خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

فشار بزرگان بر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

سرمایه گذاری | نفت تهران | روز گذشته | آمریکا | تهران | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

فشار بزرگان بر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

فشار بزرگان بر بورس تهران

عبارات مهم : سرمایه گذاری – نفت تهران

شاخص بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی معاملات روز گذشته تقریبا 272 واحد افت کرد و به عدد 79 هزار و 697 واحد رسید. بر این اساس شاخص بورس دیروز بزرگ ترین افت خود را از 18 اسفند ماه سال گذشته تجربه کرد. ضمنا این دومین باری بود که شاخص کل در امسال منفی می شد. بااهمیت ترین علت افت قیمت ها در گروه های بزرگ بازار در روز گذشته را می توان در بازارهای جهانی جست وجو کرد. در انتهای هفته گذشته قیمت کالاها به خاص نفت در بازارهای جهانی افت نشان داد. همین عنوان باعث شد که فعالان بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز زیاد فروشنده سهام باشند تا خریدار.

فشار بزرگان بر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

فروش، نخستین تصویر العمل به تحولات جهانی

در گزارش روز گذشته «دنیای اقتصاد» اشاره شده است بود که ریزش قیمت های جهانی دو سناریو جهت ادامه راه بازار سهام خواهد ساخت. در حالت اول می شد احتمال داد که با افت قیمت های جهانی، بازار سهام پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز سرخ پوش شود. از طرف دیگر نیز از آنجا که رشدهای اخیر بازار سهام بدون توجه به تحولات جهانی رخ داده بود، می شد این احتمال را داد که بازار به افت اخیر قیمت های جهانی نیز بی توجهی نشان دهد. در حال حاضر می توان ادعا کرد که نخستین تصویر العمل بازار سهام پایتخت کشور عزیزمان ایران به تحولات جهانی منفی بوده هست. در انتهای هفته گذشته آمار بیکاری آمریکا منتشر شد. داده ها نشان از اصلاح اشتغال داشت. حالا احتمال زیاد کردن قیمت بهره آمریکا از سوی فدرال رزرو پررنگ تر شده است است.

سرمایه گذاری | نفت تهران | روز گذشته | آمریکا | تهران | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

با این تفسیر، انتظار می رود که شاخص دلار در آینده نزدیک آهنگی افزایشی به خود بگیرد. این عنوان می تواند فشار مضاعفی را به بازارهای جهانی تحمیل کند. علاوه بر این مساله، کنشگرهای عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نیز چندان امیدوارکننده عمل نمی کنند. به نظر می رسد که انتظار بازارها بر مبنای ادامه کم کردن قیمت ها استوار شود. در چنین حالتی احتمالا گروه های کالایی و وابسته به قیمت های جهانی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز احتمالا تحت فشار قرار می گیرند. با توجه به معاملات روز گذشته سهام، دست کم می توان چنین ادعا کرد که قرار نیست فعالان بورس افت قیمت های جهانی را مورد بی توجهی قرار دهند. به هر ترتیب ادامه راه قیمت سهام در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران بستگی به استنباط بازار از چربش نیروهای پیشران بورس دارد. اگرچه قیمت های جهانی سیگنالی منفی به بازار دادند، ولی شواهدی موجود است که دال بر وجود انگیزه های کافی جهت ادامه مسیر رشد قیمت سهام در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران است.

انگیزه های ثانویه به کمک بورس می آیند؟

رشد اخیر شاخص بورس نه به علت اصلاح بازارهای جهانی و نه به علت اصلاح اوضاع بنیادین شرکت ها صورت گرفته هست. تنها علت رشد بورس از ابتدای امسال را می توان در انگیزه های ثانویه، از قبیل محرک های سیاسی و ورود نقدینگی جست وجو کرد. در حالی که قیمت های جهانی با شیب ملایمی در حال افت بودند یا در عالی ترین حالت در جا می زدند، شاخص های بورس تهران، به خاص شاخص کل هم وزن، روز به روز مثبت تر می شدند. لذا این احتمال وجود دارد که حتی با افت قیمت های جهانی، ورود نقدینگی به بورس و رشد قیمت ها ادامه یابد.

علاوه بر این مساله می توان حمایت بزرگان بازار از قیمت های سهام در آستانه فصل مجامع را نیز متذکر شد. آنچه به طور سنتی در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران تجربه شده است هست، رشد قیمت های سهام در آستانه فصل مجامع هست. شاید این روند هر ساله ملموس نبوده هست، ولی همین کافی است که بورس بازان چنین باوری دارند. با وجود چنین باوری، انتظارات قیمتی به نحوی شکل می گیرند که قیمت ها به سمت رشد می روند. در روزهای گذشته و با کم کردن تقاضای موثر در بازار سهام، اشخاص حقوقی و بازارگردانان بیش از پیش فعال شده است اند. روز گذشته نیز این عنوان به خوبی حس می شد.

فشار بزرگان بر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

بنابراین در حال حاضر این امکان وجود دارد که باوجود افت قیمت های جهانی، بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از محل ورود نقدینگی هیجان زده از انتخابات ریاست جمهوری رشد کند یا با حمایت های بازارگردانان و اشخاص حقوقی در سطح فعلی تثبیت شود. ضمنا نباید این توصیه را از نظر دور داشت که ممکن است فعالان بازار افت قیمت های جهانی را امری گذرا در نظر بگیرند. کما اینکه واقعا احتمال برگشت قیمت های جهانی چندان هم دور از ذهن به نظر نمی رسد. فقط کافی است که کشورهای عضو اوپک دوباره تصمیم به کم کردن تولید بگیرند یا آمار تورم آمریکا احتمال زیاد کردن قریب الوقوع قیمت بهره آمریکا را کم کردن دهد. یا تقاضای سفته بازی در بازارهای جهانی از افت زیاد قیمت ها جلوگیری کند.

ریسک های مضاعف بازار

سرمایه گذاری | نفت تهران | روز گذشته | آمریکا | تهران | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

علاوه بر ریسک بازارهای جهانی، ریسک قرار گرفتن قیمت ها در سطوح اوج را نیز می توان ریسکی مضاعف جهت شرایط حال حاضر بورس در نظر گرفت. همان طور که پیش تر اشاره شد، تقریبا بدون هیچ دلیلی بنیادین شاخص بورس از ابتدای امسال تا کنون حدود 2/ 3 درصد رشد نشان داده هست. علاوه بر آن، میزان رشد قیمت سهام شرکت های کوچک تر به مراتب زیاد بوده است و شاخص کل هم وزن از ابتدای امسال تا کنون رشد زیاد از 5/ 12درصدی را ثبت کرده هست. شاید تنها علت بنیادین رشد بازار را بتوان کم شدن قیمت سود بدون ریسک (در بازار اسناد خزانه اسلامی منعکس شد) عنوان کرد. جدای از آن علت اساسی دیگری جهت رشد قیمت ها به چشم نمی خورد. زمانی که قیمت سهام بدون اعتبار بنیادین رشد کند، هر خبر منفی به ظاهر بی اهمیتی می تواند جهت فعالان بازار مهم تلقی شود. در هر صورت باید منتظر باشیم که هیجان مثبت انتخابات ریاست جمهوری که یکی از عوامل مثبت کننده بازار بود، پیش یا بعد از انتخابات از بازار تخلیه شود. زیاد کردن قیمت ها به خودی خود دوره اصلاحی بعد از خود را رقم می زند.

تحلیلگران تکنیکال نیز شاید عدم موفقیت شاخص کل در تلاش جهت عبور از مرز روانی 80 هزار واحد را به عنوان سیگنالی منفی تلقی کنند. روز گذشته شاخص بورس بعد از سه بار تلاش ناکام جهت شکستن مقاومت 80 هزار واحدی، آخر فاصله قابل توجهی از این سطح گرفت. حال باید به انتظار نشست و عیار شاخص بورس را در محدوده حمایت 78 هزار و 800 واحدی سنجید.

فشار بزرگان بر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

مروری بر آمار معاملات دیروز

طی معاملات روز گذشته سهامداران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران بیش از 978 میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش بیش از 292 میلیارد تومان در 74 هزار نوبت معامله کردند.از این میزان 176 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی تخصیص داده شده است یافت. در جریان معاملات دیروز نمادهای پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری معادن و فلزات، سایپا و تاپیکو با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل باعث شدند این متغیر 271 واحد افت کند و به رقم 79 هزار و 697 برسد.

این در حالی بود که نمادهای مپنا و سرمایه گذاری غدیر با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت زیاد این متغیر شدند. شاخص بازار اول و دوم به ترتیب 215 و 450 واحد افت کردند. از میان گروه های 37 گانه بورس تهران، شاخص 17 صنعت با رشد مواجه شد. گروه های کوچکی از قبیل استخراج سایر معادن، انتشار و چاپ و محصولات کاغذی در صدر گروه های پربازده قرار گرفتند. در طرف دیگر شاخص 17 صنعت نیز با افت مواجه شد. اغلب گروه های بزرگ کالایی که به قیمت های جهانی وابسته هستند، روز گذشته با افت شاخص گروه خود مواجه شدند. در این میان گروه های استخراج نفت و گاز، استخراج زغال سنگ و ساخت محصولات فلزی بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کردند. همچنین دیروز گروه های خودرو، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

از میان نمادهای بورسی صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای پگاه آذربایجان غربی، کارتن ایران، شکر شاهرود، شهد ایران، گروه صنعتی سپاهان، لامیران و سرمایه گذاری ساختمان کشور عزیزمان ایران بود. در برابر نمادهای سیمان تهران، معادن بافق، فرآوری مواد معدنی، پالایش نفت تبریز، توسعه معادن روی، حمل و نقل پتروشیمی و پالایش نفت پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیشترین کم کردن قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

کارتن ایران، سرمایه گذاری آتی دماوند، اوراق همکاری شهرداری سبزوار، سهام خدمات انفورماتیک، تامین ماسه ریخته گری و اوراق همکاری کارکنان نفت بیشترین تقاضای خرید را تجربه کردند. در برابر گروهی دیگر جهت خروج از اوراق همکاری شهرداری مشهد، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، سهام پالایش نفت تبریز، سیمان تهران، اوراق صکوک بنا گستر کرانه، پالایش نفت پایتخت کشور عزیزمان ایران و صنایع آذرآب سنگین ترین صف های فروش را تشکیل دادند.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | نفت تهران | روز گذشته | آمریکا | تهران | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *