد. این در حالی است که همچنان ردپای احتیاط در معاملات سهام مشهود هست. به نظر می رسد پنج عامل اساسی از جمله قرار گرفتن در آستانه فصل تسویه اعتبارات و ماهیت هیجانی بازارهای جهانی سرعت رشد بورس را محدود می کند.

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته در ادامه روند صعودی خود که از اواسط تیر ماه امسال شروع شده است بود، با رشد مواجه شد و جهت نخستین بار در 42 ماه گذشته سطح 82 هزار واحدی را لمس کرد. بر این اساس، دیروز شاخص کل بورس با رشد 213 واحدی (معادل 26/ 0 درصد) مواجه شد و اندکی پایین تر از کانال 82 هزار واحد، در سطح 81 هزار و 955 واحد ایستاد. این در حالی بود که شاخص کل هم وزن نیز روز گذشته 06/ 0 درصد رشد کرد، در نتیجه می توان ادعا کرد که همچنان این شرکت های بزرگ و شاخص ساز هستند که زیاد مورد توجه فعالان بازار قرار دارند.

لمس قله تازه در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

با ادامه رشد بهای فلزات اساسی در بازارهای جهانی و همچنین اصلاح بنیادین عملکرد پالایشگاه ها، طبیعی است که نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه فلزی و معدنی و همچنین گروه فرآورده های نفتی (پالایشگاه ها) زیاد مورد توجه بازار قرار گیرد. با این وجود، تهدیدات بالقوه موجود در بازار، از جمله هیجان بازارهای جهانی،کمبود نقدینگی، قرار گرفتن در آستانه فصل تسویه اعتبارات،احتیاط بورس بازان در مواجهه با صورت های مالی شرکت های پالایشی با توجه به پیشینه این شرکت ها و همچنین احتمال اصلاح قیمت در نمادهای کوچک تر بازار می تواند از ادامه پیشروی شاخص های بورسی جلوگیری کند.

تقویت عوامل پیشران بورس

روز گذشته | اطلاعیه | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

همان طور که در گزارش های پیشین «دنیای اقتصاد» اشاره شده است بود، از اوایل تیر ماه سال جاری، نشانه های تحولات بنیادین شرکت های پذیرفته در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران رفته رفته آشکار شد. از طرفی قیمت فلزات اساسی و مقاطع فولادی در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشته بود و همچنین قیمت ها در بورس کالای کشور عزیزمان ایران نیز رو به زیاد کردن بود.

برای مثال قیمت هر کیلو ورق سرد محصول فولاد مبارکه اصفهان از قیمت هزار و 250 تومان در تیر ماه سال گذشته، به قیمت های زیاد از 2 هزار تومان در تیر امسال رسید. از طرف دیگر در بعضی گروه های بزرگ بازار (از جمله پالایشگاه ها) شاهد تحولات بنیادینی بودیم که حالا آرام آرام مورد توجه و اعتماد بازار سهام قرار می گیرد.در آخر هفته گذشته، روند صعودی قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی شدت بیشتری به خود گرفت. بهای هر تن مس به سطح 6 هزار و 500 دلار رسید و هر تن فلز روی نیز تا محدوده 3 هزار و 100 دلار رشد نشان داد. با این روال فاصله قیمت های جهانی با قیمت های در نظر گرفته شده است در بودجه شرکت های گروه فلزی و معدنی زیاد می شود و شرکت ها در حاشیه امن تری قرار می گیرند.

به مرور فعالان بازار سهام نیز رفته رفته به خرید سهام ترغیب می شوند. به نظر می رسد که فعالان بازار سهام در برهه فعلی، بر خلاف دوره های گذشته، بازار سهام را با احتیاط بیشتری رصد می کنند. با وجود آنکه قیمت های بیش از 6 هزار و 200 دلاری جهت زیاد کردن سودآوری شرکت های تولیدکننده مس کافی هست، ولی بازار ترجیح می دهد در حاشیه ای امن تر و با خیالی راحت تر اقدام به خرید سهام کند. در چنین فضایی مورد نیاز بود که قیمت مس از 6 هزار و 500 دلار و یا قیمت هر تن فلز روی از محدوده 3هزار دلار عبور کند تا فعالان بازار به ایجاد کف های تازه قیمتی در محدوده های بالاتر امیدوار شده است و اقدام به خرید سهام شرکت های فلزی و معدنی کنند. حال به نظر می رسد که چنین فضایی ایجاد شده است و با زیاد کردن فاصله قیمت های جهانی با قیمت های آینده نگری شده است در بودجه شرکت ها، رفته رفته فعالان بازار از لاک احتیاطی خارج می شوند.

لمس قله تازه در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

علاوه بر همراهی بازارهای جهانی با بورس تهران، از چند ماه پیش صورت های مالی پالایشگاه های بورسی کشور نیز دستخوش تغییری بزرگ شد. با زیاد کردن قیمت فروش و کم کردن بهای تمام شده است محصولات این شرکت ها (که همگی به صورت دستوری تعیین می شوند) سودآوری پالایشگاه جهش معناداری کرد.

در ابتدا انتظار می رفت که سود تازه به دست آمده جهت پالایشگاه ها چندان قابل تقسیم نباشد و پالایشگاه ها وجوه ناشی از آن را جهت پیشبرد کیفی سازی محصولات نفتی استفاده کنند. در نتیجه رشد قابل توجهی در قیمت سهام پالایشی مشاهده نشد. در فصل مجامع ولی پالایشگاه ها اقدام به تقسیم سود نقدی فراتر از انتظار کردند. در نتیجه انتظار می رفت که در روز بازگشایی نمادهای پالایشگاهی بعد از برگزاری مجامع و تقسیم سود نقدی، فعالان بازار توجه خاص ای به این نمادها نشان دهند. این در حالی بود که رشد قیمت خاصی بعد از بازگشایی نمادهای پالایشگاهی رخ نداد و فعالان بازار نشان دادند که نسبت به صورت های مالی تازه پالایشگاه ها مطمئن نیستند. در واقع بازار سهام غیرمستقیم نشان داد که افت سودآوری پالایشگاه ها درست مانند رشد دفعه ای آن در سال گذشته را محتمل می دانند.

روز گذشته | اطلاعیه | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

در هفته گذشته ولی شایعه ای در بازار سهام باعث بازگشت توجهات به نمادهای پالایشگاهی شد. در میان فعالان بازار مرسوم شده است بود که پالایشگاه ها به زودی قیمت های فروش سه ماهه خود را منتشر خواهند و در نتیجه در روز شنبه 21 مردادماه جاری، شاخص گروه فرآورده های نفتی تنها در یک روز با رشد 3/ 3درصدی مواجه شد. ولی در روز بعد با توجه به آنکه پالایشگاه ها گزارشی در زمینه قیمت های فروش سه ماهه خود منتشر نکردند، این افزایش دفعه ای رو به اصلاح گذاشت و شاخص این گروه بخشی از مسیر رفته را بازگشت. دیروز ولی بعد از انتشار اطلاعیه ای از سوی پالایشگاه بندرعباس توجه به نمادهای پالایشی دوباره زیاد کردن یافت.

پالایشگاه بندرعباس طی این اطلاعیه بیان کرده است که درصد پوشش سود آینده نگری شده است در بهار امسال، 35 درصد بوده هست، ولی هنوز شواهد کافی جهت اعمال تعدیل مثبت وجود ندارد. همین اطلاعیه باعث شد که جهت خرید سهم های پالایشی سفارش های خرید در محدوده مثبت و بعضا در سقف قیمت، در سیستم معاملات قرار بگیرد.به عبارت راحت تر، اعتماد فعالان بازار منشتر شدن این اطلاعیه، نسبت به صورت های مالی پالایشگاه ها و حاشیه سود این شرکت ها زیاد شد. این در حالی است که پیش از این فعالان بازار به علت توقف های طولانی مدت نماد پالایشگاه ها در گذشته های نه چندان دور و همچنین وابستگی سودآوری پالایشگاه ها به تصمیمات وزارت نفت و پالایش و پخش، با احتیاط بیشتری به معاملات سهام پالایشی می پرداختند.

لمس قله تازه در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

منشأ واکنش‌ها احتیاطی فعالان بازار

با وجود ظهور نشانه های مثبت در بورس تهران، ارزش معاملات سهام همچنان چنگی به دل نمی زند. روز گذشته در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران 878 میلیون و 561 هزار ورقه بهادار به ارزش 273 میلیارد تومان و در 52هزار و 793 نوبت دست به دست شد. از این میزان حدود 147میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم تخصیص داده شده است یافت. اگرچه ارزش معاملات نسبت به میانگین ارزش معاملات روزانه در هفته گذشته بیش از 40 درصد رشد نشان می دهد؛ ولی هنوز نمی توان ادعا کرد که بازار سهام به رونق رسیده هست. در واقع این اطلاعیه پالایشگاه بندرعباس و رشد قیمت در بازارهای جهانی بود که ارزش معاملات دیروز را رشد داد؛ ولی همچنان میانگین ارزش روزانه معاملات در سطح نازلی قرار دارد. به عبارت دقیق تر همچنان واکنش‌ها احتیاطی در میان فعالان بازار به چشم می خورد. این در حالی است که بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران بیش از آنکه به کم واکنشی عادت داشته باشد، به بیش واکنشی عادت دارد. به نظر می رسد که در شرایط فعلی، 5 عامل مهم باعث شدت یافتن احتیاط بورس بازان شده است است.

ماهیت هیجانی قیمت های جهانی: از آنجا که دو عامل مهم پیشران بورس در حال حاضر زیر پرسش هستند، تا حدودی احتیاط فعالان بازار قابل توجیه هست. همان طور که اشاره شد، یکی از عوامل پیشران بازار، رشد قیمت های جهانی هست. بازارهای جهانی به کرات ثابت کرده اند که ماهیتی پرنوسان و هیجانی دارند. جهت مثال می توان به بازار متانول در آخرهای سال گذشته خورشیدی اشاره کرد. قیمت هر تن متانول در سه ماه نهایی سال گذشته به سرعت از محدوده 240 دلار تا محدوده 380 دلار پیشروی کرد و بعد از آن ظرف تنها سه هفته به سطح 270دلاری بازگشت. در بازار فلزات اساسی نیز چنین فضایی حاکم است و از آنجا که نمی توان برآورد دقیقی از آینده قیمت های جهانی داشت، طبیعی است که فعالان بازار با نمادهای وابسته به قیمت های جهانی محتاطانه واکنش‌ها کنند.

صورت های مالی نامطمئن پالایشگاه ها: عامل دیگری که این روزها باعث رشد شاخص کل شده است هست، تغییرات بنیادین در پالایشگاه های بورسی هست. از آنجا که ادامه روند فعلی فعالیت پالایشگاه ها منوط به تصمیمات وزارت نفت و پالایش و پخش هست، طبیعی است که بورس بازان با احتیاط بیشتری به سمت نمادهای پالایشی حرکت کنند. ضمنا نباید این توصیه را فراموش کرد که پالایشگاه ها کارنامه ضعیفی در معاملات سهام و توقف نماد داشته اند.

کمبود نقدینگی: با وجود اینکه دلایل قانع کننده ای جهت احتیاط فعالان بازار در مواجهه با نمادهای فلزی، معدنی و پالایشی وجود دارد، ولی کمبود نقدینگی و همچنین اوج بودن هزینه وقت پول همچنان می تواند علت مهم رکود بازار سهام باشد. رکود بازار سهام و سطح نازل ارزش روزانه معاملات می تواند تنها ناشی از اوج بودن قیمت سود بدون ریسکی باشد که در بازار پول یا بازار سیاه اوراق بدهی (سخاب) به دست می آید.

قرار گرفتن در آستانه فصل تسویه اعتبارات: توصیه دیگری که این روزها می تواند تاثیر قابل توجهی بر تصمیمات سرمایه گذاران بورسی داشته باشد، نزدیک بودن به آخر سال مالی تعداد قابل توجهی از کارگزاری ها هست. بررسی های «دنیای اقتصاد» نشان می دهد که در 8 سال گذشته، میانگین ارزش معاملات در شهریور ماه نسبت به میانگین ارزش معاملات در کل سال، به نحوه معناداری کم کردن می یابد. تسویه اعتبارات از سوی کارگزارانی که دارای سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه هستند، لاجرم فشار فروش سهام را در شهریور ماه زیاد کردن می دهد. از طرف دیگر با زیاد کردن فشار فروش، میل خریداران بالقوه سهام نیز کم کردن می یابد. اغلب خریداران احتمالی، خریدهای خود را به آخرهای شهریور ماه و بعد از افت قیمت ها موکول می کنند.

کوچک ترها در خطر اصلاح: همان طور که در گزارش های پیشین «دنیای اقتصاد» اشاره شد، اختلاف بازدهی شاخص کل و شاخص کل هم وزن از ابتدای امسال تا کنون هنوز پابرجاست. چنانچه قرار باشد نمادهای بزرگ تر بازار که از قضا تاثیر خاص ای بر شاخص کل دارند در قیمت های فعلی باقی بمانند و افت قیمتی را تجربه نکنند، نقدینگی مازادی جهت انتقال به نمادهای کوچک تر که اغلب پرریسک هستند، وجود نخواهد داشت. بنابراین چنانچه نقدینگی جدیدی به بازار تزریق نشود و با توجه به فضای احتیاطی در نمادهای بزرگ بازار، این امکان وجود دارد که کوچک ترهای بورسی که چندماهی یکه تاز بورس بودند، با اصلاح مواجه شوند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که فضای روانی کلیت بازار به سمت گران دانستن قیمت ها در تمام نمادهای بازار حرکت کند.

اخباراقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: روز گذشته | اطلاعیه | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *