خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

دریای خزر،ظرفیتی بالقوه در تحول اقتصادی کشور

دریای خزر با اتکای به وقت های موجود در آن و توسعه اقتصاد دریایی، ضریب رشد و شکوفایی اقتصادی کشور را اوج می‌برد.

دریای خزر،ظرفیتی بالقوه در تحول اقتصادی کشور

دریای خزر،ظرفیتی بالقوه در تحول اقتصادی کشور

دریای خزر با اتکای به وقت های موجود در آن و توسعه اقتصاد دریایی، ضریب رشد و شکوفایی اقتصادی کشور را اوج می برد.

به گزارش تحریریه سایت YYJC به نقل از گروه تحریریه سایت، دریاها از ظرفیت های بالقوه اقتصادی در دنیا به شمار می روند، حوزه ای که در قالب اقتصاد دریایی قابل تعریف است و بسیاری از کشورهای دنیا که از این موهبت برخوردارند با تکیه بر این استعداد طبیعی و جغرافیایی، به توفیقات سازنده قابل توجهی نائل شده است اند.
پیش از این، در قالب گزارشی به اهمیت حوزه دریایی جنوب کشور پرداخته شد و در این مجال تلاش می شود ابعاد و وقت های بالقوه موجود در عرصه دریایی شمال کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

عبارات مهم : جاذبه های توریستی – استان مازندران
نوار ساحلی 480 کیلومتری، آکنده از وقت های کم نظیر اقتصادی
طول نوار ساحلی دریای خزر در شهرهای شمالی کشور، قریب به 480 کیلومتر برآوُرد می شود، سخن از بزرگ ترین دریاچه دنیا است که از دیرباز به عنوان یکی از کانون های گردشگری در این مرز و بوم مطرح بوده است.
تعدد رودخانه هایی که به این دریاچه عظیم منتهی می شوند و وجود تالاب ها و استعدادهایی که در بخش انرژیک در آن نهفته هست، موید وقت های کم نظیری است که به تنهایی قادر است اقتصاد هر کشوری را دگرگون سازد.
دریاچه خزر، نقش بسیار تعیین کننده ای را در اقتصاد آسیانه میانه و حوزه قفقاز ایفاء می کند ولی کم نیستند کارشناسانی که معتقدند همچنان بسیاری از ظرفیت های موجود در این حوزه جغرافیایی در سایه غفلت،کم توجهی و بعضی بی برنامگی ها هرز می رود.
از گذشته، بنادر ساحلی به عنوان کانونی جهت مبادلات تجاری و اقتصادی مطرح بوده و همواره این نقاط نقش و سهم پر رنگی را در فعالیت ها و مناسبات اقتصادی ایفاء کرده اند.
در این میان، اقتصاد کشور ایران، آن چنان که انتظار می رود از ظرفیت های موجود در دریاچه مذکور بهره نبرده است وبه طورقطع با برنامه ریزی هدفمند می توان از این حوزه، در جهت شکوفایی و رونق اقتصادی خطه شمالی این مرز و بوم و حتی فراتر از آن،کلیت کشور بهره مند شد.
آن چنان که در گزارشات موجود منعکس شده،حجمِ تخلیه و بارگیری در مجموع سه بندر امیر آباد، فریدون کنار و نوشهر(در استان مازندران) حدود 30 درصد برآورد می شود، عدد و رقمی که موید سهم ناچیز این بنادر در مناسبات اقتصادی استان مازندران است.
به واقع در صورت ارتقاء و زیاد کردن بهره وری هر چه زیاد از این ظرفیت، می توان روند و ضریب توسعه شهرهای حاشیه ای این استان را بیش از پیش تقویت کرد.
توریست دریایی، اقتصاد خطه شمالی کشور را دگرگون می کند
یکی از وقت های خاص در خِطِه شمالی کشور به حوزه جذب توریست معطوف می شود. اگرچه حجم و میزان تردد مسافران به این استان بسیار اوج و قابل توجه است ولی از حیث جذب توریستِ دریایی و فراهم سازی بستر و زمینه مناسب جهت جذب هر چه زیاد گردشگران خارجی، موفق نبوده ایم.
شکوفه نیک نژاد ،یکی از فعالان حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به نقش تعیین کننده توریست دریایی در رونقِ اقتصادیِ مناطق برخوردار، اظهار کرد: در طول سالیان گذشته، طرح ها و پروژه هایی در حوزه غربی استان مازندران اجرایی و عملیاتی شده است که اکنون، دستاوردها و تاثیرات مثبت آن بر اقتصاد حوزه مذکور، بصورت شایانی قابل لمس است.
وی افزود: در صورت زیاد کردن و گسترده تر شدن کارها و طرح های این چنینی در دیگر نقاط استان مازندران و حتی گیلان، شاهد کسب موفقیت های بسیاری در این عرصه خواهیم بود.
نیک نژاد بیان کرد: در شرایطی که رکود همچون زنجیری بر دست و پای اقتصاد کشور پیچیده، بهره وری هر چه زیاد در بخش توریست و گردشگریِ استان مذکور ، مُرتَفَع کننده بسیاری از نارسایی ها و معضلات اقتصادی خواهد بود.
وی افزود: فعالیت سه بندر استان مازندران، در حوزه تجاری قابل بررسی است و عنصر گردشگری در این سه بندر(نوشهر،فریدون کنار و امیر آباد) بسیار ناچیز به نظر می رسد و این در شرایطی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بنادر به عنوان یکی از کانون های جذب گردشگر مطرح است.
این فعال در حوزه گردشگری گفت: با وجود تعدد پرسشها اقتصادی، خوشبختانه کشور کشور عزیزمان ایران از وقت ها و ظرفیت های بالقوه بسیاری برخوردار است که با برنامه ریزی هوشمندانه می توان از انسدادهای موجود اقتصادی به نحو شایسته و مطلوبی رهایی یافت که یکی از این ظرفیت ها به وقت های موجود در بخش گردشگری معطوف می شود.
نیک نژاد گفت: با در نظر گرفتن توانمندی ها و استعدادهای نهفته در گردشگری دریایی و دیگر جاذبه های توریستی خطه شمالی و علی الخصوص استان مازندران (که عمده محوریت این گزارش به آن معطوف می شود)، سیاست های اقتصاد مقاومتی به نحو شایسته تری تحقق می یابد که البته حصول این امر مستلزم همگرایی و همسوییِ دستگاه های ذی ربط و نگاه فرابخشی آنان هست، امری که خوشبختانه در سالیان اخیر گام هایی ارزنده در این جهت برداشته شده است ولی همچنان ضریب کارها عملیاتی شده است با میزان استعدادها و وقت های موجود همخوان به نظر نمی رسد.
حفظ سلامت زیست محیطی دریای خزر در اولویت قرار گیرد
اگرچه بهره وری هر چه زیاد از توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه دریای خزر، امری خطیر، مهم و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، ولی آنچه که پیش نیاز اساسی این امر است به حفظ سلامت زیست محیطی و مهار و کنترل مخاطرات موجود در این بخش باز می گردد.
در صورت بحرانی شدن شرایط زیست محیطی این محدوده جغرافیایی، استعدادها و توانمندی های موجود به مخاطره می افتد و موجودیت این دریاچه با چالش هایی جدی مواجه می شود.
انتظار می رود با کنترل و نظارت دقیق تر زیست محیطی و آموزش و ساختن فرهنگ هر چه بیشتر، با عنوان سالم سازی زیستگاه آبزیان، جلوگیری از ورود فاضلاب به دریا و صید به موقع، از عمیق تر شدن معضلات و چالش های زیست محیطی جلوگیری شود و سپس می توان با اتخاذ طرح های عملیاتی همچون راه اندازی هر چه زیاد تورهای دریایی و توسعه حمل و نقل دریایی و تامین زیرساخت های مقتضی، مسیر دستیابی به اقتصادی بالنده و شکوفا را هموار کرد، امری که بازتاب آن در توسعه وقت های شغلی و رونق اقتصادی منطقه مذکور مُتِجَلی و مُتِبَلور خواهد شد.


منبع: گروه تحریریه سایت

واژه های کلیدی: جاذبه های توریستی | استان مازندران | رونق اقتصادی | جذب توریست | دریای خزر | گردشگری | دریایی | دریاچه | توریست | اقتصاد | گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *