خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

جریان معکوس در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

انتخابات ریاست جمهوری | نامزدهای انتخاباتی | نتیجه انتخابات | سرمایه گذاری | ریاست جمهوری | سرمایه گذار | روز گذشته | انتخابات | بازار | ایران

جریان معکوس در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

جریان معکوس در بورس تهران

عبارات مهم : انتخابات ریاست جمهوری – نامزدهای انتخاباتی

شاخص بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی معاملات روز گذشته با رشد حدود 115 واحدی به سطح 79 هزار و 859 واحد رسید تا دوباره در محدوده بالای کانال 79 هزار واحدی قرار بگیرد. این در حالی بود که شاخص کل هم وزن با افت 146 واحدی (معادل 8/ 0 درصد) بزرگ ترین افت خود را طی معاملات ماه های اخیر خود را رقم زد. این به آن معناست که اگرچه نمادهای بزرگ و شاخص ساز بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران مثبت یا ثابت بودند، ولی کلیت بازار سمت و سویی نزولی داشت.

بر این اساس طی معاملات دیروز، شاخص اغلب صنایع حاضر در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران با افت مواجه شد، ولی با حمایت ها و خریدهای اشخاص حقوقی در نمادهای بزرگ، سبزپوشی شاخص کل حفظ شد. دیروز از میان 37 صنعت حاضر در بورس تهران، تنها شاخص 10 صنعت با رشد مواجه شد که گروه های بزرگ و شاخص سازی از قبیل استخراج کانه های فلزی، فرآورده های نفتی (پالایشگاه ها) و محصولات شیمیایی (پتروشیمی) در میان این 10 صنعت قرار داشتند.

جریان معکوس در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

واگرایی شاخص ها

همان طور که اشاره شد، طی معاملات روز گذشته در حالی شاخص بورس با رشد مواجه شد که تنها شاخص 10 صنعت مثبت شده است بود و شاخص کل هم وزن با افت محسوسی روبه رو شد. در امسال این چهارمین بار است که شاخص کل بورس در حالی افزایش می کند که شاخص کل هم وزن نزولی هست، ولی نخستین بار است که انحراف این دو شاخص تا این اندازه بزرگ می شود. مدت ها بود که خبری از تلاش جهت مثبت جلوه دادن بازار سهام به چشم نمی خورد. روز گذشته نمادهای بزرگ و اثرگذاری مانند «وامید»، «کگل»، «کچاد» و «بفجر» مورد حمایت چند کد حقوقی قرار گرفتند و با رشد قیمت نهایی باعث رشد شاخص کل شدند، اگرچه این حمایت ها از جنس معاملات بلوکی در نمادهای عادی (اقدامی که پیشتر جهت کمک به شاخص کل صورت می گرفت) نبود.

انتخابات ریاست جمهوری | نامزدهای انتخاباتی | نتیجه انتخابات | سرمایه گذاری | ریاست جمهوری | سرمایه گذار | روز گذشته | انتخابات | بازار | ایران

حمایت های حقوقی در نمادهایی مانند «شپدیس»، «کچاد» و «کگل» می تواند با این منطق صورت گرفته باشد که استنباط حقوقی ها از روند قیمت های جهانی در آینده مثبت هست، ولی حمایت در نمادی مانند «بفجر» که میانگین معاملات روزانه آن حدود 300 هزار سهم هست، حجم مبنای 6/ 1 میلیون سهمی دارد وکوچکترین ارتباطی با قیمت های جهانی ندارد، آن هم با حجم 3 میلیون سهمی تا حدودی نشان از انگیزه های سیاسی جهت مثبت کردن شاخص بورس دارد. این در حالی است که تجربه ثابت کرده چنین حمایت هایی نه تنها باعث اصلاح قیمت ها نمی شود، بلکه جهت فعالان حقیقی بازار به مثابه یک سیگنال خروج در نظر گرفته می شود. به عبارت دقیق تر اشخاص حقیقی که در سال های اخیر نقش تعیین کننده ای در معاملات بازار سهام داشته اند، جایی که حس کنند بازار به حمایت محتاج شده است هست، اقدام به خروج از بازار می کنند. با این تفاسیر می توان ادعا کرد که به رغم مثبت شدن شاخص کل در معاملات دیروز بورس و با توجه به افت 8/ 0 درصدی شاخص کل هم وزن، بورس در روز گذشته با ریزشی معنادار مواجه بوده است.

دلایل ریزش بازار

پیشتر در گزارش های «دنیای اقتصاد» اشاره شده است بود که رشدهای اخیر بازار که از ابتدای سال شروع شده است بود، مبنای بنیادین چندانی نداشت، اگرچه در ابتدای سال با توجه به قرارگیری قیمت های جهانی در سطوح اوج و ریزش قیمت های سهام در انتهای سال گذشته، رشد نسبی بازار مورد انتظار بود، ولی شاید کمتر تحلیلگری ادامه رشد قیمت ها به خاص در تک سهم ها و شرکت های کوچک را آینده نگری می کرد.

تنها علت محتملی که بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران را در مسیری صعودی قرار داد، ورود نقدینگی تازه به بازار سهام و هیجان پیش از انتخابات بود. در ادامه نیز از آنجا که مبنای بنیادینی جهت رشد شاخص های بورس وجود نداشت، انتظار می رفت که قیمت سهام با کوچک ترین محرکی رو به کم کردن بگذارد. سیر نزولی قیمت ها در روزهای اخیر با بهانه افت قیمت های جهانی صورت گرفته هست، ولی به جرأت می توان ادعا کرد که این عنوان مبنای مهم ریزش قیمت ها نیست. در ماه های ابتدایی سال، قیمت های جهانی نفت و سایر کالاهای اساسی واسطه ای در ثبات قرار داشت. از طرف دیگر، در آن برهه قیمت سهام شرکت های وابسته به قیمت های جهانی نیز افت و خیز محسوسی را تجربه نمی کرد. اغلب، سهم هایی رشد می کردند که ارتباط خاص ای به قیمت جهانی نفت و نه سایر قیمت های جهانی نداشتند. در واقع آنچه باعث شد قیمت ها رو به افزایش بگذارند، ورود نقدینگی تازه به بهانه انتخابات ریاست جمهوری بود.

جریان معکوس در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

گذشته از این باور غلط (که بارها در گزارش های «دنیای اقتصاد» مورد اشاره قرار گرفته است) مبنی بر آنکه انتخابات می تواند دلیلی معقول جهت عوض کردن روندهای قیمتی سهام در بازه های کوتاه مدت باشد، تا زمانی که اصلاح خاصی در سودآوری شرکت ها یا دست کم چشم انداز جهت اصلاح عملکرد شرکت ها وجود نداشته باشد، هر رشد قیمتی در بازار سهام را می توان متاثر از هیجان یا انگیزه های سفته بازانه تلقی کرد. جهت مثال در این مدت می توان به نمادهایی از قبیل «چکاوه»، «چکاپا»، «اپرداز» و «آپ» و… اشاره کرد که بدون وقوع رخدادی قابل توجه سقف های تاریخی قیمتی خود را شکستند. در چنین شرایطی، کوچکترین تلنگری می تواند به منزله بزنگاه شروع روند تخلیه حباب های قیمتی محسوب شود. افت نسبی قیمت های جهانی در روزهای گذشته اگرچه می تواند روی سودآوری شرکت های وابسته به قیمت های جهانی تاثیرگذار باشد، ولی به طور قطع نباید کلیت بازار را منفی کند، مگر آنکه انگیزه ای دیگر در بعد پرده افت قیمت ها وجود داشته باشد.

اختلاط بیم و امید انتخاباتی و سفته بازی

انتخابات ریاست جمهوری | نامزدهای انتخاباتی | نتیجه انتخابات | سرمایه گذاری | ریاست جمهوری | سرمایه گذار | روز گذشته | انتخابات | بازار | ایران

در شرایط فعلی به نظر می رسد روند کلی بازار را استنباط فعالان بورس از نتیجه انتخابات رقم می زند. اگر فرض شود که استمرار دولت فعلی و ادامه مسیر فعلی اقتصاد جهت بازار سهام و سهامداران مطلوب تر است (چرا که ثبات سیاست های اقتصادی می تواند فضا را جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران براق کند)، با افت و خیز شانس دولت فعلی جهت برنده شدن در انتخابات شاخص بورس نیز دچار افت و خیز می شود.

از سیر معاملات بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در هفته های اخیر چنین به نظر می رسد که فعالان بازار از ابتدا شانس برنده شدن حسن روحانی در انتخابات را بالاتر می دانستند. حالا با پرهیجان تر شدن کارزار انتخاباتی، سرمایه گذاران بورسی به نتیجه رسیده اند که شانس سایر نامزدهای انتخاباتی نیز جهت برنده شدن در انتخابات چندان پایین نیست. با این وجود به نظر می رسد بازار سهام، درست مثل جامعه، هنوز به جمع بندی خاصی راجع به انتخابات ریاست جمهوری نرسیده هست. اگر دولت فعلی نتواند در دوره بعدی ریاست جمهوری استمرار یابد، ممکن است ابهاماتی در مورد آینده برجام به وجود آید. در چنین حالتی نخستین گروه بورسی که مورد ترساندن قرار می گیرد، همان گروهی است که بعد از اجرایی شدن برجام بیشترین رشد را نشان داد. چنانچه قراردادهای خودروسازان با شرکای خارجی در دولت بعدی دچار اشکال شود، امیدهای سهامداران به این گروه کم کردن خواهد یافت. این درحالی است که گروه خودرویی طی معاملات روز گذشته با اقبال سرمایه گذاران و شکل گیری صف های خرید مواجه شد.

جریان معکوس در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

گروه خودرویی در روزهای اخیر با افت قیمت سهام مواجه بوده است و نمادهایی مانند «خودرو» و «خساپا» به کف های کوتاه مدت خود رسیده اند. همین عنوان نیز موجب شد که خریداران سهام جهت ورود به این نمادها علاقه نشان دهند. بنابراین، می توان چنین استنباط کرد که در روزهای باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری عملکرد نامزدهای انتخابات در جذب آرا و همچنین روش های سفته بازانه در بازار نمود بیشتری خواهد یافت.

مروری بر آمار معاملات دیروز

طی معاملات دیروز، سهامداران بیش از 2 میلیارد و 14 میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 389 میلیارد تومان در 73 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی204 میلیارد تومان بود. دیروز شاخص کل بورس با تاثیر مثبت نمادهای سرمایه گذاری امید، سایپا، گل گهر، پتروشیمی فجر، چادرملو و پتروشیمی پردیس 114 واحد اوج رفت و به عدد 79 هزار و 859 واحد رسید. در جریان معاملات دیروز نماد ساده پرداخت پرشین بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس ثبت کرد.

از میان گروه های 37 گانه بورسی، شاخص 10 صنعت با رشد مواجه شد که در صدر آنها گروه های استخراج کانه های فلزی، تأمین آب و برق و گاز و همچنین گروه ماشین و ساخت قطعات قرار گرفت. در طرف برابر نیز شاخص 21 صنعت با افت مواجه شد. بر این اساس، گروه های زراعت، استخراج زغال سنگ و استخراج سایر معادن بیشترین زیان روزانه را به سهامداران خود تحمیل کردند. گفتنی است که بیشترین ارزش معاملات در روز گذشته به گروه های ماشین و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی و رایانه تخصیص داده شده است یافت.

صدرنشینی بازار با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای قند شیرین خراسان، حمل ونقل بین المللی خلیج فارس، پست بانک، روزدارو، داروسازی ابوریحان، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی و بیمه پارسیان بود. در برابر نمادهای حمل و نقل توکا، کاغذسازی کاوه، کابل البرز، قند اصفهان، صنایع جوشکاب یزد، تولید کاشی تکسرام و آلومراد با بیشترین کم کردن قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

در جریان معاملات روز گذشته سرمایه گذاری معادن فلزات در نماد معامله بلوکی، اوراق همکاری شهرداری سبزوار، سهام سایپا، حمل و نقل بین المللی خلیج فارس، اوراق همکاری کارکنان نفت و واحدهای صندوق کیان بیشترین تقاضای خرید را داشتند. در برابر اوراق همکاری ملی نفت ایران، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک بناگستر کرانه، سهام تامین ماسه ریخته گری، کاغذسازی کاوه، مس شهید باهنر و اوراق همکاری کارکنان نفت با طولانی ترین صف های فروش مواجه شدند.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: انتخابات ریاست جمهوری | نامزدهای انتخاباتی | نتیجه انتخابات | سرمایه گذاری | ریاست جمهوری | سرمایه گذار | روز گذشته | انتخابات | بازار | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *