خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

سرگیجه مسوولان و آینده معلوم‌الحال پراید و پژو ۴۰۵

در حالی که به تازگی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از قطعی نبودن توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ خبر داده بود، روز گذشته محمدرضا نعمت زاده

سرگیجه مسوولان و آینده معلوم‌الحال پراید و پژو ۴۰۵

سرگیجه مسوولان و آینده معلوم الحال پراید و پژو ۴۰۵

عبارات مهم : روز گذشته – استاندارد

در حالی که به تازگی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از قطعی نبودن توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ خبر داده بود، روز گذشته محمدرضا نعمت زاده مقام عالی این وزارتخانه در اظهاراتش از توقف خط تولید این دو ماشین در آخر سال ۱۳۹۷ خبر داد.

به گزارش ایسنا، زیاد کردن استانداردهای خودرویی از ۵۲ به ۸۳ مورد به وسیله شرکت ملی استاندارد زمینه ساز بیانات متفاوتی به وسیله مسوولان دستگاه های ذیربط شده است هست. طبق تصمیم اتخاذ شده است در صورتی که تا دی ماه سال ۱۳۹۷ خودروهای متفاوت نتوانند استانداردهای خود را به سقف مورد نظر برسانند و عوض کردن پلت فرم را در دستور کار خود قرار دهند، خط تولید آنها متوقف خواهد شد. با این حال ولی مسوولان بیانات ضد و نقیضی در ارتباط با توقف خط تولید دو خودروی پراید و پژو که سالیان سال از وقت قانونی جهت توقف خط تولید آنها می گذرد عنوان می کنند. صحبت هایی که کماکان مشخص نمی کند که این دو ماشین با بیش از ۲۰ سال تولید چه زمانی به آخر خود نزدیک می شوند؟

سرگیجه مسوولان و آینده معلوم‌الحال پراید و پژو ۴۰۵

اواخر سال گذشته تصمیم بر این شد که خط تولید خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ تا دی ماه سال ۱۳۹۷ ادامه یابد و بعد از آن در صورت عوض کردن پلت فرم و رعایت زیاد کردن استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد ادامه تولید آنها در دستور کار قرار گیرد، ولی دو سوالی که با ان مواجهیم این است که آیا در ابتدای امر چنین فرصتی به این دو ماشین که بیش از ۱۰ سال از طول عمر آنها می گذرد داده شده است و پرسش دیگر این که آیا قرار نیست هیچ وقت دو خودروی مذکور از رده خارج شده است و خط تولیدشان متوقف شود؟

آنچه در آخر سال ۱۳۹۵ به نظر می رسید، توقف خط تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ به علت زیاد کردن بیش از ۱۰ ساله طول عمر آن ها بود ولی نه تنها این اتفاق عملی نشد بلکه به یکباره تصمیم شرکت ملی استاندارد مبنی بر زیاد کردن استانداردهای خودرویی از ۵۲ به ۸۳ مورد، فرصتی حدود دو ساله را جهت این دو ماشین پیش آورد تا حداقل دو سال دیگر به طول عمر آن ها (بدون رعایت ۸۳ مورد استاندارد تدوین شده) اضافه کند و اگر در نهایت استانداردهای مورد نظر و نیز عوض کردن پلت فرم رعایت مدنظر قرار نگیرد، خط تولید آنها متوقف شود.

در حالی که به تازگی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از قطعی نبودن توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ خبر داده بود، روز گذشته محمدرضا نعمت زاده

پراید و طول عمری معادل ربع قرن

پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در کشور عزیزمان ایران و در شرکت سایپا شروع شده است و طبق قانون باید خط تولید اتومبیل هایی که ۱۰ سال از عمر آنها می گذرد، متوقف شود. حال نه تنها با گذشت حدود ۲۴ سال از شروع تولید این ماشین خط تولید آن متوقف نشده بلکه تا دی ماه سال آتی نیز وقت پیدا کرده تا به وسیله شرکت تولیدکننده در بازار عرضه شود. طول عمری که شاید در هیچ کجای دنیا شاهد آن نباشیم و حتی در صورتی که استانداردهای مورد نظر را به همراه عوض کردن پلت فرم رعایت کند، بعد از سال ۱۳۹۷ کماکان شاهد تولید این ماشین باشیم. حال سوالی که در مورد این ماشین مطرح می شود این است که آیا هرگز قرار نیست که خط تولید پراید متوقف شود؟

پژو ۴۰۵، سه سال بزرگتر از پراید

سرگیجه مسوولان و آینده معلوم‌الحال پراید و پژو ۴۰۵

مونتاژ و تولید پژو ۴۰۵ نیز از سال ۱۳۶۹ در کشور عزیزمان ایران کلید خورد و تا کنون حدود ۲۷ سال است که از شروع تولید این ماشین در کشور می گذرد و این در حالی است که بر اساس قانون باید خودروهایی که ۱۰ سال از طول عمرشان سپری می شود، با توقف خط تولید روبرو شوند. مشخص نیست که به طور دقیق ملاک و معیار جهت تصمیم گیری در خصوص ادامه تولید ماشین در کشور عزیزمان ایران چیست؟ اینکه باید طبق قانون بازده زمانی ۱۰ ساله جهت توقف خط تولید خودروها لحاظ شود یا اینکه حتی اگر یک نفر متقاضی جهت این خودروها وجود داشته باشد کماکان به تولید آنها ادامه می دهند؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر وقت توقف خط تولید پراید، اعلام کرد: “در زمانی که دولت به روی کار آمد بیش از ۷۰ درصد تولیدات شرکت سایپا مربوط به پراید بود، ولی در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۳۴ درصد کم کردن یافت و در امسال نیز به ۲۸ درصد کم کردن خواهد یافت و این یعنی تولید انواع دیگر ماشین زیاد کردن یافته و ما باید بدانیم توقف یکباره ماشین موجب بهم ریختن بازار می شود بنده به شخصه فکر می کنم که آخرهای سال ۱۳۹۷ آخر عمر پراید را خواهیم داشت. “

در حالی که به تازگی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از قطعی نبودن توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ خبر داده بود، روز گذشته محمدرضا نعمت زاده

با این حال محسن صالحی نیا- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت- به اخیرا در مورد وقت نهایی توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ با موضعی نامعلوم در این رابطه، اعلام کرد: “اینکه به طور قطع بگوییم در دی ماه سال ۱۳۹۵ خط تولید پراید یا پژو ۴۰۵ متوقف خواهد شد، این گونه نیست. “

حال سوالی که در این رابطه به صورت جدی مطرح و اذهان را به خود مشغول ساخته این است که تا چه زمانی قرار بر ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵ است؟ آیا قرار نیست هرگز خط تولید این دو ماشین متوقف شده است و تا ابد قرار بر ادامه تولید آنها و عرضه در بازار است؟ آن هم در شرایطی که بازار جهانی ماشین هر روز مدل های جدیدی از خودروهای متفاوت را تولید کرده و به مشتریان خود در سراسر دنیا عرضه می کنند. خودروهایی که کیفیت و استاندارد آنها قابل مقایسه با خودروهایی نظیر پراید و پژو ۴۰۵ نیست.

سرگیجه مسوولان و آینده معلوم‌الحال پراید و پژو ۴۰۵

مواضع اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونش در حالی مطرح شده است که نیره پیروزبخت- رییس شرکت ملی استاندارد- در گفت وگو با ایسنا آینده نگری کرد که تا آخر دی ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید چهار ماشین که نمی توانند استانداردهای خودرویی را از ۵۲ به ۸۳ مورد ارتقا و پلت فرم تازه را مدنظر قرار دهند، متوقف شود.

به نظر می رسد با توجه به بیانات پیروزبخت دو ماشین از چهار خودروی آینده نگری شده است پراید و پژو ۴۰۵ باشند که طی مدت اخیر و به خاص در یک ساله گذشته صحبت های بسیاری مبنی بر توقف خط تولید آنها عنوان شد ولی در نهایت و در کمال تعجب با فرآهم کردن فرصتی دو ساله به آنها مانع از توقف خط تولیدشان شدند تا شاید با در نظر گرفتن استانداردهای خودروی تعریف شده است تازه باز هم جهت تولید آنها بعد از سال ۱۳۹۷ وقت بخرند.

به گزارش ایسنا، هرچند زیاد کردن استانداردهای خودرویی به ۸۳ مورد و عوض کردن پلت فرم به نوعی یک خط و نشان جهت توقف خط تولید خودروهایی نظیر پراید و پژو ۴۰۵ هست، ولی دو سوالی که بیش از هر مساله دیگری قابل تامل بوده این است که به چه علت علی رغم این که قانون توقف خط تولید خودروهایی با بیش از ۱۰ سال طول عمر را آینده نگری کرده دو خودروی مذکور با بیش از ۲۰ سال سن کماکان در تناوب تولید قرار دارند و به چه علت صحبت های مسوولان در ارتباط با ادامه یا توقف خط تولید این دو ماشین با یکدیگر متفاوت است؟

واژه های کلیدی: روز گذشته | استاندارد | قانونی | ماشین | قانون | تجارت | بازار | بازار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *