خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن منتفی است؟ ، دلایل اوج گرفتن مصرف بنزین

هشدار در خصوص اوج گرفتن مصرف بنزین به طرح گمانه زنی هایی مبنی براحتمال زیاد کردن قیمتِ آن منجر شد. 

افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن منتفی است؟ ، دلایل اوج گرفتن مصرف بنزین

دلایل اوج گرفتن مصرف بنزین/افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن منتفی است؟

عبارات مهم : کنترل – بنزین

هشدار در خصوص اوج گرفتن مصرف بنزین به طرح گمانه زنی هایی مبنی براحتمال زیاد کردن قیمتِ آن منجر شد.

به گزارش گروه تحریریه سایت، طی دو هفته گذشته، مصرف بنزین در کشور به شدت زیاد کردن یافته و همین امر باعث طرح بعضی گمانه زنی ها در ارتباط با احتمال زیاد کردن قیمت این سوخت حائز اهمیت شد که البته با اظهار نظر مقامات دولتی (نوبخت و زنگنه) هرگونه زیاد کردن قیمت یا طرحی جهت کم کردن و کنترل مصرف بنزین منتفی شد.

افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن منتفی است؟ ، دلایل اوج گرفتن مصرف بنزین

آمار و ارقام موید اوج گرفتن مصرف بنزین در کشور هست، در ذیل این گزارش، دلایل و عوامل مؤثر در شدت یافتن مصرف این سوختِ استراتژیک، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

احمد رضا نمازی،کارشناس انرژی، در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به اوج گرفتن مصرف بنزین در طول هفته های گذشته، عنوان کرد: آمار و ارقام انتشار یافته از سوی رسانه ها و اظهار نظر بعضی از مقامات ذی ربط در خصوص اوج گرفتن این سوخت استراتژیک ، موید عبور مصرف بنزین از مرز 83 میلیون لیتر است که البته آن چنان که عنوان شده، دغدغه خاصی جهت تأمین بنزین مورد نیاز مردم وجود ندارد، ولی به هر ترتیب زیاد کردن مصرف سوخت همواره از موضوعاتی بوده که با حساسیت خاصی پیگیری و رصد شده است است.

هشدار در خصوص اوج گرفتن مصرف بنزین به طرح گمانه زنی هایی مبنی براحتمال زیاد کردن قیمتِ آن منجر شد. 

وی افزود: هر ساله در ایام تابستان به علت زیاد کردن ضریب کمی مسافرت ها، مصرف بنزین اوج می رود و با عنایت به تجارب گذشته، میزان زیاد کردن از سوی دستگاه های متولی به صورت میانگین 5 درصد برآورد شده است که البته در روزهای اخیر این اعداد و ارقام با زیاد کردن 9 درصدی همراه بوده است.

نمازی عنوان کرد: در این اعداد و ارقام شاهد اختلاف 4 درصدی میان آینده نگری ها و گمانه زنی احتمالی از میزان مصرف سوخت و آنچه که در عمل شاهد آن هستیم که به تبع عامل مهم این عنوان را باید در زیاد کردن فزآینده تعداد سفرها در این فصل (تابستان) جستجو کرد.

کارشناس انرژی عنوان کرد: البته روند افزایشی مصرف بنزین از ابتدای امسال کلید خورده و نمی توان آن را صرفاً به هفته های اخیر خلاصه کرد و به واقع به صورت میانگین مصرف بنزین در طول قریب به 5 ماه اخیر، بیش از 8 درصد رشد داشته است.

افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن منتفی است؟ ، دلایل اوج گرفتن مصرف بنزین

وی افزود: با عنایت به بازه زمانی مذکور، این امر مُسَجَل می شود که زیاد کردن تولید ماشین نیز در اوج رفتن میزان مصرف سوخت بی تأثیر نبوده است.

نمازی گفت: بر اساس گزارشات واصله و منعکس شده است در رسانه ها، در سال 94، مجموعاً 966 هزار ماشین تولید شده است که این رقم و عدد در سال 95،بر روی یک میلیون و 360 هزار دستگاه، می ایستد.

هشدار در خصوص اوج گرفتن مصرف بنزین به طرح گمانه زنی هایی مبنی براحتمال زیاد کردن قیمتِ آن منجر شد. 

کارشناس انرژی عنوان کرد: تولید موتورسیکلت در سال 95 نیز با رشد بیش از 60 درصدی(در مقایسه با سال 94)همراه بوده که عدد بسیار برجسته و قابل توجهی به نظر می رسد.

وی افزود: علاوه بر آن باید به خودروهای فرسوده ای اشاره کرد که سال به سال بر پرسشها آنها افزوده می شود و متأسفانه به علت عدم توانایی و بضاعت مالی دارندگان وسایل نقلیه این چنینی جهت تبدیل به احسن کردن آن، به تبع ضریب زیاد کردن نامتعارف مصرف بنزین نیز شدت یافتن می شود.

افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن منتفی است؟ ، دلایل اوج گرفتن مصرف بنزین

نمازی گفت: اگرچه مقامات و مسئولان دولتی از منتفی بودن طرح سهمیه بندی یا زیاد کردن قیمت بنزین سخن گفته اند، ولی بدون تردید استمرار اوضاع موجود باعث بروز دشواری هایی جهت دولت خواهد شد و با عنایت به یارانه و سوبسیدی که دولت به مصرف کنندگان پرداخت می کند، هزینه کَردِ مالی مجموعه اجرایی کشور و مشخصاً دستگاه متولی در این خصوص ، زیاد کردن خواهد یافت.

اجرای طرح سهیمه بندی،ضروری است یا غیرضروری؟

اگرچه عنوان اعمال طرح سهمیه بندی بنزین منتفی شده است (حداقل در آینده ای نزدیک) ، لذا بعضی معتقدند عدم عملیاتی ساختن چنین طرح هایی به روند رو به رشد مصرف بنزین ادامه خواهد داد و این عنوان از ابعاد متفاوت به صلاح کشور نخواهد بود.

حسین نوریان، یکی دیگر از کارشناسان حوزه انرژی و موافقان طرح سهمیه بندی عنوان کرد: به هر ترتیب باید ساز و کاری لحاظ شود تا بر اساس آن، مالکان خودروها به نوعی مجاب شوند مصرف بنزین را بهینه سازی نموده و آن را کنترل نمایند.

وی افزود: ناگفته نماند اوج گرفتن مصرف، صرفاً به پرسشها فوق خلاصه نمی شود، بلکه بخش قابل توجهی از آن ناشی از اوج گرفتن تعداد سفرها است که تا حدودی طبیعی هست، ولی این نافی ضرورت اتخاذ تدابیر مؤثر جهت کم کردن و کنترل مصرف افسار گسیخته بنزین نیست.

نوریان عنوان کرد: تجارب کسب شده است از ادوار گذشته نیز این واقعیت را به اثبات می رساند که اساساً اِعمال طرح هایی همچون سهیمه بندی بنزین نیز چندان مطلوب اثر واقع نشده و توفیق چندانی در کم کردن مصرف سوخت از اجرای طرح های این چنینی به دست نیامده است.

کارشناس انرژی گفت: تحلیل و بررسی نمودار فراز و فرود مصرف بنزین نشان می دهد معمولاً با شروع فصل مدارس، ضریب مصرف سوخت به میزان محسوس و ملموسی اُفت می کند و این امر موید واقعیت های اجتماعی و نقش تعطیلات در بالارفتن تعداد سفرها در کشور است که البته با یک بررسی میدانی در محورهای مواصلاتی برون شهری نیز این عنوان روشن می شود و به واقع نیاز چندانی به تحلیل و پردازشِ آماریِ آن احساس نمی شود.

وی در خاتمه یادآور شد: به هر ترتیب جهت کم کردن مصرف سوخت در کشور باید نسبت به اجرایی ساختن مجموعه ای از کارها به هم پیوسته همچون اصلاح و نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده، ارتقای فرهنگ تردد و حمل و نقل، برطرف گره های ترافیکی، تلاش جهت ارتقای کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی و تشویق مردم به دوری از استفاده از خوردورهای تک سرنشین و…اقدامات مورد نیاز عملیاتی شودکه قطعاً با تلاش، مُمارِسَت و بذل توجه، قطعاً حصول توفیقات سازنده در این ارتباط دور از دسترس نخواهد بود.

واژه های کلیدی: کنترل | بنزین | انرژی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *