خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

شاهکاری دیگر از بانک‌ها!

دو روز از اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی راجع به کم شدن قیمت سود بانکی گذشته و همچنان عواقب واکنش‌ها نسنجیده بعضی بانک‌ها گریبانگیر مشتریان است.

شاهکاری دیگر از بانک‌ها!

شاهکاری دیگر از بانک ها!

عبارات مهم : اقدام عجیب – کوتاه مدت

دو روز از اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی راجع به کم شدن قیمت سود بانکی گذشته و همچنان عواقب واکنش‌ها نسنجیده بعضی بانک ها گریبانگیر مشتریان است.

ارسال پیامک های متفاوت بعضی بانک ها به مشتریان و محتوای آن اغلب سپرده گذاران را غافلگیر کرد. بعضی حتی از اتفاقی که جهت حساب های آنها افتاد، شاکی شده است ولی دستشان به جایی بند نیست.

شاهکاری دیگر از بانک‌ها!

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه بانک مرکزی که حدود ۱۰ روز قبل از اجرایی شدن در شبکه بانکی اعلام عمومی و ابلاغ شد، بانک ها موظف بودند که قیمت های سود متفاوتی که خلاف مصوبه سال گذشته شورای پول اعتبار پرداخت می کردند، بر اساس این مصوبه کم کردن دهند. به گونه ای که سود هر سال به حداکثر ۱۵ درصد و روزشمار تا ۱۰ درصد عوض کردن کند.

نکته مهم در این دستورالعمل این بود که بانک ها ملزم شده است اند حساب های بلندمدتی که از قبل گشایش یافته بود را عوض کردن نداده و تا سر رسید به همان روال سود قبلی ادامه دهند، ولی مشتری دیگر حق برداشت و یا واریز به این حساب را ندارد و اگر در این رابطه اقدامی کند به طور حتم مشمول جریمه خواهد شد. از سوی دیگر قیمت سود روزشمار و کوتاه مدت باید بلافاصله بعد از اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی یعنی در ۱۱ شهریورماه با هر نرخی که قبلا پرداخت می شد به حداکثر ۱۰ درصد کم کردن پیدا می کرد که این عنوان چندان جهت بسیاری از بانک ها و مشتریان آنها جالب نبود آیا که پیش از این قیمت های سود روزشمار اغلب تا ۱۵ و حتی تا پیش از ۲۰ درصد پرداختی داشت که خود عاملی جهت جذب سپرده به شمار می رفت.

دو روز از اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی راجع به کم شدن قیمت سود بانکی گذشته و همچنان عواقب واکنش‌ها نسنجیده بعضی بانک‌ها گریبانگیر مشتریان است.

اما در فاصله اجرایی شدن بخشنامه در بانک مرکزی بعضی بانک های شخصی به تکاپو افتادند تا جهت نگه داشتن منابع و با توجه به اینکه قیمت سود روزشمار به طور قابل توجهی کم کردن پیدا می کرد، سپرده های مردم را با روش های متفاوت از حساب کوتاه مدت به بلندمدت عوض کردن دادند، ولی این اقدام با توجه به نحوه برخورد بانک ها حاشیه ساز شد.

برخی بانک ها به مشتریان خبر داده اند که حضورا به شعبه رفته و اوضاع حساب را مشخص کنند یعنی از کوتاه مدت به بلندمدت که دارای سود بالاتری بود عوض کردن دهند. بعضی دیگر پیامک داده اند که اگر تا زمانی که مشخص کرده بودند واکنشی از سوی مشتری وجود نداشته باشد، حساب آنها را به بلندمدت عوض کردن می دهند که این نیز خود با ماجرای بسیاری همراه بود آیا که اولا وقت بسیار کوتاهی جهت مشتری تعریف شد از سوی دیگر بعضی حتی پیامک را هم دریافت نکردند ولی ناگهان با حساب های روزشماری مواجه شدند که پولی در آن وجود نداشت و دستشان به حساب های بلندمدتی هم نمی رسید آیا که حق برداشت هم نداشتند. ولی به هر حال بانک قبل از این اقدام، به مشتری اعلام کرده بود.

بعضی دیگر از بانک ها و موسسات برداشت از حساب انجام داده اند و مقداری از منابع را در حساب کوتاه مدت نگه داشتند. گرچه مجوزی از مشتری دریافت نکرده بودند، ولی به وی توضیح دادند که چه اتفاقی افتاده است هر چند که این نیز قابل توجیه نبود و مشتری در برابر کار انجام شده است قرار گرفت. با این حال هنگامی که به شعب مراجعه می شود بانک انعطاف نشان داده و حاضر است که منابع را از بلندمدت به کوتاه مدت عوض کردن دهد.

شاهکاری دیگر از بانک‌ها!

اما اقدام عجیب دیگری از سوی یک موسسه شخصی اتفاق افتاده هست. این موسسه از حساب های کوتاه مدت عادی که سود حدود ۲۲ درصد به آن تعلق می گرفته، مبلغی را بر اساس درصدی از مانده حساب برداشت کرده و در حساب روزشمار عادی مشتری واریز می کند و مانده حساب کوتاه مدت عادی را که رقم بالاتری است به بلندمدت عوض کردن می دهد. این اتفاق بدون هیچ پیامکی که حاوی توضیحی از سوی موسسه مربوطه باشد رخ داده و تنها پیامک های برداشت است که صاحب حساب را از جریان تغییرات آگاه می کند. هنگامی که که به شعبه مراجعه می کند متوجه می شود که موسسه به طور خودکار و در نیمه شب از حساب وی برداشت و منابع آن در حساب بلندمدت بلوکه کرده است و جالب این جاست که به سپرده گذار می گوید جهت اینکه شما وجهی در اختیار داشته باشید، مبلغی را به حساب روزشمار شما واریز کرده ایم تا در دسترس قرار گیرد!

بدتر اینجاست که هنگامی که سپرده گذاران گله می کنند که اصلا تمایلی به عوض کردن حساب و واریز آن به بلندمدت نداشتند، موسسه می گوید جهت اینکه سودهای شما در روزشمار کم می شد این اتفاق افتاده هست. ولی اگر بخواهید از حساب بلندمدتی که با سود ۲۲ درصد جهت شما تشکیل شده است برداشت کنید، جریمه شده است و سود تعلق گرفته به شما ۸ درصد خواهد بود! در این حالت تا ۱۴ درصد مشتری مشمول بر کسر سود خواهد شد.

دو روز از اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی راجع به کم شدن قیمت سود بانکی گذشته و همچنان عواقب واکنش‌ها نسنجیده بعضی بانک‌ها گریبانگیر مشتریان است.

این واکنش‌ها عجیب جهت بانک ها جهت جذب سپرده و نگهداری منابع در شرایطی اتفاق می افتد که به طور قانونی به نظر نمی رسد که چنین حقی جهت آنها وجود داشته باشد آیا که به هر حال قرارداد حساب سپرده دوطرفه بوده و بانک باید جهت هر عوض کردن و تصمیمی در حساب با مجوز مشتری اقدام کند، مگر اینکه از آن وکالتی داشته باشد که به طور حتم از سوی تمامی مشتریان چنین وکالتی دریافت نکرده هست. اکنون مشتری چنین بانک ها که مدیران ارشد بانک های دولتی از آنها به عنوان بانک های بی اخلاق و با رفتاری غیرحرفه ای یاد می کنند در شرایطی مانده اند که نمی توانند از منابع خود استفاده کرده و باید جهت برداشت از پولی که متعلق به آنهاست به بانک جریمه پرداخت کنند.

واژه های کلیدی: اقدام عجیب | کوتاه مدت | منابع | مرکزی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *