خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

خیز بورس جهت سقف‌شکنی

محصولات | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

خیز بورس جهت سقف‌شکنی

خیز بورس جهت سقف شکنی

عبارات مهم : محصولات – بازار

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در معاملات چهارشنبه بعد از حدود یک ماه بار دیگر به کانال 80 هزار واحدی وارد شد تا به این ترتیب از کف خود در نیمه تیرماه بیش از 1500 واحد رشد را تجربه کند. ظهور نشانه هایی از اصلاح سودآوری شرکت ها و اصلاح قیمت ها موجب شد تا معاملات طی دو هفته اخیر روند معکوس و رو به رونقی در پیش گیرد. گزارش های مالی و برگزاری مجامع امیدوارکننده یکی از بااهمیت ترین عوامل بازگشت رونق به بورس محسوب می شوند. بنابراین انتظار می رود با بازگشایی نمادها، مسیری جهت عبور شاخص از سقف مهم 81 هزار و 537 واحدی ایجاد شود.

خیز بورس جهت سقف‌شکنی

به طور کلی می توان این پتانسیل را در پنج دسته متفاوت بازار سهام جست وجو کرد. گروه فلزی که به دنبال اصلاح فروش و قیمت های جهانی عملکرد مناسبی را در فصل نخست 96 داشته اند. پالایشگاه ها که تعدیل مثبت های قابل توجهی جهت سود سال 95 داده اند. هلدینگ ها و سرمایه گذاری هایی که سهام این دو گروه را در اختیار دارند. صنعت رایانه که علاوه بر عملکرد مناسب اخیر، به تازگی شاهد عرضه یک نماد تازه در این گروه هستند. در نهایت نیز می توان به بعضی نمادها در صنایع متفاوت نظیر سیمانی ها و متانولی ها اشاره کرد که می توانند محرک های سقف شکنی شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در آینده باشند.

بعد از رشد یک درصدی شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در هفته نهایی به 23 تیر در هفته گذشته نیز شاخص به مسیر صعودی خود ادامه داد و رشد 8/ 0درصدی را تجربه کرد. در گزارش هفته گذشته «دنیای اقتصاد» با عنوان «شوک های خاموش در انتظار بورس» به انتظار جهت ورود شاخص به کانال 80 هزار واحدی اشاره شد. در شرایط کنونی مطابق با انتظارات شاخص به این کانال وارد شده است و دراین میان احتمال ادامه رشد شاخص نیز زیر ذره بین قرار گرفته است.

محصولات | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

حمایت بزرگان بورس از شاخص کل ورود این نماگر به کانال 80 هزار واحدی را به دنبال داشت. در این خصوص می توان به رشد 427 واحدی (معادل 5/ 0 درصد) شاخص کل در معاملات روز چهارشنبه به مدد نمادهای بزرگی مانند «پارسان»، «وغدیر»، «فخوز»، «فارس»، «مبین»، «تاپیکو» و «وبانک» اشاره کرد. نمادهای مزبور همگی در لیست 30 نماد با بیشترین ارزش بازار بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران قرار دارند. سوق نقدینگی به سمت نمادهای بزرگ رشدهای ادامه دار شاخص را نوید می دهد. در این میان موتور مهم رشد شاخص را می توان بازگشایی نمادهای بزرگ بعد از برگزاری مجامع عمومی هر سال عنوان کرد. این نمادها که عمدتا در گروه های پالایشی، فلزی و معدنی و بعضا شیمیایی قرار دارند، می توانند سوختی جهت ادامه حرکت شاخص در مسیر صعودی باشند.

تعدیلات مثبت شرکت های فلزی و پالایشی در بروزترین آینده نگری ها در کنار کم کردن قیمت سهام این شرکت ها به اندازه سود تقسیمی در مجامع می تواند انگیزه را جهت همکاری پررنگ خریداران در هفته های آتی به دنبال داشته باشد. گرچه بعضی از نمادهای مورد اشاره مانند نمادهای پالایشی دارای نسبت قیمت به درآمد بالایی هستند و این عنوان ممکن است از شدت ورود نقدینگی به این نمادها بکاهد، ولی فضای مثبت کنونی فعالان بازار را به عبور از سقف 16 ماهه شاخص (فروردین 95) امیدوار کرده است.

بال های فلزی پرواز شاخص

نمادهای گروه فلزات اساسی عالی ترین گزارش های عملکرد فصلی را روی «کدال» قرار دادند. پیش از این، در اسفند سال گذشته کارشناسان به محافظه کارانه بودن مفروضات بودجه نخستین آینده نگری در شرکت های زیر مجموعه صنعت فلزات اساسی اشاره داشتند.

خیز بورس جهت سقف‌شکنی

در شرایط کنونی ارائه گزارش های چشمگیری از سوی نمادهای زیرمجموعه این گروه تاییدی بر نظرات گذشته بود. در فصل بهار نگرانی از ریزش قیمت جهانی فلزات مانع از حرکت نقدینگی به سمت این نمادها شده است بود. نگرانی از اقتصاد چین بااهمیت ترین عامل در ضعف نسبی قیمت مواد فلزی و معدنی در سه ماه نخست امسال بود. در این میان با وجود تعدیل نسبی قیمت فلزات در فصل بهار ولی قیمت ها همچنان نسبت به بودجه اولیه شرکت های ارائه شده است در اسفند سطوح بالاتری را تجربه می کرد. این عنوان در کنار مقاومت عرضه کنندگان در کم کردن قیمت فلزات در بورس کالا (عرضه های داخلی) اثرات مثبتی را در پوشش قابل توجه سودآوری این شرکت ها گذاشت.

عملکرد چشمگیر فولادی ها

محصولات | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

غول های فولادی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران مانند فولادخوزستان با تعدیل مثبت 29 درصدی نسبت به نخستین آینده نگری همراه شدند. به این ترتیب سود هر سهم این شرکت از 475 ریال به 614 ریال زیاد کردن یافت و توصیه قابل توجه پوشش 267 ریالی این شرکت در سه ماه نخست سال مالی هست. دیگر غول فولادسازی کشور، فولاد مبارکه نیز در سه ماه نخست سال مالی 121 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت. «فولاد» سود هر سهم در گزارش تازه را با تعدیل مثبت 19 درصدی 302 ریال عنوان کرده که در فصل بهار موفق به پوشش 40درصدی سود خالص برآوردی خود شده است هست. پوشش مناسب سودآوری شرکت های فولادی، اصلاح قیمت فولاد در بازار جهانی در کنار انتظار جهت رشد قیمت دلار در بازار داخل از مواردی است که فعالان بازار را چشم انتظار تعدیلات مثبت سنگین در گزارش های بعدی نگه داشته است.

هفته پرخبر جهت سهامداران «فملی»

پس از فولادی ها می توان به شرکت ملی مس کشور عزیزمان ایران اشاره کرد. قیمت های اوج در فروش مس کاتدی در بورس کالا از سوی ملی مس باعث شده است که این شرکت با وجود ضعف در پوشش مقادیر فروش موفق به پوشش قابل توجه سودآوری شود (جهش حاشیه سود ناخالص عامل اصلاح قابل توجه روند سودآوری «فملی» بود). «فملی» سود هر سهم سال مالی 96 را با زیاد کردن 33 درصدی معادل 272 ریال عنوان کرده هست. این شرکت در سه ماه نخست سال مالی 33 درصد از آینده نگری های تازه خود را پوشش داده است.

خیز بورس جهت سقف‌شکنی

پوشش مناسب سودآوری ملی مس در سه ماه نخست سال مالی در حالی رخ داد که قیمت مس در فصل بهار تا کمتر از 5500 دلار نیز در بورس فلزات لندن کم کردن یافت. طی هفته های اخیر مس با رشدهای متوالی به قیمت های بیش از 6 هزار دلار رسید. سطوح کنونی قیمت مس و رشدهای احتمالی قیمت دلار در آینده می تواند «فملی» را جهت تعدیل های مثبت آتی آماده کند. در این میان سود بالای تقسیمی این شرکت در مجمع عمومی سالیانه روز چهارشنبه (معادل 35 تومان به ازای هر سهم) از قیمت سهام کاسته و جذابیت ورود نقدینگی تازه را به همراه خواهد داشت.

تداوم رشد سودآوری گروه «روی»

تولیدکنندگان فلزی روی نیز در ارائه تعدیلات مثبت و پوشش مناسب سودآوری همکاری داشتند. در این گروه «فاسمین» سود هر سهم بر اساس عملکرد سه ماه را نسبت به آینده نگری پیشین با رشد 5 درصدی معادل 168 ریال به بازار ارائه کرد. مانند دیگر شرکت های گروه فلزات اساسی کالسیمین نیز با پوشش 34 درصدی آینده نگری جدید، فضا را جهت تعدیلات مثبت آتی باز نگه داشت. «فرآور» نیز در وضعیتی نسبتا مشابه سود خالص خود را در آینده نگری تازه 6 درصد نسبت به نخستین آینده نگری از سال مالی 96 رشد داد و در این میان 303 ریال سود خالص به ازای هر سهم (معادل 32 درصد) از آینده نگری تازه را در فصل بهار پوشش داد.

لزوم لحاظ ریسک های آتی سهام

بر این اساس سهام شرکت های گروه فلزات اساسی با پتانسیل های مثبت از استمرار رشد سودآوری، احتمالا با استقبال بازار مواجه شوند. گرچه در شرایط کنونی فضا جهت این گروه بسیار مثبت است ولی موضوعی که باید فعالان بازار نباید از توجه به آن غافل شوند ریسک های موجود در این بخش به خصوص ریسک های جهانی در قیمت فلزات هست. گرچه قیمت فلزات در بازار جهانی با روند کاهشی موجودی انبارها و همچنین سیگنال های مثبت از تقاضا به خصوص از سوی چین روند نسبتا پایداری را در قیمت های کنونی در پیش گرفته است ولی باید توجه داشت که بازار کالایی همچنان رونق خود را وامدار چین به عنوان دومین اقتصاد دنیا هست. در سال های اخیر کارشناسان اقتصادی در بازار جهانی نسبت به حباب موجود در بخش مسکن چین بارها هشدار داده اند.

خوشبختانه همچنان هشدارها از بحران اقتصادی چین به عمل نینجامیده است ولی نباید از چنین ریسک بزرگی در معاملات سهام شرکت های کالایی داخلی چشم پوشی کرد. بر این اساس با تنظیم سقف انتظارات سودآوری این شرکت ها باید نسبت قیمت به درآمد معقولی را جهت آنها در نظر گرفت تا بتواند ریسک ها احتمالی آتی را پوشش دهد. گرچه در شرایط کنونی بازگشت قیمتی فلزات به فضای رکودی در نیمه نخست سال 95 دور از انتظار است ولی تزلزل بازارهای جهانی می تواند شوک بزرگی جهت قیمت فلزات به همراه داشته باشد.

افزایش شاخص با سوخت پالایشی؟

گروه دیگری که با گزارش ها و مجامع خود فعالان بازار را در هفته های اخیر غافلگیر کردند، نمادهای پالایشی بودند. بعد از تعدیل های مثبت سنگین نمادهای پالایشی در عملکرد 12 ماه منتهی به اسفند 95 بعضی از نمادهای این گروه مجامع عمومی هر سال خود را برگزار کردند. پالایش نفت بندرعباس روز چهارشنبه در مجمع عمومی سالیانه 650 ریال سود از 746 ریال سود هر سهم محقق شده است در سال مالی 95 را میان سهامداران تقسیم کرد.

تقسیم این چنینی سود میان سهامداران از سوی یکی از شرکت های پالایشی تا حدودی عجیب بود. همان طور که در گزارش های پیشین «دنیای اقتصاد» اشاره شده است بود یکی از سناریو های موجود درخصوص رشد سودآوری شرکت های پالایشی، عنایت قیمت گذار در بخش مواد اولیه و محصولات مهم و انتظار این نهاد جهت انجام طرح های کیفی سازی از سوی این شرکت ها بود. بر این اساس این انتظار وجود داشت که شرکت های پالایشی نیز مکلف به پرداخت حداقلی سود خالص در مجمع به منظور زیاد کردن توان مالی شرکت جهت انجام طرح های کیفی سازی شوند.

با این حال با تقسیم 87 درصد از سود خالص هر سال در مجمع «شبندر» همچنان ابهام در این صنعت موج می زند. در این میان «شراز» تنها 10 درصد از سود انباشته آخر سال 95 را میان سهامداران تقسیم کرد. اثر سیاست های قیمت گذار را می توان در مقایسه صورت های مالی سال های گذشته این شرکت ها مشاهده کرد. در سال گذشته حاشیه سود ناخالص شرکت های پالایشی به طور قابل توجهی رشد کردند که این عنوان عاملی جهت جهش سودآوری این شرکت ها نسبت به سال قبل شد.

حاشیه سود پالایشی ها

بررسی صورت های مالی حسابرسی شده است شرکت نفت بندر عباس جهت سال مالی 95 و مقایسه با صورت های مالی حسابرسی شده است سال های قبل کاملا به جهش حاشیه سود ناخالص این شرکت اشاره دارد. همان طور که پیش از این مطرح شده است بود بااهمیت ترین عامل در سودآوری شرکت های پالایشی سیاست قیمت گذار در برخورد با این شرکت ها است.با نگاهی به صورت های مالی سه سال اخیر شرکت های پالایشی و مقایسه حجم مواد اولیه ورودی به پالایشگاه (خوراک نفت و میعانات) و مقایسه با حجم خروجی محصولات، نسبتی حدود یک حاصل می شود. این عنوان به آن معنا است که اگربرای مثال ورودی پالایش نفت بندرعباس حدود 100 بشکه نفت خام باشد حجم خروجی این پالایشگاه نیز فارغ از نوع محصولات در همین حدود است.

بر این اساس حاشیه سود شرکت ها با این پیش فرض محاسبه شده است هست. 86 درصد از ارزش فروش محصولات «شبندر» به پنج فرآورده مهم تخصیص داده شده است دارد. در سال 95 حدود 17 میلیون و 200 هزار متر مکعب نفت و میعانات گازی به عنوان خوراک به این مجتمع وارد شده است که حدود همین میزان نیز فرآورده از این مجتمع خارج شده است است (17میلیون و 300 هزار مترمکعب). در حالی که نسبت حجمی خوراک به محصولات تقریبا برابر با یک است می توان فاصله قیمتی محصولات با مواد اولیه را بدون در نظر گرفتن نوع آنها محاسبه کرد. این بررسی در سال های 93 و 94 نیز انجام شده است است.

میانگین قیمت هر لیتر از محصولات این پالایشگاه در 93، 94 و 95 به ترتیب معادل 1454، 874 و 950 تومان هست. از طرفی طی این سال ها قیمت میانگین هر لیتر از خوراک دریافتی به ترتیب معادل 1337، 800 و 818 تومان هست. بر این اساس فرآورده ها با خوراک به ترتیب در این سال ها معادل 9، 9 و 16 درصد فاصله قیمتی دارند. بین 90 تا 95 بهای تمام شده است شرکت های پالایشی معمولا به خرید خوراک (نفت و میعانات) تخصیص داده شده است دارد، در نتیجه می توان اثر مستقیم زیاد کردن فاصله قیمت خوراک و محصولات را در سودآوری این شرکت ها مشاهده کرد. سال مالی گذشته فاصله قیمتی خوراک و محصولات «شبندر» معادل 16 درصد بوده هست. این عنوان عاملی جهت رشد قابل توجه سودآوری سال گذشته نسبت به سال 94 است.

سیاست قیمت گذار در سال 95 به کام پالایشی ها بود. امروز انتظار جهت برگزاری دیگر مجامع پالایشی وجود دارد که میزان سودهای تقسیمی به خصوص در دو پالایشگاه اصفهان و پایتخت کشور عزیزمان ایران مورد توجه هست. نحوه تقسیم سود همان طور که پیش از این نیز اشاره شده است بود برنامه شرکت ها جهت طرح های توسعه و کیفی سازی را مشخص می کند. همچنان نمی توان درخصوص روند آتی سودآوری این شرکت ها اظهار نظر دقیقی کرد. تکرار قیمت گذاری های کنونی می تواند از سودآوری شرکت های پالایشی حمایت کند. در این شرایط باید در انتظار بازگشایی این نمادها بعد از برگزاری مجامع بود. جهش های سودآوری و تعدیلات مثبت بر اساس عملکرد مثبت در این شرکت ها توجه فعالان را به خود جلب کرده هست. از طرفی ولی فروشندگان بالقوه فراوانی در روند مبهم این صنعت وجود دارد.

با این حال بعضا از عملکرد مثبت این گروه در میان فعالان بازار استقبال شده است و این عنوان احتمال حرکت نقدینگی به سمت این نمادها را پررنگ ساخته هست. بر این اساس سوخت پالایشی شاید دومین اهرم حمایتی از شاخص کل باشد. دیگر گروه ها نیز گزارش های زیادی را منتشر کرده اند که عملکرد مثبت بعضی از سیمانی ها، متانولی ها و نمادهای صنعت رایانه مورد توجه بود. از سوی دیگر ضعف در تحقق سودآوری شرکت های اوره ای مطابق با انتظارات بود. در شرایطی که بازار افت سودآوری بعضی از این شرکت ها را پیش خور کرده و از طرفی سیگنال های بنیادی جهت حمایت از سهام در سایر صنایع مشاهده می شود امید به استمرار رشد شاخص مطابق هفته های اخیر وجود دارد.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: محصولات | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *