خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

جزئیات برنامه پنج ساله اقتصادی عربستان

عربستان سعودی شرح برنامه پنج ساله خود را جهت رهایی از اقتصاد تک قطبی منتشر کرد. عربستان سعودی | سرمایه گذاری | عربستان |

جزئیات برنامه پنج ساله اقتصادی عربستان

جزئیات برنامه پنج ساله اقتصادی عربستان

عربستان سعودی شرح برنامه پنج ساله خود را جهت رهایی از اقتصاد تک قطبی منتشر کرد.

بخش اقتصاد تحریریه سایت YYJC

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی یورونیوز عربستان سعودی قصد دارد ظرف مدت پنج سال آینده، درآمدهای غیر نفتی خود را تا سه برابر میزان فعلی زیاد کردن دهد.

این گزارش می افزاید بر اساس برنامه جامع راهبردی هشتاد و چهار صفحه ای که «طرح تحول ملی» نام گرفته و اخیرا عربستان سعودی شرح آن را تشریح کرده هست، این کشور در نظر دارد جهت قطع وابستگی شدید به نفت و خروج از اقتصاد تک قطبی، با سه برابر کردن درآمدهای غیر نفتی خود، حجم آن را تا سال دو هزار و بیست به رقم صد و بیست و پنج میلیارد یورو زیاد کردن دهد. جهت دستیابی به اهداف تعیین شده است در این طرح، ریاض، تسریع شخصی سازی در بخش های متفاوت همچون گردشگری و کشتی سازی را شروع خواهد کرد و بدهید ترتیب با اشتغالزایی در بخش شخصی رقم آن را به چهار صد و پنجاه هزار وقت شغلی خواهد رساند. بر اساس ارزیابی اولیه عربستان سعودی جهت اجرای طرح مذکور شصت و سه میلیارد یورو هزینه خواهد کرد.

جزئیات برنامه پنج ساله اقتصادی عربستان

محمد الشیخ عضو شورای وزیران و از اعضاء شورای اقتصاد و توسعه این کشور به شهروندان عربستانی اطمینان داده است که تامین مالی طرح مذکور از محل اخذ مالیات نخواهد بود.

وی تصریح کرد:« دولت از درآمد شهروندان مالیات اخذ نخواهد کرد و در برنامه راهبردی به آن اشاره شده است هست؛ ولی در برابر اخذ مالیات از کارگران خارجی و افراد مقیم در این کشور در دست مطالعه است.»

در حال حاضر هفتاد و سه درصد از اقتصاد عربستان وابسته به فروش و صادرات طلای سیاه است و این کشور با فشار ناشی از کم کردن قیمت نفت مواجه شده است هست، موضوعی که این کشور را وادار کرده است جهت جبران کسری بودجه بی سابقه خود متوسل به اقتصاد چند وجهی شود.

بر اساس آمار منتشر شده، کسری بودجه سال گذشته عربستان سعودی به رقم هشتاد و شش میلیارد و دویست میلیون یورو رسیده هست. این کشور جهت تامین مالی این مرحله از طرح باید لزوما به اخذ وام متوسل شود و همین امر بدهی دولتی عربستان را که در حال حاضر هفت ممیز هفت درصد است را به مرز سی درصد تولید ناخالص ملی کشور خواهد رساند. زیاد کردن حجم صادرات غیر نفتی و به تبع آن زیاد کردن درآمدهای غیر نفتی، مهیا کردن زمینه سرمایه گذاری خارجی و اوج بردن میزان سرمایه گذاری ها در عربستان از دیگر اجزای تشکیل دهنده این طرح عنوان شده است هست. همچنین بر اساس طرح راهبردی عربستان، قرار است پنج درصد از سهام شرکت «آرامکو» فروخته شود و درآمد ناشی از آن به صندوق ذخیره ارزی سرمایه گذاری واریز گردد. شرکت «آرامکو» یکی از بزرگترین شرکت های نفتی دنیا هست. گفته می شود شاهزاده محمد بن سلطان بن عبدالعزیر جانشین ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور مبتکر این طرح بوده هست.


منبع : اندیشکده مطالعات دنیا اسلام

واژه های کلیدی: عربستان سعودی | سرمایه گذاری | عربستان | عربستانی | عربستان، | صادرات | برنامه | اقتصاد | اقتصادی | مالیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *